Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 17:55:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1200blauw
Vandaag om 17:40:41
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: H0 - Washtown - Beijville  (gelezen 103639 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #120 Gepost op: 25 December 2009, 17:30:15 »
De omtrek van een cirkel met een diameter van 1 meter is 3,14mtr. (pi)
Bij een stijging van 3% stijg je dus 9,42 cm per cirkel. Een blokje maken met die dikte en je komt altijd goed uit.


@Jajo, @Chiel: Jep, en een duimstok doet ook wonderen. Er staan 12 draadeinden in een volle cirkel (da's bij mij een meter of zes), en ik wilde 180mm stijgen per 360 graden, dat betekent 180 : 12 = 15 mm per 1/12de cirkel (is dus per draadeind).

(knip)
Later heb ik dat ene draadeind bij de afgezaagde punten vervangen door een 2 tal die wel op de uiterste hoeken van dat stuk stonden en bleek dit probleem opgelost, overal dezelfde afstand. Misschien heb je er geen last van, maar blijf het wel nameten want nu kun je er nog eenvoudig wat aandoen (2e draadeind erbij op die afgezaagde delen), als je een aantal lagen hebt wordt het meer werk.

@Ferry: ik zal het in de gaten houden, bedankt voor de tip. De punten moesten er echt af in verband met het spoor dat op schaduwstation niveau OM de spiraal heen loopt. Tot nu toe geloof ik dat het goed gaat. Wellicht ook de materiaaldikte? Ik heb voor de zeshoek 2 x 5,5mm = samen 11mm dikte gebruikt.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #121 Gepost op: 31 December 2009, 10:17:47 »
Uit de erfenis van de vader van een vriend bleef wat H0 materiaal over. Wat gebouwen, een paar buggen, etc. De scenery spullen heb ik gekregen. Er zat een oud stationsgebouw bij met het opschrift "Neukirch". Om dit te laten passen op mijn baan heb ik er een passende bestemming voor gevonden. Een aardige afwisseling van het werk aan de ruwbouw van de klimspiraal.

Ombouw van het oude station van Beijdorp
Op deze pagina beschrijf ik hoe het oude station van Beijdorp wordt omgebouwd naar een gebouw waarin de evangelische gemeente Beijdorp samenkomt.

Het volk stroomt toe om de eerste resultaten te bekijken:



De voorganger probeert alvast de nieuwe katheder uit:



Ook 's avonds kunnen samenkomsten worden gehouden, de verlichting is goed verzorgd:



Wordt vervolgd...

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #122 Gepost op: 02 January 2010, 13:00:22 »
Rails aansluiten
Hieronder een paar foto's van hoe ik mijn rails aansluit. Op mijn eigen website vind je een uitgebreidere beschrijving.

Vertinnen van de rail:


Vertinnen van de draad:


Vastzetten:
Als je goed hebt vertind, is het vastzetten een peuleschil geworden.


rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #123 Gepost op: 02 January 2010, 13:13:31 »
Hallo Gerard,

Zelfde methode pas ik ook toe, bevalt me uitstekend  (y)

Succes met de baan!

Groet,

Naamgenoot  ;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #124 Gepost op: 04 January 2010, 16:52:57 »
Ongedetecteerde secties
Voor gedetecteerde secties in de rails worden in de bezetmelders diodes gebruikt (vaak twee, zo heb ik me laten vertellen). Om er nu voor te zorgen dat de spanning op de niet gedetecteerde secties ongeveer gelijk is aan die in de gedetecteerde secties maken we een extra lijn in de CVL (op Wassedam is deze oranje).

Op de eerste foto zie je hoe dat gebeurt. Van een gelijkrichter worden de gelijkspanningspoten aan elkaar verbonden. De rode draad van de DCC spanning wordt aan de ene AC poot aangeboden, de lagere spanning kan dan van de andere AC poot worden afgenomen. DCC is een blokspanning met pulsen boven en pulsen onder nul. Door deze schakeling gaan zowel de positieve als de negatieve pulsen door twee diodes heen, waardoor de uitgangsspanning gelijk is aan de spanning op de gedetecteerde secties.



Op de tweede foto zie je de draden warboel van het werk in uitvoering. De eerste wissel is aangesloten en de wissels van mijn schaduwstation zijn niet gedetecteerd. Vandaar de truc hierboven.


GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #125 Gepost op: 10 January 2010, 13:30:42 »
Afwijking van het ontwerp, testen...
Tot mijn schrik merkte ik dat de spoorafstand in het schaduwstation werd teruggebracht tot 45mm, doordat ik de Tillig Elite 15 graden wissels tegen elkaar aan legde. Zelf had ik de afstand ontworpen op 56mm. In mijn schaduwstation (met tien sporen naast elkaar) zit een bocht van 15 graden (zie het baan ontwerp), dus dat brengt het risico met zich mee dat met name langere rijtuigen elkaar gaan raken. Nu is de kleinste straal 1000mm, maar toch... Dus maar even een testje gebouwd, zie de fotos hier onder. Gelukkig ging alles goed, dus de boel hoeft niet opnieuw te worden ontworpen.

Lege testopstelling


test met de Koploper en Plan D rijtuigen


test met de DD-IRM en de Koploper


test met de Plan D rijtuigen en de Koploper
Plan D rijtuigen en de Koploper nog een keer, maar dan andersom.


« Laatst bewerkt op: 10 January 2010, 13:32:18 door Gerard Wassink »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #126 Gepost op: 10 January 2010, 13:35:11 »
Gerard,

dat zal een opluchting zijn dat je niet terug hoeft naar de tekentafel!

Een ware meevaller  (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #127 Gepost op: 10 January 2010, 13:38:57 »
dat gaat maar net goed,  geluksvogel...


Mark

jakop

  • Gast
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #128 Gepost op: 10 January 2010, 14:04:31 »
Afwijking van het ontwerp, testen...


Op deze foto vind ik het toch wel erg close....als de plan D nu ook een koploper is (je kan er zomaar 2 hebben toch) past het dan nog?
Ga je 1:87 rijtuigen rijden? Indien ja, dan zou ik die zeker ook nog even testen.

Groet,

 Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #129 Gepost op: 10 January 2010, 14:22:48 »
Soms zit het mee !!!

Jakob, ter geruststelling: gelukkig bestaat een koploper uit vier bakken, dat maakt het makkelijk om dat even te testen, zie hier:



Je hebt gelijk, het is krap, maar ze kunnen langs elkaar zonder te raken...  (y)

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #130 Gepost op: 10 January 2010, 14:31:19 »
Hoi Gerard,

Even een tip van mij hier:

Je gebruikt een Koploper en een Plan D om te testen: De Koploper is 1:93.5 en de Plan D 1:87 wat hen beiden respectievelijk een lengte geeft van 28cm en 26cm.

Heb je geen 1:87 rijtuigen zoals de Plan W van Artitec of de ICR van LSM om te testen ? Deze zijn beiden +- 30 cm lang en komen dus meer naar binnen en de kopkanten meer naar buiten.

Nu bestaat de kans dat je in de toekomst mogelijk problemen krijgt en dat zou zonde zijn :(

Gr. Remco.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #131 Gepost op: 10 January 2010, 14:31:59 »
Als je straks rijtuigen van 30 cm hebt zoals de ICR van LSM bijvoorbeeld, past het dan ook?

edit: zoals Remco dus al zegt.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #132 Gepost op: 10 January 2010, 14:35:05 »
Beiden,

Nee, die heb ik (nog) niet. Wel nog een TEE, maar volgens mij past die ook wel.

Van die verschillende schalen was ik me nog niet voldoende bewust... We rijden toch met z'n allen H0 ???

Wellicht dat ik nog even wat van die rijtuigen kan lenen om te testen.

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #133 Gepost op: 10 January 2010, 14:38:34 »
Ja we rijden met zijn allen H0 in de hoogte en de breedte ;D

De lengte is onderverdeeld in van klein naar groot 1:100, 1:93.5 en 1:87 :)

Gr. Remco.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #134 Gepost op: 10 January 2010, 14:40:11 »
Ja in H0 worden verschillende lengteschalen gebruikt. De hoogte en breedte zijn wel 1:87. De lengteschalen 1:100 en 1:93,5 worden gebruikt om langere rijtuigen door R1 bogen te laten rijden. Echter worden tegenwoordig steeds meer rijtuigen in 1:87 uitgeleverd. Vooral Roco, LSM en Artitec doen dit. Marklin gebruikt 1:93,5, zodat deze rijtuigen door R1 kunnen.

Je plan D zijn gewoon 1:87 hoor, maar die waren in 1:1 al korter.

Remco,
Waarom ben je me steeds voor??? >:( Ik zet het toch neer, zodat Gerard ook weet waarom die verschillende lengteschalen er zijn.