BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: euregio op 12 juli 2009, 12:33:06
-
Goede Middag allemaal,
Weet iemand waar ik de technische gegevens van de door de ns gebruikte energiewagens kan vinden? ( de plan-e energie wagens ;) ) Zoals motorgegevens etc...?
Alvast bedankt
-
Halverwege deze (http://www.seinarm.nl/seinarm/Staal/PlanE/tabid/168/Default.aspx) pagina staat wat info over de EW.
Gr. Remco.
-
goedenmiddag.
voor zover ik gegevens ervan heb het vogende.
bouwjaar 1970-1971
Fabrkant Soule
De wagens waren voorzien van 2 dieselaggregaten van elk 160 kw.
8 rytuigen konden er maximaal mee worden verwarmd.
Hebben altijd in de geel/grijze kleur rond gereden.
De plan E hadden een retourstroomverbinding alsmede een stuurstroomverbinding gekregen ivm rijden 2200-en en terugvoer van de verwarming.
Bron boek Spoorwegmaterieel in Nederland.
Groetjes Chris (y)
-
Staat in één der tijdschriften (OdR of RM) een artikel, maar ik weet niet welk nummer en jaar dat was... ;)
Via Google is ook wel wat te vinden.
-
Er wordt in dit draadje niet gesproken over dit ding of lees ik er over heen?
Ik dacht dat deze uit de speculaastrommel kwam :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040234.jpg)
-
Haha ik had al zo iets in gedachten!!
Ziet er onwijs gaaf uit (reden die dingen ook op Groningen-Nieuweschans?? nee zeker :-\)
-
it is toch geen serie product van Artitec? Ik denk is een wagen uit de serie van de Beneluxactie, de ramen zitten alle iets scheef in, of niet?
-
Heeft chris zijn wagentje uitgeleend?
Tinus.
-
Op de achtergrond staat een artitec bordje... :-\
-
Het is niet Chris' wagentje, deze heeft een ander nummer ;)
(http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/exclusieve_modellen/energiewagen/energie7.jpg)
Bron: G'dam uiteraard :)
Gr. Remco.
-
ik had liever een warme stoof gehad ipv die nieuwe zooi ;D
gr jan
-
Ik zoek foto's die een duidelijker zicht geven op de attributen die op de daken zaten van de energiewagens dan deze foto. Met name van de (4) dakluchters(?) en de signaalhoorn. Wie kan mij daar aan helpen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gezochte_dakdetails.jpg)
B.v.d.
Ted
-
het was geen signaalhoorn in de zin van een tyfoon, maar een sirene die afging als de boel daar binnen te warm draaide ;).
Vergeet Artitec niet te melden dat ze een geluiddecoder in die EW moeten bouwen ;D de herrie was oorverdovend en daarom zaten de blauwe gehoorbeschermingstickers op de deuren van de EW's.
grtz,
Wim
-
Sneek,
begrijp ik je nu goed? Die sirene maakte zo'n klere herrie dat je gehoorbeschermers op moest? Dan ga je toch gewoon naar binnen, ben je van die herrie af ;D ;D.
Grapje, ik zal je verzoek doorgeven aan Artitec, maar ik heb toch vooraleerst behoefte aan duidelijker info - tekening of foto - over de sirene en de dakluchters( of wat het ook mogen wezen).
Groet
Ted
-
Tip: neem contact op met 'Mispoes' (Frank).
Die heeft energiewagens gebouwd en weet er heel veel van!
mvg,
Gert
-
En ook Roy van Dijk heeft destijds een kit uitgebracht (oa voor GM&S) welke ook zeer gedetailleerd was.
-
met Mispoes contact gezocht en met Roy al gehad.
Bedankt zover.
Ted
-
Oké..anders had ik je ook kunnen helpen. (y)
Jeroen
-
Jeroen, je hebt een PB'tje
Ted
-
Schopje. Niemand die hierover informatie heeft?
-
Ik zal eens rondvragen.
-
Een maal, ander maal, niemand????
Ted
-
Ted,
Wellicht heeft Hans Nahon informatie hierover?
Groeten ;)
Roy
-
Die 4 schijven zijn geen dakluchters, maar vuldoppen van de dieseltanks.
Althans, dat heb ik van Ger vernomen.
Klinkt heel logisch.
-
Die 4 schijven zijn geen dakluchters, maar vuldoppen van de dieseltanks.
Althans, dat heb ik van Ger vernomen.
Klinkt heel logisch.
Beetje rare plek dan voor een tankopening, ;)
of tank jij je auto ook via het dashboard kastje om maar eens een rare plek te noemen.
En er zitten meer dan 8 bouten wordt een langdurige kwestie het tanken.
-
Tja, toch klonk het logisch (voor mij dan he) :)
-
Tja, toch klonk het logisch (voor mij dan he) :)
Ook ik kan het misschien bij het verkeerde (vul)eind hebben maar ja wie geeft het verlossende antwoord,
trouwens in onderstaande link
http://www.langsderails.nl/pdf/OdR1971_75-77.pdf wordt gesproken over tanks boven de generator
maar hoe je die tanks dan weer vulde.............. ???
-
zie vorige berichten ;D
-
het zou me niks verbazen als dat de opening is van de diesseltank.
waarom zou dat trappetje zijn (y)?
-
Eu, en je tankt dan met een gieter ofzo ;D?
Want de slang van de tankplaat gaat écht het dak niet halen, en daarnaast hoor je het dak te betreden met valbeveiliging en aangezien het normaal is dieselmat elke dag af te tanken is dt een werkbare situatie...
Ik vermoed eerder dat het een insepctieluik is voor de koelwatertanks, bij bijvoorbeeld een 600 zit die namelijk ook op het dak.
En daar hoef je alleen bij als je koelwater bij moet vullen, en da's niet zo vaak...
Edit: Ja en dan lees je nogeens een PDF van dit topic en daar gaat de hele koelwater theorie ;)
Verder lezend lees ik dat het de _dagtank_ betreft die boven de generatoren hangt.
De dagtank is een kleine tank naast de grote bandstoftank.
Bij plan U heb je dat bijvoorbeeld ook, daar moet je voor het gebruik van de oliebranderkachel zelf met een handpomp de dagtank op niveau brengen en dordat de tank hoger hangt bouwt deze druk op om bij de kachel te komen.
Als de hoofddieselmotor eenmaal draait, dan pompt deze zelf de brandstof de dagtank in via een mechanische brandstofpomp.
ik vermoed dat deze wagens dan een zelfde constructie hadden, en het dan een inspectieluik van de dagtank is, of een deksel van een groffilter oid...
-
Het resultaat van jullie bijdragen staat nu achter op de railhobby van september. Ik dacht eerst dat het een foto van een echte was. Bij nader inzien lijkt het het model. Als dat zo is, dan ziet dat er veelbelovend uit. Ben benieuwd wanneer ze leverbaar zijn.
Ted
-
Al enig nieuws over de energie wagens?
Greetz:Menno
-
Ja, zoals te lezen is in de advertenties in RH en RM: Het bouwpakket komt medio september.
Laat het vandaag nou 15 september zijn! Lang kan het dus niet meer duren.
mvg,
Gert
-
Artitec Energiewagen:
De prijzen zijn nog niet bekend, maar we hebben al wel een aantal proefexemplaren gereed.
Artikel 28.101, het bouwpakket van de energiewagen komt eind september op de markt.
Artikel 20.179.01, de kant-en-klare uitvoering van de energiewagen zal in de loop van oktober in kleine series uitgeleverd gaan worden.
Bron:Artitec
Greetz:Menno
-
ik kwam op marktplaats een bouwpakket van een energiewagen tegen. het spul komt origineel bij wapstad vandaan. is zo'n bouwpakket aan te raden. of toch op de artitec wachten.
M.v.g erik
-
Hoi Erik,
Was dat dit kitje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Energie%20Wagen.htm)
... zo ja, dan kant het zo...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_29Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Energie%20Wagen.htm)
... worden :D
Klik op de plaatjes voor een bouwverslagje.
Grtzz,
Karst
-
;D
(http://www.gouda-h0.de/forum/IMG_0163.JPG)
was een leuk project, lekker te doen...
hier nog een link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7027.msg108012.html#msg108012)
Groet
Bernd
-
Hoi Erik,
Artitec verwacht hem in ieder geval binnen 4-6 week. (de kant-en-klare versie)
Dus ik wacht wel...
-
Ik heb zo'n kit liggen. Die van Artitec is/wordt fijner van structuur. Zolang de prijs van het Artitec model nog niet bekend is weet ik niet of je het verschil de moeite waard vindt. Veel plezier in ieder geval met het bouwen van het model. (y)
-
@ karst het lijk er wel op en met een beetje gedult moet het wel lukken zo te zien. en fissy die van jou ziet er ook goed uit.
en de rest bedankt voor hun tips.
M.v.g erik
-
Ik vond het echt leuk te doen, en het onderstel is al kant en klaar, zo moest het ook goed rijden...
-
nou heb het bouwpakketje voor mijn neus weg zien gaan. mooi vervelend als je ziek thuis bent geweest. maar goed we gaan verder met zoeken en anders komt de artitec in een verslagje.
M.v.g erik
-
is de prijs van de energiewagen van artitec al bekend?
en wanneer komt het bouwpakket uit, is die prijs al bekend?
gr,
mathyn
-
Kant en klaar gaat het model rond de 120 euro kosten is mij verteld. (bron:Artitec) Niets is echter nog zeker. Voor de kit heb ik geen idee. Al denk ik aan een bedrag van 70 euro? We zullen het zien.
van de site van Artitec...
De Energiewagen heeft vertraging opgelopen omdat wij etswerk later geleverd krijgen dan gepland. Hierdoor kunnen we nog geen proefserie maken om de prijs te bepalen.
Jeroen
-
Wanneer de kits komen weet ik ook niet...
Ik neem aan dat het wel tegelijk/ of vrij snel na de kant-en-klaar versie komt.
Prijzen zijn bij mij nog steeds niet bekend (gisteren nog contact gehad)
Ik zal er van de week nog eens naar vragen omtrent de kits.
