Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 21:32:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:25
Op zoek naar een club door R1954
Vandaag om 21:25:16
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46

Auteur Topic: Diorama voormalig Bw Ohstein  (gelezen 37208 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Diorama voormalig Bw Ohstein
« Reactie #30 Gepost op: 17 July 2009, 13:57:04 »
Dat ziet er al deprimerend uit. ;)
Je zou van een deur ook een lat los kunnen laten hangen. Een door indringend vocht kromgetrokken lat.

Groet,
Basilicum

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 18 July 2009, 23:57:08 »
Die deuren daar ga ik nog aan werken, ik kan ze nu minder goed dicht en recht plaatsen als eerst want het dak zit er grotendeels op.

Gister of vandaag ik weet het al niet eens meer heb ik het laatste stuk van de vloer van de loods grijs geschilderd:

Gister ben ik het latten werk voor het dak op de plek gaan lijmen maar toen kwam ik er achter dat ik eerst de afzuigkappen met schoorstenen moest maken dus ben ik dat gaan doen. De kap is van een rond schijfje papier gemaakt, de schoorsteen is een stuk krimpkous:

Deze heb ik daarna verouderd en gelijmd in een houten frame:

Nu ben ik ook met dakbedekking bezig, dit is deels geschilderd flatkabel dat als golfplaten dient. Deels is het fijn schuurpapier dat als asfalt dakbedekking:

Oohja de muren heb ik dus ook afgemaakt en de vloer enzo verouderd en van groen en andere zooi( van het deels ingestorte dak).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #32 Gepost op: 19 July 2009, 09:06:26 »
Ik ben benieuwd als die schoorstenen klaar zijn,
Want zo als dat nu eruit ziet gaat dat wel goed 110% goed komen (y)
Passat driver:)

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
« Reactie #33 Gepost op: 19 July 2009, 09:57:54 »
Hallo

Heb je topic doorgelezen en het werd steeds leuker.

Ga zo door. Met die krimpkous is leuk gevonden.

Groeten,
Olaf

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 19 July 2009, 12:40:01 »
Ik moet nog even gaan kijken wat ik aan de schoorstenen kan/moet doen wat afwerking betreft, word weer foto's kijken dus.

Dan wil ik gelijk iets anders in de groep gooien, een watertoren, ik wil er een watertoren op hebben en die zelf bouwen. Ik denk dan aan een toren met een stalen bol, maar waar maak je die bol van? Een ping pong balletje is lekker licht maar te klein, ik denk dat ik iets van 6 a 7cm moet hebben en bij voorkeur iets wat weinig kost, goed te verlijmen is en niet te zwaar is, iemand ideeën?

Daarnaast gaan nog de NDS 2702 deel uitmaken van het diorama die onderweg zal zijn van de (diesel)opstelsporen naar het station:

Ook een ex DR Br52 komt in 2 delen op het diorama beide sporen die aan de stations zijde naar de draaischijf lopen gebruik ik daarvoor, het ene spoor voor de loc zelf de andere voor de tender.

De loc moet ik nog van kolen ontdoen en erg roestig maken. Daarnaast moet ik de tender aan de loc zijde verbouwen zodat het er een beetje realistisch uit gaat zien, het zelfde geld voor de cabine van de loc, dat ziet er nu echt niet uit.

Het idee achter de stoomloc is dat een lokale vereniging rond 1990/91 die loc gekocht heeft in voormalig Oost Duitsland en die naar Ohstein heeft laten komen. Daar is de loc in 2 delen op sporen gezet die al jaren niet meer gebruikt werden. Die vereniging heeft daarna nooit meer wat aan de loc gedaan waardoor deze nu kompleet weg staat te roesten in het groen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 19 July 2009, 12:43:00 »
Misschien iets voor je bollen? klik

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 19 July 2009, 16:26:52 »
Lennert, bedankt voor de tip, dat is zeker een optie, mijn favorieten materiaal is het niet maar het is zeker een bruikbaar iets als er geen betere alternatieven zich aan dienen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 July 2009, 20:18:52 »
Nou heb ik de afgelopen dagen eigen niks gedaan, beetje papiertjes plakken en beetje schilderen was alles. Ik ben nog steeds een beetje aan het bijkomen van het dagje München.

