Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787  (gelezen 59833 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #15 Gepost op: 21 July 2009, 12:06:28 »
Nou, waarschijnlijk niet. In de Litfinski handleiding staat geen schema, maar wel een printlayout en een componentenlijst. Daarin komen geen opto's voor, maar wel transistors. Daarom denk ik (weet bijna zeker) dat er geen galvanische scheiding in zit. En dan blijft het altijd oppassen. Vandaar dat ik probeer te achterhalen wat het schema van de 10787 is. Pas als je dat hebt kun je met zekerheid zeggen wat de mogelijkheden zijn.
Het schema is te vinden op http://www.ldt-infocenter.com/index.htm, dan klik je links op downloads. In dit nieuwe scherm scroll je bijna helemaal naar beneden. Als je dan bij de GBM-8 de bedienungsanleitung als zip file download en opent vindt je het schema, maar dit is wel heel schetsmatig en globaal denk ik voor een elektroneut.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 12:08:29 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #16 Gepost op: 21 July 2009, 12:39:58 »
Als je dan bij de GBM-8 de bedienungsanleitung als zip file download en opent vindt je het schema, ....
Die handleiding had ik al bekeken. Maar daar staat geen schema in. Wel een printlayout en aansluittekeningen.
Maar wat ik bedoel is het interne schema van de 10787. Aangezien dat een Roco ding is zal de kans zeer klein zijn dat het schema bij Litfinski te vinden is.....
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #17 Gepost op: 21 July 2009, 12:42:26 »
Die handleiding had ik al bekeken. Maar daar staat geen schema in. Wel een printlayout en aansluittekeningen.
Maar wat ik bedoel is het interne schema van de 10787. Aangezien dat een Roco ding is zal de kans zeer klein zijn dat het schema bij Litfinski te vinden is.....
Die heb ik inderdaad ook niet  :-[
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #18 Gepost op: 21 July 2009, 12:45:40 »
Gezien de samenwerking van Roco met Lenz denk ik dat de LR101 meer in de buurt komt van de 10787.
Op de LR101 kan je LB101 aansluiten maar ook reedcontacten. Dit suggereerd een potentiaalvrij contact.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #19 Gepost op: 21 July 2009, 14:52:10 »
Op de LR101 kan je LB101 aansluiten maar ook reedcontacten. Dit suggereerd een potentiaalvrij contact.
Ik snap niet goed wat je bedoelt met "suggereert".
Een reedcontact is vanzelf potentiaalvrij. De LB101 heeft optisch gescheiden uitgangen, dus is ook potentiaalvrij.
Maar in de handleiding van de LR101 staat dat je er potentiaalvrije contacten op moet aansluiten, en dat geeft aan dat de ingangen van de LR101 zelf niet gescheiden zijn.

Nog iets waar je op bedacht moet zijn: de LB101 heeft wel galvanisch gescheiden uitgangen, maar de beide uitgangen hebben een gezamenlijke massa-aansluiting, en de beide ingangen hebben een gemeenschappelijke voeding, zijn dus ook niet vrij van elkaar.
Dit in tegenstelling tot de LB100 waar echt alles van elkaar gescheiden is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #20 Gepost op: 21 July 2009, 15:17:38 »
Suggereert is misschien niet het jusite woord.
Ik had zo gauw geen handleiding van de LR101 bij de hand maar blijkbaar is het de bedoeling om potentiaal vrije zaken aan te sluiten hetgeen jij bevestigd.
Mij kwam de link Roco-Lenz bovendrijven, vandaar mijn reactie over de gelijkwaardigheid.
Vond net een handleiding van de 10787 waarin staat dat de ingangen galvanische gescheiden zijn. Dus gelijk principe.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #21 Gepost op: 21 July 2009, 15:26:25 »
Vond net een handleiding van de 10787 waarin staat dat de ingangen galvanische gescheiden zijn. Dus gelijk principe.
Waar vind je die handleiding?
Het lijkt me dat het principe dan juist niet gelijk is. Bij de LR101 wordt gesteld dat je potentiaalvrije contacten moet aansluiten. Dat is een indicatie dat zijn eigen ingangen juist niet galvanisch gescheiden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #22 Gepost op: 21 July 2009, 15:38:26 »
Die heb ik hier gevonden. Een vertaling van forumgenoot P. Heinst

Een originele handleiding heb ik niet gevonden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2009, 15:57:06 »
Ik heb intussen de originele gevonden: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10787.pdf

Daaruit blijkt dat de ingangen weliswaar galvanisch gescheiden zijn van de interne elektronica, maar onderling zijn ze in groepen van 4 met elkaar verbonden.

