Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 16:14:30
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 16:05:21
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
  

Auteur Topic: Br52 van Trumpeter in 1:35  (gelezen 27533 keer)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #15 Gepost op: 04 augustus 2009, 18:21:48 »
Volgens mij is een "normale" duitser gewoon zwart zoals andere stoomlocs; "erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

Gr marco.
Gr Marco.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2009, 19:40:37 »
"erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

 Als je hier kijkt:

http://www.bundesbahnzeit.de/Bauartunterschiede/Baureihe_050/bild55.htm
http://www.bundesbahnzeit.de/Bauartunterschiede/Baureihe_050/bild56.htm

 bedoelen ze volgens mij met de frostschutz dat de loc een gesloten bouwwijze heeft.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2009, 20:07:25 »
... "erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

Gr marco.

Sorry Marco, dit is niet juist.

De kleur heeft niets te maken met "Erweiterter Frostschutz". Letterlijk vertaald betekent dit "uitgebreide vorstbescherming". Hiermee wordt bedoeld, dat de lokomotieven, die in Rusland dienst deden, beter beschermd werden tegen vorst. Veel pompen op de locomotieven werden, bijvoorbeeld, bekleed met hout of ander materiaal om de warmte binnen en de koude buiten te houden. De grijze kleur is verzonnen door de afdeling "inkoop" van het nazibewind. Deze kleur werd in de Luftwaffe, Wehrmacht en Kriegsmarine veel gebruikt, dus waarom ook niet door de Reichsbahn?

Schutkleur? Als een voertuig in de sneeuw minder moet opvallen, kun je hem beter wit maken in plaats van donkergrijs.

Groet,
Basilicum

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2009, 21:03:00 »
...wat ze dus ook wel deden, met onduidelijke kalkprut.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2009, 21:26:35 »
Juist ja! Weer wat geleerd....
Ik meende mij namelijk te herinneren eens een grijze stoomloc in een Roco catalogus te hebben gezien; daar stond bij dat het een zogenaamde "Kriegsloc" was met winterbeschildering.
"Frostschutz" valt natuurlijk beter te vertalen met "vorstbescherming". Schutz had ik vertaald met schutkleur, vandaar... het is al weer wat jaartjes geleden dat ik Duits moest leren op school!  ;)

Maar het is een mooi model deze Br52!

Bedankt voor de info, gr Marco.
Gr Marco.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #20 Gepost op: 05 augustus 2009, 21:21:13 »
 En dit is bij mij de huidige stand van zaken:




 Langs de tender staat 1:45, toch nog een behoorlijk verschil...

Lokpaint

  • Gast
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #21 Gepost op: 05 augustus 2009, 22:02:38 »
Interessant, kan je toelichten wat de verschillen zijn met een "normale" duitser en een met "erweiterter frostschutz" ?

Martin

Hoi

Erweiterter frostschutz is inderdaad het met (blik)beleding inkapselen van alle vorstgevoelige leidingen aan de ketel.
Bij het trumpeter model mooi te zien links onderaan de ketel, de lange "tunnel"waarin diverse leidingen zitten,
Verder werden alle pompen en de generator (bovenop de ketel, net voor de cabine) bekleed met een blikken kastje. Maar het gaat nog verder, belangrijke armaturen werden verplaatst zodat deze binnen de cabine liggen. De cabine zelf is dubbelwandig uitgevoerd om koude buiten te houden.
Voor langere stilstand kreeg de schoorsteen een afdekking, en er werd nog iets ingebouwd om het tenderwater te kunnen verwarmen.

De tender tenslotte werd aan de zijkanten bekleed met glasvezelmatten. Deze zijn duidelijk zichtbaar, en zitten met een paar grote klinknagels vast. Vanwege de vorm van de matten werd dit alleen bij de "steifrahmentenders" gedaan.
Ook de ketel werd onderhuids trouwens met glasvezelmatten geïsoleerd

De kleur was altijd grijs, in het begin RAL7011, vanaf einde 1943 het donkerder RAL7021.

Wat betreft het nummer bij de ebay veiling, het nummer 52 8139 is correct voor een DR-reko versie, de DRG loks hebben als hoogste nummer echter 7792   ::)

Na de oorlog werd de vorstbescherming verwijderd, en kregen de loks hun bekende rood/zwarte jasje.