-
eenmalige uitgave,
of voorlopig te koop?
gr,
mathyn
-
De kant-en-klare zal in ieder geval niet volop te koop zijn.
Men wil zich meer richten op de kits, naar ik begreep.
Hoe het met de exacte aantallen e.d. zit, weet ik ook niet.
-
dus toch een malige en niet een voorlopige productie.
jeetje waarom moet het nou allemaal net voor kerst.
dat kan mn beurs echt niet verdragen :'(
nouja. hopelijk met mazzel in het nieuwe jaar nog te koop.
gr,
mathyn
-
reserveer er eentje ;)
-
Weet iemand misschien in hoeverre die kit een kit is? Moet die kit slechts gemonteerd worden (zoals die eenvoudige Roco goederenwagon bouwdoosjes) dwz. hebben alle onderdelen al de korrekte kleur, of moet er nog geschilderd worden, decals aangebracht worden etc?
Jint
-
Bekijk nou eens het eerste plaatje in de 2e post van dit draadje...
-
misschien bedoelt jint niet die kit van
wapstad? heb ik het goed.
maar die er aan gaat komen van artitec.
het kan best dat die anders is.
gr,
mathyn
-
Daar kan ik ook niet echt een antwoord op geven helaas....
Maar ik denk dat het een "echte" kit is.
-
Bekijk nou eens het eerste plaatje in de 2e post van dit draadje...
Mijn vraag gold de Artitec energie wagen.
Ik hoop dat dat meer een redelijk eenvoudige in-elkaar-zet-kit wordt en niet zo iets als die in het bovengenoemde plaatje. Netjes iets in elkaar zetten zie ik wel zitten, maar uit zoiets als die Wapstad kit een wagen maken die "past" bij die toch wel hele mooie Plan E's van Artitec zie ik defintief niet zitten.
Jint
-
je kan ook de gemaakte kopen van artitec..
gr,
mathyn
-
Sorry, ik heb geen idee hoe de kit van Artitec er uit gaat zien. Gezien het een hele kleine oplage gaat worden, vermoed ik dat men terug gaan grijpen op wat ze goed kunnen en dat is resin gieten...
-
Persoonlijk zou ik dan ook voor de Kant-en-klare versie gaan!
Zoals MathynK al zegt :)
-
De energiewagen komt "begin 2011" zei mij de Artitec medewerker in Houten vorige week. De prijs zou worden bepaald nadat een klein aantal is gebouwd. Ik heb in Vlaardingen de kant-en-klare besteld en heb bovendien de suggestie gedaan er aan één kant sluitverlichting in te bouwen. Die heb je immers nodig als Brawa nog met een goede 216 komt.....
-
gisteren in Keulen het handmonster gezien, en ik moet eerlijk zeggen, het is niet te vergelijken met het Model wat ik zelf heb gebouwd. De Detaillering is vele keren hoger...
Ik zou er nog enkele nachten over moeten slapen, of mijn gebouwd kitje in de verkoop gaat en ik een nieuwe bestel.
-
Op de Energie wagen van Artitec zit vertraging.
Het wagentje zou nou na 5 december uitkomen.
Bron: Winkelier in Oosten deslands.
Op hun site is te lezen dat het met prijs bepaling heeft te maken en er staat nog geen datum bij!!
Greetz:Menno
________________________________________________________________________________________
Het is weer speculaas tijd!!
-
De energiewagen komt "begin 2011" zei mij de Artitec medewerker in Houten vorige week.
Vreemd..... :
(mail ontvangen op 12 november)
De kant-en-klare Energiewagen duurt nog ongeveer 4 - 6 weken,
de DDM verwachten wij begin 2011.
-
De energiewagen komt "begin 2011" zei mij de Artitec medewerker in Houten vorige week.
Heeft Artitec tegenwoordig dan een officiele stand op de beurs in Houten?
mvg,
Gert
-
Ze stonden er met de zelfde stand als op Eurospoor.
Spoorfan
-
Goh, precies als ik bij uitzondering een keer niet naar Houten ga, verandert er iets. :)
Ben benieuwd of ze nu altijd naar Houten komen.
mvg,
Gert
-
Mag jij raden wie er o.a. in staat... (iets met Polen enzo)
-
Energie wagen Artitec bouwdoos Euro 49.00 bij Ontrax, Spoorwegmuseum.
-
Nope
Er staat een nederlander in met de welluidende naam Ernst Jan.
En hij zal als ze op houten staan,wat de planning is,de stand bemannen.
Helaas is hij niet behept met kunde van de materie maar dat kan veranderen natuurlijk. :P
Dat Diederik en Herbert er zelf waren was puur voor de 3700. (y)
-
Mailtje van Artitec:
Na enige vertraging met het etswerk hebben we nu de prijs voor
het bouwpakket van de energiewagen,
artikel nr. 28.101 49,90 Euro
We zijn bezig met de uitlevering van de backorders.
De prijs van het kant-en-klaar model van de energiewagen hebben
we over 4 weken.
-
Keurige prijs (y)
-
eerder flink prijsje voor een resin kit (daar heb je bij MK een messing kit voor)
-
Knap, want MK heeft die helemaal niet... 8)
-
Klopt , ik zeg ook ''een messing kit'
-
Ooh, maar dat heb je al vanaf 25 euro... :-*
-
Volgens mij is het prijsniveau redelijk vergelijkbaar met MK. Volgens Artitec zelf is het overigens een klein-serie-productie uit resin, spuitgietonderdelen, afwrijfletters en messing.
-
Bij ontraxs op de stand van Artitec gehoord: Gebouwde versie rond April/Mei in de verkoop.
Prijs ligt rond de €100/€110.-
Blij met dat nieuws?! of wa?!
Greetz:Menno
-
als de gebouwde versie ong.100 euro is,
dan vindt ik hem duur.
maar wel mooi :'(
-
Handwerk he, geen (zoals eerder aangekondigd) massaproductie.
Dan is dat niet duur. Misschien wel veel geld, maar niet duur.
De energiewagen word in Amsterdam geheel in elkaar gezet en gespoten.
-
Waarom toch altijd over de prijzen zeiken... 8)
Heb je het ervoor over koop je het en anders laat je het toch liggen....
-
Goed gesproken ONR (y) (y)
-
Waarom altijd zo makkelijk over medeforumleden zeiken?
De prijs lijkt me een niet onbelangrijk kenmerk van een product en dus voor bespreking vatbaar.
-
Ja, ik begin het te leren.... ;D
-
Ik vind de prijs voor de bouwset en het kant en klare model wel goed, maar als ik een aanschaf zou het sowieso de bouwset zijn, omdat het bouwen toch nog het nodige plezier oplevert!
-
Waarom toch altijd over de prijzen zeiken... 8)
Heb je het ervoor over koop je het en anders laat je het toch liggen....
ONR, ik kan jouw reactie heel goed begrijpen, zo denk ik er deels ook over. Maar hou er wel rekening mee dat er ook genoeg mensen zijn die het er zeker voor over hebben, maar het geld niet hebben. En ik spreek ook uit eigen ervaring, en uit een vriend/kennis van mij. Maar ik zie nu dat je dit poppetje hebt gebruikt: 8)
Dus misschien bedoelde je het niet helemaal serieus.
Ik moet zeggen dat ik €100 meer dan redelijk vind. Aangezien het handwerk is, en dat is heel duur en kostbaar. Tegenwoordig gaat er al zoveel met de machine. Ik zou hem maar al te lief willen hebben hoor. Ookal was hij €150, dan zou ik het er nog voor over hebben. Nu nog werken/sparen en tegen die tijd zien we het wel.
Gr,
Mathyn
-
Tja, inderdaad wat is duur... Voor het in elkaar prutsen van een energiewagen rekenen ze dus € 50-60... Das misschien net een uurtje werk. Knappe hobbyist die de kit in een uur volledig in elkaar bouwt inclusief decals en verfwerk.
Met de uurtarieven die mijn werkgever rekent zou ik er een half uur aan mogen besteden...
-
Handwerk he, geen (zoals eerder aangekondigd) massaproductie.
Dan is dat niet duur. Misschien wel veel geld, maar niet duur.
De energiewagen word in Amsterdam geheel in elkaar gezet en gespoten.
Ik noem dat een koopje...
ik zou het in elk geval niet willen doen: al die energiewagens in elkaar zetten voor maar €60,= extra ;D
-
Voor al het werk, verf en al het benodigde materieel wat er ingestoken moet worden valt die 50 a 60 euro best wel mee. Tuurlijk is het even een hoop geld maar daarvoor wel een hele leuke aanvulling.
-
Waarom toch altijd over de prijzen zeiken... 8)
Heb je het ervoor over koop je het en anders laat je het toch liggen....
ben jij zo rijk dan?
zeik dan niet over andere mede forum gebruikers die dat niet zijn.
toch een vriendelijke groet.
theo (y)ik reageer toch naar nergens meer op.
gezien de vaak negatieve reacties van sommige,
onder ons.
die de mening van andere niet kunnen hebben.
blijf het toch allemaal volgen,vanwege de inspiratie die ik hier op doe.
-
De prijzen die ik de laatste tijd hoor voorbij komen liegen er niet om. Hoog zeer hoog. Ok ik begrijp dat er veel handwerk aan te pas komen. Maar die energie wagen vind ik nou net een model die best in een productie lijn had kunnen geproduceerd in China. Zo'n complex model is het toch ook weer niet. Ook productiemodellen kunnen van een hoog niveau zijn. Goedkoper dus een groter publiek die het model kan aanschaffen.
Ben.
-
De kit is natuurlijk hét goedkope alternatief voor een (relatief?) duur klein serie model. Ik vind dit een prima actie van Artitec; een kit en een kant-en-klaar model op de markt brengen.
-
Maar niet iedereen is handig in modelbouw. Ik denk dat een kant en klaar model niet duurder hoeft te zijn dan een Artitec Plan E.
Ben.
