Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 01:53:49
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Teun60
Vandaag om 00:29:34
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
16 October 2025, 23:54:49
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
16 October 2025, 23:35:49
Aachenau West door Wim Vink
16 October 2025, 23:06:19
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
16 October 2025, 22:56:03
welke verlichtingsbron? door astrantia
16 October 2025, 22:52:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
16 October 2025, 22:44:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Nullem
16 October 2025, 22:40:04
Phildie blanke lak verwijderen door MathynK
16 October 2025, 22:14:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 October 2025, 22:06:13
West-Brabantse modelspoordagen door Reeks77
16 October 2025, 21:57:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
16 October 2025, 21:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
16 October 2025, 21:46:18
The Summer of 69 door Gert Arkema
16 October 2025, 21:33:03
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
16 October 2025, 20:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
16 October 2025, 20:38:29
Project seaside Germany door Ronald Halma
16 October 2025, 20:25:11
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Besselspoor
16 October 2025, 19:33:33
Fleischmann br 212 bodemplaat door Bahn-AG
16 October 2025, 19:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door MOVisser
16 October 2025, 18:35:13
appel decoder door Pjotr500
16 October 2025, 18:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
16 October 2025, 17:07:51
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
16 October 2025, 16:33:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
16 October 2025, 15:48:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 October 2025, 15:35:12
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
16 October 2025, 14:31:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
16 October 2025, 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
16 October 2025, 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 October 2025, 09:46:08
  

Auteur Topic: Spoor- en bloknummering  (gelezen 1235 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Spoor- en bloknummering
« Gepost op: 06 July 2009, 19:45:08 »
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.

Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?

Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2009, 20:10:02 »
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.

Even een ander voorbeeldje:

Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.

Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst

Anders zou ik het niet weten.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2009, 20:30:09 »
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2009, 20:32:30 door Julius »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26853
    • Pagina van klaas
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2009, 20:48:04 »
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op http://www.sporenplan.nl/ kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.