Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Energiewagen in model  (gelezen 67291 keer)

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Energiewagen in model
« Reactie #120 Gepost op: 24 maart 2011, 15:06:15 »
Ik had hem al sinds rail2011.
PE is heel fijn en in het resin geen luchtbellen.
Wel is voor mij niet altijd duidelijk wat weg te snijden/schuren.

Ik heb nog weinig ervaring in het bouwen van dit soort kits, dus ......
Wie begint er een bouwdraadje.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Energiewagen in model
« Reactie #121 Gepost op: 24 maart 2011, 15:21:31 »
jij?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #122 Gepost op: 24 maart 2011, 19:48:57 »
Hoi,

Vanochtend een mailtje uit Arnhem, in de namiddag even opgehaald... en...

Citaat van: Bart Zegers
En de inhoud?  :P



... hier de inhoud van de kit: Vol resin kap, groentewagen onderstel, div kleine onderdelen in resin, zeer fraai en fijn etswerk in messing ( moet gelakt ) en nieuwzilver ( blijft blank ), glas, afwrijftransfers, buffers en draad.



... de basis is echt in 10 minuten in elkaar te zetten: Grote resin interieurblokken vlak maken, in de kap lijmen...



... onderstel er in klikken en met de bijgeleverde schroeven vastzetten...



... en dan heb je de basis al te pakken  :P (y)

Spulletjes zien er inderdaad goed verzord uit. Kap zaten wat gietvliezen aan, die zich heel makkelijk laten verwijderen. De uitlaten ( 2 types naar keuze te monteren ) zijn van een flexibele soort resin, zoat ze niet breken zodra je er naar kijkt ;)

Ik zal het dingetje misschien deze week nog even afbouwen. Lijkt me geen grote klus ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #123 Gepost op: 24 maart 2011, 23:57:41 »
Hoi,

Citaat van: frank002
Wie begint er een bouwdraadje.

Nou vooruit dan maar weer  ;D ;D ;D  Voor de broodnodige variatie met al dat messing...  :P



... beginnen met de forse blokken resin. Dan krijgt het kapje wat stevigheid. En je kunt als dat voor sommige onderdelen moet, even passen op het onderstel.

Wentink in Arnhem had ook de getoonde lijm staan. Een Olba variant die ik nog niet kende... ;)  Werkt super en is goed te doseren. Dat valt met de grootverpakkingen van Olba nog wel eens tegen :(

Uiteraard eerst alle resin delen met een kwastje thinner ontvet.




... dan verder met de uitlaten en dakkasten... Even passen, waarnodig iets afvijlen, drupje Olba en vast  (y)



... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink  8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...



... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !



... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand  :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak !  (y)



... vervolgens door naar het dak. De loopplanken tussen de uitlaten. Nu pas aanbrengen heeft het grote voordeel, dat ze klem onder de dwarsverbindingen vande uitlaten komen te zitten. Met een cocktailprikker het blinkje iets omhoog houden, drupje Olba aan de onderzijde, prikker weg en aadrukken. Ook al weer klaar !



... dan de tanks aan de onderkant van het chassis. Deze passen precies tegen het remwerk aan. 't wordt eentoning, maar ook hier weer: Drupje Olba op het chassis, tank met de steunen langs het remwerk naar beneden laten zakken, 5 seconden vastdrukken en klaar  :D



... ook de opstaptreden zijn uit fijn messing. Let op dat ze de goede kant uitgebogen worden. En dat er linkse en rechtse exemplaren zijn. !



... ook de treden passen precies in een uitsparing van het chassis. Je raad het al, een drupje Olba doet ook hier het werk ;)



... dan nog even een driftig half uurtje doorplakken met buffers, trekhaken en messing plaatjes op het dak. En de aangeduide gaatjes op dak en kopwanden even openboren met 0.4mm en... KLAAR ! is de ruwbouw  8)



... even kijken of het een beetje past met de beoogde rijtuigen...



... 'k dacht het wel  ;D


Nou, voor iedereen die ooit eens wil beginnen met iets zelf te bouwen... DIT IS JE KANS !!

Artitec heeft een heel doordacht kitje neergezet, dat goed lijkt, makkelijk wegbouwt en toch een hoge mate van detaillering heeft ! En in ruwweg 1 avond te monteren is. Ik heb er ongeveer 2 en half uur over gedaan.

