Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: Dieselstadt  (gelezen 69096 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2011, 20:39:16 »
De lus die het bovenstation met het onderstation verbindt, en met name met het spoor daarvandaan dat niet naar het perron gaat, maar onder/achterlangs verdwijnt. Is dat niet te stijl?
Na het leggen van rails blijkt na herberekening van dit gedeelte blijkt het dalende deel 3% te zijn en de stijgende delen 2,6% tot het wissel en 2,9% na het wissel.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Dieselstadt
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2011, 22:28:13 »
Hoeveel cm ruimte/hoogte houd je aan tussen twee kruisende sporen? Mij lijkt het allemaal heel krap te worden.

Neem je baanplan eens en zet er de hoogtes bij van de verschillende lagen. Ben bang dat je ergens een rekenfoutje maakt.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2011, 23:40:54 »
6,5 cm vanaf bovenkant spoorstaaf.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2011, 12:48:07 »
Voordat ik begon met Dinamo heb ik de rails van het schaduwstation al definitief gelegd en bedraad. Nadat ik Dinamo had gekozen moesten wel alle draden weer los, want de te detecteren spoorstaaf moest de andere zijn.
De draden werden niet aan de rails gesoldeerd, maar onder aan de raillassen.

Het lastigste van het rails leggen was de bocht (90 graden, 6 sporen naastelkaar, flexrails). Als hulpmiddel heb ik eerst de kwartcirkels getekend waarlangs de rails moeten komen te liggen. Dat heb ik gedaan met een stukje touw en een spijker in het middelpunt van de denkbeeldige cirkel. De overgang van gebogen naar recht is bij flexrails, en vooral bij Fleischmann profirail, lastig en daarom heb ik dan ook de flexrails nog zo'n 5 tot 10 cm laten doorlopen voor een soepelere overgang (althans bij de binnenste 3 sporen).


Het linkerspoor op de onderste foto is het 'grijze' spoor op het baanplan dat weer naar het schaduwstation gaat. Hier komt nog eentje tussen, namelijk de aftakking naar nivo 1 om nog een rondje te rijden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2011, 15:09:05 »
De eerste wijziging in het baanplan is een feit. Namelijk in het grijze gedeelte helemaal linksboven op de foto. En wel om een aantal redenen:
1. Doordat treinen uit twee takken komen en het schaduwstation in moeten, maar dat over 1 spoortje moeten doen is dat een flessehals geworden.
2. Ik zat ook met de blokindeling. Als er vanaf het ene spoor een rijweg is ingesteld, is het andere blok ook bezet (als de meegebogen wissel tot het blok behoort). Wissels uit het blok halen leek me ook geen optie, omdat je dan wel een extra stroomvoorziening moet maken.
3. Ik ben niet kapot van meegebogen wissels van Fl profirails, er vinden nogal een ontsporingen plaats.
4. De flessehals zorgt er ook voor dat een trein onnodig moet wachten als er wel een spoor in het schaduwstation vrij is.
5. Een te stijle helling (weliswaar naar beneden) van de binnenbocht. Het zou tussen de 4 en 5 procent uitkomen.
Ik heb het daarom opgesplitst waardoor er
1. geen flessehals meer
2. eenvoudigere blokindeling
3. geen meegebogen wissel en uitsparing van nog een wissel
4. trein kan schaduwstation in rijden, ook al rijdt er in de andere tak al een trein
5. langere baan in de binnenbocht waardoor helling 3% kan blijven


Alle zes sporen komen aan de andere kant van het schaduwstation wel weer gewoon bijelkaar op 1 spoor.
Een nieuw probleem kan zijn een opstopping doordat te veel treinen via een bepaalde tak naar 3 van de 6 sporen gestuurd worden, maar dat is denk ik in koploper wel op te lossen door bij de vorige splitsing te testen of het betreffende deel van het schaduwstation vol is.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 15:11:28 door V200-G2000 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Dieselstadt
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2011, 15:56:59 »
Reden 2 was sowieso niet handig. Wissels horen nooit een onderdeel van een blok te zijn. Het gaat in tegen de definitie van een blok zoals vrijwel alle software het hanteert, namelijk met maar 1 methode voor binnenkomst en een methode voor vertrek (kopmaken niet meegerekend) Software als koploper gebruikt dit oa voor de spooktreindetectie.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2011, 16:01:09 »
Ik ben nog maar net begonnen met koploper en dinamo. Hoe sluit je een wissel(straat) dan aan, want er moet wel spanning op komen en koploper moet dat volgens mij ook aansturen, moet ook weten welke kant de trein op rijdt.
NB. ik rij verder analoog, dus geen decoders in de treinen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Dieselstadt
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2011, 16:14:56 »
Ah OK, ik ging even voor het gemak uit van digitaal en bezetmelders... ik moet bekennen dat Dinamo niet mijn ding is. Maar als ik de manual voor een Dinamo CD16 doorlees zie ik dezelfde gelijkrichtbruggen als dat op een SD16S88N bezetmelder zitten; volgens mij kun je dus voor wissels of een aparte 'groep' op de CD16 nemen en die alleen niet als melder ingeven in de software, of zelf gewoon een losse diodebrug nemen en die identiek aansluiten tussen de TM51 en spoorstaaf.

