Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: OV-chipkaart lezers  (gelezen 18264 keer)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:OV-chipkaart lezers
« Reactie #30 Gepost op: 28 July 2009, 10:52:49 »
Sorry hoor maar nu slaan een heleboel mensen aan het mieren n........ Ik praat hier alleen over mijn ervaring in Rotterdam met de OV kaart. En niet landelijk. Dus val mij daar niet over aan.

Ook in Rotterdam was er vrees dat de doorstroming in gevaar zou komen dat is dus niet zo gegaan. Ik ben nog verbaasd dat er geen grote opstoppingen hebben plaats gevonden. Het is ook even een (paar) keer doen en dan gaat het automatisch.

Het gedoe met zones is dus in de metro dus voorbij inchecken en uitchecken geen gedoe meer van hoeveel zones naar daar of hier. Dus eigenlijk veel makkelijker. Nu zie je meteen wat je betaald voor een rit. Het gevaar met zones is dat je soms het verkeerde advies kreeg. Dus alsnog te veel moest betalen. Maar ook stempels die niet goed stonden waardoor je minder reistijd had. Dat is dus nu wel voorbij.

Het dreigen met niet meer met het OV te gaan ja sorry hoor dat vind ik zo'n zwak excuus. Hoogst waarschijnlijk gingen jullie toch al niet met het OV dus niet zeuren nu hoor. Ga je niet met OV en blijf je lekker fietsen of met de auto gaan.

Mijn enigste en grootste kritiek punt is dat het systeem eigenlijk gelijk landelijk had moeten ingevoerd worden. Nu is er een situatie dat mensen met 2 systemen reizen en dat is knap onvriendelijk. Of het systeem duurder is ja en nee. Op sommige trajecten is het beduidend goedkoper geworden op sommige beduidend duurder. Met name korte ritjes zie je vaak een duurder tarief. Ik denk dat daar eens naar gekeken moet worden of dit wel even redig is. Volgens mij is dat het dus niet.

Groetjes Ben.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 July 2009, 11:29:06 »
Het dreigen met niet meer met het OV te gaan ja sorry hoor dat vind ik zo'n zwak excuus. Hoogst waarschijnlijk gingen jullie toch al niet met het OV dus niet zeuren nu hoor. Ga je niet met OV en blijf je lekker fietsen of met de auto gaan.

Het is van mij geen dreigement, maar een constatering. En ik ging inderdaad niet vaak met het OV, maar als je je wilt inzetten voor de natuur dan is dat een optie die je soms wel gebruikt. Mijn dagelijkse woonwerk verkeer is standaard met de fiets omdat dat naar mijn idee nog beter is voor de natuur dan het OV. Hiervoor dus speciaal een ligfiets aangeschaft omdat de afstand eigenlijk net te groot was voor dagelijks fietsgebruik.
Soms is de afstand nog altijd wat te groot. En als je dan ook nog eens tijdens de drukke file tijden de weg op moet dan kan(kon) het OV een alternatief zijn. Maar bij onze laatste poging dit richting rotterdam te doen zijn we hier dus heel snel weer van afgestapt. En ik kan me toch niet voorstellen dat dat het doel is geweest van het invoeren van deze kaart. Het OV zou toch voor iedereen toegankelijk moeten zijn, niet alleen voor dagelijkse gebruikers.

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #32 Gepost op: 28 July 2009, 11:53:15 »
De strippenkaart gaf destijds ook veel commotie. Gewoon wennen. Uit het gebruik komen vanzelf de verbeteringen. Ooit iets gezien dat in één keer goed was?

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #33 Gepost op: 28 July 2009, 12:02:35 »
@ Paul: men roept in Amsterdam al 2,5 jaar dat het gaat verbeteren, en in die 2,5 jaar is het nog nooit verbeterd: altijd als je als reiziger problemen ondervindt wordt de reiziger als schuldige aangewezen, het is NOOIT de fout van het systeem, nee, de reiziger zal het wel weer verkeerd gedaan hebben, en daar heb ik inmiddels schoon genoeg van: ik weet prima hoe dat systeem werkt, het werkt alleen veel te slecht.