-
Ik heb indertijd 55 euro betaald voor een kit van Roy van Dijk. Daar zaten nog geen transfers bij en het bijgeleverde onderstel moest je zelf nog verzagen. Als iemand die kit alsnog van mij wil overnemen, stuur een PB met je prijs.
Groeten
Ted
P.S. Voor een seriemodel uit China heb je toch al gauw een opdracht van 2000 stuks nodig om maar in de buurt te komen van de prijzen voor een plan E.
-
Maar niet iedereen is handig in modelbouw
Dan heb je de verkeerde hobby gekozen ;D
Oefening baart kunst...
-
tja, tis heel simpel: ben je te beroerd om t zelf te doen dan moet je n ander dr voor betalen... voor de uren die in zo'n ding zitten is 100 euro niet veel. Dan kun je wel heel hard huilen dat je niet veel geld hebt, maar helpt dat dan? Ik loop al 3 jaar te krijsen dat een porsche te duur is en dr staat er nog steeds geen voor de deur.
-
dat een porsche te duur is
En verschrikkelijk lelijk is, had je nog vergeten te vertellen :-X
Ik heb begin 90 zo een Frans lor gekocht met 1 of ander ombouw setje met transfers erbij. Was zeer goed te doen. Heb het lor nog steeds, alhoewel het al jaren niet meer rijdt(wil het niet kwijt).
Greetz,
Noppie.
-
???
Een beetje discussie is toch niet gelijk gezeur of gezeik? Met elkaar oneens zijn is wat anders dan geen respect voor iemand hebben..
Kortom; gewoon mee blijven doen. Tussen de 5000 'leden' hier zijn er altijd wel een paar waar je je aan ergert... 0,1% zijn er al 5! ;D
-
Ik stel voor om dit te laten voor wat het is of "uitvechten" in een ander draadje ;)
En hier gewoon verder te gaan met de Energiewagens. (y)
-
Een Porsche wordt daar toch gejat.
-
die volg ik wel op andere fora :'(
Mooi, doei.
-
Het onderwerp hier is de energiewagen van Artitec. En daar gaan we dus over verder.
Alvast bedankt! (y)
mvg,
Gert
-
Maar ik zie nu dat je dit poppetje hebt gebruikt: 8)
Dus misschien bedoelde je het niet helemaal serieus.
De enige juiste conclusie... ;D
-
Ik heb indertijd 55 euro betaald voor een kit van Roy van Dijk. Daar zaten nog geen transfers bij en het bijgeleverde onderstel moest je zelf nog verzagen. Als iemand die kit alsnog van mij wil overnemen, stuur een PB met je prijs.
Groeten
Ted
P.S. Voor een seriemodel uit China heb je toch al gauw een opdracht van 2000 stuks nodig om maar in de buurt te komen van de prijzen voor een plan E.
Een gebouwd exemplaar kan ook van mij overgenomen werden...
-
He Fissy, niet dringen hé 8) 8) 8)
Ted
-
;D
(http://www.gouda-h0.de/forum/IMG_0163.JPG)
voor 75 € mag hij weg..
-
(y) Daar kan ik niet tegen op, maar voor de (a.s.) zelfbouwer met minder centen - 30 euro voor het bouwpakket. Overdracht op Rail mogelijk. Stuur me een PB.
Ted
<herautmode aan> tatarata HOORT ZEGT HET VOORT tatarata <herautmode uit>
-
dan stuur ik hem nog gratis op :P
-
Heren, wilt u uw aanbiedingen s.v.p. in de daarvoor bestemde rubriek doen en dus niet hier?
Dank u. (y)
mvg,
Gert
-
natuurlijk! :)
-
Waarom toch altijd over de prijzen zeiken... 8)
Heb je het ervoor over koop je het en anders laat je het toch liggen....
Helemaal mee eens. (y) Laat die gasten een kit kopen á 49.90 en zelf afbouwen. Natuurlijk even de arbeidsuren meerekenen voor het afbouwen. Je moeten dan wel een verdomd laag uurloon hebben om onder de 100/110 euries te blijven
-
zullen we proberen iedereen in zijn/haar waarde te laten.
ik probeer het wel :'(
-
je faalt er anders vrij jammerlijk in... ::)
maar als jij nou samen met maasdam in china een grootserie-verwarmingswagen gaat laten maken voor 30 euro ofzo (of iets meer, wij zijn niet pietluttig) dan bestel ik er alvast twee, zuwwe dat afspreken? (y)
-
Zullen we gaan stoppen met de discussie over het prijskaartje van de Energiewagen? (y)
Iedereen die dat wilde heeft daar nu wel zijn mening over verkondigt.
-
hellemaal mee eens bob. (y)
groet theo
-
Helemaal mee eens. (y) Laat die gasten een kit kopen á 49.90 en zelf afbouwen. Natuurlijk even de arbeidsuren meerekenen voor het afbouwen. Je moeten dan wel een verdomd laag uurloon hebben om onder de 100/110 euries te blijven
De discussie begon over het feit dat de kit in verhouding tot andere (messing) Kleinserie fabrikanten aardig aan de prijs is .
De prijs van het gebouwde model is daartegenover niet te duur , Maar eenenander is hier weer aardig uit z'n verband getrokken.
-
Is er al iemand met de bouw begonnen?
Ik heb de kit gekocht en daar ik geen ervaring heb zou ik het leuk vinden als iemand hierover een draadje start en foto's plaats.
Frank
-
Volgens mij zijn er nog geen Artitec kits uitgeleverd.
-
Op On traXs, stond bij de stand van Artitec nu leverbaar.
Of je hem daar ook kon kopen heb ik niet gevraagd.
Maar zoals het daar stond zou je zeggen van wel.
Eric
-
Ik heb hem daar gekocht.
Frank
-
Eeh voor dit geval moest ik helaas wel een oud gezegde hanteren: Beter te duur als niet te krijgen.
Maar alleen voor dit model maak ik een uitzondering!!
Greetz: Menno
___________________________
-
Ik heb gisteren de bouwdoos van de Artitec energiewagen gekocht. Nette bouwdoos!
Maarten
-
En de inhoud? :P
-
Ik had hem al sinds rail2011.
PE is heel fijn en in het resin geen luchtbellen.
Wel is voor mij niet altijd duidelijk wat weg te snijden/schuren.
Ik heb nog weinig ervaring in het bouwen van dit soort kits, dus ......
Wie begint er een bouwdraadje.
-
jij?
-
Hoi,
Vanochtend een mailtje uit Arnhem, in de namiddag even opgehaald... en...
En de inhoud? :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_1.jpg)
... hier de inhoud van de kit: Vol resin kap, groentewagen onderstel, div kleine onderdelen in resin, zeer fraai en fijn etswerk in messing ( moet gelakt ) en nieuwzilver ( blijft blank ), glas, afwrijftransfers, buffers en draad.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_2.jpg)
... de basis is echt in 10 minuten in elkaar te zetten: Grote resin interieurblokken vlak maken, in de kap lijmen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_3.jpg)
... onderstel er in klikken en met de bijgeleverde schroeven vastzetten...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_4.jpg)
... en dan heb je de basis al te pakken :P (y)
Spulletjes zien er inderdaad goed verzord uit. Kap zaten wat gietvliezen aan, die zich heel makkelijk laten verwijderen. De uitlaten ( 2 types naar keuze te monteren ) zijn van een flexibele soort resin, zoat ze niet breken zodra je er naar kijkt ;)
Ik zal het dingetje misschien deze week nog even afbouwen. Lijkt me geen grote klus ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Wie begint er een bouwdraadje.
Nou vooruit dan maar weer ;D ;D ;D Voor de broodnodige variatie met al dat messing... :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_5.jpg)
... beginnen met de forse blokken resin. Dan krijgt het kapje wat stevigheid. En je kunt als dat voor sommige onderdelen moet, even passen op het onderstel.
Wentink in Arnhem had ook de getoonde lijm staan. Een Olba variant die ik nog niet kende... ;) Werkt super en is goed te doseren. Dat valt met de grootverpakkingen van Olba nog wel eens tegen :(
Uiteraard eerst alle resin delen met een kwastje thinner ontvet.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_6.jpg)
... dan verder met de uitlaten en dakkasten... Even passen, waarnodig iets afvijlen, drupje Olba en vast (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_7.jpg)
... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink 8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_8.jpg)
... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_9.jpg)
... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak ! (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_10.jpg)
... vervolgens door naar het dak. De loopplanken tussen de uitlaten. Nu pas aanbrengen heeft het grote voordeel, dat ze klem onder de dwarsverbindingen vande uitlaten komen te zitten. Met een cocktailprikker het blinkje iets omhoog houden, drupje Olba aan de onderzijde, prikker weg en aadrukken. Ook al weer klaar !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_11.jpg)
... dan de tanks aan de onderkant van het chassis. Deze passen precies tegen het remwerk aan. 't wordt eentoning, maar ook hier weer: Drupje Olba op het chassis, tank met de steunen langs het remwerk naar beneden laten zakken, 5 seconden vastdrukken en klaar :D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_12.jpg)
... ook de opstaptreden zijn uit fijn messing. Let op dat ze de goede kant uitgebogen worden. En dat er linkse en rechtse exemplaren zijn. !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_13.jpg)
... ook de treden passen precies in een uitsparing van het chassis. Je raad het al, een drupje Olba doet ook hier het werk ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_14.jpg)
... dan nog even een driftig half uurtje doorplakken met buffers, trekhaken en messing plaatjes op het dak. En de aangeduide gaatjes op dak en kopwanden even openboren met 0.4mm en... KLAAR ! is de ruwbouw 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_15.jpg)
... even kijken of het een beetje past met de beoogde rijtuigen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_16.jpg)
... 'k dacht het wel ;D
Nou, voor iedereen die ooit eens wil beginnen met iets zelf te bouwen... DIT IS JE KANS !!
Artitec heeft een heel doordacht kitje neergezet, dat goed lijkt, makkelijk wegbouwt en toch een hoge mate van detaillering heeft ! En in ruwweg 1 avond te monteren is. Ik heb er ongeveer 2 en half uur over gedaan.
