Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Charles_
Vandaag om 17:05:21
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 17:01:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:09
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 16:53:54
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door bellejt
Vandaag om 16:41:42
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 16:30:40
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:13
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door MOVisser
Vandaag om 15:30:52
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 15:28:05
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 14:50:35
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Hammondman
Vandaag om 14:09:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:09:56
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:59:10
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:46
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:32:08
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 13:04:21
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45
Frie ?? door janw
Vandaag om 12:28:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4351 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2009, 09:12:01 »
Nog iets raars: de dienst Utrecht CS - Breda wordt sinds afgelopen week met Sprinters gereden...iemand enig idee waarom?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26976
    • Pagina van klaas
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2009, 09:55:15 »
Zal ook wel iets te maken hebben met de proef tussen Amsterdam en Eindhoven. Daar hebben ze veel IRM's voor nodig.
Op de Zeeuwse lijn reden de laatste tijd bijna uitsluitend IRM's, maar deze week zijn de plan V's weer terug in de stopdienst.
Als de proef afgelopen is zal alles wel weer normaal worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2009, 12:03:34 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.

Overschat de Virm niet, ik heb er jaren mee gereden en zo snel trekken die echt niet op hoor. Bij vertrek uit Eindhoven, bij gelijk vertrek richting Den Haag trok ik met een 1800 en 11 bakken ICK een Virm richting Utrecht er met gemak uit.

Gr Dennis

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2009, 12:10:52 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.
Jos.

Met een 1800+rijtuigen rijd je makkelijk een Virmstel eruit hoor  ::)
Virm hebben last van wielslip en moeten al snel weer terug naar een lagere rijstand
terwijl je met een 1800 gewoon doorblijft trekken en als er al wat wielslip optreedt je
wat zand voor de wielen strooit.

Zit meer in het remmen wat langer duurt en voor vertraging kan zorgen,
het pnuematisch systeem lost trager en reageert minder snel dat het EP
gedeelte van de Virm hierdoor kan je dus met een Virm meer 'spelen' met de remmen.
Een 1800 vraagt meer beleid en dus meer tijd van de mcn.

@dennis we dachten precies hetzelfde (maar doen ook het zelfde)  ;)

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2009, 14:01:07 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.
Klopt, maar jij noemde geen details

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2009, 16:35:21 »
'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft.
Klopt, daar is inderdaad mee geschoven. Om elke trein met 12 bakken te rijden heeft de NS niet genoeg materieel voor en zoveel reizigers zijn er ook niet (theoretisch past het 4x p/u in 12, dus ook 6x p/u in 8).

@Chiel: Precies de reden die Klaas geeft.

@Peter: Klopt, maar je zei eerst snelheid en die is gelijk. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.