Het gedoe met zones in de metro: hier in Amsterdam heb je dat ook, maar dat gaat zo vaak fout dat het mij al vaker voorgekomen is dat ik 8 euro betaal voor een ritje dat nog niet eens een euro kost, simpelweg omdat het systeem het op de heupen krijgt, of bijvoorbeeld het uitchecken met negatief saldo: dat hoort in theorie gewoon te kunnen, maar de praktijk is erg weerbarstig en maar al te vaak kom ik dus voor een dicht poortje te staan.

Ik ben best bereid om die strippenkaart niet meer te gebruiken, maar dan moet dat 'gemak' wat zo aan die achterlijke chipkaart verbonden wordt, wel geboden worden.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 12:05:12 door Menno »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #34 Gepost op: 28 July 2009, 13:00:04 »
Ooit iets gezien dat in één keer goed was?

Dat is in dit geval wel een extreme understatement! De OV-Chipkaart is inmiddels erger en slepender geworden dan de beruchte Paspoortaffaire van ooit. Maar blijkbaar hebben we inmiddels zo'n dikke huid gekregen voor dit soort 'successen' dat het niet meer als schandaal beleven. Geeft op zichzelf al te denken...

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #35 Gepost op: 28 July 2009, 14:08:48 »
Ik had vorige week een weekabonnement, dus geen angst voor verkeerd afschrijven. Wel vertelde een GVB medewerker me dat ik niet steeds hoefde uit te checken, omdat het immers een abonnement was. Moest dus wel, want na 12 keer was de kaart geblokkeerd. Had nog wel een kartonnen versie.

Per saldo denk ik dat het een goede ontwikkeling is, maar er zitten nog wel haken en ogen aan. Inderdaad: als het fout gaat. toon dan maar eens aan dat het niet aan jou ligt.

Ik wacht rustig af...

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Julius

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 28 July 2009, 16:52:38 »
Hier volg ik het even niet meer: precies betalen voor de afstand die je reist is nu juist het probleem: daar gaat het zo vaak mis
Met mijn opmerking daarover doelde ik op de ritten die nu net in twee zones vallen en daardoor relatief duur zijn. Door het nieuwe systeem zou je dat kwijt moeten zijn, maar daar krijg je inderdaad het extra betalen voor lussen voor terug en dat is natuurlijk niet super.

In hoeverre dat prijsverschil reizigers er ook echt toe zal gaan bewegen de buslijn met de kortste route te kiezen, kan ik niet beoordelen. Als dat wel in grote mate gaat gebeuren, vraag ik me echter af of dat geen gevolgen gaat krijgen voor het lijnennet. De vaak al minder goed bezette buslijnen die een wat 'slingerende' route hebben om zoveel mogelijk woonkernen/-wijken te ontsluiten, worden zo prijstechnisch minder aantrekkelijk gemaakt en dat zal hun bezetting ook geen goed doen.
Dat weet niemand, en wordt ons waarschijnlijk ook nooit uitgelegd: je moet als reiziger rondom de OV-chipkaart alles zelf uitzoeken.
Dat zou ik ook weer niet willen stellen, hier in de regio heeft enkele maanden geleden een informatiefoldertje in de bussen gelegen. Voor de korte termijn is er ook wel een antwoord op een vraag als die van mij met betrekking tot de sterabonnementen - namelijk dat het voorlopig blijft bestaan. Ik vraag me alleen af hoe dat er op langere termijn uit gaat zien, temeer daar ik zogauw geen reëel alternatief voor het abonnement op basis van zones kan bedenken.
Ik moet zeggen dat ik nu best tevreden ben.
De toonzetting in je eerdere bericht vond ik toch beduidend anders...
En voor de Nederlanders geen weg terug.
Oh, daar twijfel ik ook niet aan. Na alles wat er al gebeurd is, heb ik ook het idee dat het er koste wat het kost zal komen. ;-)

Hierboven zijn ook de tariefverschillen al aangehaald, dat is natuurlijk weer een discussie op zich. Heb daar zojuist nog eens naar zitten kijken; naar verluidt zou het gemiddeld niet duurder worden, maar ik denk dat een groot deel van de reizigers wel degelijk (fors) meer gaat betalen. Het basistarief is met € 0,75 resp. € 0,50 voor reductietarief veel hoger dan de basisstrip omgerekend was, zodat van de ritten binnen één zone alleen de superkorte ritjes goedkoper worden of gelijk blijven. Het omslagpunt is afhankelijk van het kilometertarief; hier is dat meen ik 10 of 11 cent zodat het omslagpunt bij ongeveer 1 kilometer ligt (strippenkaart twee strippen: € 0,85 resp. € 0,64). Mogelijk dat bij lange ritten de chipkaart weer goedkoper wordt, maar dat zal afhankelijk zijn van de huidige zone-indeling. In stedelijk gebied denk ik echter dat veel mensen alleen binnen de stad reizen, in één zone dus – en dat wordt zo te zien dus duurder.

De tariefberekening op 9292ov bevestigt dit; volgens die informatie betaal ik voor een retour naar het centrum € 1,42 als reductietarief – mits ik dezelfde bus terug haal, anders is het nog duurder. Per strippenkaart is dat 2/15*4,80 = € 0,64, met andere woorden: de chipkaart is maar liefst 121% duurder. In de publicaties staat vermeld dat je soms 'ietsje meer' zou kunnen betalen als je toevallig een grotere afstand aflegt binnen wat nu één zone is. Ik weet niet wat men daaronder verstaat, maar in mijn ogen is een ritje van 15 minuten binnen de stad niet de meest extreme busreis die je kunt maken en valt 121% duurder ook niet onder 'iets meer betalen'. Op mij komt het dus eerlijk gezegd gewoon over als een ordinaire prijsverhoging. Ik denk dat ik nog maar een voorraadje strippenkaarten ga halen, dan kan ik ze tenminste gebruiken zolang ze nog geldig zijn...

Julius

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #37 Gepost op: 30 July 2009, 18:13:29 »
Mijn enigste en grootste kritiek punt is dat het systeem eigenlijk gelijk landelijk had moeten ingevoerd worden. Nu is er een situatie dat mensen met 2 systemen reizen en dat is knap onvriendelijk. Of het systeem duurder is ja en nee. Op sommige trajecten is het beduidend goedkoper geworden op sommige beduidend duurder. Met name korte ritjes zie je vaak een duurder tarief. Ik denk dat daar eens naar gekeken moet worden of dit wel even redig is. Volgens mij is dat het dus niet.
Dit komt door het instaptarief van 75 cent die sowiso moet betalen. Echter, betalen met de OV chip is eerlijker, omdat wanneer jij vroeger net de zonegrens overmoest (stel je moest maar 2 haltes verder zijn ofzo) dan mocht je een extra strip afstempelen, terwijl je in princiepe de gehele zone door kon reizen op dezelfde strip. Met de OV chip is dit afgelopen, mensen die die hele zone doormoeten gaan extra betalen, terwijl anderen een lager tarief krijgen door minder kilometers. En natuurlijk horen we weer alleen de mensen bleren die extra moeten betalen.

Zoals de kruidenier op de hoek, bijvoorbeeld.
Daar kan ik wel strippenkaarten kopen.
Maar niet m'n OV-chipkaart opwaarderen, activeren.
Kortom, ik heb em wel, maar kan em niet niet gebruiken, tot ik een keer in Rotterdam uitstap, om de kaart ...
Moet je eens naar Amsterdam komen, daar hangen ook automaten in de meeste winkels, op de perrons staan TVM's (zelfde apparaten als op de NS stations, alleen dan ander kleurtje en andere functie)

Het zal op termijn allemaal best wel gaan werken maar dan moet er nog heel wat water door de Maas.

