Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: Station Lauwersmeer H0  (gelezen 103396 keer)

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #135 Gepost op: 24 December 2009, 13:48:22 »
Hoi,

Prachtig werk geleverd. Wat een werk die bovenleiding maar het staat en oogt goed.
Succes verder :)
Groeten NS2400, Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #136 Gepost op: 24 December 2009, 14:10:44 »
Bedankt voor de reactie  (y)

Ik heb ondertussen niet stil gezeten en alvast een paar aanpassingen gedaan;


De enkele drukpijp geinstalleerd, het ziet er wel veel beter uit dan een kort stommeltje wat aan de
mast gesoldeerd zit.


De isolatoren zijn ook al verzet naar de nieuwe plek.

Nu nog een ander enkelspoorsportaal voorzien van een enkele drukpijp dan is die ook af.

Zeer tevreden met het resultaat, ok de tips helpen zeker met het bouwen  (y)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #137 Gepost op: 24 December 2009, 19:25:34 »
Het afspanwiel met drukschor kun je heel erg makkelijk zelf maken, je gebruikt hiervoor gewoon het set van Sommerfeld, alleen het wiel heb jje nodig en 2 kleine stukjes messing die je moet solderen aan de paal. Deze stukjes messing staan onder een hoek van ongeveer 45 graden, ik zou het even moeten opzoeken wat precies de juiste hoek is, en het wiel  wordt dmv een een asje door deze schoren heen geboord. Het pricipe van dze constructie is dat bij draadbreuk het wiel zal worden geblokkeerd. Dit blokkeren gebeurd door een zg remplaat, de werking van het zwevende wiel is precies hetzelfde. Het verschil zit heb in het hergebruik, het wiel met drukschor is na een draadbreuk meestal eivormig, bij het zwevende wiel gaat het van de 10 keer bij draad breuk zeker goed, slechts in 2 gevallen is ook dit wiel niet meer te gebruiken. Ook speelt natuurlijk de leeftijd van een component mee, gemiddeld gaat dit zo'n 30 jaar mee. Met rijdraden is nog beter gesteld, op sommige baanvakken hangen nog draden van net na WO 2. Met de huidige verdubbeling van het treinverkeer, zal deze leeftijd niet meer gehaald worden in de toekomst. Een andere belangrijke factor is natuurlijk de snelheid, hoe hoger de snelheid des te sneller het slijtage proces. Dwaal helemaal af. Ach ik bedoel maar, alle ingredienten waren aanwezig, met de juiste mix krijg je een supergoed eindresultaat. Succes met je verdre opbouw, en de paraplu krijg je zeker te zien.

Gr Hans

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #138 Gepost op: 24 December 2009, 20:39:55 »
Zeer goede informatie, ik kan er zeker wel wat mee.
Overigens zou een schets of foto een hoop doen ter verduidelijking.
De foto van de "paraplu" werkt inspirerend en ik ga ook zeker
proberen om deze na te bouwen.

Voorlopig eerst weer verder gegaan met de overige bovenleiding;


2 kruisende rijdraden, de af te spannen rijdraad kruist bovenlangs.


Zo is goed te zien dat het een raar stukje spoor is, helemaal natuurlijk omdat het
allemaal wissels en bochten zijn, met R1 als raduis wat het aanleggen van bovenleiding niet
makkelijker maakt  ;)


Inmiddels is er al wel een treinstel aangekomen onder de vers gespannen draad.



En aan het einde van deze draad ook wederom een afspanning, nu moet ik alleen een stuk autoweg
gaan begrassen (wat al in de planning lag) om daar het ankerblok in de leggen.