Gister avond heb ik 2 bollen gekocht van transparant kunststof, eentje van 7cm en eentje van 8cm( eigenlijk dacht ik 6 en 7cm gekocht te hebben, maar er stonden geen maten bij en ik had haast 8)):

Die van 7cm ga ik nu gebruiken, ik heb de binnen zijde van een laag groene verf voorzien en ik spuit er als het droog is nog wat laagjes groen op zodat er geen licht meer door komt. Dan schuur ik de buitenkant licht op en schilder die zwart.

Nu komt m'n volgende probleem waarvoor ik nog geen oplossing heb. De toren loopt taps toe dus een simpel WC rolletje gebruiken werkt niet. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen gebruiken als basis voor de toren?

Zoals ik zei ben ik wel met papier bezig geweest, alles stukjes schuurpapier zitten op hun plek:

Ik ben nu ook van 2 laagjes normaal papier verlijmd met nog natte dunne houtlijm dakgoten aan het maken. Die buig ik over een kunststof staafje in model.

De roestige golfplaten vond ik niet echt geslaagd al waren ze nog niet klaar. Op voorbeeld foto's zag ik vooral zwarte golfplaten, dus heb ik de mijne ook zwart geschilderd:

Gister heb ik wat aluminiumfolie rond de schoorstenen gelijmd dat loden randen moeten gaan worden.

Daarnaast heb ik wat haakjes gebogen waar de regen goten in moeten komen.

Ik moet ook nog bedenken wat voor een soort seinhuis ik bouw.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 26 July 2009, 23:31:01 »
Uhm ja waar begin ik nu weer ::) 8)

De locloods; bij de locloods ben ik nog steeds met schilderwerk aan het dak bezig. Daarnaast zijn de deur nu allemaal klaar en geplaatst waarna ik meteen met groen zooi aan de gang ben gegaan:

Om die open vlakte deels op te vullen moeten er ook bomen komen dus ben ik vanavond een uurtje bomen aan het maken geweest:

Dan de watertoren; voor de toren zelf kreeg ik van vrienden wat ideetjes en uiteindelijk is het toch karton geworden. Niels(Beusi) heeft voor mij even wat maten uitgerekend waarna ik ben gaan tekenen:

Daarna ben ik dat gaan uitknippen en na het vochtig gemaakt te hebben met verdunde houtlijm ben ik het rond gaan buigen en aan elkaar gaan plakken tijdelijk ondersteund door nietjes:

Het kosten wat moeite het goed in model te krijgen en de tekening was niet helemaal goed want boven kwam ik ergens wat te kort en onder liep het in een punt en moest ik dus ook de boel bij knippen.
Toen het ding droog was kon ik de nietjes er uit halen en de inmiddels groene licht opgeschuurde bol er op lijmen met hard pvc lijm:

De lijm naad heb ik nu van een laag plamuur voorzien en morgen even kijken of dat genoeg is of dat er plaatselijk nog wat bij moet:

De toren is iets smaller geworden als ik had gewild maar anders had hij niet op de plek gepast waar hij moet komen.

Dit was het weer voor vandaag, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 July 2009, 10:53:19 »
Eerder heb ik al gemeld dat ik mijn Br52.80 gesplitst op het diorama wil plaatsen, maar die zal ik eerst aan moeten passen want nu ziet hij er niet uit:

Om deze zijden van loc en tender goed te kunnen verbouwen heb ik van zowel de kopwand van de cabine als van de tender een goede foto nodig. Met googlen vind ik zat Br52 foto's maar net niet de foto's die ik nodig heb. Is er iemand die dat soort foto's wel eens gemaakt heeft, bijvoorbeeld bij de VSM?

Daarnaast ben ik nog met een andere watertoren bezig want de bol is toch te groot in vergelijking met de toren. Nu zou ik op zoek kunnen naar een kleinere bol maar ik kan zo'n watertoren beter bouwen op een later diorama en nu voor een beter passen type gaan.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 11:06:29 door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 29 July 2009, 18:02:40 »
Jammer dat nog niemand zich gemeld heeft met de benodigde info, word nog even zien wat ik met die loc ga doen.

