Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4286 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2009, 09:12:01 »
Nog iets raars: de dienst Utrecht CS - Breda wordt sinds afgelopen week met Sprinters gereden...iemand enig idee waarom?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2009, 09:55:15 »
Zal ook wel iets te maken hebben met de proef tussen Amsterdam en Eindhoven. Daar hebben ze veel IRM's voor nodig.
Op de Zeeuwse lijn reden de laatste tijd bijna uitsluitend IRM's, maar deze week zijn de plan V's weer terug in de stopdienst.
Als de proef afgelopen is zal alles wel weer normaal worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2009, 12:03:34 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.

Overschat de Virm niet, ik heb er jaren mee gereden en zo snel trekken die echt niet op hoor. Bij vertrek uit Eindhoven, bij gelijk vertrek richting Den Haag trok ik met een 1800 en 11 bakken ICK een Virm richting Utrecht er met gemak uit.

Gr Dennis

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2009, 12:10:52 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.
Jos.

Met een 1800+rijtuigen rijd je makkelijk een Virmstel eruit hoor  ::)
Virm hebben last van wielslip en moeten al snel weer terug naar een lagere rijstand
terwijl je met een 1800 gewoon doorblijft trekken en als er al wat wielslip optreedt je
wat zand voor de wielen strooit.

Zit meer in het remmen wat langer duurt en voor vertraging kan zorgen,
het pnuematisch systeem lost trager en reageert minder snel dat het EP
gedeelte van de Virm hierdoor kan je dus met een Virm meer 'spelen' met de remmen.
Een 1800 vraagt meer beleid en dus meer tijd van de mcn.

@dennis we dachten precies hetzelfde (maar doen ook het zelfde)  ;)

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2009, 14:01:07 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.
Klopt, maar jij noemde geen details

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2009, 16:35:21 »
'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft.
Klopt, daar is inderdaad mee geschoven. Om elke trein met 12 bakken te rijden heeft de NS niet genoeg materieel voor en zoveel reizigers zijn er ook niet (theoretisch past het 4x p/u in 12, dus ook 6x p/u in 8).

@Chiel: Precies de reden die Klaas geeft.

@Peter: Klopt, maar je zei eerst snelheid en die is gelijk. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.