Vraag me alleen nog af hoe dit sowieso bij analoog werkt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2011, 16:26:03 »
Een aparte groep op de CD16 of een diodebrug betekent volgens mij nog altijd dat het wissel dan toch bij het blok getrokken wordt. Dan kan het wissel net zo goed onderdeel zijn van de start- of stopsectie.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Dieselstadt
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2011, 17:02:32 »
Bij een gewoon wissel kan het nog wel wat jij zegt, maar je gebruikt ook een Engels wissel en daar kan het dus niet.
Als je dat Engelse wissel bijvoorbeeld aan het blok rechts ervan koppelt, kun je het nooit voor een andere treinbeweging gebruiken zolang dat blok bezet is. En er zitten nog wel een paar nadelen aan het koppelen van het wissel aan een blok.
Ik heb het toen ik net digitaal ging wel gedaan, omdat ik mijn analoge baan een op een heb omgezet, maar zou het nu niet meer doen. Gewoon wissels buiten de blokken.

Huub

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dieselstadt
« Reactie #25 Gepost op: 17 August 2011, 08:47:42 »
Je blokindeling in de oude situatie had als volgt gemoeten:

Tussen de rode lijnen een eigen CD16. Hiervan maar een terugmelder gebruiken.
In de nieuwe situatie kun je de wissels voeden uit de CD16 van het blok.
Alleen zorgen dat de treinen niet op de wissels tot stilstand komen.

Je hebt niet alleen een paar wissels bespaard, maar ook een aantal CD16 printen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Dieselstadt
« Reactie #26 Gepost op: 17 August 2011, 09:30:09 »
Een aparte groep op de CD16 of een diodebrug betekent volgens mij nog altijd dat het wissel dan toch bij het blok getrokken wordt. Dan kan het wissel net zo goed onderdeel zijn van de start- of stopsectie.

Je gaat hiermee in elk geval in tegen de 'logica' in koploper... ik weet niet welke software je gepland hebt om te gebruiken maar houd hier rekening mee!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #27 Gepost op: 17 August 2011, 10:06:08 »
Ik ben wel bezig met koploper, maar heb daar nog geen wissels in zitten, dus rij op dit moment alleen nog maar een rondje. Binnenkort sluit ik het eerste wissel aan op een PM32 en dan zal ik eens dieper in deze materie duiken. Bekabeling kan ik desnoods nog wel aanpassen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dieselstadt
« Reactie #28 Gepost op: 17 August 2011, 11:43:03 »
Je gaat hiermee in elk geval in tegen de 'logica' in koploper... ik weet niet welke software je gepland hebt om te gebruiken maar houd hier rekening mee!

Jekunt in koploper een blokkaart (CD16) aan een wisselstraat koppelen. Hierdoor zal de wisselstraat via deze kaart gevoed kunnen worden.
Deze knop is bij treingestuurde systemen grijs niet klikbaar).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Dieselstadt
« Reactie #29 Gepost op: 17 August 2011, 16:01:07 »
Afgelopen (lang) weekend ben ik even flink aan het rekenen, meten, zagen, lijmen en timmeren geweest en nivo 1 in het linkergedeelte is nu klaar. Het spoor op nivo 0 ligt vast (waar de trein staat) en de testtrein met daarin de langste wagon en een paar dubbeldekkers kan er zonder problemen langs. Hier is ook te zien dat de ingang naar het schaduwstation nu gesplitst is ipv de flessehals die oorspronkelijk op de tekening stond.

Het volgende deel is het middendeel met de 270 graden lus van nivo 1 naar nivo 2.