Ik ben gister met wat kleine dingen bezig geweest, ik heb haakjes in de voorgevel geplaatst en hier dakgoten ingelijmd. Die haakjes zijn van ijzerdraad gebogen, de dakgoten zijn van normaal A4 papier dat ik in een strook van 8mm geknipt heb. Dat heb ik dubbel gevouwen en met dunne houtlijm dicht gelijmd. Daarna heb ik het toen het nog vochtig was zoveel mogelijk in U vorm gevouwen om een 1x1mm staafje styreen heen. Dit is lastig werken en de volgende keer doe ik het wel om een metalen liniaal heen vouwen. Nadat dat droog was heb ik ze eerst grijs geschilderd en daarna een laagje zilver gegeven. Nu het geplaatst is moet het nog verouderd worden:

Verder heb ik gister avond van rondjes zwart papier( uit de perforator) afdekkapjes gemaakt voor een deel van de schoorstenen. Dat is het schijfje half inknippen en iets in elkaar gevouwen vast lijmen. Toen dat droog was heb ik van 0,3mm messing draad 4 pootjes gebogen aan één stuk die ik met een beetje secondelijm heb vast gelijmd. Al dit lijm werk gaat heel snel fout omdat alles zo klein is maarja als iets hard is van de secondelijm bied de slijpschijf nog wel eens uitkomst. De kapjes heb ik ook weer met een druppel secondelijm vast gelijmd in de schoorstenen. 7 zijn er klaar de andere moeten nog:

Dan heb ik natuurlijk nog de watertoren, die moest een andere watertank krijgen, tja wat gebruik ik daar nu weer voor? Het antwoord kwam toen ik het hok van m'n muizen aan het schoonmaken was. Die beestjes hadden een oud potje van kunststof ingebruik als holletje. Dit was mooi bruikbaar dus de muizen moet het nu zonder doen en dat potje heb ik grondig afgewassen en door geslepen. Deze heb ik nu op de kartonnen toren gelijmd:

Hier moet een rond puntdak op komen en ik moet er ramen in maken in de toren zelf.

Groetjes Michiel

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #41 Gepost op: 29 July 2009, 20:55:29 »
Hoi Michiel,

Weet je dat het dak van de loods lekt?
Het ziet er indrukwekkend uit. (y)

Om deze zijden van loc en tender goed te kunnen verbouwen heb ik van zowel de kopwand van de cabine als van de tender een goede foto nodig. Met googlen vind ik zat Br52 foto's maar net niet de foto's die ik nodig heb. Is er iemand die dat soort foto's wel eens gemaakt heeft, bijvoorbeeld bij de VSM?

Ik heb nog eens door mijn fotoalbum gebladerd, maar kwam helaas niet de gezochte foto's tegen van een tenderloze locomotief of een locomotiefloze tender tegen. Wie helpt Michiel?

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 29 July 2009, 20:59:45 door Basilicum »

Bart-1967

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 29 July 2009, 21:17:25 »
Michiel,
Ik zat aan het volgende te denken :
De BR 52 is volgens mij ook bekend als de Kriegslok. Nu heeft Trumpeter deze lok in schaal 1:35 uitgebracht als modelbouwdoos. Mogelijk kan je in de bouwbeschrijving de info vinden die je nodig hebt. Dit kun je samen met foto's van een gebouwd model vinden op modelbrouwers.nl

bron : www.modelbrouwers.nl
« Laatst bewerkt op: 29 July 2009, 21:44:23 door Bart-1967 »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 29 July 2009, 21:35:12 »
Bart bedankt dat geeft me in ieder geval weer een zoek richting, verder hoop ik nog op een mee lezende VSMer die kan kijken wat er bij de werkplaats in Apeldoorn nog staat wat jaren terug toen ik nog donateur van de VSM was heb ik daar volgensmij wel eens losse tenders gezien alleen toen had ik nog geen digicamera.

Edit: Ik ben gelijk gaan zoeken maar bij dat model gaan het om een loc met een andere tender. Het leverde helaas niet de gewenste foto's op.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 29 July 2009, 22:10:24 door neudalhausenstadbahn »

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 29 July 2009, 23:16:44 »
Hier iets aan?

Tender 3/4 vooraanzicht:

http://msmodels.co.jp/Whatsnew/3000.JPG

Lok 3/4 achteraanzicht:

http://www.alwayshobbies.com/UserData/root/Products/Images/005793_9.jpg

Ik zou me niet te druk maken om het type tender: de achterkant van het machinistenhuis en de voorkant van de tender zijn gestandariseerd (zeg maar de cirkels in de kopwanden).
Tussen de lok en tender zit normaal gezien een "slurfvormige" (ronde) vouwbalg.

Martin

(sorry, niet zo'n held met plaatjes enzo...)
« Laatst bewerkt op: 29 July 2009, 23:29:12 door Tinus Trein »