Wat ik me vooral afvraag is het uitchecken.
Ik reis dagelijks van Roermond naar Eindhoven v.v.
Het is nu vakantie en lekker rustig maar straks als de universiteit weer begint staat er bij de trappen een rij van hier tot Tokio  8) . Als die allemaal moeten uitchecken mag ik wel een paar treinen eerder gaan nemen om op tijd op het werk te komen.
Inchecken zal wel iets beter gaan omdat dat wat meer gespreid gaat maar wat als je net een aansluiting moet halen van bus naar trein. Dringen voor de incheckzuil om toch maar je trein proberen te halen. En dan is Murphy niet ver weg. Sta je natuurlijk altijd bij de verkeerde zuil omdat iemand niet weet heo het syteem werkt of geen saoldo heeft of wat er nog meer fout kan gaan. Kan je nog net de trein uitzwaaien.

Ben tot nu toe tevreden met mijn jaartrajectkaart.  (y)

Gr.
Eric
GE WEL DIG, dit bericht... Tipje van mij, ga eerst eens een aantal keer de OV Chipkaart gebruiken en kom dan terug.
In en uitchecken gaat in een fracktie van een seconde, pas erlangs, biep, eventuele poortjes waar je doorheen moet en klaar.
Incheckzuil? In de bussen hangen incheckautomaten bij de deuren, op de stations staan ze vast. Bovendien is er geen "verkeerde" incheckzuil, omdat ze allemaal met elkaar in verbinding staan. Je denkt toch niet dat je voor iedere bestemming een aparte paal krijgt he? Gewoon biep, in de trein, op je station loop je naar de uitgang, biep langs het poortje, bedrag afgeschreven of gebruik gemaakt van reisproduct jaarabbo in jouw geval en je wandelt vrolijk door ;)

@ Paul: men roept in Amsterdam al 2,5 jaar dat het gaat verbeteren, en in die 2,5 jaar is het nog nooit verbeterd: altijd als je als reiziger problemen ondervindt wordt de reiziger als schuldige aangewezen, het is NOOIT de fout van het systeem, nee, de reiziger zal het wel weer verkeerd gedaan hebben, en daar heb ik inmiddels schoon genoeg van: ik weet prima hoe dat systeem werkt, het werkt alleen veel te slecht.

Het gedoe met zones in de metro: hier in Amsterdam heb je dat ook, maar dat gaat zo vaak fout dat het mij al vaker voorgekomen is dat ik 8 euro betaal voor een ritje dat nog niet eens een euro kost, simpelweg omdat het systeem het op de heupen krijgt, of bijvoorbeeld het uitchecken met negatief saldo: dat hoort in theorie gewoon te kunnen, maar de praktijk is erg weerbarstig en maar al te vaak kom ik dus voor een dicht poortje te staan.

Ik ben best bereid om die strippenkaart niet meer te gebruiken, maar dan moet dat 'gemak' wat zo aan die achterlijke chipkaart verbonden wordt, wel geboden worden.
Gelukkig kan je die 8 euro weer terugkrijgen.
Ben je toevallig linkshandig? Want dan is de kans dat je voor een dicht poortje komt te staan vele malen groter, weet je waardoor? Door je eigen schuld. Het systeem voor jouw poortje staat rechts van je, echter hebben veel linkshandigen de neiging om links van zich hun kaart over het apparaat te halen.
Nog wat, je kan maar 1 maal uitchecken met een negatief saldo, de eerst volgende keer kom je er niet meer in. Loop je toch door, dan kan je er niet meer uit. Simple as can be!

Je hoeft niet bereid te zijn om de strippenkaart niet meer te gebruiken hoor, na 27 augustus kom je gewoon niet meer in de Amsterdamse metro zonder gebruik van de OV chipkaart.