Topwerk heren in Amsterdam Noord (y) (y)
Rest nog het detailleren met de slangen etc. Maar eerst komt nu de primer, het grijs, het geel en het zwart. ( dat zal overigens wel wat langer gaan duren dan 1 avond ;) )
Grtzz,
Karst
-
Dat ziet er al goed uit Karst (y)
Ik ;D wist dat je het niet kon laten om hier al mee te beginnen :-X ;D.
Ik ben dan ook benieuwd naar het eind resultaat (y)
Groetjes edwin
-
Bij het bouwpakket zitten ook 3 transfers met de Alsthomfabrieksplaat. Laat ik deze nou ook goed kunnen gebruiken voor mijn 1400. Ik heb er dan natuurlijk wel 2 nodig.
Als iemand er 1 over heeft, houd ik mij aanbevolen!
Maarten
-
Het viel mij trouwens wel op dat het meegeleverde onderstel een te grote radstand heeft: de groentenwagens hadden een radstad van 6 m (69 mm in 1:87) terwijl de energiewagens op onderstellen van wagens van het type Gs waren gebouwd, die een radstand van 5,7 m hebben (65,5 mm in 1:87).
Maarten
-
Mooie nette set! (y)
Weet iemand of de messing onderdeeltjes waaronder de traptreden en de raampjes ook los verkrijgbaar zullen zijn?
Deze onderdeeltjes heb ik dan nodig voor de bouwpakket van de energiewagen die Roy van Dijk ooit uit geleverd heeft.
Zelfs voor de transfers heb ik interesse.
Jeroen
-
Waarom mail je damn niet ff naar artitec... ::)
-
Laat het hier even weten Jeroen!
Ik heb er ook een van Roy van Dijk ;)
Wat betreft de radstand; bij het kitje van Roy moest het bijgeleverde Roco onderstel inderdaad ingekort worden.
-
Transfers zijn ook bij Kleinspoor te krijgen (nr. 131):
(http://www.kleinspoor.nl/wpimages/wp868fe493_0f.jpg)
Bron: www.kleinspoor.nl
Je mist dan wel de o.a. de fabrieksplaten en een aantal waarschuwingsstickers.
Maarten
-
Ik heb de KleiNSpoor transfers gebruikt, maar die zijn niet volledig.
Die rode waarschuwingsdriehoeken heeft hij echter ook.
Het gaat me meer om de trappetjes en andere losse frutsels.
-
Hoi,
Na allerlei andere verplichtingen toch maar even de etsdelen gemonteerd. Moeten bij nader inzicht toch grijs, en dan kunnen ze net zoe goed meegespoten worden ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_17.jpg)
... de laddertjes, even voorboren met 0.4mm en... ook hier weer PERFECTE pasvorm (y) Ik geloof dat dit de best passende kit is, die ik ooit heb gebouwd 8) Daarna een miniscuul drupje dunne Olba langs de trap/handgreep laten lopen en de capillaire werking doet de rest ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_18.jpg)
... en verder verfraaid met handgrepen en dakleidingen. Klaar voor de spuiterij ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_19.jpg)
... hier de veel gezochte/gevraagde transfers. Deze zitten idd niet bij de KleiNSpoor set. Voor het blauw is daar een gemis. Maar ook deze Niet Heuvelen driehoeken zijn wel heel gaaf :)
Grtzz,
Karst
-
(y) Moet ik toch eens verzoeken een kitje te scoren in Dortmund...
-
Hey Bernd ! Ook weer boven water :D
Idd (y) en zeer aan te bevelen.
Maar dan moet je denk ik goed op zoek. Wentink had er twee binnen gekregen, ik heb ze beide meegenomen. 1 voor mijn broertje ( zie boven ) en 1 voor mijzelf...
Grtzz,
Karst
-
Artitec staat op die beurs dacht ik :)
-
Al jaren en jaren (y)
-
@Karst, ja weer boven water! gelukkig...
Misschien zal ik in Dortmund ook nog Ted's (als hij er is?) kitje overnemen als de prijs verder daalt naar de 10 € ;D
-
Wel duizend bommen en granaten, wat denkt zo'n Goudaase jongen wel niet ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jammer Fissy, ik doe hem net op de post naar een koper die er meer dan het dubbele (t.o.v. jou, nog niet gedane bod) voor over had. :D
Groeten en wellicht tot ziens in Dortmund, waar ik overigens alleen op vrijdag als bezoeker zal zijn.
Ted
-
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?
mvg, Paul
-
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.
-
De Radstand kan je toch gewoon nog zelfs aanpassen als je wilt. Zo ingewikkeld zal het niet zijn...
[offtopic]
Jammer TED, zien wij elkaar sowieso niet, ik ben er op zaterdag. 25 € is al een leuke prijs, 10 € was slechts voor de lol ;)
[ontopic]
-
Paul, dat staat al in deze draad te lezen.
Chris, nu zie ik het ook. Ik had er al naar gezocht voor mijn laatste posting, maar niet zorgvuldig genoeg. En een stukje inkorten is inderdaad niet de grootste moeite. De veerophanging is ook anders, maar daar zie je met deze overhangende bak waarschijnlijk niets van.
mvg, Paul
-
Een klein vraagje in naam van de klinknageltellers. Het is niet meer dan logisch dat Artitec een groentewagenonderstel gebruikt. Dat ligt tenslotte bij hen op de plank. Helemaal correct is het natuurlijk niet. Er hoort een S-SCHO of GS onderstel onder. Hoe heeft Artitec in deze fraaie kit de 3,5 mm verschil in radstand opgelost. Staan alleen de assen wat verder uit elkaar of is de bak van de energiewagen ook wat opgerekt?
mvg, Paul
Paul (en andere geïnteresseerden),
als tekenaar/voorbereider van de energiewagen kan ik je melden dat alle buitenmaten exact 1:87 zijn verkleind. De asafstand van het groentewagenonderstel is weliswaar groter (387 mm), de totale lengte over de buffers echter nauwelijks langer (90 mm) dan die van het werkelijke onderstel. Die 90 mm is weggewerkt doordat de wand van de energiewagen t.p.v. de aansluiting van de kopwanden op het onderstel dunner is uitgevoerd dan die van het groentewagenmodel. De kap steunt middels de blokken in het interieur op het onderstel terwijl die van de groentewagen het onderstel omklemt. Kortom de lengte over de buffers en de kap zijn op schaal, het gehele onderstel niet. Het meest zichtbare hiervan zijn de wielen en dus de asafstand. En die staan inderdaad zo'n 4,5 mm te ver uit elkaar. Een correct onderstel op schaal heb ik niet kunnen vinden. Bij de kitjes van Roy zat een ROCO-onderstel wat, staat mij bij, wel een correcte asafstand had. Die moest je echter verlengen om de correcte l.o.b te krijgen. Volgens zijn bouwaanwijzingen kwam die verlenging in het middel van het chassis; weg juiste asafstand. Het leven bestaat uit het maken van keuzes en wij hebben, inderdaad voor de hand liggend, gekozen voor de oplossing met het groentewagenonderstel. In betere oplossingen ben ik uiteraard altijd geïnteresseerd. (y)
-
Ik vind het ook een heel verantwoorde en verdedigbare keuze hoor! Ondanks alle standaardisatie zoek je je soms nog een ongeluk bij het vinden van een juiste basis zoals een onderstel waarvan alle afstanden, veerbladen, aspotten en veerhanden correct zijn. Zonder de groentewagen was Artitec wellicht niet eens aan dit project begonnen.
Ik weet toevallig hoe het zit omdat ik met het idee heb rondgelopen om een Groentewagen in spoor 0 op te bouwen op basis van een Lima standaard ORE gesloten wagen. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat ze allebei een asafstand van zes meter hebben omdat er qua lengte zo weinig verschil in de wagens zit. Zo leer je elke dag weer wat bij.
mvg, Paul
-
... De deuren zijn van messing plaat geetst met meegeetste klink 8) Ze staan alleen wat krom. Goed op te lossen door ze met de bolle kant boven even met een zwaarvoorwerp vlak te rollen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_8.jpg)
... redelijk ( voldoende ) vlak. Let Op !! er zijn linkse en rechtse deuren. !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_9.jpg)
... dan twee drupjes Olba, onder en boven het raam. Niet te veel !! anders loopt het er onder uit en heb je een nare lijmrand :'( Door de bolling kun je eerst de onderkant vastdrukken en daarna de bovenkant. Automatisch worden de stijlen dan mooi strak ! (y)
Karst
Karst,
de reden dat de deuren uit messing zijn geetst en separaat aan te brengen zijn is dat zo het model eenvoudiger strakker te schilderen/spuiten is. De deuren liggen namelijk dieper en zo zijn zowel het grijs als het geel eenvoudiger ook in de sponningen aan te brengen. Je schildert/spuit de vlakke deuren separaat - fluitje van een cent toch - en plakt ze vervolgens op de door jouw beschreven wijze op het model. Zoals je al ergens schrijft "een kind kan de was doen". (Dat hoef ik thuis overigens ook niet zodat ik nu nog niet weet of ik zo'n model naar tevredenheid kan bouwen ;D ;D ;D). Ik ken de bouwhandleiding niet (ik krijg een kant-en-klaar-model als die ooit af zijn), maar als bovenstaande montagewijze hierin niet duidelijk is aangegeven dan moet ik de heren van Artitec vragen dit te verbeteren. Laat dat dus nog even weten.
Ted
P.S. Jouw bouwsnelheid inschattende zou het overigens best eens zo kunnen wezen dat beide exemplaren - die van jou en je broer - nu al ergens hun rondjes draaien. Dan: foto's, het volk wil foto's (y)
-
Hoi Ted,
Hetgeen jij beschrijft staat idd wel in de handleiding :) Het valt niet echt op, maar het staat er ;)
Waarom ik het anders gedaan heb... ? Nou, da's om 3 redenen:
1) Los spuiten betekent exact uitrichten van van de gele band over zowel wand als deur, zodat je na montage van de deuren 1 strakke horizontale lijn krijgt.
2) Ik heb niet heel goede ervaring met superlijm op vers gelakte oppervlakken ( lijm lost lak op )
3) Mocht er wat teveel lijm uit de naden lopen, kun je dat eenvoudig met een wattenstaafje in aceton gedompeld snel wegpoetsen.
En... je overschat mijn snelheid ;) Het bouwen kan 'even' ( half uurtje hier, uurtje daar ) tussendoor. Voor het spuiten/afwerken heb ik graag b.v. een ochtend of middag beschikbaar ;)
Maar wanhoop niet, zodra ie in de lak staat, volgen de foto's :)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Ik kreeg een vraag van frank002 om dit detail te laten zien.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_20.jpg)
... Frank, ik denk dat je de stuurstroomkoppeldoos bedoeld, die rechts naast de rechter buffer zit. :-\
Grtzz,
Karst
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img133_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img133_1.jpg)
Uit Railmagazine 283
Nee Len, je hebt niet goed geluisterd: de 501-505 hadden gebogen en de 506 en 507 hadden rechte uitlaten... :-\
-
Dit stukje bedoel ik inderdaad. Dat het de stuurstroomkoppeldoos was wist ik niet. weer wat geleerd.
Bedankt voor de foto, kan ik ook weer verder.
Frank
-
Hoi,
En we gaan gewoon verder met bouwen :) Weer een model in de washprimer... Blijven oefenen, er komt vanzelf een stomert langs :P ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_21.jpg)
... het onderstel had ik al gelijk met de 2006 in de zwarte lak gezet. Vandaag viel de eer te beurt aan de kap om in de washprimer te verdwijnen ;)
Grtzz,
Karst
-
Is de washprimer ook geschikt voor kunstof ?
Grtn,dennis
-
Lijkt er wel op ;)
Maar dan alleen voor resin ben ik bang... Styreen en thinner gaat niet echt samen :P
Grtzz,
Karst
-
Karst,
ga je de sluitlichten ook echt verlichten? Noodzakelijk zal het niet zijn denk ik, ze rijden immers altijd tussen loc en rijtuigen in.
Groeten
Ted
die het bouwen met interesse volgt. (y)
-
Die sluitlichten werden wel degelijk gebruikt: als een 216 voor de trein stond. Ik heb ook Artitec daar op gewezen, maar dat werd technisch te gecompliceerd volgens hen (en zou alles natuurlijk duurder maken).
-
Ik ga er eentje maken met sluitverlichting, de bouwset is sinds Dortmund in huis. Lekker eenvoudig te doen (y)
Voor de stroomafname heb ik ook al de juiste idee: De eerste serie Groentenwagen had messinglagers, een van dit onderstellen ga ik gebruiken voor de energiewagen....
Groet
Bernd
-
Hoi,
@Ted
Ik was het niet van plan. Maar nu je het zo zegt... :)
@Bernd
Kijk maar eens goed in de kit. In deze zitten de messing lagers al in (y)
Grtzz,
Karst
-
;D nu, als je het zegt... Nog niet gezien, maar ze zitten er echt in :)
-
Prijzen kant-en-klaar model zijn bekend!
Voor iedereen die vóór vandaag (6 mei) hebben besteld kost hij € 129,90
Voor iedereen die hem nu nog besteld, zal hij € 149,90 gaan kosten.
Uitlevering,.......
Ja, dat duurt nog even.. Minimaal 2 maanden.
-
vind ik PERSOONLIJK te duur als je vergelijkt wat je voor dat geld ook kan kopen :-\
-
Maar de kit word dan gebouwd door Artitec zelf(denk ik)
-
ja dat klopt hoe duur is het bouwpakket ???
weet jij dat
-
50 euri
dus betaal je 100 euro voor het bouwen van de wagen.
-
€ 49,90 Art.nr.: 28.101
-
Let op : De energie wagen is handwerk, in het atelier gemaakt in Amsterdam.
Dan is dat een mooie prijs.
Zeker icm alle details die erop zitten.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2017901EnergiewagenKenKverpakking.jpg)
-
vind hem vreselijk mooi.
artitec maakt sowieso vreselijk mooi spul.
maar de klompwagen laat ik toch aan mij voorbij gaan.
en dat vanwegede prijs.
en zelf maken,dat lukt mij niet ben ik bang voor.
gr.theo.
ps. heb wel een aantal groentewagons en een aantal werkspoorwag.
en een postwagon,prachtig zijn ze.
heb nog een aantal groentewagons op mijn verlanglijstje staan.
-
ik ga voor het bouwpakket ;D
Groetjes Tim
-
Let op, als je het bouwpakket in elkaar gezet hebt, moet je de wagen ook nog spuiten/verven.
-
ja klopt ik spuit hem met airbrus
-
Ik wil heel veel zelfbouwprojecten gaan doen, dan is dit een mooie start. Dus ik ga lekker voor het bouwpakket, over een tijdje. Eerst even wat andere dingen regelen.
Ze willen het als een voorraad artikel hebben, maar geld dat dan alleen voor de gebouwde, of ook voor het bouwpakket?
Gr,
Mathyn
-
Alleen bouwpakket, kant en klaar blijft een model wat in een bepaalde oplage gemaakt gaat worden.
-
Daar ben ik dan heel blij mee ;D
Dankjewel voor de extra info!
Gr,
Mathyn
-
Mooi doosje :o.
Tinus.
-
Dacht om voor kant en klaar en het bouwpakket te gaan. Kant en klare model kan dan als voorbeeld dienen. Moet toch een keer beginnen met iets zelf te bouwen ...
-
je hebt bij zo'n simpel kitje toch geen voorbeeld nodig? t ontmoedigt hoogstens omdat je m zelf misschien niet ineens zo strak krijgt...
-
Het lijkt mij een mooi model om zelf te bouwen en te ervaren hoe dat is .... en om te kijken of het binnen mijn mogelijkheden ligt om zelfbouw materieel te bouwen op een voor mij zelf acceptabel niveau.
Jeffrey
-
Ha,voor die prijs ga ik zelfs niet ff doet het zelfen!!
Het is voor mij toch een 1malig iets wat ik gebouwd en wel zal bestellen....
Greetz:Menno
_____________________________________________________________________________________
Mien tied is SKAARS!!!!
-
Vanavond trouwens ook bespreking van de energie wagen kant en klaar (y)
Was ik vergeten.
Niet dat ze al in de winkel liggen is een voorproefje.
-
je hebt bij zo'n simpel kitje toch geen voorbeeld nodig? t ontmoedigt hoogstens omdat je m zelf misschien niet ineens zo strak krijgt...
Ja, idd heel simpel, maar toch echt mooi (y) Het bouwt zo weg, de laatste dagen is de wagen echt een stukje verder gekomen, helaas is een etsdeel beschadigt geweest, dus moet ik even de mail van ATT afwachten. Maar verder een goed te bouwen bouwset :)
Groet
Bernd
-
Verslagje van een kant en klaar model van Artitec.
Energiewagen Artitec kant en klaar (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=719:energiekantenklaar&catid=60:artitec&Itemid=106)
-
Mooi :o! Nu maar wachten op een mailtje.
-
Ik vind die gele - grijs overgangen wel wat rommelig of lijkt dat maar zo? Maar het is een mooi model geworden.
-
Mooi :o! Nu maar wachten op een mailtje.
Ik sluit me hierbij aan..... (y)
-
Ziet er heel fraai uit idd, maar hoe (kort)koppelt die met de rest van de trein?
-
Het is het onderstel van een groentewagen dus :)
Maar ik zal vanavond even een foto schieten.
-
Ik heb geen ervaringen met de groentenwagen, maar ben vooral benieuwd hoe het koppelt met de plan E ;)
Ik wacht in spanning af (y)
-
Met een koppeling? ;D
mvg,
Gert
-
Als het maar een andere koppeling is als waar ik vandaag weer mee mag spelen ;D
-
Legt ie nou al in de winkel?
Kreeg net een mailtje van een maatje van mij die kon de zijne al ophalen?!
Greetz:Menno
-
Menno, voordat je dit soort vragen stelt is het misschien een idee om eerste eens even te lezen wat er zoal gemeld wordt: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=719:energiekantenklaar&catid=60:artitec&Itemid=106
mvg,
Gert
-
van de site
Het kan even duren voor je je bestelde model kunt gaan afhalen in de winkel, want men moet er nog veel maken.
Maar je hebt dadelijk een op en top Nederlands product in huis, met aandacht en plezier gemaakt door Artitec.
en
De eerste winkels worden Donderdag 26 Mei bevoorraad, maar nog niet in grote aantallen.
Om een voorbeeld te geven, MTE kreeg er 2. = OP.
-
Had je site nog niet bekeken... erg?
Nu inmiddels wel....
Greetz:Menno
____________________________________________________________________
I am not a 24/7 computerman!!
-
Staat dat ergens dat ik het erg vind ?
Ik lig er niet van wakker.
Ik laat alleen maar zien dat het daar staat en nu ook hier dus stekelijke opmerkingen zijn nergens voor nodig.
-
en zo is het maar net chris.
-
;D
-
;D goed zo chris.
kijk regelmatig naar die supergoeie verslagen van jou.
gr.theo
.
-
Niet overdrijven he ? :)
Dan ga ik blozen.
-
nou chris,heb het veslag v/d energie wagen op groterdam bekeken.
wat is hij toch mooi he.
mooi verslag en dito foto's.
gr.theo
-
Er is helaas een foutje geslopen in de eerste uitlevering. Deze staat te hoog op de pootjes.
Gaan dus retour Artitec. heb je er al een, NIET zelf gaan prutsen maar naar de winkel. Gaat Artitec voor je oplossen.
Dit geld alleen voor de kant en klaar modellen.
Vervolg series zullen inorde zijn, en de nu uitgeleverde modellen worden hersteld door Artitec. Winkeliers hebben al een mailing ontvangen.
-
Vandaag mocht ik de mijne ook afhalen!!
Artitec: het ziet er weer super uit!!
Voor een mooie toelichting met foto's....ga dan even naar Groterdam!!
Greetz:Menno
-
Ga er zelf ook even kijken dan, want je mist een extra bericht....
