Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: H0 - Washtown - Beijville  (gelezen 103522 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #45 Gepost op: 05 September 2009, 17:31:16 »
Klopt toch, je verlijmt ze toch onder een bepaalde hoek .... Een verzet roept bij mij meer de associatie op met tandwiel-verhoudingen bij het wielrennen.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #46 Gepost op: 05 September 2009, 18:07:34 »
Je verlijmt ze wel onder een bepaald hoek, maar dat is pas in tweede instantie. De maat waar in het Duits "Versatz" bij staat duidt op een verschuiving. Ik wist zo gauw geen ander woord.

Ach we weten wat we bedoelen... Waren de afmetingen zo duidelijk? Het wordt een beste spiraal met een diameter van ruim 2 meter.

Gerard

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #47 Gepost op: 05 September 2009, 18:25:11 »
Ik snap je taalkundige overwegingen. Later kom ik nog wel terug op de afmetingen, ik ga me nu even sociaal bezig houden met het bezoek hier en een flesje wijn.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2009, 06:54:33 »
Op speciaal verzoek hier nog even een foto van de klimspiraal met twee locs op wat stukjes rails: de 2414 met een Roco clean wagon en de Sik 355 met een Plan D rijtuig.



Gerard

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2009, 13:19:15 »
Gerard, mijn eerste indruk was dat de spiraal erg groot leek. Dat baseerde ik globaal op R3/R4 bogen. Inmiddels heb ik wat gedetailleerder naar de waarden van de spreadsheet gekeken en zie dat je veel ruimere bogen gaat toepassen. En dus zijn alle maten overeenkomstig groter. Mijn eerste indruk was dus niet juist.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van de bouw en zal het met plezier volgen.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2009, 13:34:30 »
Sander, dat zal zoals geschreven nog even duren. De draadeinden, moeren en ringen heb ik al wel, maar ik geloof dat het beter is om met de montage te wachten totdat het frame er staat...

Hoe was de wijn trouwens?   ;)

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #51 Gepost op: 12 September 2009, 15:17:59 »

Zelfbouw wissels

Bij het materiaal voor mijn schaduwstation zaten zoals gezegd bouwpakketten voor wissels. Voor de kenners: ze zijn van het merk Tillig Elite, code 83. Het bouwen van die dingen is niet heel moeilijk, maar wel een precisie werkje.

Eenmaal gebouwd zien ze er wel heel mooi uit:



De eerste heb ik verknoeid. Je moet op een gegeven moment een heel dun lipje ombuigen, door een balkje heen steken, en dan nog ietsje verder buigen. Bij die tweede keer brak het lipje bij de eerste wissel af. Maar ja ze kosten maar de helft van kant en klare wissels, dus dat is het eerste verdiend. Hieronder een foto van de eerste drie (rechter) wissels. Nu nog maar zeventien (linker) wissels te gaan...



Servo decoders

Ook met de servo decoders ben ik al even bezig geweest. Het schaduwstation krijgt wissels met adressen in de range vanaf 101. Vijf van de nu gekochte decoders zijn hiervoor bestemd:



Voor de decodres heb ik stckers gemaakt met alle relevante informatie er op. DA (Decoder Adres) en de vier aangestuurde wissel adressen. Als ik dan later onder de baan bezig ben, kan ik goed zien wat wat is. In detail zien de informatie stickers er als volgt uit:




Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #52 Gepost op: 12 September 2009, 16:49:30 »
Hoi Gerard,

Bij mijn eerste tillig wissel is het zelfde gebeurd, oplossing fosforbrons draadje aan de wisseltong solderen(recht naar beneden) door de stelbalk steken en ombuigen. Wissel weer ok, volgens mij steviger dan het afgebroken lipje.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #53 Gepost op: 12 September 2009, 17:14:55 »
Hey Ed,

Dank voor je tip. Enig idee waar ik dat kan krijgen en welke diameter ik dan het best kan gebruiken?

Gerard

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #54 Gepost op: 12 September 2009, 19:30:32 »
Ik krijg volgende week mijn zelfbouw wissels,dan weet ik waar ik opletten moet.

Cor

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #55 Gepost op: 13 September 2009, 10:15:15 »
Waar zijn die te bestellen die zelf bouw wissels van tillig elite ???

Jeffrey

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17678
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #56 Gepost op: 13 September 2009, 11:47:18 »
http://www.eurotrein.eu/  Van Maarten van der Burgt

Maarten waart ook hier rond, misschien ziet hij je vraag wel ;D ;)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #57 Gepost op: 13 September 2009, 12:57:29 »
Waar zijn die te bestellen die zelf bouw wissels van tillig elite ???

Jeffrey

De mijne heb ik online besteld bij ANW-modeltreinen in Medemblik (binnen een week uitgeleverd).

Gerard

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #58 Gepost op: 13 September 2009, 13:02:48 »
Gerard,

Ik gebruik Fosforbrons draad van Godfather Models & Supplies (Piet Peetoom) ik heb volgens mij de 0,5 mm gebruikt.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #59 Gepost op: 13 September 2009, 13:05:40 »
Hey Ed, dankjewel, ik zal kijken of ik wat kan vinden.

Gerard