Bart
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2009, 22:06:20 door Lokpaint »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2009, 08:27:13 »
Afgelopen weekeinde weer verder gewerkt aan het 'monster'. De tender is grotendeels klaar. Het leek eerst een makkelijk klusje, maar er zitten toch meer details op dan je denkt. En hoe kleiner de details hoe makkelijker je ze aan je vingers lijmt, in plaats van aan het model...

Gisteren heeft het model voor het eerst op eigen (losse) wielen gestaan, toen kreeg ik pas goed een indruk van de grootte. Ik zal vanavond even een paar foto's van de stand totnutoe plaatsen.

Als volgende stap ga ik eerst de boel eens van een verflaag voorzien voor ik de overige details erop zet.

Eelco

lfblaauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:09:01 »

Erweiterter frostschutz is inderdaad het met (blik)beleding inkapselen van alle vorstgevoelige leidingen aan de ketel.
Bij het trumpeter model mooi te zien links onderaan de ketel, de lange "tunnel"waarin diverse leidingen zitten,
Verder werden alle pompen en de generator (bovenop de ketel, net voor de cabine) bekleed met een blikken kastje. Maar het gaat nog verder, belangrijke armaturen werden verplaatst zodat deze binnen de cabine liggen. De cabine zelf is dubbelwandig uitgevoerd om koude buiten te

Bij de Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal rijdt de TE5933 (52 5933), deze is deels nog voorzien van de 'Frostschutz'.  De machine is - afgezien van de rookkastdeur, frontseinen en de kleurstelling - nagenoeg nog in de afleveringstoestand van 1943.  Belangrijk verschil met andere 52-ers is dat de 5933 voorzien is van een ander frame (een 'Barrenrahmen', zoals ook de BR50)

Afbeeldingen o.a. op: http://www.stadskanaalrail.nl/star/nieuws.php?menc=te5933-1

Lars (vrijwilliger STAR)

Lokpaint

  • Gast
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:06:26 »
Hoi

Niet alle 52ers zijn met een blikken frame geleverd. Er zijn er ook met "barrenrahmen" geleverd, zeker in het begin van de produktie
Het frame zou dus zomaar origineel kunnen zijn voor deze lok, zeker omdat de serie van 5875-5964 voor een groot deel  met barrenrahmen geleverd zijn.

Bart

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:16:08 »
Zoals beloofd hierbij de foto's bij de update van mijn werkzaamheden:


De tender is af, los van nog een paar op te zetten details


Het geheel even op eigen (losse) benen. Begint steeds indrukwekkender te worden!


Bij een volgende serie foto's zal ik voor de gein eens mijn NS 2400 in 1:87 er naast zetten...

Voor nu even genoeg gebouwd. Volgende stap is het model totnutoe in de verf te zetten, evenals de onderdelen die er nog op gezet moeten worden. Op naar de laatste loodjes!

Eelco

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:03:10 »
Zo, afgelopen week voor het eerst in 15 jaar met de airbrush bezig geweest. Was wel even eng om dat meteen op dit model weer los te laten. Tender zit superstrak in de verf, loc voor het grootste deel ook. Alleen één kant vant machinstenhuis niet. Iets met 'gaspatronen' en 'te lage druk'. Precies het euvel waar je eigenlijk een compressor om zou kopen maar dat is me echt nog een stap te ver.

Ik hou de boel in rood/zwarte kleuren, het gaat mij er niet om een 100% historisch correct model neer te zetten. Het gaat me om de lol van het bouwen en de aanblik van een enorme machine op een mooie plek in huis. Foto's van de stand van zaken op dit moment volgen zsm.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2009, 15:11:56 door NS8714 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2009, 18:17:03 »
Mooi! Prachtige loc, nietwaar? En ja, van zoiets moet je genieten als je er langs loopt. Mooie vitrine er omheen, hmmm...... ;) Je zou bijna voor de verleiding bezwijken ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2009, 19:45:24 »
De kit staat ook op Ebay, met messing setje om te superen. Bieden vanaf 120 euro, je zou het gewoon eens moeten doen....
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:14:56 »
Zoals gezegd: de foto's.
Verf ziet er hier en daar vlekkerig uit, maar dat komt vermoedelijk door de flits.


De tender, nog zonder kolen.


Van opzij gezien, het grootste stuk is geschilderd. De meeste losse details heb ik ook van een verflaag voorzien dus die kunnen er in de komende dagen langzaamaan op gezet worden. Te beginnen met de wielen.


Hoewel uiteindelijk niet zichtbaar, heb ik toch een paar details in het machinstenhuis aangestipt. Even lekker priegelen.

Eelco