Langzamerhand werk ik zo naar voren, maar ik heb al ontdekt dat er nog een aantal
portalen gemaakt moeten worden uit messing voor de "rare" plekjes.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #139 Gepost op: 24 December 2009, 20:47:53 »
Kun je de wartel in de trekschoren niet maken door je draad(de trekschoor)
met een tangetje plat te knijpen?
Lijkt me een stuk makkelijker dan een plat stukje ertussen solderen.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #140 Gepost op: 24 December 2009, 21:20:06 »
Parapluutje.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #141 Gepost op: 24 December 2009, 21:21:50 »
Hmmm, niet echt duidelijk. Ik moet hem nog ergens anders scherper hebben. Maar ik weet effe niet waar. Ben aan het zoeken voor je.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #142 Gepost op: 24 December 2009, 21:27:39 »
Deze variant ken ik inderdaad wel, staat ook bij mij in de buurt nog op spoortje 1a te
Groningen Hoofdstation, daar kan ik ook makkelijk foto's van maken.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #143 Gepost op: 24 December 2009, 21:39:50 »
Nou, da's nou een paraplu. Zou er maar rap een foto van maken, zijn zeer zeldzaam aan het worden. En in model is het niet moeilijk te fabriceren, messing profiel inzagen en in de juiste vorm buigen solderen en hopla een paraplu. Wat betreft de foto met het wiel, je isolatoren tegenn de balansplaat aan dan is het  (y).

Gr Hans

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #144 Gepost op: 25 December 2009, 12:07:58 »
Tevens ben ik nog op zoek naar een goede manier om een aan het einde van de
onderstaande 2 sporen een afspaninrichting te maken, deze moet voor beide sporen
dienst kunnen doen;

Zo is het huidige sporenplan, het gaat om slechts 2 rijdraden die moeten worden afgespannen achter
het/de stootjuk(-ken maar die 2e is nog in aanbouw)


(c) Wikipedia.nl

Dit is een beetje het idee, de beide vakwerkmasten combineren d.m.v. een dwarsverbinding en daaraan
dan een 2 tal afspaninrichtingen hangen.
Ik geloof zelfs dat spoor 5b of 6b in Apeldoorn zo'n mast heeft maar daar heb ik geen foto van.

Als iemand foto's heeft van de situatie zou dat super zijn, dan kan ik daar een draai aan geven.
Het solderden van de vakwerkmasten is natuurlijk wel vrij lastig en dat moet ik eerst
eens bekijken, vooral die schoren en verbindingen tussen de liggers.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #145 Gepost op: 25 December 2009, 12:15:47 »
« Laatst bewerkt op: 25 December 2009, 12:17:53 door rene w. »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #146 Gepost op: 25 December 2009, 12:18:51 »
Die uitvoering is wel lekker grof en bomvrij, eens kijken of die variant ook past
in het tijdperk IIIa/b/c/ en/of IVa.
Hopelijk zijn er meerdere modelbouwers die mooie varianten op foto hebben, lijkt
me super om wat te kiezen te hebben alvorens te beginnen met bouwen.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #147 Gepost op: 25 December 2009, 15:13:57 »
Ik had nog een aantal prefab rijdraden liggen dus die eerst maar eens geinstalleerd.
Het begint er op te lijken  (y)


Toch wel moeilijk om hier iets van te maken, dan maar een paar velletjes a4 er onder leggen;


Kijk dat is stukken beter, het middelste spoor heeft nu deels een dubbele rijdraad gekregen, 1 van deze wordt na
de 2e mast in het station afgebogen naar een mast om daar aan verankerd te worden.


Nog een plaatje van boven voor een beter overzicht.

Nu weer een paar rijdraden in elkaar solderen zodat ik verder kan.
Overigens worden de portalen t.z.t. nog wel gespoten, wanneer ik daar tijd danwel zin in heb  ;D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #148 Gepost op: 25 December 2009, 15:28:32 »
Mooi werk hoor RobbertJan! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #149 Gepost op: 25 December 2009, 17:49:17 »
zoiets misschien "Leidschedam werkplaats"




Toppie die vermelding van copyright... Zo vind je je eigen foto nog eens terug.  :-\