Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sven
Vandaag om 13:25:43
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 13:07:58
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1 door Michiel2
Vandaag om 12:32:11
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen door Jeroen Water
Vandaag om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4270 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2009, 09:12:01 »
Nog iets raars: de dienst Utrecht CS - Breda wordt sinds afgelopen week met Sprinters gereden...iemand enig idee waarom?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2009, 09:55:15 »
Zal ook wel iets te maken hebben met de proef tussen Amsterdam en Eindhoven. Daar hebben ze veel IRM's voor nodig.
Op de Zeeuwse lijn reden de laatste tijd bijna uitsluitend IRM's, maar deze week zijn de plan V's weer terug in de stopdienst.
Als de proef afgelopen is zal alles wel weer normaal worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2009, 12:03:34 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.

Overschat de Virm niet, ik heb er jaren mee gereden en zo snel trekken die echt niet op hoor. Bij vertrek uit Eindhoven, bij gelijk vertrek richting Den Haag trok ik met een 1800 en 11 bakken ICK een Virm richting Utrecht er met gemak uit.

Gr Dennis

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2009, 12:10:52 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.
Jos.

Met een 1800+rijtuigen rijd je makkelijk een Virmstel eruit hoor  ::)
Virm hebben last van wielslip en moeten al snel weer terug naar een lagere rijstand
terwijl je met een 1800 gewoon doorblijft trekken en als er al wat wielslip optreedt je
wat zand voor de wielen strooit.

Zit meer in het remmen wat langer duurt en voor vertraging kan zorgen,
het pnuematisch systeem lost trager en reageert minder snel dat het EP
gedeelte van de Virm hierdoor kan je dus met een Virm meer 'spelen' met de remmen.
Een 1800 vraagt meer beleid en dus meer tijd van de mcn.

@dennis we dachten precies hetzelfde (maar doen ook het zelfde)  ;)

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2009, 14:01:07 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.
Klopt, maar jij noemde geen details

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2009, 16:35:21 »
'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft.
Klopt, daar is inderdaad mee geschoven. Om elke trein met 12 bakken te rijden heeft de NS niet genoeg materieel voor en zoveel reizigers zijn er ook niet (theoretisch past het 4x p/u in 12, dus ook 6x p/u in 8).

@Chiel: Precies de reden die Klaas geeft.

@Peter: Klopt, maar je zei eerst snelheid en die is gelijk. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.