Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787  (gelezen 60158 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Gepost op: 20 July 2009, 21:22:12 »
Weet iemand over er voor het Roco systeem kastjes bestaan met daarin een enkele bezetmelding op basis van detectie van het stroomverbruik? Het mogen er ook twee zijn, maar deze dienen dan wel elektrisch gescheiden te zijn, zodat deze inzetbaar zijn voor een of twee keerlusmodules op basis van sensorsporen.

Bij de GBM-8 bijvoorbeeld van Littfinski zitten er 8 op, maar ik kan er nu 6 niet aansluiten ivm de keerlussen, een beetje zonde!

Is de LB101 van Lenz hiervoor te gebruiken?

Ferry
« Laatst bewerkt op: 20 July 2009, 22:22:54 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2009, 23:55:57 »
Bij de GBM-8 bijvoorbeeld van Littfinski zitten er 8 op, maar ik kan er nu 6 niet aansluiten ivm de keerlussen, een beetje zonde!
Dat is niet helemaal waar. De GBM-8 heeft 2 groepen van 4 melders die elektrisch onafhankelijk van elkaar zijn. Dus er zijn er altijd nog 4 bruikbaar voor b.v. een andere keerlus.

Citaat
Is de LB101 van Lenz hiervoor te gebruiken?
Zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Van de 10787 kan ik geen schema vinden, dus ik weet ook niet wat voor ingangssignaal die precies nodig heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2009, 09:05:36 »
Ja hoor de LB100 kun je gerust voor gebruiken, de gmb-8 is niets bijzonders, is niets meer of minder dan 4 diodes en een opto met een weerstandje waarschijnlijk. Standaard stroomdetectie dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2009, 09:13:05 »
Dat is niet helemaal waar. De GBM-8 heeft 2 groepen van 4 melders die elektrisch onafhankelijk van elkaar zijn. Dus er zijn er altijd nog 4 bruikbaar voor b.v. een andere keerlus.

Klaas, klopt, maar met 2 keerlussen, 1 op elke groep, hou je dus 6 ongebruikte meldplekken over en dat is zonde als je deze niet in de keerlus zelf kwijt kunt. Maar ik lees al dat de LB101 een mogelijkheid is .... inderdaad is niks bijzonders die GBM-8, wel handig!

Weten jullie of de twee stroomdetecties op de LB101 volledig elektrisch gescheiden zijn, zodat ik er ook twee aparte keerlussen aan kan koppelen??
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 09:19:38 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2009, 09:19:04 »
Nee je snapt het niet. Het zijn twee volledig gescheiden schakelingen van 4 ingangen. 4 ervan gebruik je voor de keerlus (waar jij er dan 2 overhoudt).
De ander 4 kan je willekeurig waar in je baan gebruiken. Bekijk de aansluitschema's maar eens goed.

Ik gebruik zelf de RS8. Die heeft hetzelfde principe. 2x 4 ingangen elektrisch van elkaar gescheiden. Van 1 groep gebruik ik drie ingangen voor de keerlus. De ander groep van 4 gebruik ik voor andere blokken. Werkt prima.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 09:20:43 door Remunj »
Gr.
Eric

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2009, 09:22:27 »
Nee je snapt het niet. Het zijn twee volledig gescheiden schakelingen van 4 ingangen. 4 ervan gebruik je voor de keerlus (waar jij er dan 2 overhoudt).
De ander 4 kan je willekeurig waar in je baan gebruiken. Bekijk de aansluitschema's maar eens goed.

Gr.
Eric

Nee zit anders. Ik heb 2 keerlussen; die moet ik dan elk op een ingang zetten van de twee volledig gescheiden schakelingen met elk 4 ingangen. En dan 4x2 -2 = 6 die je ongebruikt hebt, want in elke keerlus heb ik maar 1 blok!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2009, 09:23:28 »
Weten jullie of de twee stroomdetecties op de LB101 volledig elektrisch gescheiden zijn, zodat ik er ook twee aparte keerlussen aan kan koppelen??
Kijk eens op de site van Klaas. Daar staat het schema van de LB101.

