Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Peter Kleton
Vandaag
om 10:41:34
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:37:25
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
Sven
Vandaag
om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ben
Vandaag
om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 10:25:49
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:21:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Jeroen Water
Vandaag
om 07:52:24
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spoor- en bloknummering (gelezen 1213 keer)
everh003
Offline
Berichten: 385
Spoor- en bloknummering
«
Gepost op:
06 July 2009, 19:45:08 »
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.
Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?
Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #1 Gepost op:
06 July 2009, 20:10:02 »
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.
Even een ander voorbeeldje:
Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.
Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst
Anders zou ik het niet weten.
Gelogd
Julius
Offline
Berichten: 638
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #2 Gepost op:
06 July 2009, 20:30:09 »
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
«
Laatst bewerkt op: 06 July 2009, 20:32:30 door Julius
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #3 Gepost op:
06 July 2009, 20:48:04 »
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op
http://www.sporenplan.nl/
kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering