Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:29:11
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
  

Auteur Topic: Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke  (gelezen 8916 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Gepost op: 14 August 2009, 15:17:04 »
Zo toch maar eens een nieuw topic geopend om te laten zien waar ik naast Boppard voor Jeroen nog meer mee bezig ben de afgelopen dagen.

De ideeën voor dit diorama lieten me niet los, dus Bw Ohstein maar even in de wacht gezet zodat ik dit tussen Boppard door kan doen.

Dit diorama laat een kruising tussen een riviertje, de Ems en mijn Delbrückerbahn de NDS spoorlijn Wiederbrück-Delbrück zien. Dit is weer zo'n lijntje dat in het echt in een andere vorm heeft bestaan als dat die in mijn wereld doet.

Een stukje zelf bedachte geschiedenis van de spoorlijn:
Citaat van: Der Neudalhausbahnen sonderausgabe Delbrückerbahn
Der Delbrückerbahn:
Ergens rond 1900 wordt er tussen de plaatsen Delbrück en Wiedenbrück een spoorlijn geopend door een lokaal spoorbedrijfje. De spoorlijn heeft een lengte van 23km en heeft naast de 2 eind stations 4 haltes/tussen stations.De treinen bestaan uit coupé rijtuigjes en stoomlocjes.

In de jaren 30 word er bedacht dat het misschien praktischer is als de lijn geëlektrificeerd wordt. Hier word in tegenstelling tot wat dan bij de DRG gebruikelijk is voor gelijkspanning gekozen met een spanning van 1,5KV.Materieel besteld de Delbrücker Eisenbahn(D.E.) in frankrijk in de vorm van een 2assige uitvoering van de "midi" locs die voor de SNCF gebouwd worden. Deze locjes lijken op de vanaf die tijd gebouwde BB300, er worden er 2 geleverd. Dit is niet helemaal genoeg maar enkele stoomlocjes kunnen nog wel wat jaartjes mee. Ook worden er nieuwe rijtuigen besteld, deze zijn hetzelfde als de donderbussen die de DRG en later de DR en DB in dienst hebben. Hiervan worden er 7(waarvan 1 bagage wagen) geleverd zodat er ook een redelijke reserve is.


In de 2e wereld oorlog blijven de beide elocjes redelijk gespaard en de beschadigingen en defect zijn daarna snel hersteld. Al snel moesten de stoomlocjes die er nog waren wel vervangen worden en werden er 2 elocs bij besteld. Deze waren iets moderner dan de vorige en leken daardoor meer op de vanaf eind jaren 40 gebouwde BB8100, maar dan weer 2assig.


Met de 4 2assige elocs kunnen alle treinen gereden worden en is er ook wat reserve. De grote bagagewagen( één van de donderbussen) wordt in 1960 aangepast tot stuurstand rijtuig. Jaren gaat dit gewoon verder. Eind jaren 70 zijn de rijtuigen zo'n 40 jaar oud en aan vervanging toe.
Als vervanging koopt de D.E. een Umbauwwagen van de DB en 3 korte 4assige rijtuigen van de SNCF. Van de SNCF bakken wordt één rijtuig omgebouwd tot stuurstandrijtuig.

De oude donderbus stuurstandbagagewagen bleef echter ook in dienst als reserve. In 1980 waren alle rijtuigen in dienst en ging men weer op de gebruikelijke manier verder.

Begin jaren 90 word de Delbrücker Eisenbahn overgenomen door de NDS( Neu Dalhausen Stadbahn) die zijn werk terrein wil uit breiden tot ver buiten Neu Dalhausen. Daardoor komt er langzaam aan wat verandering inzicht. Als eerste word een oud bagagewagentje dat nog als reserve aanwezig was buiten dienst gesteld. In 1996 raakte één van de 2 oudste locs type B38 ernstig defect en werd daardoor buiten dienst gesteld. 3 jaar later in 1999 werd al het nog rijdende materieel vervangen, dat had inmiddels al heel lang dienst gedaan en het werd dus tijd.

De NDS die inmiddels diverse lijnen rond Neu Dalhausen bediend, had voor div. diensten nieuw materieel in bestelling. Daardoor werden 2 setjes railbussen naar de lijn Wiedenbrück-Delbrück doorgeschoven. Deze railbussen maken sinds dien de reizigersdienst uit.


Het oude materieel werd buiten dienst gesteld en overal rond en in Neu Dalhausen gestald. Ook de bovenleiding verdween en voor het beetje goederen verkeer least de NDS nu een V180.

Nu anno 2001 staat het oude materieel weg te rotten in en rond Neu Dalhausen en wat er mee gaat gebeuren is voor iedereen buiten de NDS een raadsel. De toekomst zal het ons van zelf leren.

Verdere inspiratie voor het diorama vond ik in foto's op internet van de echte spoorlijn en in wat screenshots van google earth:



Hier heb ik nog de Neu Dalhausen versie het sporenplan van de omgeving Rheda-Wiedenbrück incl. de Delbrückerbahn.


