Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 10:41:34
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Ronald Halma
Vandaag om 10:37:25
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door Sven
Vandaag om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:21:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
  

Auteur Topic: Spoor- en bloknummering  (gelezen 1213 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Spoor- en bloknummering
« Gepost op: 06 July 2009, 19:45:08 »
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.

Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?

Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2009, 20:10:02 »
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.

Even een ander voorbeeldje:

Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.

Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst

Anders zou ik het niet weten.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2009, 20:30:09 »
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2009, 20:32:30 door Julius »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re:Spoor- en bloknummering
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2009, 20:48:04 »
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op http://www.sporenplan.nl/ kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.