Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door lokloods
Vandaag om 21:59:01
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
Vandaag om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails  (gelezen 13640 keer)

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2006, 19:15:12 »
Even een korte aanvulling uit de praktijk:


Ik gebruik Tillig Elite, Conrad wisselaandrijvingen en Repa ontkoppelaars.

Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar. Daarnaast is Tillig de enige (voorzover ik weet) die wisseltongen uit één stuk heeft. Dus niet met een scharnier zoals alle andere fabrikanten.

De Conrad wisselaandrijving is sterk genoeg en maakt weinig geluid. De Tillig aandrijving maakt een stuk meer lawaai en is duurder. Tortoise heb ik nooit gebruikt, schijnt erg sterk en duurzaam te zijn. Is het nodig? Gooi je driehonder keer per dag dezelfde wissel om? Dan is het misschien een aanrader maar anders werkt de Conrad ook prima. Ik heb ze sinds een paar jaar in gebruik en ze zijn betrouwbaar maar mijn wissels maken weinig bewegingen.

De Tillig wissels zijn makkelijk te polariseren met de Conrad aandrijving. Er zijn 2 verschillende aandrijvingen te krijgen. Zorg dat je de goede hebt (nummer 219998), hiervan soldeer je de gele draad naar het hartstuk van de wissel. Bij de Tillig wissels zitten hier twee dunne metalen stripjes over elkaar gekruist.
.
Voor wat betreft kortsluiting: de wisseltong moet goed aan de rail liggen om dit te voorkomen. Een klein beetje ruimte en de wielflens komt er tussen en dan heb je inderdaad kortsluiting. Tot nu toe heeft dat nog geen schade verooraakt op m'n baan maar ik vind het geluid van de digitale kortsluiting wel naar.

De Repa ontkoppelaar is makkelijk in te bouwen en aan te sluiten en komt tot nu toe betrouwbaar over.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2006, 02:38:32 »
Citaat van: Hans
Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.
Je kunt het natuurlijk ook voorkomen door je aan de  NEM te houden kwa wielafstand. Is een stuk simpeler dan per wissel de tong te splitsen.
En daarbij: je koopt geen Tillig om er een Rocoline van te maken, toch?
;)

Gr/H

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2006, 09:16:13 »
Citaat
Je kunt het natuurlijk ook voorkomen door je aan de  NEM te houden kwa wielafstand
Als je oudere modellen hebt van Märklin Hamo of de oude Trix modellen, deze voldoen standaard niet aan de NEM maar zijn er nog wel. Deze modellen hebben dikkere wielflensen waardoor deze tegen de andere rail kan aankomen en kortsluiting kan veroorzaken.
Ik ben met je eens dat er dan maar andere wielen onder moeten komen die wel voldoen aan de NEM maar niet iedereen denkt daar zo over. :(

Groeten,

Christoph

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2006, 09:55:16 »
Christoph,

De flenzen van Hamo modellen zijn wel hoger, maar niet dikker dan NEM flenzen.
Het probleem bij Hamo is meestal dat de wielen op de Märklin afstand staan (14mm) terwijl het volgens NEM 14,3 mm moet zijn.

Ik weet niet wat je bedoelt met oude Trix modellen. Als het gaat om de oude Trix Express, die flenzen zijn zo lomp dat je ze sowieso niet door een NEM wissel krijgt. De Trix International modellen hebben altijd aan de NEM voldaan, dus dat kan geen probleem zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2006, 11:49:02 »
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.
Hans,

Dit is voor de nieuwste Hoffmann aandrijvingen niet waar. De nieuwste aandrijvingen (volgens mij pas uit) zijn gewoon met (lange) pulsen aan te sturen. Continue stroom kan overigens ook, er zit een eindafschakeling in.

Ik heb de motoren nog niet aangesloten gehad op een wisseldecoder, maar uit testjes met 2 draadjes + trafo blijkt dat ze voldoende hebben aan een korte schakelpuls, zolang deze minstens even lang is als de tijd van de beweging. Deze is overigens traploos instelbaar tussen zoef-om en bzzzzz- ongeveer 3 seconden.
Onbelast trekken de aandrijvingen ongeveer 80 mA. De meeste decoders kunnen dit wel aan  :) Ik zal ook eens meten nu ze ingebouwd zijn.

Wat de hartstukomschakeling betreft, daar heb ik alle vertrouwen in. De praktijk zal het uitwijzen.

Overigens: de aandrijvingen zijn heerlijk stil. Een stuk stiller als de tortoises.

Joeri
« Laatst bewerkt op: 19 November 2006, 11:53:30 door Joeri. Reden: aanvulling mbt geluid »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2006, 12:34:22 »
Och, met een Tortoise heb je in ieder geval geen geluidsdecoder nodig om te horen dat het wissel wordt omgelegd ... :P

Groet,

Huibert

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2006, 12:37:00 »
Heeft Tortoise ook een website? Op internet kan ik weinig informatie vinden over deze motoren, terwijl ze in fora geregeld voor komen
« Laatst bewerkt op: 20 November 2006, 21:07:42 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2006, 13:03:31 »
Zijn die Tortoises echt zo lawaaierig? Ik dacht juist dat die behoorlijk stil waren... In ieder geval véél stiller dan Lemaco-motoren. Maar goed, het is ook al lang geleden dat ik Tortoises heb gezien/gehoord.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2006, 15:31:44 »
De Tortoise is de stilste wisselmotor die ik ooit heb meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2006, 15:37:09 »
Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar.
Leg dat eens uit? Mijn hoofdspoor ligt in Peco, en hoewel ik uit mijn hoofd weet wat de bielsafstand is heb ik het voor de zekerheid nog even nagemeten.
De afstand is......., nee, dat ga ik nu niet vertellen, dat mag je zelf doen. Dus hier de uitdaging: meet de afstand tussen de bielzen van Peco, vertel hier hoe groot die is en vertel er dan gelijk bij wat daar niet goed aan is. Daarna zal ik je uitleggen waarom je je vergist. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2006, 15:42:23 »
Klaas,
Dat dacht ik ook, tot ik de hoffmanns hoorde omgaan, deze zijn nog stilller.

Na enig testen ben ik er aardig enthousiast over. Alleen de stelkracht is wat minder als die van de tortoises. De kracht van de motor zelf is groot zat, maar bij een dikke plaat + kurkbedding zit er aardig wat 'vering' in de steldraad. Misschien dat een dikkere steldraad uitkomst biedt. Heeft iemand hier ervaring mee met de conrad motoren?
Joeri

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2006, 15:49:10 »
Wat is een dikke plaat in dit geval? Is de afstand wissel-motor meer dan 2 à 3 cm?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2006, 21:07:14 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2006, 15:54:37 »
Bij de Conrad aandrijving zitten 2 "draden". Jawel een dunne en een dikkere. De dikkere mag niet korter gemaakt worden dan 2,5 cm.

Ik zou even moeten nameten wat de diameter is van beiden. Als iemand dat wil weten zie ik dat wel in een posting.

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2006, 15:57:05 »
Ik gebruik een 12 mm plaat + 5 mm kurkbedding. Daar komt nog een stukje dikte van de motor zelf bij, de aandrijf-'arm' zit ook nog een stukje onder de plaat. Maar ik heb de reden voor niet geheel omgaan waarschijnlijk gevonden. Ik heb met te dik draad de wisseltongen met het puntstuk verbonden, waardoor het aardig stug loopt.

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2006, 17:20:23 »
@Klaas Zondervan
Citaat
Citaat van: Gripen op 18 november 2006, 19:15:12
Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar.

Citaat
Leg dat eens uit? Mijn hoofdspoor ligt in Peco, en hoewel ik uit mijn hoofd weet wat de bielsafstand is heb ik het voor de zekerheid nog even nagemeten.
De afstand is......., nee, dat ga ik nu niet vertellen, dat mag je zelf doen. Dus hier de uitdaging: meet de afstand tussen de bielzen van Peco, vertel hier hoe groot die is en vertel er dan gelijk bij wat daar niet goed aan is. Daarna zal ik je uitleggen waarom je je vergist.

Dat heb ik eens ergens gelezen, weet niet waar. Ik ga in elk geval niet op het spoor lopen en de bielsafstand meten en omrekenen. Ik heb ooit een paar Peco flexen gekocht en die liggen nu in een vitrine omdat ik optisch de korte bielsafstand van Peco niet mooi vind, of het nu precies op schaal (want dat ga je me waarschijnlijk vertellen) is of niet. Leg me dus maar uit waarom ik mij vergis.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V