Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 67161 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2011, 22:47:57 »
Artitec staat op die beurs dacht ik :)


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2011, 23:28:35 »
Al jaren en jaren (y)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2011, 15:54:49 »
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...

Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2011, 16:10:06 »
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D

Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.

Ted
 
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re:Energiewagen in model
« Reactie #139 Gepost op: 28 maart 2011, 16:56:41 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul
Boomshanka!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Energiewagen in model
« Reactie #140 Gepost op: 28 maart 2011, 18:03:21 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #141 Gepost op: 28 maart 2011, 18:24:57 »
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...

[offtopic]

Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol  ;)

[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re:Energiewagen in model
« Reactie #142 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:02 »
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.

Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.

mvg, Paul
Boomshanka!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #143 Gepost op: 28 maart 2011, 19:56:25 »
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?

mvg, Paul

Paul (en andere geïnteresseerden),

als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re:Energiewagen in model
« Reactie #144 Gepost op: 28 maart 2011, 20:17:54 »
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.

Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.

mvg, Paul
Boomshanka!

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re:Energiewagen in model
« Reactie #145 Gepost op: 03 april 2011, 10:42:05 »

... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)

Karst

Karst,

de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen  ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.

Ted

P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's  (y)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #146 Gepost op: 03 april 2011, 13:45:11 »
Hoi Ted,

Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)

Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:

1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.

2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )

3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.

En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar )  tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)

Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #147 Gepost op: 03 april 2011, 14:00:35 »
Hoi,

Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.



... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit.  :-\

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:Energiewagen in model
« Reactie #148 Gepost op: 05 april 2011, 18:25:05 »

Uit Railmagazine 283

Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #149 Gepost op: 05 april 2011, 19:51:53 »
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.

Frank