Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: OV-chipkaart lezers  (gelezen 18202 keer)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chipkaart lezers
« Reactie #60 Gepost op: 31 July 2009, 14:48:02 »
Ik heb geen verstand van OV, strippenkaarten, GVB 020, chipkaarten enz. Meer uit algemene belangstelling lees ik dit topic maar word er niet wijzer van en zeker niet vrolijk. :(

Gr, Ben.
Ik zal een poging doen je op te vrolijken en je wijzer te maken. Gevalletje GVB Metro: Je komt op het station, loopt naar de TVM (dat grote blauwe apparaat dat erg lijkt op het NS kaartautomaat, maar andere dingen uitgeeft). Je drukt op het scherm, koopt een annonieme kaart (nu tijdelijk voor €3,00!, normaal €7,50). Of het gelijk kan weet ik niet zeker, dus doe maar eerst kaartje kopen en dan opladen. Vervolgens leg je je Ov Chipkaart in de kaartlezer en zegt op het scherm: saldo opladen. Daar kan je een saldo kiezen, je betaald met een betaalmiddel naar keuze (ze accepteren zelfs briefgeld!) en betaald, laten we zeggen dat je 5 euro erop zet. Als het automaat aangeeft dat je klaar bent haal je je kaart eruit. Doe je het te vroeg, dan staat het niet op je kaart, maar wordt er ook niets afgeschreven. Die volgorde is inmiddels veranderd, vroeger was het precies omgekeerd, als je dus te vroeg was was je je geld kwijt.
Dan neem je je kaart in je rechterhand, kijkt wel apparaat een pijl naar links heeft staan en loopt erdoor. Kaart over de lezer biep, poortje opent en je gaat naar binnen. Nu wordt er een borg van €4,00 afgeschreven. Aangekomen bij je bestemming stap je weer uit, je haalt je kaart over de lezer en loopt het poortje uit.
Stel nou dat je in Amsterdam 8 kilometer hebt gereisd, á 0.10 euro per AMSTERDAMSE* kilometer. Dan heb je 8 x 0.10 = 0.80 euro verreisd. Daarbij tel je nog het basistarief van €0.75 op en je komt erop uit dat je €1.55 hebt verreisd. Van je 5 euro heb je nu dus nog 3 euro en 45 cent over.

Duidelijk? :)
*tarieven in andere plaatsen verschillen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 31 July 2009, 15:30:41 »
En nu hetzelfde voorbeeld zonder OV-chipkaart.
Ik loop naar de automaat, koop een uurnetkaart (1,60?), stempel die af en hoef verder niets meer te doen om te voorkomen dat ik 4 euro kwijtraak. In het begin raak ik die EUR 3,- of 7,50 al niet kwijt. Dus wat is het voordeel voor de incidentele reiziger?

Ok, ik heb nu een abonnement, laat die in de bus aan de chauffeur zien, een enkele keer aan conducteur of controleur, maar ook hier, ik hoef verder niets te doen om te voorkomen dat mijn kaart geblokkeerd wordt. Ook wel logisch, ik heb tenslotte al vooraf gewoon voor de rit betaald.
Dan de chipkaart, ik mag inchecken-uitchecken, inchecken-uitchecken, inchecken-uitchecken (bus-trein-bus). Vergeet ik in- of uit te checken, heb ik nog steeds voor de rit betaald, maar loop ik wel het risico dat na x keer de kaart wordt geblokkeerd. Logisch? Voor mij in ieder gavel niet. Voordeel voor de regelmatige reiziger? Ik zie het niet.
Maar bij de chipkaart propaganda machine weet vast en zeker voordelen te noemen die ik als domme sukkel die gebruik maakt van het OV nog niet heb gezien.

groet, Huub

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #62 Gepost op: 31 July 2009, 15:44:46 »
Tip van mij. Kom eens in Eindhoven kijken als het druk is.
In de spits komen de trein uit Venlo en het zuiden tegelijk aan. Dan moeten er een paar honderd man via een trap van een meter of 8 breed het perron verlaten. Maar wel eerst even uitchecken. Geen probleem ware het niet dat er maar één zuiltje staat voor de trap.
Staan die niet bij de uitgang van het station? voor het overstappen is dat namelijk handiger. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #63 Gepost op: 31 July 2009, 16:01:37 »
Staan die niet bij de uitgang van het station? voor het overstappen is dat namelijk handiger. ;)