Ik begin er langzamerhand van overtuigd te raken dat de 10787 en de LR101 niet identiek zijn. In ieder geval niet wat de manier van aansluiten betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2009, 18:49:18 »
Even terug naar de discussie, ik schreef:

"Zit ik alleen nog met de 10787 en de elektrische scheiding. Volgens mij is dat niet relevant nu, want de 8 terugmeldingen zijn alleen in 2 groepen gedeeld om het mogelijk te maken met een aparte stroomkring (booster) te werken, dus dat staat los van de elektrische scheiding in de stroomdetectie van de keerlus. De reden dat de stroomdetecties gescheiden zijn is juist omdat de stroomdetectie in de keerlus zelf wordt opgenomen; ik denk dat ik het zo goed heb met die 10787 en dus op deze wijze alle 8 ingangen weer kan gebruiken?? Dus twee op de zelfgebouwde stroomdetecties van de 2 keerlussen en 6 voor andere blokken."

... en ben nu van plan per keerlus een eigen bouw stroomdetectie-schakeling in te bouwen, zoals op http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm die 1 ingang heeft, zodat ik alle ingangen van de 10787 kan gebruiken en niet 3 per groep van 4 ongebruikt blijven; 1 dus op de stroomdetectie van de keerlus en 3 voor andere standaard blokken, dat kan toch?
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2009, 20:34:21 »
Ik kom net thuis en moet de hele discussie maar een door lezen maar de orginele handlieding van de 10787 staat gewoon op de site van roco  en is volgens mij makkelijk te vinden

http://www.roco.co.at/fileadmin/downloads/PDFs/10787.pdf

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2009, 23:49:09 »
Piet, die link had ik ook al gegeven.
Maar het gaat niet alleen om die handleiding, maar ook om het inwendig schema.

Het punt is nl. dit: burtonbouwer wil een ander type stroomdetector op de 10787 aansluiten. Uit de handleiding van de GBM-8 van Littfinski blijkt dat die compatibel is met de 10787. Maar om te kunnen beoordelen of een andere stroomdetector ook compatibel is met de 10787 moet je minstens weten hoe de 10787 inwendig geschakeld is, en het zou nog handiger zijn als ook het inwendig schema van de GBM-8 bekend zou zijn. Dan kun je zien hoe die twee samenwerken en is het mogelijk om te beoordelen welke andere typen stroomdetectors toepasbaar zijn.
Tot nu toe zijn beide schema's nog niet boven water, dus blijft het gissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #27 Gepost op: 22 July 2009, 13:14:48 »
Klaas, zo is het! Maar even doorredenerend, al die bezetmeldingen berusten eigenlijk op hetzelfde principe; er wordt bij stroomdetectie een spanningsverschil gemeten, die wordt versterkt waarna een switch omgeschakeld wordt zodat de terugmelder dit signaal ontvangt. Omdat de stroomdetectie/bezetmelding in de kring van de keerlus komt zoek ik enkele bezetmelders die elektrisch onafhankelijk zijn, immers ze zitten in de kring van de keerlus en beinvloeden elkaar anders, werkt niet. Volgens mij is het dan zo dat dit los staat van de 10787, immers die staat weer achter de bezetmelding en is los van de keerluskring.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #28 Gepost op: 22 July 2009, 13:28:19 »
Volgens mij is het dan zo dat dit los staat van de 10787, immers die staat weer achter de bezetmelding en is los van de keerluskring.
Ik denk eigenlijk dat het niet helemaal los staat van de 10787. De meeste stroomdetectors eindigen in een optocoupler, dat is een passief ding. Dat wil zeggen dat de terugmelder die daar achter zit de spanning/stroom levert om de stand van de opto uit te lezen.
Aan de aansluitvoorbeelden van de 10787 te zien vermoed ik dat het daar net andersom is. De 10787 is passief, dus de stroomdetector moet de voeding leveren, of de voeding moet uit een andere bron komen.
Let wel, het is een vermoeden, maar ik probeer er nou juist achter te komen of dat vermoeden goed is of fout.

Blijkbaar heb je zelf een 10787, dus je zou zelf een deel van het mysterie op kunnen lossen. Meet eens of er spanning staat tussen de +klem en een van de ingangsklemmen. Zo ja, hoe groot is die spanning ongeveer, en is de +klem dan ook werkelijk de plus?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2009, 14:26:08 »
Hallo Klaas,


Ik weet niet of je aan de onderstaade scans iets hebt maar dit zijn de afbeelding van10787.
De optocoupler is een K847P (witte IC).
Ik denk dat je zelf de stoomdetectie die jij op jouw site hebt staan er gewoon op aan kunt sluiten.

scans zijn niet even groot maar ik heb problemen met mijn comp en scanner vandaar een beetje slordig.






Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem