Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ombouwset van de Haagse Modelbouw Club: Jurgens Margarine Koelwagen door janw
Vandaag om 00:55:56
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Biesje
Vandaag om 00:41:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 00:28:19
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:14:38
Digikeijs 4018 Probleem door Wim-B
Vandaag om 00:10:03
Servotester voeden met trafo of batterijen? door Timo
23 maart 2019, 23:32:53
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door laurent
23 maart 2019, 23:20:57
Haven baantje door olaf99
23 maart 2019, 23:02:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
23 maart 2019, 23:00:51
Hamo 8356 ("krokodil"), hoe kun je koppelingen vervangen? door ZwangL
23 maart 2019, 22:45:00
Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1 door ivanzon
23 maart 2019, 22:44:57
Digikeijs DR4024, hoe kun je CV's uitlezen? door Ed
23 maart 2019, 22:44:26
Roco Multimaus updaten naar 1.05 door Overet
23 maart 2019, 22:43:10
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Martin Hornis
23 maart 2019, 22:32:19
Bakkie voor RailPro door timtrein
23 maart 2019, 22:22:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 maart 2019, 22:14:36
Z21 app van Apple naar Android door 008200
23 maart 2019, 21:58:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rudolf Stammis
23 maart 2019, 21:49:31
Front- en sluitverlichting door Hans Gvz
23 maart 2019, 21:34:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
23 maart 2019, 21:31:08
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18 door MathynK
23 maart 2019, 21:13:32
Depot+vervolg Vlieringen2 door Hans Reints
23 maart 2019, 21:08:26
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
23 maart 2019, 20:25:41
Projekt 083-338 door 44
23 maart 2019, 20:11:29
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
23 maart 2019, 19:25:54
VERPLAATST: Seindecoder Viessman 5213 aansluiten door Bert van Gelder
23 maart 2019, 19:24:21
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s door RobBennis
23 maart 2019, 19:17:07
Baanbouw Bosje77 door bosje77
23 maart 2019, 18:29:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
23 maart 2019, 18:18:25
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
23 maart 2019, 17:26:07
  

Auteur Topic: Br52 van Trumpeter in 1:35  (gelezen 17785 keer)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #15 Gepost op: 04 augustus 2009, 18:21:48 »
Volgens mij is een "normale" duitser gewoon zwart zoals andere stoomlocs; "erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

Gr marco.
Gr Marco.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2009, 19:40:37 »
"erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

 Als je hier kijkt:

http://www.bundesbahnzeit.de/Bauartunterschiede/Baureihe_050/bild55.htm
http://www.bundesbahnzeit.de/Bauartunterschiede/Baureihe_050/bild56.htm

 bedoelen ze volgens mij met de frostschutz dat de loc een gesloten bouwwijze heeft.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2009, 20:07:25 »
... "erweiterter frostschutz" is een grijze schutkleur omdat zo de loc net ff wat minder opviel in oorlogstijd. Gewoon een camouflagekleur dus. (winterperiode?)

Gr marco.

Sorry Marco, dit is niet juist.

De kleur heeft niets te maken met "Erweiterter Frostschutz". Letterlijk vertaald betekent dit "uitgebreide vorstbescherming". Hiermee wordt bedoeld, dat de lokomotieven, die in Rusland dienst deden, beter beschermd werden tegen vorst. Veel pompen op de locomotieven werden, bijvoorbeeld, bekleed met hout of ander materiaal om de warmte binnen en de koude buiten te houden. De grijze kleur is verzonnen door de afdeling "inkoop" van het nazibewind. Deze kleur werd in de Luftwaffe, Wehrmacht en Kriegsmarine veel gebruikt, dus waarom ook niet door de Reichsbahn?

Schutkleur? Als een voertuig in de sneeuw minder moet opvallen, kun je hem beter wit maken in plaats van donkergrijs.

Groet,
Basilicum

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9047
    • aersch der visch.
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2009, 21:03:00 »
...wat ze dus ook wel deden, met onduidelijke kalkprut.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2009, 21:26:35 »
Juist ja! Weer wat geleerd....
Ik meende mij namelijk te herinneren eens een grijze stoomloc in een Roco catalogus te hebben gezien; daar stond bij dat het een zogenaamde "Kriegsloc" was met winterbeschildering.
"Frostschutz" valt natuurlijk beter te vertalen met "vorstbescherming". Schutz had ik vertaald met schutkleur, vandaar... het is al weer wat jaartjes geleden dat ik Duits moest leren op school!  ;)

Maar het is een mooi model deze Br52!

Bedankt voor de info, gr Marco.
Gr Marco.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #20 Gepost op: 05 augustus 2009, 21:21:13 »
 En dit is bij mij de huidige stand van zaken:




 Langs de tender staat 1:45, toch nog een behoorlijk verschil...

Lokpaint

  • Gast
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #21 Gepost op: 05 augustus 2009, 22:02:38 »
Interessant, kan je toelichten wat de verschillen zijn met een "normale" duitser en een met "erweiterter frostschutz" ?

Martin

Hoi

Erweiterter frostschutz is inderdaad het met (blik)beleding inkapselen van alle vorstgevoelige leidingen aan de ketel.
Bij het trumpeter model mooi te zien links onderaan de ketel, de lange "tunnel"waarin diverse leidingen zitten,
Verder werden alle pompen en de generator (bovenop de ketel, net voor de cabine) bekleed met een blikken kastje. Maar het gaat nog verder, belangrijke armaturen werden verplaatst zodat deze binnen de cabine liggen. De cabine zelf is dubbelwandig uitgevoerd om koude buiten te houden.
Voor langere stilstand kreeg de schoorsteen een afdekking, en er werd nog iets ingebouwd om het tenderwater te kunnen verwarmen.