Ze zitten samen op een printje dus waarom zouden ze gescheiden moeten zijn. Je schrijft zelf dat je twee detecors nodig hebt voor je keerlus. Dan is er toch helemaal geen probleem?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2009, 09:24:49 »
Duidelijk.
Dan kun je het beste zelf een LB101 nabouwen op een gaatjesprint. Dan kan je het maken zoals je wil.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2009, 09:27:25 »
Kijk eens op de site van Klaas. Daar staat het schema van de LB101.

Ze zitten samen op een printje dus waarom zouden ze gescheiden moeten zijn. Je schrijft zelf dat je twee detecors nodig hebt voor je keerlus. Dan is er toch helemaal geen probleem?

Gr.
Eric

Andersom, ik heb twee keerlussen ... dan moeten de detectors elektrisch volledig gescheiden zijn!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2009, 09:34:43 »
Ik zag het  ;D Zie dat je maar met een detectiepunt in de keerlus werkt. Ik ging uit van een binnenkomst en een stopmelder. maar als je toch nooit stopt in de keerlus kan je ook met een meldpunt toe.
Dan is de schakeling nabouwen op een gaatjesprint de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2009, 09:52:18 »
Hoi Eric,

Ja ik zat ook al even te snuffelen op het internet en kwam op deze link http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm onder "een ouderwetserige oplossing" zo'n printje tegen die jij denk ik bedoelt, klopt dat? Het boodschappenlijstje is me niet geheel duidelijk nog, maar misschien heb jij een betere beschrijving van zoiets op het internet weet?

Zit ik alleen nog met de 10787 en de elektrische scheiding. Volgens mij is dat niet relevant nu, want de 8 terugmeldingen zijn alleen in 2 groepen gedeeld om het mogelijk te maken met een aparte stroomkring (booster) te werken, dus dat staat los van de elektrische scheiding in de stroomdetectie van de keerlus. De reden dat de stroomdetecties gescheiden zijn is juist omdat de stroomdetectie in de keerlus zelf wordt opgenomen; ik denk dat ik het zo goed heb met die 10787 en dus op deze wijze alle 8 ingangen weer kan gebruiken?? Dus twee op de zelfgebouwde stroomdetecties van de 2 keerlussen en 6 voor andere blokken.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2009, 09:59:57 »
Kijk een op de site van Klaas voor diverse schema's. Daar zie je ook een voorbeeld van een gaatjesprint.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken.

De uitgangen van de detector gaan naar de 10787. De scheiding wordt gemaakt door de optocoupler in de LB101 of kloon. Verder hoef je je nergens druk om te maken.
Gewoon het schakelingetje bouwen en aansluiten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2009, 10:58:34 »
Die van dat gaatjesprint is een eenvoudige en effectieve schakeling die veel wordt gebruikt. LDT heeft zo'n schakeling op zijn terugmelders met ingebouwde stroomdetectie en Wim gebruikt ook een variant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2009, 11:36:40 »
Kijk een op de site van Klaas voor diverse schema's. Daar zie je ook een voorbeeld van een gaatjesprint.

Elektrische schema's lezen is niet mijn vakgebied; ik ga het eens bestuderen. Er is vast geen handleiding o.i.d.?   ... ik vraag het maar.

Gr.
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Gescheiden stroomdetectie tbv bezetmelding voor Roco 10787
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2009, 11:50:17 »
de gmb-8 is niets bijzonders, is niets meer of minder dan 4 diodes en een opto met een weerstandje waarschijnlijk.
Nou, waarschijnlijk niet. In de Litfinski handleiding staat geen schema, maar wel een printlayout en een componentenlijst. Daarin komen geen opto's voor, maar wel transistors. Daarom denk ik (weet bijna zeker) dat er geen galvanische scheiding in zit. En dan blijft het altijd oppassen. Vandaar dat ik probeer te achterhalen wat het schema van de 10787 is. Pas als je dat hebt kun je met zekerheid zeggen wat de mogelijkheden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.