Gelijk, die dingen staan ook niet bij trappen dat is ook niet op de RET Metro stations. Ik wordt langzamerhand niet goed van de kritiek allemaal nonsens opmerkingen over drukte bij inchecken en uitchecken. Als er een metro met honderde mensen in de spits op Metro Beurs of Zuidplein aankomt heb je ook geen enorme opstoppingen gaat allemaal snel (knoppunten) Uitchecken en doorlopen tja op die enkele muts na die zijn/haar kaart diep in een tas met troep heeft gestopt en op zijn/haar dooie gemak die kaart gaat opzoeken.

Geloof me laat je voor oordelen maar eens varen, zal je zien dat we over 2 jaar allemaal niet meer terug willen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 31 July 2009, 16:26:24 »

Gelijk, die dingen staan ook niet bij trappen dat is ook niet op de RET Metro stations.......

Maasdam ik heb het hier over station Eindhoven en niet over de metro in Rotterdam.
Hier staan ze op het perron bij de trappen. Ik struikel er bij wijze van spreke dagelijks twee keer over.  ;D

Bij de uitgang is bij Eindhoven niet zo handig. De tunnel onder de perrons door verbind de binnenstad (Zuid) met het busstation, de Universiteit en een groot deel van woonwijken (Noord). Is in Leiden ook zo als doorgang van de stad naar het ziekenhuis en ik weet dat daar een hoop commentaar op is (geweest).

Ik heb niet echt een vooroordeel. 1 Systeem voor alle OV kan ik alleen maar toejuichen. Ik zeg alleen maar dat 1 zuiltje voor honderden mensen niet echt handig is. Dat wil helemaal niet zeggen dat er meer zuiltjes komen als de chipkaart hier ingevoerd gaat worden.
Ik heb het alleen over de huidige situatie. Als ze hier straks ook poortjes plaatsen zal het waarschijnlijk net zo snel gaan als met de metro.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #65 Gepost op: 31 July 2009, 16:34:10 »
Je drukt op het scherm, koopt een annonieme kaart (nu tijdelijk voor €3,00!, normaal €7,50). Of het gelijk kan weet ik niet zeker, dus doe maar eerst kaartje kopen en dan opladen.

Je weet het toch zo goed? Dan had je allang moeten weten dat je gewoon een kaart kan kiezen en die op kan laden terwijl 'ie nog in de automaat vertoeft.

@ Hubertus: Nee, zo gaat het helaas niet meer: omdat het GVB zich waarschijnlijk rijk gerekend heeft met de chipkaart, die in 2009 echt landelijk ingevoerd zou zijn, heeft men per 1 Januari 2009 de papieren-kaart automaten buiten gebruik gesteld, en op de meeste plaatsen al verwijderd: strippenkaarten kan je nu alleen nog bij het koffiehuis krijgen, en bij de tabakszaken: bij het GVB verkopen ze verder nergens nog strippenkaarten (heel aardig tegenover de reiziger)

Over de paaltjes: die heeft men hier in Purmerend vlakbij de trap van spoor 2 neergezet: en het is er maar 1... dat wordt straks een chaos van heb ik jou daar... en het leukste: bij de invalidenoprit, waar nu gewoon een stempelautomaat staat, staat helemaal geen chippaal: elke reiziger in een rolstoel of scootmobiel of met de fiets, moet een meter of 60 naar het begin van het perron lopen om in of uit te kunnen checken. Errug handig...
« Laatst bewerkt op: 31 July 2009, 16:36:21 door Menno »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 31 July 2009, 16:47:00 »
... en het leukste: bij de invalidenoprit, waar nu gewoon een stempelautomaat staat, staat helemaal geen chippaal: elke reiziger in een rolstoel of scootmobiel of met de fiets, moet een meter of 60 naar het begin van het perron lopen om in of uit te kunnen checken. Errug handig...