Nu de bouw van het diorama, de onderplaat met wanden en dak er omheen had ik al een maand of 2 klaar staan:



De kap is gemaakt van karton, papier en houtlijm en zit er met 7 schroeven aan vast geschroefd.

De basis voor de spoordijk bestaat zoals meestal bij mij uit in dit geval nieuwe wijn kurken en roerhoutjes. Daar omheen heb ik de basis voor het landschap opgebouwd met een restje piepschuim dat ik nog had liggen:


De brug bestaat uit 2 omgebouwde vakwerkbrug delen. Deze waren te lang en liepen schuin af aan het einde. Om het passen te krijgen heb ik de schuine delen verwijderd. Het eerste verticale profiel was te zwak om als eind balk dienst te doen dus die verdween ook en is vervangen door groter T profiel. Daarna heb ik de delen stap voor stap verder opgebouwd tot een brug met resten kunststof profiel en spoorstaven:




Het landschap heb ik verder opgebouwd door keukenpapier over het piepschuim te lijmen met normale en verdunde houtlijm. Daarna heb ik met muurplaat de landhoofden er opgebouwd:

Zoals te zien is is de brug aardig sterken, een massief blok ijzer houd het zonder zichtbaar iets te vervormen.

Nadat het keukenpapier hard was heb ik alles met zand bewerkt:



Daarna heb ik de bodem waar het water moet worden geschilderd:

Toen dat droog was kon stap voor stap het aflakken beginnen:


Inmiddels zitten er 3 lagen op en het glimt mooi, ik heb hiervoor een klein flesje glans vernis op waterbasis gekocht, stink zooi heb ik in huis niet nodig ;)

De brug zelf is buiten mat zwart gespoten en staan in z'n eerste laagje dun roest, foto's hiervan volgen nog wel.

Dit was het voor nu na ruim een uur typen, verder verslag van de bouw volgt nog wel, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 14 August 2009, 17:18:21 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2009, 17:58:11 »
Aan inspiratie geen gebrek! :o :)
Ziet er al goed uit, Michiel.
Ik heb het verhaal diagonaal doorgelezen. Straks lees ik het helemaal.

Groet,
Basilicum

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2009, 19:37:18 »
Hee Michiel,

ziet er weer fraai uit, de beek ziet er overtuigend vochtig uit ;D

mvg,

Tis
********

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2009, 19:41:23 »
Mooi werk weer!! Ik wacht geduldig op de nieuwe update!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2009, 11:52:03 »
Gister eind van de middag 40min besteed aan het begroenen van het diorama, gister avond laat of eigenlijk vannacht nog een laagje glans vernis er over gedaan tegen de lijmsporen:


De brug heb ik ergens tussen door ook nog verder verouderd met wat roest en een laagje sterk verdunt groen:

Nu is de brug vast gelijmd en staat te drogen als dat droog is kan de rails er op gelijmd worden en daarna op de spoordijk op hoogte gebracht worden. Daarna nog de 2 keer muurtjes in en onder het spoor maken om het ballast tegen te houden en geleide staven en looppad aanbrengen op de brug en dan ballasten.

Dat laatste zal vanmiddag wel niet meer gebeuren dus dat word dan zondag of maandag avond.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2009, 16:41:56 »
Vanmiddag de rails kunnen leggen, schilderen en kunnen ballasten:

Ik heb m'n oud ballast mengsel gebruikt, dat lijkt me het mooiste. In dat oud ballast zit o.a. grijs decoratie zand van IKEA, steenstof van rode baksteen, gras vezels, wat verdwaalde rode vlokjes, fijne groene vlokjes, ophoog zand van de Praxis( andere winkels is niet bruikbaar ivm kleur) en nog wat donkere steentjes.

Het spul bij kleuren met verdunde roestkleurige verf komt na het weekend net als het aanbrengen van een schouwpad op de brug.

Daarna volgt nog het maken van bovenleidingsmasten en het hangen van een rijdraad. Het neerzetten van telefoonpalen, het hangen van telefoon draaden en uiteraard het plaatsen van bomen( vooral de bomen die niet op Ohstein pasten komen hier op).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2009, 22:18:31 »
Zo, dat is een mooi dioramaatje :D In hoeveel tijd heb je dit nu opgebouwd?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2009, 23:42:12 »
Uhhhhhhhh goeie vraag, uhm 3 a 4 uur bouwtijd zit er in meer niet, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2009, 22:40:16 »
Ik ben de afgelopen dagen m'n hoofd aan het breken geweest over het schouwpad in de spoorbrug. Na een mislukte poging heb ik nu 2 spoorstaven met een roerhoutje verlijmd en geschilderd. Nadat dat op de plek zat heb ik er van koperstaaf een reling aan de zijkant gemaakt door het tegen de brug te lijmen en de uitstekende stukken aan 2 ijzerdraad pootjes gelijmd, het moet nog wel geschilderd worden:


Het grote stuk schouwpad naast het spoor heb ik gemaakt van zand als basis wat goed nat moest blijven tot ik klaar was met tegels leggen. De tegels zijn stukjes grijs papier, nog niet allemaal de zelfde maat maar voor een eerste keer best mooi zo:

Van en naar de brug moet ik het schouwpad nog afmaken en aan de andere zijde van de brug moet het ook nog.

