Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Terugmelden wisselstand  (gelezen 11780 keer)

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Terugmelden wisselstand
« Gepost op: 31 juli 2009, 09:08:33 »
Op mijn externe schakelpaneel wil ik de wisselstand gaan terugmelden. Hiervoor wil ik het schema van Klaas gaan gebruiken. Dit is namelijk makkelijk te combineren met de wisselschakelaars van conrad.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01

Nu ben ik echter bij conrad aan het kijken, en kom ik er nog niet uit. Ik kan wel wat help gebruiken bij het boodschappen doen.  ;D

Als led wil ik een gele led gebruiken van 3mm. Echter zijn deze er te kust en te keur, verschillende vormen / 5v / 12v / leds die direct op gelijkstroom kunnen.

En voor de weerstand neem ik aan dat ik dan een koolfilmweerstand moet hebben van 560Ohm, echter hoeveel watt moet dit zijn. 0,1 / 0,25 / 0,6 / 1,0 of 5,0 watt.

Zou iemand mij 2 conrad nummers kunnen geven van een led en weerstand die goed te combineren zijn.

Alvast bedankt.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2009, 10:27:35 »
Hannes,
voor de led zou ik een low-current type nemen. B.v. nummer 145980. Die heeft genoeg aan 2 mA om behoorlijk licht te geven.

De weerstandswaarde van 560 ohm in het schema is bedoeld voor een gewone led, maar voor die low-current led kun je een veel grotere weerstand gebruiken. Ik heb net een testje gedaan met een weerstand van 5k6 (5600 ohm) en dat geeft voldoende licht op bovengenoemde led bij een spanning van ongeveer 16 volt.
Conrad nummer van deze weerstand is 408255, dat is een zakje met 100 stuks voor € 2,17.

Daarmee is ook je vraag naar het vermogen beantwoord, 0,25 watt is genoeg, dat is ook de meest gangbare grootte.
Zoiets kun je ook zelf uitrekenen.
Voorbeeld: stel dat de volle spanning van 16V over een weerstand van 5k6 staat, dan gaat er 3 mA lopen.
Het vermogen is spanning maal stroom, dus 16 volt maal 3 mA = 0,048 watt. Dus in dit geval zou zelfs 0,1 watt genoeg zijn.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2009, 10:42:20 »
Klaas,

bedankt.  (y)  Tja technisch ben ik nog niet zo goed. Zo'n schema als bouwtekening lezen, dat lukt aardig. En ik snap ook al redelijk wat verschillende componenten doen. Maar dat is allemaal nog echt basic. Maar al doende leert men.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2009, 20:19:02 »
okee,

en nu ben ik het spoor bijster. ??? ???. Ik wilde net onderdelen gaan bestellen, en heb nog 1 keer gekeken of ik het schema snap. Maar heb ik het goed dat je niet én het puntstuk kan schakelen én de stand van de wissel kan terugmelden?

Zowel, dan zou ik graag nog wat uitleg hebben.

Ik gebruik nu de extra schakeling van de wisselmotor al om de puntstukken te schakelen en dat moet ook wel, anders krijgen mijn peco wissels geen stroom op het puntstuk.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2009, 23:52:00 »
Opnieuw,

Schiet maar raak als het niet klopt.

Ik gebruik nu de wisselmotoren van conrad. nr 219999 met eindafschakeling. De extra contacten gebruik ik om het puntstuk te polariseren. Het puntstuk moet gepolariseerd worden, aangezien ik N-rijd met peco wissels en ik een geen loks op wissels wil hebben staan. Beter zeker dan later sorry.

Als ik deze extra schakeling van de conrad motor niet gebruik om het puntstuk te polariseren, dan kan ik het schema van Klaas gebruiken om de stand van de wissel terug te melden.



Wanneer dit niet kan, maar je een wisselmotor hebt met eindafschakeling, dan kan je het volgende aangepaste schema van RedFrits gebruiken.



En onderstaand is dan zoals ik het zou moeten aansluiten. Ik gebruik de M-Dec-DC decoder van LDT. Beide bruine draden van de wisselmoter met diodes gaan bij mij in 1 ingang van de decoder. De rode draad van de motor gaat in de andere ingang.


ps de tekening is niet echt super. De schakelaar heb ik niet getekend. Dat zijn beide "wisselspannings-tekens", daar gaan de draden de decoder in.

Ik hoor het graag van de heren technische of dit klopt. Alvast bedankt.  (y)
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2009, 00:02:33 »
Tjsa, dat had je er niet bij verteld, dat je met motoraandrijvingen en decoders werkt.
Daar moet ik nog even op puzzelen (tenzij iemand anders sneller is)
Heb je buiten die decoder ook nog drukknoppen om de wissels met de hand te bedienen? Zoja, hoe zijn die aangesloten?

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2009, 10:17:06 »
Klaas,

je hebt gelijk, mijn fout, ik had volledig moeten zijn.

Voor de volledigheid het hele verhaal.
- Ik heb een intellibox, welke ik met koploper aanstuur.
- Daarnaast gebruik bezetmelder BMD16-SD van Huib en Eddy.
- Ik heb peco rails (N code 55) welke ik met de conrad wisselmotoren 219999 schakel.
- De wisseldecoders zijn de M-dec-DC van LDT.
- met de extra schakeling van de wisselmotor polariseer ik het puntstuk.