Om met de woorden van onze expert te antwoorden:
.... Waarom? Omdat het gros van de mensen wél ...............

Nou ja, vul zelf maar in, rechtshandig is, niet invalide is, ....

Het geeft in elk geval duidelijk hoe de heren denken. Niet OV voor iedereen, maar OV voor het gros van de mensen, de mensen die aan de door hun bepaalde standaard voldoen.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #67 Gepost op: 31 July 2009, 20:22:32 »
Nou ja, vul zelf maar in, rechtshandig is, niet invalide is, ....

Het geeft in elk geval duidelijk hoe de heren denken. Niet OV voor iedereen, maar OV voor het gros van de mensen, de mensen die aan de door hun bepaalde standaard voldoen.
Ho, ik heb niet gezegd dat je geen gebruik kan maken als linkshandige van het OV, dat maken jullie ervan. Je moet alleen even je koppie erbij houden. Bij de metro zijn er extra grote poortjes voor, juist!, de mensen met fiets, rolstoel of kinderwagen.

Oja, vraag niet waar ik sta ingedeeld, ik behoor meeste diensten tot een VliPlo. Pas met dienst, meestal, weet ik waar ik sta ;)
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 31 July 2009, 20:27:01 »
Is het GVB het domein geworden van een 17-jarige woordvoerder ? En wat heeft het nog te maken met de "Grootspoor-vraagbaak" op BNLS ?

Sander

prutser

• Online Online
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #69 Gepost op: 31 July 2009, 21:25:26 »
Over kinderen gesproken; ik kan op de NS-site niets vinden over een railrunnerchipkaart, die verdwijnt dan zeker ook?

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #70 Gepost op: 31 July 2009, 22:08:03 »
@ prutser: dat kan niemand ons echt vertellen. In mijn beleving moet je dat straks als virtueel kaartje op de chipkaart die je ook voor je kind vanaf 4 jaar nodig hebt, laden, waarna je er mee kan reizen, maar ja... dat is mijn beleving: het retourtje wordt ook afgeschaft, en men is vast begonnen met het verhogen van de prijs van een papieren-retourtje.

prutser

• Online Online
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #71 Gepost op: 31 July 2009, 22:36:50 »
Ok, als de chipkaart + opladen samen, ook 2 euro blijft vind ik het prima, vandaag met het gezin op een Blokkerkaart een dagje weggeweest n.l.

Aspelix

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 31 July 2009, 23:01:58 »
Ach, NS is begonnen met de E-card: bestellen via internet, thuis uitprinten. (y)

Een week of wat geleden wilde ik een weekend-retour op die manier bestellen.

Kun je rekenen? Nou reken daar dan maar niet op...  >:(

Hoezo, klantenservice... dit heeft meer weg van €-card

Groet, Ruurd

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #73 Gepost op: 31 July 2009, 23:07:41 »
Ok, als de chipkaart + opladen samen, ook 2 euro blijft vind ik het prima, vandaag met het gezin op een Blokkerkaart een dagje weggeweest n.l.
Voor kinderen en 65+ers heb je een persoonlijke Chipkaart nodig. Dit omdat het apparaat zelf je leeftijdsreductie geeft, wat weer alleen kan met een Persoonlijke Chip, omdat die je gegevens heeft.
De persoonlijke OV Chipkaart kent een aanschafprijs van €7,50 (nu tijdelijk €1,50 bij het GVB).

Is het GVB het domein geworden van een 17-jarige woordvoerder ? En wat heeft het nog te maken met de "Grootspoor-vraagbaak" op BNLS ?
Nee, ik ga slechts tegen alle nonsense die hier worden gesteld in, aldaar ik beter ingelicht ben over de OV Chip dan menig poster in dit topic.
Wedervraag: Wat heeft het afkraken van de OV Chipkaart met OV Chippaaltjes (dus dit eigenlijke onderwerp) te maken?
Railion 6513

Tischbahning.de

Aspelix

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 31 July 2009, 23:08:34 »

Sander

Nieuw onderdeel: Grootsmoel vraagbaak  >:( >:(