Vandaag vast met wat onderdelen voor de bovenleidingsmasten bezig geweest, een aantal 65mm lange messing palen die nog van ND hbf over waren. Met koperstaaf ben ik vast de grote uitstekende delen aan het buigen geweest:

De bovenleiding van de Buckower Kleinbahn dient als voorbeeld voor de bovenleiding van de Delbrückerbahn. De bovenleiding is dan wel buiten gebruik maar hangt er op het diorama deels nog. Daarom moet er ook een afspanmast komen waarop de bovenleiding afgespannen is. De volgende sectie bovenleiding is echter niet meer aanwezig en dat geeft een leuk effect.

Een wieletje voor de afspanmast is alleen niet zo makkelijk, ik heb niet iets kunnen vinden wat direct bruikbaar is. Ik heb nu bij de Pipoos wat gekocht waarvan ik hoop de afspaninrichting te kunnen maken:

Ik moet even kijken hoe ik het ga doen maar ik denk dat ik iets maak met 2 van die messing dingetjes.

Dan heb ik nog een doosje telefoonpalen die waarvan ik er ook enkele ga gebruiken:


Ik moet nu nog bedenken waar ik wat riet van ga maken, ideeën zijn altijd welkom.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2009, 14:15:41 »
vandaag ben ik aan het bakken en braden gegaan met de soldeerbout en heb ik de 3 bovenleidingsmasten in elkaar gezet:


Opzich allemaal vrij simpel die masten maar als je het ene soldeert soldeer je vaak het andere weer los en dat maakt het lastig. Het wiel van de afspaninrichting heb ik gemaakt van 2 van die messing dingetjes die ik gister avond gekocht heb. Ik heb ze beide met de slijpschijf wat ingekort waarbij ik m'n punttangetje ook in korte ::) ;D :-\ Daarna een velletje vloei om een cocktailprikker gedraait en en in geprutst. Toen dat alles met secondelijm gelijmd en toen het droog was de uitstekende stukken weg geslepen. Daarna ding op een blok hout gelegd en met m'n tandarts haakje er een gat ingeprikt zodat het koper staafje er door kon. Daarna was het weer buigen en solderen, maar het wieltje kan een beetje draaien al hoeft dat niet.

Misschien dat ik vanavond en anders morgen de masten mat zwart kan spuiten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2009, 23:06:19 »
Ik ga de masten toch met de hand schilderen ipv spuiten, daardoor kon ik gewoon door werken en de bovenleiding hangt nu en de afspanmast is klaar. Het gewicht aan die mast is een stukje lood met wat vloei er omheen:



Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2009, 15:48:56 »
Ben benieuwd hoe het na het verfen eruit gaat zien.

Vind het er al goed uitzien (y)
Passat driver:)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2009, 22:51:05 »
Nou kijk maar, zo dus:


Ik heb de masten steen grijs geschilderd, daarna voorzien van roest en vuil zwart en toen nog gedrybrusht met steen grijs. Al het draden werkt is geschilderd met een mix van vuil zwart, groen en heel donker blauw/grijs.

De dwarsliggers heb ik nog gedrybrusht met vuil zwart, daarna het ballastbed met sterk verdund vuil zwart geschilderd. Toen in het natte verdund vuil zwart naast het spoor verdund roest er over heen gedaan. Het ballast tussen de dwarsliggers heb ik met een klein penseel met sterk verdund roest geschilderd en het ballast aan onder rand nog een beetje gedrybrusht met licht grijs.

Het schouwpad en het hekwerk heb ik gedrybrusht met roest en het loop vlak van het schouwpad toch nog maar behandeld met groen/bruin en dun roest.

Nu moet aan het laatste stukje schouwpad gaan werken en weer wat gaan spelen met groen rond de bovenleidingsmasten en het schouwpad. Daarna proberen wat riet te maken en dan ook nog 2 rijen bomen planten en dan kijken wat ik verder moet en wil. Daarna moet er ook nog een goede achter grond komen en dat word een uitdaging want het landschap moet er in doorlopen. Mijn schilderkunsten en kleuren gebruik word dan pas echt op de proef gesteld.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2009, 23:07:55 »
Ziet er al leuk uit :D,
ga zo door !
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Delbrückerbahn, diorama Westerwiehe Emsbrücke
« Reactie #14 Gepost op: 23 August 2009, 11:40:57 »
*Heeft gekeken*

Dit is een stuk mooier ,dan voorheen. En het kijkt ook een stuk prettiger.

Had je al in gedachten hoe je dat Riet gaat maken?

Bruce
Passat driver:)