Topwerk heren in Amsterdam Noord  (y) (y)

Rest nog het detailleren met de slangen etc. Maar eerst komt nu de primer, het grijs, het geel en het zwart. ( dat zal overigens wel wat langer gaan duren dan 1 avond ;) )


Grtzz,

Karst

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re:Energiewagen in model
« Reactie #124 Gepost op: 25 maart 2011, 00:27:02 »
Dat ziet er al goed uit Karst (y)
Ik ;D wist dat je het niet kon laten om hier al mee te beginnen :-X ;D.
Ik ben dan ook benieuwd naar het eind resultaat (y)

Groetjes edwin

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Energiewagen in model
« Reactie #125 Gepost op: 25 maart 2011, 12:22:33 »
Bij het bouwpakket zitten ook 3 transfers met de Alsthomfabrieksplaat. Laat ik deze nou ook goed kunnen gebruiken voor mijn 1400. Ik heb er dan natuurlijk wel 2 nodig.
Als iemand er 1 over heeft, houd ik mij aanbevolen!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Energiewagen in model
« Reactie #126 Gepost op: 25 maart 2011, 22:44:07 »
Het viel mij trouwens wel op dat het meegeleverde onderstel een te grote radstand heeft: de groentenwagens hadden een radstad van 6 m (69 mm in 1:87) terwijl de energiewagens op onderstellen van wagens van het type Gs waren gebouwd, die een radstand van 5,7 m hebben (65,5 mm in 1:87).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Energiewagen in model
« Reactie #127 Gepost op: 26 maart 2011, 00:05:24 »
Mooie nette set!  (y)
Weet iemand of de messing onderdeeltjes waaronder de traptreden en de raampjes ook los verkrijgbaar zullen zijn?
Deze onderdeeltjes heb ik dan nodig voor de bouwpakket van de energiewagen die Roy van Dijk ooit uit geleverd heeft.
Zelfs voor de transfers heb ik interesse.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2011, 00:07:26 door Thowra »
We're all riders on this train.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Energiewagen in model
« Reactie #128 Gepost op: 26 maart 2011, 01:37:16 »
Waarom mail je damn niet ff naar artitec... ::)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Energiewagen in model
« Reactie #129 Gepost op: 26 maart 2011, 08:45:06 »
Laat het hier even weten Jeroen!
Ik heb er ook een van Roy van Dijk ;)

Wat betreft de radstand; bij het kitje van Roy moest het bijgeleverde Roco onderstel inderdaad ingekort worden.
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Energiewagen in model
« Reactie #130 Gepost op: 26 maart 2011, 11:27:40 »
Transfers zijn ook bij Kleinspoor te krijgen (nr. 131):

Bron: www.kleinspoor.nl
Je mist dan wel de o.a. de fabrieksplaten en een aantal waarschuwingsstickers.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Energiewagen in model
« Reactie #131 Gepost op: 26 maart 2011, 14:04:07 »
Ik heb de KleiNSpoor transfers gebruikt, maar die zijn niet volledig.
Die rode waarschuwingsdriehoeken heeft hij echter ook.
Het gaat me meer om de trappetjes en andere losse frutsels.
Grtz!
Tedo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #132 Gepost op: 27 maart 2011, 00:08:37 »
Hoi,

Na allerlei andere verplichtingen toch maar even de etsdelen gemonteerd. Moeten bij nader inzicht toch grijs, en dan kunnen ze net zoe goed meegespoten worden ;)



... de laddertjes, even voorboren met 0.4mm en... ook hier weer PERFECTE pasvorm  (y) Ik geloof dat dit de best passende kit is, die ik ooit heb gebouwd  8) Daarna een miniscuul drupje dunne Olba langs de trap/handgreep laten lopen en de capillaire werking doet de rest ;)



... en verder verfraaid met handgrepen en dakleidingen. Klaar voor de spuiterij  ;D



... hier de veel gezochte/gevraagde transfers. Deze zitten idd niet bij de KleiNSpoor set. Voor het blauw is daar een gemis. Maar ook deze Niet Heuvelen driehoeken zijn wel heel gaaf :)

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Energiewagen in model
« Reactie #133 Gepost op: 27 maart 2011, 22:08:04 »
 (y) Moet ik toch eens verzoeken een kitje te scoren in Dortmund...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Energiewagen in model
« Reactie #134 Gepost op: 27 maart 2011, 22:14:41 »
Hey Bernd ! Ook weer boven water  :D

Idd  (y) en zeer aan te bevelen.

Maar dan moet je denk ik goed op zoek. Wentink had er twee binnen gekregen, ik heb ze beide meegenomen. 1 voor mijn broertje ( zie boven ) en 1 voor mijzelf...

Grtzz,

Karst