Over tien jaar, als het allemaal werkt zullen we er blij mee zijn en ons afvragen waarom we het niet eerder hadden.Het idee is goed, de uitvoering laat alleen wat te wensen over.
Nou dat is dus ook een fabel. Als Rotterdammer en dagelijks gebruiker van de chipkaart kan ik met zekerheid zeggen dat het systeem in de Rotterdamse metro zo lek als een mantje is. Sommige boven grondse metro stations hebben alleen de check in automaat maar geen poortjes dus men kan zo met de metro mee.
Dan is de optie hier beter, gewoon 1 euro betalen voor retourtje centrum. Dan kun je nog eens overwegen om de auto buiten de plaats te laten staan ( al ga ik ook altijd met de fiets naar het centrum natuurlijk ) Of dit ook nog kan als de chipkaart hier ingevoerd is betwijvel ik, maar het zou een groot verlies zijn.
Daarnaast heb ik echter ook het idee dat ondanks de reclamecampagnes van “o, wat zijn wij heden blij en wat is het toch allemaal geweldig en makkelijk” het nut ervan voor velen (mijzelf overigens incluis) niet echt duidelijk is – en dat terwijl de kaart in mijn woongebied al is ingevoerd!
Voordelen zijn er natuurlijk, vrij bekend en in dit draadje deels ook al benoemd; trachten de overlast op stations te doen verminderen, één betaalmiddel voor alle ov-vormen (maar dan weer net niet de buurtbus) en in het streekvervoer betalen voor de daadwerkelijk gereisde afstand.
Aan de andere kant vraag ik me af of mensen de verschillende kaartsoorten voor trein en bus echt als een probleem ervaren en of het in- en uitchecken zo superhandig is. In welk opzicht geklooi met een chipkaart makkelijker kan zijn dan het desgevraagd even laten zien van een abonnement mag iemand me nog eens duidelijk proberen te maken. ;-)
Daarnaast heb ik inmiddels begrepen dat het betalen voor de daadwerkelijk gereisde afstand ook tegen je kan werken. Je betaalt – hier althans – namelijk ook voor eventuele extra lussen en omwegen die de bus maakt. Een voorbeeldje: om naar de stad te komen, kan ik kiezen tussen een vlakbij stoppende bus die met een omweg rijdt en een op een minuut of 8 lopen stoppende bus die een kortere route volgt. De eerste is naar ik begreep in de nieuwe situatie per rit zo'n 10 cent duurder dan de tweede, terwijl het in de oude situatie allebei gewoon twee strippen was.
Verder rijzen er bij mij nog altijd de nodige vragen; volgens de verschillende publicaties blijft het sterabonnement bestaan, maar het idee van zones wordt met de chipkaart verlaten dus lijkt het me sterk dat dit blijvend is. Hoe gaat dat er in de toekomst dan uitzien?
Dan moet het ook in de trein ingevoerd gaan worden; hoe gaat het apparaat om met omreizen bij verstoringen en dergelijke? En bij internationale reizen: staat iedereen die hier straks de grens over komt opgesloten achter het poortje of zoiets? Komen er sowieso geen lange rijen voor die poortjes op drukke tijden?
Het is een complexe problematiek, waarvan ik zeker niet alle ins en outs ken. Op basis van wat ik ervan weet, vraag ik me als reiziger echter nog altijd af of het schip met geld niet zinniger aangewend had kunnen worden. Misschien klinkt mijn vorige zin ongenuanceerd, maar om iets als dit te laten slagen denk ik dat het voor de reizigers toch echt duidelijk moet zijn wat voor geweldige vooruitgang het is, zonder allerlei maren en mitsen. Mij als geïnteresseerd figuur is het dat ondanks alles nog altijd niet – maar wie weet heeft Rick gelijk, is het gewenning en denk ik er over een tijdje heel anders over. We zullen het zien. :-)
Ik woon nu in Antwerpen maar kom toch af en toe naar mijn ouders in Vlaardingen en soms ga ik ook naar Rotterdam met de trein.Nu die OV kaart wordt ingevoerd ben ik daar niks mee of ben ik zo verkeerd?En ik vind eigenlijk dat ze gewoon de ouderwetse strippenkaart weer moeten invoeren want de toeristen die naar Rotterdam of waar dan ook naar toe gaan zijn de dupe vindt ik.MvgErik-Jan
Kijk het van de positieve kant 1 kaart voor heel het OV mooier kan toch niet 1 kaart voor heel OV Nederland. Geen gezeur meer met allerlei zones en kaartjes. Hup 1 kaart inchecken en uitchecken. echt geloof mij simpel kan het niet. Over het opladen dat is dus hier in Rotterdam een steeds minder wordend probleem. Bij bijna alle post kantoren en Primera en shop en tabak kan je hem opladen.Groetjes Ben.
En geen medelij met touristen ik moet mij ook aanpassen aan hun OV systemen en hun tarieven.
En voor de Nederlanders geen weg terug. Kijk het van de positieve kant 1 kaart voor heel het OV mooier kan toch niet 1 kaart voor heel OV Nederland. Geen gezeur meer met allerlei zones en kaartjes. Hup 1 kaart inchecken en uitchecken. echt geloof mij simpel kan het niet.