Ik ben trouwens erg benieuwd wie van ons beter weet hoe het systeem werkt. Misschien kom ik je een dezer weken nog eens tegen, als ik aan het werk ben bij, jaja, de invoering van de OV chip in de Metro!

Ik ga nu Julius, die het gelukkig wel begrepen heeft, aanvullen:
Citaat van: Menno
Dat weet niemand, en wordt ons waarschijnlijk ook nooit uitgelegd: je moet als reiziger rondom de OV-chipkaart alles zelf uitzoeken.
Neehoor, als jij vanaf vandaag in de metro in Amsterdam stapt, staan er genoeg mensen die het je willen en kunnen uitleggen en andere vragen kunnen beantwoorden. Dat jij zelf eerder gaat experimenteren, prima, maar niet boos worden als het niet lukt! Bovendien moet je voor de gein eens op de OV Chipkaart website kijken. Daar wordt het stap voor stap als filmpje uitgelegd, een half uur lang. Als je het dan nog niet snapt ga je maar lopen.
Citaat
Dat zou ik ook weer niet willen stellen, hier in de regio heeft enkele maanden geleden een informatiefoldertje in de bussen gelegen. Voor de korte termijn is er ook wel een antwoord op een vraag als die van mij met betrekking tot de sterabonnementen - namelijk dat het voorlopig blijft bestaan. Ik vraag me alleen af hoe dat er op langere termijn uit gaat zien, temeer daar ik zogauw geen reëel alternatief voor het abonnement op basis van zones kan bedenken.
Je kan op een PERSOONLIJKE OV Chipkaart ook reisproducten laden. Op de Ov Chip voor studenten wordt dus reisproduct studentenkaart geladen, waardoor zij in het door hun gekozen weekdeel gratis reizen en de rest van de week met korting. Voor een OV Jaarkaart staat het er ook op, net als bij reductiekaarten. Bij abbo's dus niets anders.
Voorbeeld: Jij hebt abbo vanaf Amsterdam Centraal Station naar De Dam, maar je gaat een keertje door totaan de Vijzelgracht. Voor het eerste stukje betaal je dan niets, want dat is reisproduct Abbo, maar voor het stuk van De Dam naar Vijzelgracht betaal je wel.

Citaat
Hierboven zijn ook de tariefverschillen al aangehaald, dat is natuurlijk weer een discussie op zich. Heb daar zojuist nog eens naar zitten kijken; naar verluidt zou het gemiddeld niet duurder worden, maar ik denk dat een groot deel van de reizigers wel degelijk (fors) meer gaat betalen. Het basistarief is met € 0,75 resp. € 0,50 voor reductietarief veel hoger dan de basisstrip omgerekend was, zodat van de ritten binnen één zone alleen de superkorte ritjes goedkoper worden of gelijk blijven. Het omslagpunt is afhankelijk van het kilometertarief; hier is dat meen ik 10 of 11 cent zodat het omslagpunt bij ongeveer 1 kilometer ligt (strippenkaart twee strippen: € 0,85 resp. € 0,64). Mogelijk dat bij lange ritten de chipkaart weer goedkoper wordt, maar dat zal afhankelijk zijn van de huidige zone-indeling. In stedelijk gebied denk ik echter dat veel mensen alleen binnen de stad reizen, in één zone dus – en dat wordt zo te zien dus duurder.
De kilometerprijs is per stad verschillend, in Amsterdam kost het je 10 cent per kilometer, RET en HTM hanteren 11 en 11.5 cent. Bij de Strippenkaart moet je sowiso de startstrip afstempelen, bij de OV Chipkaart betaal je sowiso 75 cent basistarief.

