Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 15:35:42
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 15:26:52
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen.
door
Bob11
Vandaag
om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
Pollux
Vandaag
om 14:12:55
Show je werkplek
door
Frank 123
Vandaag
om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel
door
henk
Vandaag
om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:42
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Huup
Vandaag
om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 09:15:46
mitropa rijtuig
door
Tomasso
Vandaag
om 08:06:17
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 06:58:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spoor- en bloknummering (gelezen 1211 keer)
everh003
Offline
Berichten: 385
Spoor- en bloknummering
«
Gepost op:
06 July 2009, 19:45:08 »
Bij het bekijken van sporenplannen valt me vaak de spoornummering op.
Naast spoor 1 en 2 etc, zie je ook bijv . een spoor 21, terwijl er geen 21 sporen zijn.
Zijn er normen/regels die spoornummering regelen?
Aansluitend, is het handig om je bloknummering gelijk te houden aan de spoornummering?
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #1 Gepost op:
06 July 2009, 20:10:02 »
Als je in 1:1 bedoeld. Dat kan.
Even een ander voorbeeldje:
Sittard heeft de stationsporen 20,1,2 en 3. Daarnaast liggen er nog wat andere sporen.
Er zullen wel sporen gelegen hebben die afgebroken zijn of buiten dienst
Anders zou ik het niet weten.
Gelogd
Julius
Offline
Berichten: 638
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #2 Gepost op:
06 July 2009, 20:30:09 »
Of er echt regels voor zijn weet ik niet, maar kopsporen in een niet-kopstation hebben vaak - maar niet altijd - een afwijkende nummering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spoor 35 in Nijmegen. Een hoog nummer kan ook een andere betekenis hebben, bv. in Arnhem: spoor 20 is daar het verlengde van spoor 2.
«
Laatst bewerkt op: 06 July 2009, 20:32:30 door Julius
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26667
Re:Spoor- en bloknummering
«
Reactie #3 Gepost op:
06 July 2009, 20:48:04 »
Normaal begint de spoornummering met 1 voor het spoor bij het hoofdgebouw. Maar soms liggen er sporen aan de "verkeerde" kant van spoor 1, die krijgen dan vaak een nummer in de 10 of 20. Bij grotere stations krijgen sporen die naar het eerstvolgende knooppunt lopen ook een eigen nummer, b.v. in de 50. Of de sporen naar een PTT-laadpunt krijgen eigen nummers.
Rond Hilversum zie je spoornummers in de 900. Dus allerlei varianten zijn mogelijk.
Op
http://www.sporenplan.nl/
kun je al die bijzondere situaties zelf opzoeken. Kijk b.v. eens naar de stations Haarlem, Dordrecht, Eindhoven en Zwolle. Maar er zijn vast nog wel meer bijzondere spoornummeringen te vinden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoor- en bloknummering