-
Crap,
Net gehaald....kennie weer terug!!
Greetz:Menno
-
Ik heb de fout zelf hersteld. Let op eigen risico.
Maar het is wel een verbetering ;D
Zie site.
-
Zaterdag een nieuwe set etsdelen van Artitec ontvangen, super service, kan mijn energiewagen lekker verder (y), misschien dat ik Karst nog kan inhalen... ;D
-
karst inhalen? lijkt me moeilijk.
kijk uit naar het resultaat. ;D
gr.theo
-
Is hij dan al af? Gezien heb ik nog niets :-X
-
;D ;D
Ja Bernd, je kunt me nog vrij makkelijk inhalen ;)
De bouw is af, er moet nu verf over de primer. En dan de detaillering nog.... Dus... doe je best ;D
Grtzz,
Karst
-
:) De bouw is hier dan ook af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_10.jpg)
het onderstel is ook al gespoten. De Kap is ook gelijk in de primer gezet, morgen dan meer...
Groet
Bernd
-
Ah :)
Andere uitvoering. Dat bouwt ook veel sneller ;) ;D ;D ;D ;D ;D Want die bochten in die uitlaten doe je werkelijk weken over ;)
Grtzz,
Karst
-
;D De andere units, komen op mijn oude energiewagen tot hun recht, daar had ik al gebogen uitlaten op, dus ook het juiste nummer al op de zijwand. Als het goed komt, zal de oude energiewagen nog een redelijke pimp bekomen...
Maar idd, dit bouwset bouwt zo weg (y)
Groet
Bernd
-
gisteren nog de tijd gevonden om te spuiten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_5.jpg)
nu nog schoon maken en dan kan ik vandaag beginnen aan de details en de gele bies...
Groet
Bernd
-
Ziet er goed uit Bernd, en je gaat als een speer. (y)
Jeffrey
-
nu nog schoon maken en dan kan ik vandaag beginnen aan de details en de gele bies...
Bernd,
Ziet er mooi uit (y). Maar waarom heb je de bies niet afgeplakt net als je het geel rond de roosters en de ramen hebt afgeplakt? Dan was je nu al klaar geweest. En geel dekt zo slecht op het grijs.
Ik moet er nog aan beginnen. Mijn kit mistte een aantal onderdelen (ramen, buffers, schroeven en zo), die inmiddels zijn nageleverd.
mvg,
Ivo
-
oh, de antwoord is zo simpel: vergeten :-[
Maar tamiya geel dekt eigenlijk toch goed op grijs, dus zal het geen probleem zijn. De schroefjes had je ook van mijn kunnen overnemen. Ik heb ipv de meegeleverde schroefjes, M2 "gewinde" in het resin gesneden en dan Torx-schroefjes gebruikt. Werkt beter dan ik had gedacht...
Groet
Bernd
-
Hallo,
Heeft iemand al ervaring met de energiewagen te verven met de kwast?
Ik beschik niet over een airbrush en ben benieuwd hoe de dekking en kwaliteit is als je met de kwast werkt.
(Kwastje eigenlijk ;D)
gr
Peter
-
oh, de antwoord is zo simpel: vergeten :-[
Maar tamiya geel dekt eigenlijk toch goed op grijs, dus zal het geen probleem zijn. De schroefjes had je ook van mijn kunnen overnemen. Ik heb ipv de meegeleverde schroefjes, M2 "gewinde" in het resin gesneden en dan Torx-schroefjes gebruikt. Werkt beter dan ik had gedacht...
Groet
Bernd
Welk nummer Tamiya geel gebruik je?
Spoorfan
-
uh, gewoon flat yellow lijkt me, zoveel kleuren geel heeft tamiya niet hoor...
-
Hoi Peter,
Het is te doen om je energiewagen met de kwast te verven. Omdat ik vroeger ook niet over een airbrush set beschikte heb ik verschillende modellen destijds uit de hand geverfd. Eigenlijk heb je de keus aan 2 handelingen. Of airbrushen aan de hand van Tamiya kant en klare spuitbusjes of met een dikke zachte kwast no 4 bijvoorbeeld. Het nadeel van kwasten vind ik toch wel dat je verschillende nuances in de verf kan krijgen wat dikte en strepen betreft op het model. Maar als je het goed doet zal dit euvel meevallen. Mits je de verf op de kwast flink verdunt met wasbenzine en in 2 dunne verflagen opbrengt. De grijze verf is goed dekkend tegenover geel.
Daarom is het van belang dat je de energiewagen eerst een primerlaag op aanbrengt. Gebruik hiervoor Albastine witte spuitplamuur. Deze dicht ook de oneffenheden van je model en heeft een dekkende werking. Ook hier geld weer 2 a 3 dunne lagen spuiten. (op 25 cm afstand van je model)
Even een korte opsomming:
airbrushen:
-Albastine spuitplamuur wit (goed dekkend aanbrengen) bij bijna elke doe-het-zelf winkel te koop rond 11 euro)
-Tamiya donkergrijs nr: TS 48 Gunship Grey
-Tamiya geel nr: TS 47 Chrome Yellow
kwasten:
- Albastine spuitplamuur wit (goed dekkend aanbrengen)
- Revell donkergrijs (=Roco NS grijs) nr: 09 mat
- Humbrol geel (benaderd NS geel) nr: 69 glanzend
of de keus aan NS KLeinspoor verven.
- Kleinspoor NS grijs nr: 02
- Kleinspoor NS geel nr :01
- eventueel nabewerken met vernis Humbrol 135 zijdemat
- gebruik van kwastjes nr 01 t/m 05 bijvoorbeeld
- verdunning van Wasbenzine of Color Mix van Revell
Als voorbeeld heb ik zelf de DKM 2400'n uit de kwast geverfd zeer verdund geverfd zonder zichtbare strepen van de kwast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/park4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/park4.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/park4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns2452B.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns2452B.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns2452B.jpg)
p.s ik moet hier wel vermelden dat ik voor alle DKM's 24/2500'n THS verf heb gebruikt wat helaas niet meer verkrijgbaar is.
Maar bovengenoemde verven doen het ook goed.
Succes! (y)
Jeroen
-
@ spoorfan.
Chrome Yellow nr: TS 47
Jeroen
-
@ Bernd,
Is het grijs en geel ook van Tamiya? Of heb je hier een andere verfsoort voor gebruikt?
In dat geval pas dan op als je Tamiya verf geel gaat spuiten op je model. Want daar kunnen de andere verflagen buiten Tamiya niet zo goed tegen.
De ondergrond zal dan gaan ophopen en afbladeren. Tamiya spuitbusjes zijn samengesteld op thinnerbasis. Goed opletten dus.
Jeroen
-
@ Jeroen,
Dank.
Ik gebruik wel eens Tamyia primer uit een spuitbus, maar Kleinspoorverf hecht daar niet goed op.
Spoorfan
-
@ Spoorfan,
Dat kan kloppen. Albastine spuitplamuur werkt voortreffelijk en gebruik dit op bijna al mijn modellen. Het heeft ook een fijne pigment/structuur.
Het gaat om deze: http://www.alabastine.nl/product/spuitplamuur/ (http://www.alabastine.nl/product/spuitplamuur/)
Succes! (y)
Jeroen
-
@ jeroen,
Mag ik vragen waarom je voor de kleinspoor verf de kwast pakt en niet de airbrush?
-
@Erik1
Aha, Erik een kwestie van even goed lezen. ;D
Ik gebruik geen kwast voor de verf van Kleinspoor. Behalve voor de kleine details. Ik gebruik al jaren de airbrush voor mijn verf. Het was een mogelijkheid om aan te geven aan Peter om verf zoals dat van Kleinspoor te gebruiken, om te kunnen kwasten sterk verdund met wasbenzine. Zelf heb ik destijds de verf van THS gebruikt om te kwasten voor enkele modellen waaronder de DKM 2400'n. Dit was in een periode toen ik nog geen airbrush set en spuitpistool beschikte.
Jeroen
-
Heeft iemand al ervaring met de energiewagen te verven met de kwast?
Je kan bij afwezigheid van een airbrush ook gaan voor spuitbussen van Duplicolor. Dit zijn wat duurdere bussen, maar met een goed resultaat. Traffic yellow RAL 1023 kan goed door voor NS geel, en voor NS grijs gebruik ik Antracite grey RAL 7016. Primer eronder kan de witte of lichtgrijze van Motip zijn.
-
@ jeroen, het is maar net hoe je het leest.
vond het al raar, want de dingen die je wel is laat zien zijn meestal met de airbrush gedaan. Ook omdat ik zelf vorig jaar de airbrush te handen heb genomen en ook met kleinspoor spuit en geen problemen onder vind.
M.v.g erik
-
Bij mijn kant-en-klaar model is er erg matte verf gebruikt, zo mat, dat de hele wagen ruw aanvoelt. Wordt dit door anderen herkend, of is de mijne de eindlak-dans ontsprongen?
-
Ik heb de mijne nog niet terug (na verlaging door Artitec zelf) dus kan er nog niet over mee praten
Greetz:Menno
-
Hoi Huibert,
Dat kun je controleren door te kijken naar de transfers. Glimmen deze wel, zit er geen lak op. Zijn die ook mat, is er iets met het lakken mis gegaan.
Grtzz,
Karst
-
ik ben inmiddels al een stukje verder gekomen, als ik precies ben al op donderdag morgen, maar nog geen tijd gehad om het te plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_20.jpg)
De randen moet ik net als de buffers nog bewerken met verf, maar eigenlijk is hij nu af voor de blanke lak.
Ik gebruik standaard kleuren van Tamiya als het mogelijk is, voor geel gebruik ik XF-3 "flat yellow" Mijn ervaringen zijn erg goed met deze kleuren...