Citaat
De tariefberekening op 9292ov bevestigt dit; volgens die informatie betaal ik voor een retour naar het centrum € 1,42 als reductietarief – mits ik dezelfde bus terug haal, anders is het nog duurder. Per strippenkaart is dat 2/15*4,80 = € 0,64, met andere woorden: de chipkaart is maar liefst 121% duurder. In de publicaties staat vermeld dat je soms 'ietsje meer' zou kunnen betalen als je toevallig een grotere afstand aflegt binnen wat nu één zone is. Ik weet niet wat men daaronder verstaat, maar in mijn ogen is een ritje van 15 minuten binnen de stad niet de meest extreme busreis die je kunt maken en valt 121% duurder ook niet onder 'iets meer betalen'. Op mij komt het dus eerlijk gezegd gewoon over als een ordinaire prijsverhoging. Ik denk dat ik nog maar een voorraadje strippenkaarten ga halen, dan kan ik ze tenminste gebruiken zolang ze nog geldig zijn.../quote]
Waarom zou je dezelfde bus terug moeten halen, je hebt ook uurskaartjes enzo. Bovendien mag je binnen 35 minuten overstappen zonder extra instaptarief te betalen.
Over de prijsverhoging: De OV Chipkaart rekent de komende jaren alleen inflatiecorrectie mee in de prijs, geen verdere verhogingen en blijft dus relatief op het zelfde prijspijl.
Als het goed is komt bij de NS tussen eind 2009 en halverwege 2010 ook de ov Chip in werking. Verder zou ik maar gewoon de Chipkaart gaan gebruiken, steeds meer trajecten gaan dicht en steeds meer bedrijven stoppen met de verkoop van Strippenkaarten ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Aspelix

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 30 July 2009, 19:08:19 »
Citaat van: Laurent
Ben je toevallig linkshandig? Want dan is de kans dat je voor een dicht poortje komt te staan vele malen groter, weet je waardoor? Door je eigen schuld. Het systeem voor jouw poortje staat rechts van je, echter hebben veel linkshandigen de neiging om links van zich hun kaart over het apparaat te halen.

weet je waardoor? Door je eigen schuld.
Ja, Laurent, ik heb er bij mijn geboorte voor gekozen, heel bewust, om linkshandig te zijn. (y) Daarom pas ik nou lekker niet in dat systeem. (y) (y)
Jochie, van dit gezwam vallen me zelfs de legerkissies nog uit.
Ja, ik ben toevallig linkshandig en ben geen geautomatiseerd systeem. Ik ben een mens van vlees en bloed  :o en geen gedresseerde aap en ook geen robot.  >:( >:(

echter hebben veel linkshandigen de neiging om links van zich hun kaart over het apparaat te halen.
Ja, logisch hè. Dat noemen ze menselijk. ??? Iets om tóch eens over na te denken...

Moet je eens naar Amsterdam komen, daar hangen ook automaten in de meeste winkels, op de perrons staan TVM's (zelfde apparaten als op de NS stations, alleen dan ander kleurtje en andere functie)
Dus niet dezelfde apparaten... Verders:
Ik heb in Amsterdam heel erg weinig te zoeken. Mooie stad. (y) mos allenig Amsterdam nie weze en:
Vanuit Delft ben ik sneller in Den Haag en Rotterdam. Maar daar moet ik apart heengaan voor die c....e OV-chipkaart. Of als ik naar Limburg ga, in Rotjeknor uitstappen, verkooppunt zien te vinden, trein naar Limburg weer oppikken.

Oh, ja, om jouw topografisch inzicht wat te verbeteren: Om in Amsterdam te komen, moet ik over Den Haag reizen.
En aangezien ik daar sneller ben dan in Amsterdam... geloof je toch zeker wel, dat ik na dit Amsterdamse ge-OH  :'( Amsterdam helemaal voor gezien houd.

Snappie?

