Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: H0 - Washtown - Beijville  (gelezen 104517 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #45 Gepost op: 05 September 2009, 17:31:16 »
Klopt toch, je verlijmt ze toch onder een bepaalde hoek .... Een verzet roept bij mij meer de associatie op met tandwiel-verhoudingen bij het wielrennen.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #46 Gepost op: 05 September 2009, 18:07:34 »
Je verlijmt ze wel onder een bepaald hoek, maar dat is pas in tweede instantie. De maat waar in het Duits "Versatz" bij staat duidt op een verschuiving. Ik wist zo gauw geen ander woord.

Ach we weten wat we bedoelen... Waren de afmetingen zo duidelijk? Het wordt een beste spiraal met een diameter van ruim 2 meter.

Gerard

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #47 Gepost op: 05 September 2009, 18:25:11 »
Ik snap je taalkundige overwegingen. Later kom ik nog wel terug op de afmetingen, ik ga me nu even sociaal bezig houden met het bezoek hier en een flesje wijn.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2009, 06:54:33 »
Op speciaal verzoek hier nog even een foto van de klimspiraal met twee locs op wat stukjes rails: de 2414 met een Roco clean wagon en de Sik 355 met een Plan D rijtuig.



Gerard

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2009, 13:19:15 »
Gerard, mijn eerste indruk was dat de spiraal erg groot leek. Dat baseerde ik globaal op R3/R4 bogen. Inmiddels heb ik wat gedetailleerder naar de waarden van de spreadsheet gekeken en zie dat je veel ruimere bogen gaat toepassen. En dus zijn alle maten overeenkomstig groter. Mijn eerste indruk was dus niet juist.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van de bouw en zal het met plezier volgen.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2009, 13:34:30 »
Sander, dat zal zoals geschreven nog even duren. De draadeinden, moeren en ringen heb ik al wel, maar ik geloof dat het beter is om met de montage te wachten totdat het frame er staat...

Hoe was de wijn trouwens?   ;)

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #51 Gepost op: 12 September 2009, 15:17:59 »

Zelfbouw wissels

Bij het materiaal voor mijn schaduwstation zaten zoals gezegd bouwpakketten voor wissels. Voor de kenners: ze zijn van het merk Tillig Elite, code 83. Het bouwen van die dingen is niet heel moeilijk, maar wel een precisie werkje.

Eenmaal gebouwd zien ze er wel heel mooi uit:



De eerste heb ik verknoeid. Je moet op een gegeven moment een heel dun lipje ombuigen, door een balkje heen steken, en dan nog ietsje verder buigen. Bij die tweede keer brak het lipje bij de eerste wissel af. Maar ja ze kosten maar de helft van kant en klare wissels, dus dat is het eerste verdiend. Hieronder een foto van de eerste drie (rechter) wissels. Nu nog maar zeventien (linker) wissels te gaan...



Servo decoders

Ook met de servo decoders ben ik al even bezig geweest. Het schaduwstation krijgt wissels met adressen in de range vanaf 101. Vijf van de nu gekochte decoders zijn hiervoor bestemd:



Voor de decodres heb ik stckers gemaakt met alle relevante informatie er op. DA (Decoder Adres) en de vier aangestuurde wissel adressen. Als ik dan later onder de baan bezig ben, kan ik goed zien wat wat is. In detail zien de informatie stickers er als volgt uit:




Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #52 Gepost op: 12 September 2009, 16:49:30 »
Hoi Gerard,

Bij mijn eerste tillig wissel is het zelfde gebeurd, oplossing fosforbrons draadje aan de wisseltong solderen(recht naar beneden) door de stelbalk steken en ombuigen. Wissel weer ok, volgens mij steviger dan het afgebroken lipje.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #53 Gepost op: 12 September 2009, 17:14:55 »
Hey Ed,

Dank voor je tip. Enig idee waar ik dat kan krijgen en welke diameter ik dan het best kan gebruiken?

Gerard

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #54 Gepost op: 12 September 2009, 19:30:32 »
Ik krijg volgende week mijn zelfbouw wissels,dan weet ik waar ik opletten moet.

Cor

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #55 Gepost op: 13 September 2009, 10:15:15 »
Waar zijn die te bestellen die zelf bouw wissels van tillig elite ???

Jeffrey

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #56 Gepost op: 13 September 2009, 11:47:18 »
http://www.eurotrein.eu/  Van Maarten van der Burgt

Maarten waart ook hier rond, misschien ziet hij je vraag wel ;D ;)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #57 Gepost op: 13 September 2009, 12:57:29 »
Waar zijn die te bestellen die zelf bouw wissels van tillig elite ???

Jeffrey

De mijne heb ik online besteld bij ANW-modeltreinen in Medemblik (binnen een week uitgeleverd).

Gerard

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #58 Gepost op: 13 September 2009, 13:02:48 »
Gerard,

Ik gebruik Fosforbrons draad van Godfather Models & Supplies (Piet Peetoom) ik heb volgens mij de 0,5 mm gebruikt.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #59 Gepost op: 13 September 2009, 13:05:40 »
Hey Ed, dankjewel, ik zal kijken of ik wat kan vinden.

Gerard