Groet
Bernd
-
Bernd,
als ik het goed zie moet je de uitlaten aan de rechterzijde nog van de juiste kleur voorzien. Voor de rest zou ik hem zo voor een vriendenprijsje van je over willen nemen ;D ;D ;D
Groeten
Ted
-
Erg strak geworden, Bernd! (y)
-
Mooi,
Maar wel een beetje doorwerken... want... die van mij is inmiddels kanarie-geel ;)
Grtzz,
Karst
-
niet opjutten hé. Gaat meestal ten koste van de kwaliteit (en dat niet alleen in China ;D ;D)
Ted
-
Hoi Huibert,
Dat kun je controleren door te kijken naar de transfers. Glimmen deze wel, zit er geen lak op. Zijn die ook mat, is er iets met het lakken mis gegaan.
Grtzz,
Karst
Ha Karst, transfers voelen glad aan. Ik mail ff met Att. Dank!
Groet,
Huibert
-
maar eigenlijk is hij nu af voor de blanke lak.
Bernd, eerst de opschriften en dan de blanke lak ;)
mvg,
Ivo
-
@ATB, ja natuurlijk mag je hem overnemen...;)
@Karst, dan moet je wel een nachtje doorwerken, mijn wagen is al voorzien van zwarte buffers en ook de uitlaten zijn nu voorzien van hun veroudering...
@ATB, is idd Made in Germany, kan ik bevestigen...
@Ivo, klopt, dacht het zijn waterslides, maar bij decals heb je dit natuurlijk niet nodig...
Groet
Bernd
-
I rest my case ;D
-
Antwoord van Att: "Alle wagens hebben een matte vernislaag die inderdaad iets ruw aanvoeld."
Gr/H
-
Ik ben inmiddels zelf ook bezig met de bouw van deze EW, echter valt me op dat de reservoirs onder de wagen wel erg dicht op rails ligt.
Zie deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06751.jpg)
Hebben jullie (diegene die ook aan het bouwen zijn) dit ook?
-
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_21.jpg)
Als ik deze foto van Karst bekijk van enkele pagina's terug dan lijkt dit zeker het zelfde.
Jeffrey
-
En kijk ook eens op Groterdam bij de kant en klaar versie
Gr.
peter
-
ik zie het probleem niet, als het in praktiek te weinig ruimte is, kan je de tank nog steeds afvijlen...
-
Ik ga het anders oplossen, ondanks dat ik het al had vast gelijmd, kon ik de tanks toch nog los krijgen.
Ik laat het wel zien binnenkort ;).
Ik heb dus de tanks weer los gehaald, en van de zijkanten (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tanks_zijkant.jpg) er een millimeter afgehaald. Dit heb ik ook gedaan met de ruimte voor de koppeling (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tanks_onderkant.jpg), anders komt deze klem te zitten. Ik heb het zelf gedaan met een mesje, maar voor diegene die een freesje hebben moet dit minder moeite kosten.
Hieronder zie je het verschil tussen de originele (links) en de bewerkte (rechts) tank :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06755.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06755.jpg)
Het eindresultaat waarbij ik zag dat er iets verschil tussen links en rechts :-[, maar dat ga ik niet meer veranderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06757.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06757.jpg)
In vergelijk met foto's uit het groot bedrijf lijkt dit ook beter overeen te komen, daar hangen die reservoirs ook wat hoger boven het spoor. Het is enigzins een bewerkelijke manier, ik ben van mening dat het uiteindelijk fraaier is dan een afgeplatte tank.
Als ik helemaal klaar ben met dit model plaats ik wel weer een foto ;).
-
De cylinders kunnen zelfs nog wat hoger: de onderkant loopt vrijwel gelijk met de onderzijde van de ashouder.
En de bak staat net iets boven de aspotten. De Att staat dus sowieso te hoog op de poten.
-
Inmiddels is mijn Energiewagen tot het huidige stadium gekomen, uiteraard niet op eigen kracht ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06800.jpg)
Wat nog moet gebeuren:
- Kleine details van roestbruin voorzien
- Transfers aanbrengen
- Blanke lak aanbrengen
- Roosters aanbrengen
- Ramen inzetten
- Sluitverlichting aanbrengen, aan één zijde
- Nog zaken die ik hier ben vergeten op te noemen
Als 't klaar is weer een update ;)
-
Mijn energiewagen is klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06812.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06812.jpg)
Ook met sluitverlichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06813_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06813_1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06814_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06814_2.jpg)
Het aanbrengen van de sluitverlichting deed ik als volgt:
Eerst een viertal gaatjes boren in het frame (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06758.jpg), dan van fosforbrons 2 stroomafnemertjes (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06765.jpg) op maat van die geboorde gaatjes gebogen.
Vervolgens deze in het frame (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06766.jpg) gefrommeld, Hiermee heb ik per as twee contacten verkregen, misschien onnodig, maar dit leek mij voor het contact iets zekerder. De draadjes heb ik door één van de gaatjes van de bevestiging van kap op onderstel gedouwd. Je heb aan één schroef wel genoeg, het model zit van zichzelf al klemvast op het frame. Hierna had ik al de draadje op het onderstel gelijmd, maaaaar ik had geen rekening gehouden met het stuk resin (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06768.jpg) in de wagen :-\, dus kon ik hier een stuk vanaf snijden/vijlen :P.
En dan verder met de kap. Aan één zijde boorde ik de sluitsein-imitaties (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EWsluitsein_blank.jpg) uit met een handboortje met 1,3 mm. Hiermee kon ik precies in de ring blijven, zonder deze te beschadigen. Nu had ik al een sluitseinsetje van Digirail aangeschaft om de EW te voorzien, alleen het leek me wel een bewerkelijk om deze erin te monteren. Ik was dan ook op ook gegaan naar LEDjes voor deze maat, maar helaas had ik die niet gevonden, ook niet op Houten of ik heb niet goed gezocht ::). Dus had ik geen keus om zelf te gaan prutsen.
Ik heb een stuk afval van de bouwdoos genomen, en deze achter het geboorde sluitsein-gat gehouden. Dan met die 1,3 mm boor deze ingeboord zodat ik de goede positie had vastgelegd, uiteraard dit 2x, links én rechts ;D. Dan met een mesje in de lengte én dwars erop en doorlopen op de zijkant een insnede gemaakt, om de juiste positie te kunnen blijven zien. Dan op de plek waar ik m'n sluitsein wilde hebben deze afgetekend en uitgaan snijden tot dat ik (ongeveer) de juiste diepte had bereikt. Dan die Digirail-sluitsein in dat gat geplakt, uiteraard met het lichtpuntje op de kruising van de insnede's. Dan krijg je zo'n b(r)ouwsel als dit (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06774.jpg). Vervolgens gepast in de kap, en verdraaid, het past. Alleen jammer dat ik dan nog geen rekening had gehouden met het raamwerk.... Dus na het schilderwerk en het inlijmen van de ramen probeerde ik die bouwsel weer te passen, zat het ledje niet voor gat. Dus dat werd weer snijden en vijlen tot dat het weer paste. Toen dat gereed was, heb ik die bouwsels grijs geschilderd, waarbij ik ook de zijkant van het ledje voorzichtig van grijze verf heb voorzien, als zijnde afscherming. Zo dat het niet heel erg opvalt omdat deze gedeeltelijk voor de deuren komt te zitten, en dus ook voor het raam. Vervolgens heb ik die zooi in de kap (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06810.jpg) gelijmd, en daarna verbonden met de draadjes uit het onderstel. Het gat in de sluitseinen heb ik met Kristal Klear opgevuld, waardoor er een glaasje ontstaat, dit is trouwens de eerste keer dat ik hiermee werk. En ik moet zeggen, top-spul!
Dit kan een ingewikkelde manier lijken, wellicht dat er iemand op het forum is die het anders heeft opgelost.
Dit is vooralsnog gebouwd voor analoog, ik weet niet hoe het werkt op digitaal, waarschijnlijk moet er dan een decodertje in ofzo ???.
Na het opplakken van de roosters en de wagen lichtelijk verouderd, kwam dit model gereed.
Tot slot nog een plaatje vanaf schuin bovenaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06818_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06818_2.jpg)
Ik had er veel plezier aan om deze te bouwen. De volgende bouwdoos ligt al weer klaar, wanneer ik daar mee ga beginnen weet ik nog niet.
NB: Behalve de primer en de vernis is dit hele model met de kwast geschilderd. Ik heb hiervoor Tamiya Flat Yellow, German grey en Dark Grey gebruikt. De primer is ook van Tamiya (Fine Surface Primer) en de Vernis is van Humbrol (Model &Craft Hobby Spray Varnish matt 49). Voor het vervuilen heb ik de aanbevolen verf door Artitec gebruikt.
-
Dat ziet er leuk uit, die sluitverlichting! (y)
mvg,
Gert
-
Complimenten. Fraaier dan mijn k&k van Att....
-
Worden die K&K haast al weer terug geleverd (na verlaging)?
Greetz:Menno
-
Ik ben nu ook eindelijk aan het bouwen. Kom ik bij de trappetjes op de kopsekanten. Kan ik alleen de gaatje/plekje vinden die iets verdiept zit waar de onderkant van de trap in moet. is het raadzaam om het gaatje een beetje uit te boren??
-
Ik heb die gaatjes met een 0,4 mm (hand)boortje uitgeboord.
-
okee en werkt dat goed? aangezien de dikte van het trappetje ongeveer 0,3 mm is.
m.v.g erik
-
Ja, werkt prima In de RM 283 wordt er zelfs een gat geboord van 1 mm :o, leek mij wel weer wat veel.. De trappetjes passsen er dan mooi in. Je moet dan nog wel de trappetjes vastlijmen. Daarvoor gebruikte ik deze secondelijm (http://www.xtrack.nl/published/publicdata/XTREND/attachments/SC/products_pictures/secondelijm_vloeibaar_tipper__07367_enl.jpg) (Tipper) van Bison, voordeel hiervan is dat het niet direct vastkleeft, kan je nog wat corrigeren als het moet. Kon ik alleen verkrijgen bij een bouwmarkt.
-
Met 1mm heb je in ieder geval de ruimte om het recht te positioneren. Ik ga dan maar op zoek naar een paar boortjes.
Ik gebruik zelf een klein tubetje van bison second lijm "vloeibaar". Lijmt ook goed en zeker de vingers.