Sterkte, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 19:14:35 door Ruurd Benthem »

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #39 Gepost op: 30 July 2009, 20:00:36 »
Citaat
Oh, ja, om jouw topografisch inzicht wat te verbeteren: Om in Amsterdam te komen, moet ik over Den Haag reizen.
En aangezien ik daar sneller ben dan in Amsterdam... geloof je toch zeker wel, dat ik na dit Amsterdamse ge-OH  Cry Amsterdam helemaal voor gezien houd.
Gelukkig heb je ook al lekker zelf vermeld dat je daarover moet. Maar dan kom je toch lekker niet naar Amsterdam, ik zit er niet mee hoor, betaald krijg ik toch wel.
Ik raad je trouwens wel aan naar Amsterdam te gaan, want Amsterdam hanteerd slechts 10 cent per kilometer, terwijl Rotterdam en Den Haag resp. 11 en 11.5 cent per kilometer hanteren ;D ;) :POf dat opweegt tegen de extra reiskosten is dan weer een andere vraag ;D

Citaat
Ja, Laurent, ik heb er bij mijn geboorte voor gekozen, heel bewust, om linkshandig te zijn. Duim omhoog Daarom pas ik nou lekker niet in dat systeem. Duim omhoog Duim omhoog
Jochie, van dit gezwam vallen me zelfs de legerkissies nog uit.
Ja, ik ben toevallig linkshandig en ben geen geautomatiseerd systeem. Ik ben een mens van vlees en bloed  Shocked en geen gedresseerde aap en ook geen robot.  Angry Angry
Juist omdat je een mens van vlees en bloed bent, verwacht men dat jij WEL kan nadenken en anticiperen op de signalen die het apparaat geeft. Helaas zijn mensen wat dat betrefd zo af en toe nog achterlijker dan het achtereind van een paard... ;)
Citaat
Ja, logisch hè. Dat noemen ze menselijk. Huh? Iets om tóch eens over na te denken...
Voor de linkshandigen ja, dat je kaartje rechts eroverheen moet. Waarom? Omdat het gros van de mensen wél rechtshandig is en dus wél zijn kaart er goed overheen haalt.
Nemen we als voorbeeld even de Metro van Parijs, daar gooi je je kaartje ook rechts door het systeem heen. Links kan wel hoor, alleen dan gaat het poortje waar jij NIET voor staat open.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 July 2009, 20:05:05 »
Laurent,waar werk jij? groet Bram.

Aspelix

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 30 July 2009, 20:07:15 »
Juist omdat je een mens van vlees en bloed bent, verwacht men dat jij WEL kan nadenken en anticiperen op de signalen die het apparaat geeft. Helaas zijn mensen wat dat betrefd zo af en toe nog achterlijker dan het achtereind van een paard... Wink

Als jij nou een foto van je in het smoeleboek plaatst, weten we allemaal hoe een perfect (y) denkend en handelende mens er uit ziet.

