Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 12:12:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 11:24:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
  

Auteur Topic: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?  (gelezen 4195 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2009, 09:12:01 »
Nog iets raars: de dienst Utrecht CS - Breda wordt sinds afgelopen week met Sprinters gereden...iemand enig idee waarom?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2009, 09:55:15 »
Zal ook wel iets te maken hebben met de proef tussen Amsterdam en Eindhoven. Daar hebben ze veel IRM's voor nodig.
Op de Zeeuwse lijn reden de laatste tijd bijna uitsluitend IRM's, maar deze week zijn de plan V's weer terug in de stopdienst.
Als de proef afgelopen is zal alles wel weer normaal worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2009, 12:03:34 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.

Overschat de Virm niet, ik heb er jaren mee gereden en zo snel trekken die echt niet op hoor. Bij vertrek uit Eindhoven, bij gelijk vertrek richting Den Haag trok ik met een 1800 en 11 bakken ICK een Virm richting Utrecht er met gemak uit.

Gr Dennis

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2009, 12:10:52 »
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.
Jos.

Met een 1800+rijtuigen rijd je makkelijk een Virmstel eruit hoor  ::)
Virm hebben last van wielslip en moeten al snel weer terug naar een lagere rijstand
terwijl je met een 1800 gewoon doorblijft trekken en als er al wat wielslip optreedt je
wat zand voor de wielen strooit.

Zit meer in het remmen wat langer duurt en voor vertraging kan zorgen,
het pnuematisch systeem lost trager en reageert minder snel dat het EP
gedeelte van de Virm hierdoor kan je dus met een Virm meer 'spelen' met de remmen.
Een 1800 vraagt meer beleid en dus meer tijd van de mcn.

@dennis we dachten precies hetzelfde (maar doen ook het zelfde)  ;)

Gerard

  • Gast
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2009, 14:01:07 »
Zoals ik in de eerste reactie al zei.
Klopt, maar jij noemde geen details

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2009, 16:35:21 »
'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft.
Klopt, daar is inderdaad mee geschoven. Om elke trein met 12 bakken te rijden heeft de NS niet genoeg materieel voor en zoveel reizigers zijn er ook niet (theoretisch past het 4x p/u in 12, dus ook 6x p/u in 8).

@Chiel: Precies de reden die Klaas geeft.

@Peter: Klopt, maar je zei eerst snelheid en die is gelijk. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.