De tender tenslotte werd aan de zijkanten bekleed met glasvezelmatten. Deze zijn duidelijk zichtbaar, en zitten met een paar grote klinknagels vast. Vanwege de vorm van de matten werd dit alleen bij de "steifrahmentenders" gedaan.
Ook de ketel werd onderhuids trouwens met glasvezelmatten geïsoleerd

De kleur was altijd grijs, in het begin RAL7011, vanaf einde 1943 het donkerder RAL7021.

Wat betreft het nummer bij de ebay veiling, het nummer 52 8139 is correct voor een DR-reko versie, de DRG loks hebben als hoogste nummer echter 7792   ::)

Na de oorlog werd de vorstbescherming verwijderd, en kregen de loks hun bekende rood/zwarte jasje.

Bart
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2009, 22:06:20 door Lokpaint »

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9222
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2009, 08:27:13 »
Afgelopen weekeinde weer verder gewerkt aan het 'monster'. De tender is grotendeels klaar. Het leek eerst een makkelijk klusje, maar er zitten toch meer details op dan je denkt. En hoe kleiner de details hoe makkelijker je ze aan je vingers lijmt, in plaats van aan het model...

Gisteren heeft het model voor het eerst op eigen (losse) wielen gestaan, toen kreeg ik pas goed een indruk van de grootte. Ik zal vanavond even een paar foto's van de stand totnutoe plaatsen.

Als volgende stap ga ik eerst de boel eens van een verflaag voorzien voor ik de overige details erop zet.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

lfblaauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:09:01 »

Erweiterter frostschutz is inderdaad het met (blik)beleding inkapselen van alle vorstgevoelige leidingen aan de ketel.
Bij het trumpeter model mooi te zien links onderaan de ketel, de lange "tunnel"waarin diverse leidingen zitten,
Verder werden alle pompen en de generator (bovenop de ketel, net voor de cabine) bekleed met een blikken kastje. Maar het gaat nog verder, belangrijke armaturen werden verplaatst zodat deze binnen de cabine liggen. De cabine zelf is dubbelwandig uitgevoerd om koude buiten te

Bij de Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal rijdt de TE5933 (52 5933), deze is deels nog voorzien van de 'Frostschutz'.  De machine is - afgezien van de rookkastdeur, frontseinen en de kleurstelling - nagenoeg nog in de afleveringstoestand van 1943.  Belangrijk verschil met andere 52-ers is dat de 5933 voorzien is van een ander frame (een 'Barrenrahmen', zoals ook de BR50)

Afbeeldingen o.a. op: http://www.stadskanaalrail.nl/star/nieuws.php?menc=te5933-1

Lars (vrijwilliger STAR)

Lokpaint

  • Gast
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:06:26 »
Hoi

Niet alle 52ers zijn met een blikken frame geleverd. Er zijn er ook met "barrenrahmen" geleverd, zeker in het begin van de produktie
Het frame zou dus zomaar origineel kunnen zijn voor deze lok, zeker omdat de serie van 5875-5964 voor een groot deel  met barrenrahmen geleverd zijn.

Bart

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9222
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:16:08 »
Zoals beloofd hierbij de foto's bij de update van mijn werkzaamheden:


De tender is af, los van nog een paar op te zetten details


Het geheel even op eigen (losse) benen. Begint steeds indrukwekkender te worden!


Bij een volgende serie foto's zal ik voor de gein eens mijn NS 2400 in 1:87 er naast zetten...

Voor nu even genoeg gebouwd. Volgende stap is het model totnutoe in de verf te zetten, evenals de onderdelen die er nog op gezet moeten worden. Op naar de laatste loodjes!

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9222
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:03:10 »
Zo, afgelopen week voor het eerst in 15 jaar met de airbrush bezig geweest. Was wel even eng om dat meteen op dit model weer los te laten. Tender zit superstrak in de verf, loc voor het grootste deel ook. Alleen één kant vant machinstenhuis niet. Iets met 'gaspatronen' en 'te lage druk'. Precies het euvel waar je eigenlijk een compressor om zou kopen maar dat is me echt nog een stap te ver.

Ik hou de boel in rood/zwarte kleuren, het gaat mij er niet om een 100% historisch correct model neer te zetten. Het gaat me om de lol van het bouwen en de aanblik van een enorme machine op een mooie plek in huis. Foto's van de stand van zaken op dit moment volgen zsm.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2009, 15:11:56 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10101
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2009, 18:17:03 »
Mooi! Prachtige loc, nietwaar? En ja, van zoiets moet je genieten als je er langs loopt. Mooie vitrine er omheen, hmmm...... ;) Je zou bijna voor de verleiding bezwijken ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2009, 19:45:24 »
De kit staat ook op Ebay, met messing setje om te superen. Bieden vanaf 120 euro, je zou het gewoon eens moeten doen....
Morgen ben ik klaar

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9222
    • Mijn fotoarchief
Re:Br52 van Trumpeter in 1:35
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:14:56 »
Zoals gezegd: de foto's.
Verf ziet er hier en daar vlekkerig uit, maar dat komt vermoedelijk door de flits.


De tender, nog zonder kolen.


Van opzij gezien, het grootste stuk is geschilderd. De meeste losse details heb ik ook van een verflaag voorzien dus die kunnen er in de komende dagen langzaamaan op gezet worden. Te beginnen met de wielen.


Hoewel uiteindelijk niet zichtbaar, heb ik toch een paar details in het machinstenhuis aangestipt. Even lekker priegelen.

Eelco

www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)