Julius

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 30 July 2009, 20:11:52 »
Echter, betalen met de OV chip is eerlijker, omdat wanneer jij vroeger net de zonegrens overmoest (stel je moest maar 2 haltes verder zijn ofzo) dan mocht je een extra strip afstempelen, terwijl je in princiepe de gehele zone door kon reizen op dezelfde strip. Met de OV chip is dit afgelopen, mensen die die hele zone doormoeten gaan extra betalen, terwijl anderen een lager tarief krijgen door minder kilometers.
In dit geval ligt het omslagpunt op ongeveer 7 kilometer: uitgaande van vol tarief is drie strippen omgerekend € 1,46 en datzelfde bedrag bereik je ook door per chipkaart pakweg 7 km te reizen.
GE WEL DIG, dit bericht... Tipje van mij, ga eerst eens een aantal keer de OV Chipkaart gebruiken en kom dan terug.
In en uitchecken gaat in een fracktie van een seconde, pas erlangs, biep, eventuele poortjes waar je doorheen moet en klaar.
Desondanks vraag ik me af of het op bepaalde punten niet kritiek gaat worden. Wie de taferelen rond de Utrechtse lijn 12 in de ochtendspits wel eens heeft gezien begrijpt dat wellicht. ;-)
Je kan op een PERSOONLIJKE OV Chipkaart ook reisproducten laden. Op de Ov Chip voor studenten wordt dus reisproduct studentenkaart geladen, waardoor zij in het door hun gekozen weekdeel gratis reizen en de rest van de week met korting. Voor een OV Jaarkaart staat het er ook op, net als bij reductiekaarten. Bij abbo's dus niets anders.
Mijn vraag/opmerking heb je denk ik verkeerd geïnterpreteerd. Ik doelde op het feit dat het huidige sterabonnement hier als reisproduct op de chipkaart kan worden geladen en inhoudelijk vooralsnog dus onveranderd blijft bestaan (in digitale vorm). Het sterabonnement is echter gebaseerd op het idee van zones, dat wordt verlaten met de chipkaart - dus vraag ik me af of het abonnement in deze vorm ook op langere termijn behouden blijft. Tegelijk heb ik in mijn eerdere bericht dus mijn twijfels uitgesproken over reële abonnement-alternatieven die niet op zones zijn gebaseerd. In de gedachte van de chipkaart, kan ik alleen een soort trajectabonnement voor een bepaalde lijn bedenken, maar dat lijkt me erg onaantrekkelijk.
Bij de Strippenkaart moet je sowiso de startstrip afstempelen, bij de OV Chipkaart betaal je sowiso 75 cent basistarief.
Verschil is zoals al eerder aangegeven dat het chipkaart-basistarief veel hoger is dan die ene strip van de 15-strippenkaart: € 0,75 tegenover 1/15*€ 7,30 = € 0,487.
Overigens zie ik nu dat ik in mijn eerdere bericht een verouderd tarief voor de blauwe 15-strippenkaart heb gebruikt voor de berekening; correct is daar "strippenkaart twee strippen: € 0,97 resp. € 0,64", waardoor het omslagpunt binnen een zone op 1,5 à 2 km komt te liggen. Helaas kan ik dit aldaar niet meer aanpassen.
Waarom zou je dezelfde bus terug moeten halen, je hebt ook uurskaartjes enzo. Bovendien mag je binnen 35 minuten overstappen zonder extra instaptarief te betalen.
In mijn voorbeeld wellicht wat onduidelijk uitgelegd: bus gaat eens per half uur en de bus erna valt dus net buiten de 35 minuten. In de huidige situatie lukt het met de strippenkaart vaak nog wel om een half uur later nog over te stappen - een situatie die vrij veel voorkomt als je bijvoorbeeld even boodschappen wilt halen. Heen en terug kent dus een extreem sterke verhoging (ook als je het wel binnen die 35 min. haalt), voor een enkele reis blijkt het verschil minder groot maar nog altijd 50% meer dan nu. Logisch ook, want ritten die nu binnen één zone vallen worden in veel gevallen duurder als gevolg van het veel hogere starttarief, zo bleek al.
Verder zou ik maar gewoon de Chipkaart gaan gebruiken, steeds meer trajecten gaan dicht en steeds meer bedrijven stoppen met de verkoop van Strippenkaarten ;)
Waarom zou ik eerder ervoor kiezen anderhalf tot meer dan 2x zoveel te gaan betalen dan het strikt noodzakelijk is?

Julius
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 20:36:47 door Julius »

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 30 July 2009, 20:24:01 »
Juist omdat je een mens van vlees en bloed bent, verwacht men dat jij WEL kan nadenken en anticiperen op de signalen die het apparaat geeft. Helaas zijn mensen wat dat betrefd zo af en toe nog achterlijker dan het achtereind van een paard... ;)

Aha, herken ik hier de spreekwoordelijke klantvriendelijke attitude van het GVB?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 July 2009, 20:37:48 »
Als je bij voorbeeld van plein 40 45naar
station sloterdijk gaat is het duidelijk
duurder.Was eerst 1,60 en nu 2,60.
dus flink duurder. Maar reis je van geuzen-
veldt naar de bijlmer dan is het goedkoper.
groetr Bram.