Nu heb ik zo een tijdje gereden, maar ik vind het rijden nog niet super. vooral het aansturen van de treinen via een beeldscherm valt me meer tegen dan ik verwacht had. Daarom wil ik een extern tableau gaan bouwen, waarop ik zelf meer kan aansturen/ het gevoel heb dat ik het zelf doe.

Dit externe tableau stuurt de baanvakken en dus de wissels. Verder heb ik geen schakelaars voor de wissels. Dit zou ik wel willen, maar volgens mij is het niet mogelijk om dan de stand van de wissel terug te melden naar koploper. En ik wil koploper wel blijven gebruiken, omdat ik ook weer niet alles zelf wil gaan doen en er in koploper ook veel goede dingen te regelen zijn.

Nu leek het me vooral mooi om ook de wisselstand terug te melden naar dit tableau. Noodzakelijk is het niet, want in mijn schaduwstation ga ik het voorlopig niet toepassen. Het is meer bedoeld om een mooi ogend tableau te bouwen.

Misschien is het mogelijk om op een andere simpele manier het puntstuk te polariseren, dat weet ik niet.

Alvast bedankt.

ps de tekeningen die ik hiervoor gebruikt heb, heb ik gebaseerd op dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,624.0.html
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2009, 10:31:05 »
Klaas,

je hebt gelijk, mijn fout, ik had volledig moeten zijn.

Voor de volledigheid het hele verhaal.
- Ik heb een intellibox, welke ik met koploper aanstuur.
- Daarnaast gebruik bezetmelder BMD16-SD van Huib en Eddy.
- Ik heb peco rails (N code 55) welke ik met de conrad wisselmotoren 219999 schakel.
- De wisseldecoders zijn de M-dec-DC van LDT.
- met de extra schakeling van de wisselmotor polariseer ik het puntstuk.
ps de tekeningen die ik hiervoor gebruikt heb, heb ik gebaseerd op dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,624.0.html

Hannes, wat is dan nu nog het probleem? Het is helemaal voorgekauwd, dus ik zou zeggen sluit het aan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #8 Gepost op: 02 augustus 2009, 11:11:21 »
Wim,

het gaat om het baseren op. De tekening in het draadje ziet er net wat anders uit.

Maar goed, de tekening klopt dus?

Dan heb ik nog een vraag.


Volgens mij zijn beide plaatjes nu gelijk aan elkaar kwa werking, niet? Zo scheelt het al 1 draad naar het schakelpaneel en hoef ik deze pas bij het paneel te splitsen.

Kan ik nu de retour draden ook nog op een of andere manier bundelen, zodat dit er minder worden??

Alvast bedankt.

Ps bedankt voor jullie reacties en geduld. Voor jullie is het gesneden koek, maar ik ben nog steeds bang dat het mis gaat als ik het zelf heb uitgedacht en een beetje bevestiging is dan wel fijn.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #9 Gepost op: 02 augustus 2009, 12:28:43 »
Hannes,

ik zou het zo aansluiten.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2009, 13:53:38 »
Wim,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb echter nog 1 probleem. Toen ik de handleiding van de M-dec decoder van LDT er nog eens bij pakte, las ik dat er maar voor 10 seconden stroom op de uitgang van de decoder staat. Zodat wanneer de eindafschakeling van de wisselmotor kapot is er geen stroom op blijft staan.

Dit betekend ook dat de led maar voor 10 sec. brand. dus zal deze schakeling niet gaan werken.

Wel heb ik een aantal andere interessante dingen gezien op hun site. Wordt vervolgd.



Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2009, 14:26:15 »
Hannes, volgens mij heb je meer dan 1 probleem. Je hebt namelijk geen idee hoe het werkt. Maar om je even uit de droom te helpen, deze manier van wisselstand terugmelding werkt alleen als er een eindafschakeling in de wisselaandrijving zit. De motor blijft zeker niet constant onderspanning staan, want dan blijft de motor continue draaien. Lijkt me net echt bevordelijk.
Dus als de motor in een bepaalde stand gekomen is gaat de spanning eraf, dat wordt intern gedaan, door de eindafschakeling, Is deze kapot of als deze niet correct werkt zal de gehele aandrijving niet meer werken. Hopelijk is de werking van het geheel je zoiets duidelijker.

Mvg
Wim.

Bovenstaande tekst negeren. Hier staat onzin.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2009, 16:31:01 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2009, 15:36:31 »
303 - To many vingers on the keyboard error, bliep, bliep 8)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2009, 15:38:47 door KroKo »

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #13 Gepost op: 04 augustus 2009, 15:37:17 »

Wim,

dat is ook het probleem van Hannes niet. Het probleem is dat de decoder na 10 sec geen spanning meer geeft en dus ook de LED's niet meer voedt. Je kunt eventueel de schakeling kunnen sturen met een bistabiel relais, maar dat levert weer extra bedrading op.

Erik

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Terugmelden wisselstand
« Reactie #14 Gepost op: 04 augustus 2009, 16:13:59 »
 ::) Uhmmm, heb mijn grijze massa nog even laten werken. Het gaat inderdaad zo niet werken. Sorry Hannes dat ik je hiermee lastig viel. Met dit type decoder zal de wisselstand zonder verdere hulpmiddelen niet terug te melden zijn.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2009, 16:26:42 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net