Der Delbrückerbahn:Ergens rond 1900 wordt er tussen de plaatsen Delbrück en Wiedenbrück een spoorlijn geopend door een lokaal spoorbedrijfje. De spoorlijn heeft een lengte van 23km en heeft naast de 2 eind stations 4 haltes/tussen stations.De treinen bestaan uit coupé rijtuigjes en stoomlocjes. In de jaren 30 word er bedacht dat het misschien praktischer is als de lijn geëlektrificeerd wordt. Hier word in tegenstelling tot wat dan bij de DRG gebruikelijk is voor gelijkspanning gekozen met een spanning van 1,5KV.Materieel besteld de Delbrücker Eisenbahn(D.E.) in frankrijk in de vorm van een 2assige uitvoering van de "midi" locs die voor de SNCF gebouwd worden. Deze locjes lijken op de vanaf die tijd gebouwde BB300, er worden er 2 geleverd. Dit is niet helemaal genoeg maar enkele stoomlocjes kunnen nog wel wat jaartjes mee. Ook worden er nieuwe rijtuigen besteld, deze zijn hetzelfde als de donderbussen die de DRG en later de DR en DB in dienst hebben. Hiervan worden er 7(waarvan 1 bagage wagen) geleverd zodat er ook een redelijke reserve is. In de 2e wereld oorlog blijven de beide elocjes redelijk gespaard en de beschadigingen en defect zijn daarna snel hersteld. Al snel moesten de stoomlocjes die er nog waren wel vervangen worden en werden er 2 elocs bij besteld. Deze waren iets moderner dan de vorige en leken daardoor meer op de vanaf eind jaren 40 gebouwde BB8100, maar dan weer 2assig. Met de 4 2assige elocs kunnen alle treinen gereden worden en is er ook wat reserve. De grote bagagewagen( één van de donderbussen) wordt in 1960 aangepast tot stuurstand rijtuig. Jaren gaat dit gewoon verder. Eind jaren 70 zijn de rijtuigen zo'n 40 jaar oud en aan vervanging toe. Als vervanging koopt de D.E. een Umbauwwagen van de DB en 3 korte 4assige rijtuigen van de SNCF. Van de SNCF bakken wordt één rijtuig omgebouwd tot stuurstandrijtuig.De oude donderbus stuurstandbagagewagen bleef echter ook in dienst als reserve. In 1980 waren alle rijtuigen in dienst en ging men weer op de gebruikelijke manier verder.Begin jaren 90 word de Delbrücker Eisenbahn overgenomen door de NDS( Neu Dalhausen Stadbahn) die zijn werk terrein wil uit breiden tot ver buiten Neu Dalhausen. Daardoor komt er langzaam aan wat verandering inzicht. Als eerste word een oud bagagewagentje dat nog als reserve aanwezig was buiten dienst gesteld. In 1996 raakte één van de 2 oudste locs type B38 ernstig defect en werd daardoor buiten dienst gesteld. 3 jaar later in 1999 werd al het nog rijdende materieel vervangen, dat had inmiddels al heel lang dienst gedaan en het werd dus tijd.De NDS die inmiddels diverse lijnen rond Neu Dalhausen bediend, had voor div. diensten nieuw materieel in bestelling. Daardoor werden 2 setjes railbussen naar de lijn Wiedenbrück-Delbrück doorgeschoven. Deze railbussen maken sinds dien de reizigersdienst uit. Het oude materieel werd buiten dienst gesteld en overal rond en in Neu Dalhausen gestald. Ook de bovenleiding verdween en voor het beetje goederen verkeer least de NDS nu een V180.Nu anno 2001 staat het oude materieel weg te rotten in en rond Neu Dalhausen en wat er mee gaat gebeuren is voor iedereen buiten de NDS een raadsel. De toekomst zal het ons van zelf leren.