Bedankt voor de informatie.
M.v.g erik
-
K&K wagentje afgehaald!!
Prima verlaagd!!
Greetz:Menno
-
Zittie een beetje netjes in elkaar? strak in de lak? Fotootjes?
-
Na een paar uurtjes pielen ishet dan toch gelukt met de energiewagen. alleen de deuren nog en dan te spuiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01596.jpg)
M.v.g erik
-
Wat zit er achter de raampjes van de deuren? Ik hoop toch niet die blokken resin :-\
-
nederduitser, nog wel. maar dat belemmerd wel de doorkijk jammer genoeg. daar gaan we nog wel wat op verzinnen.
M.v.g erik
-
Oei, die blokken resin moeten er eigenlijk andersom in. Het smalle gedeelte moet naar de koppen wijzen, dit ivm de hoogte van de wagen. Nu heb je kans dat de wagen te hoog op het onderstel komt te staan. Kijk maar eens naar hoogteverschillen tussen het smalle gedeelte en het brede gedeelte van die resinblokken, en vergelijk dat met het onderstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogte_EW_blokken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogte_EW_blokken.jpg)
Ik heb ze in rood aangegeven. Als je die blokken zo laat zitten, krijg je hoogte verschil ook met de buffers tov het andere materieel waarmee je ze wil koppelen.
-
het lijkt zo dat ze er verkeerd in zitten, maar ze zitten er goed om in hoor. en dekken daarmee ook de ramen niet af.
M.v.g erik
-
Heren,
De verwarmingswagens reden niet alleen in de klompentreinen.
Eens per week ging er een achter een eloc van Zwolle naar Arnhem.
(http://farm7.static.flickr.com/6159/6224425464_555cc92902_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/6224425464/)
Mooi treintje voor de modelbaan.
CKLX
-
Hoi,
Zo, even een tussendoor afmaak projectje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_22.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_23.jpg)
... energiewagen grijs gespoten. Het geel zat er al meer als een jaar op... En degene voor wie die is... wacht morgen op de kop af 1 jaar... :-[ :-[ :-[
Zit gewoon Kleinspoor op. Nergens last van ;) Vannacht drogen, morgen roosters en transfers er op. Dan kan die zondag kadogegeven worden ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoe wist je dat ik zondag jarig ben Karst?
-
NOT ! .... ;D ;D ;D ;D
Overigens veel te modern voor jou ;)
Grtzz,
Karst
-
;D ;D ;D
-
incognito hier Jan ?? ;D ;D
Grtzz en fijne vakantie,
Karst
-
Yep ff der uit .
zit nu in Oostenrijk,morgen verder naar Kroatie
Gr Jan
-
Hoi,
Zo, even een tussendoor afmaak projectje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_22.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_23.jpg)
... energiewagen grijs gespoten. Het geel zat er al meer als een jaar op... En degene voor wie die is... wacht morgen op de kop af 1 jaar... :-[ :-[ :-[
Zit gewoon Kleinspoor op. Nergens last van ;) Vannacht drogen, morgen roosters en transfers er op. Dan kan die zondag kadogegeven worden ;)
Grtzz,
Karst
heb je al een foto met transfers
-
Hoi,
(http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/EW/EW_ATT_24.jpg)
... zo, dat is um dan... In enigzins verweerde toestand gebracht. Leek me ook wel een keer leuk ;)
Met humbrol 'roest' ( allerlei bruintingen gemend, maar niet homogeen geroerd ) wat roest accenten gezet , daarnaa met Artitec poeders in de weer geweest op dak, wanden, vooral de onderzijde en de roosters.
Daarna afgelakt met Phildie water-base zijdeglans.
Grtzz,
Karst
-
'T is weer fraai Karst! (y)
Groet Jaap
-
Karst, is de verwering niet verkeerd om ?
het dak is bijna schoon met iets te "gemaakte" ziveren beschadigingen. Lijkt wel of het dak net schoon was en daarna een mereorieten regen heeft gehad :D
. Terwijl de onderlkant van de bak, daar waar ze voor onderhoud beter bij lunnen, de bak al zowat van het onderstel is afgeroest
Voor de rest, het blijft een lillijke wagen ;D
-
Kijken naar een echte:
(http://farm7.staticflickr.com/6206/6148068970_e54b09b730.jpg)
foto van Hans Wissekerke op Flickr (http://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/6148068970/)
pigment met blanke lak voor het dak
regenstrepen met een sepia en black wash
onderstel met piment (burnd umber)
accenten met diverse kleuren bruin/zwart/gunmetal/ en hoogglans zwart/donkerblauw voor het vet
laagje dust met de luchtkwast
laagje zwart (heel dun over het chassis)
mvg,
Kees-Jan
-
@marty
Ik had het dak netjes in de poeder gezet, min of zoals Kees-Jan aangeeft. Alleen na het aflakken is het effect van de poeder bijna weg :( dus een volgende keer maar eens de KJ methode proberen ;)
Grtzz,
Karst
-
Vraagje,
als demomodel voor afwrijfopschriften op de Beneluxspoordag probeer ik deze wagen even in elkaar te zetten. Nu zie ik een detail wat ik niet kan plaatsen. De uitlaten zijn in resin aan de onderkant met elkaar verbonden met een paar balkjes, die in het model dan over de messing loopplank liggen op het dak. Ik vraag me af of deze balkje wel op het model thuishoren en ik zoek een foto van het echte bedrijf, dat dat ontkent dan wel bevestigd. Hebben jullie een idee?
mvg,
Ivo
-
Als ik naar de grootbedrijffoto van Kees-Jan kijk, lijken die balken er niet op te zitten. De foto van Artitec op het doosje laat hetzelfde zien, dus ik vrees dat deze er niet aan horen te zetten. Wat daarmee maakt dat ik het ook fout gedaan heb ;D :) :( :'(, maar het stoort niet voor mij. Dus laat ik het voor wat het is.
-
Meester,
Ik heb het doosje niet voor me liggen, maar ik dacht nu juist gezien te hebben op dat doosje dat ze er daar wel op zaten. Inmiddels heb ik een artikel via pb onder ogen gekregen uit de Modelbouwer 1983 met een tekening waar die dwarsbalkjes er wel in zitten. Er staat nog een foto bij en daar lijkt ook iets op zichtbaar.
Dus ik zou als ik jou was nog maar niet gaan slopen. ;)
Ik zal de grootbedrijffoto van Kees-Jan eens opzoeken.
Bedankt voor de info.
Ivo
-
Die foto van Kees-Jan staat 3 posts boven jou ;). En dat slopen was ik echt niet van plan.... ;D
-
:o Beter opletten voortaan ;D
Die foto van Kees-Jan sluit volgens mij de balkjes niet uit. Die zitten behoorlijk laag op het dak, dus volgens mij kun je ze niet met zekerheid zien.
Voorlopig hou ik het erop dat de balkjes er wel op zitten.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
ik heb het model voor Artitec getekend aan de hand van de tekeningen uit het Utrechts Archief. Hierop staan deze U-balken duidelijk aangegeven en ze zijn voor het bevestigen van de rookgasafvoeren aan het dak. Zie onderstaande tekeningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak_Energiewagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak_Energiewagen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak_Energiewagen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dak_Energiewagen_2.jpg)
Groeten
Ted
-
Ted,
Bedankt voor de info. Ik had eerder in dit draadje al gelezen dat jij de ontwerper was. Goed om te weten dat dit op tekeningen staat.
mvg,
Ivo
-
Vraagje, ben inmiddels door dit draadje aan mijn kit begonnen en lees veel tips.
Maar nu mijn vraag de drie plastic ramen kan ik niet vinden in de kit, is dit juist ?
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/energiew.jpg)
-
Nee die zouden er zeker bij moeten zitten.
Ik heb ook een aantal incomplete kitjes in handen gehad alvorens een complete naar huis mee te nemen.
Groet Leen.
-
Ook ik had een incomplete kit. Diverse onderdelen waren niet aanwezig. Ik heb een e-mail gestuurd aan Att en de ontbrekende onderdelen werden de dag erop al verzonden. Ik weet dat Kuijpers (Utrecht) ook setjes met ontbrekende onderdelen had (heeft); blijkbaar was bekend dat veel kits niet compleet waren. Het probleem is dat de kit in folie geleverd wordt; die trek je niet zomaar in de winkel open.
Andries
-
Chips... :o en dan heb ik de mijne nog niet eens geopend.
Ik dacht het zit zo goed verpakt ik leg hem voorlopig even weg. Zal hem na het lezen van deze info maar eens tevoorschijn toveren dan.
Balen.
-
Ivo,
geen beter bewijs dan een foto. Bij deze dakfoto zie je het voorste balkje ook (vaag).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gezochte_dakdetails.jpg)
Ted
-
@leen , @ andries , bedankt voor de info.
@klusser en mogelijk anderen ,open je kit en controleer de inhoud.
Ik heb inmiddels onze bekende landelijke leverancier een mail gestuurd.
Overigens ben ik na het lezen van dit draadje aan de kit begonnen ,prima tips.
wil.
-
Ted,
Die foto had ik ook gezien. Maar door het tapijt op de achtergrond ging ik twijfelen of dit een foto was van een echte of een model. Maar hierop is de balk inderdaad te zien.
@anderen,
Bij mij is de kit gelukkig wel compleet. Alleen is het etsplaatje voor de roosters niet goed. Bij het belichten heeft er waarschijnlijk een vlek op de folie gezeten, want drie roosters zijn fout geetst. Ga ik nog wel achteraan.
mvg,
Ivo
-
Da's geen tapijt, da's gras van het talud ;D ;D
Ted
-
Jaren terug een Franse wagon omgebouwd met deze tekening en wat foto's, maar die kan ik niet meer vinden.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/energiew-1.jpg)
wil.
-
Even de voortgang , kap is spuitklaar en nog ruimte maken voor mijn imitatie diesel geluid .
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/energie1.jpg)
De stroomafname van alle wielen voor de sluitlichten en geluidsprint met een kleinere speaker.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/energie2.jpg)
wil.