Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Soetermeer H0  (gelezen 9496 keer)

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Soetermeer H0
« Gepost op: 16 juni 2009, 00:36:47 »
Hallo allemaal,

Na lang plannen ben ik eruit, ik ga een module maken van station Zoetermeer-Oost. Maar dan in een fictieve situatie.
Het plannen van de baan is te volgen in dit topic

Het verhaal achter de baanplan:

Halverwege de 19e was er veel politieke discussie over een spoorwegverbinding naar van Den Haag naar Utrecht.
Er waren diverse trajecten voorgesteld voor die verbinding, onder andere over Zoetermeer via Gouda. De spoorlijn Rotterdam Utrecht lag er immers al.
Omdat er plannen waren om in een Scheveningen een grote zeehaven te bouwen was de keus gevallen om de lijn via Leiden te laten lopen.
Het spoor liep deels parallel aan het spoor van de HIJSM. maar takte net ten noorden van Leiden af richting Alphen a/d Rijn.
(de rollen van beide spoorwegen, Leiden - Utrecht en Den Haag - Utrecht zijn omgedraait in mijn versie)
Om Den Haag toch een ontsluiting te geven met Utrecht werd er een enkelsporig baanvak van Den Haag naar Gouda gebouwt.
Hier kreeg Zoetermeer ook een halte. De lijn naar Gouda kwam in 1871 gereed en werd bereden door goederen en reizigerstreinen.
De halte van Zoetermeer bestond in het begin uit 2 sporen met aan elk spoor een perron.
Tevens was er een klein spoortje voor stukgoed overslag.
Nadat het eerste halte gebouw was afgebrand is het sporenplan ook gewijzigd.

Er werd een extra spoor aangelegd plus een eiland perron. Het vroegere eerste spoor werd nu gebruikt voor goederen.
Hiernaast kwam een kopspoortje met een losplaats.

Dit bleef zo tot in de jaren 30 van de 20e eeuw waarin er nog een aantal kleine wijzigingen werden doorgevoerd in het sporenplan.
Er waren nu 2 kopspoortjes en een omloopspoor voor goederen.

Sinds dien is het sporenplan niet meer gewijzigd.

Het goederen vervoer in Zoetermeer bleef altijd actief, maar het reizigers vervoer nam voor de oorlog flink af. Waarna het reizigers station werd gesloten.
In de jaren 60 werd deze weer geopend omdat Zoetermeer redelijk was gegroeit en er toch een snelle verbinding richting Den Haag en Utrecht gewenst was wat de bus niet kon geven.

We zijn nu in de jaren 80 van de 20e eeuw beland en het station is voor de grote druk bezocht door reizigers.
Goederen vervoer is ook nog actief, maar niet meer zo hevig als in de jaren daarvoor, het omloopspoor en de kopspoortjes beginnen kleine sporen van verval te vertonen, er komt ongeveer nog 2 tot 4 maal in de week een zending van propaangas en divers stukgoed tbv de lokale industrie.

Het sporenplan is sinds de jaren 30 ongewijzigd.



Zoetermeer is niet de stad geworden zoals wij die nu kennen. als groeikern van Den haag zijn de dorpen dichter in de buurt aangewezen zoals Voorburg, Nootdorp en Pijnacker.

Zoetermeer kent nu zo'n 20.000 inwoners.


Zoals je hebt kunnen lezen is het een deels de ware historie en deels fantasie.


De baan word gemaakt op basis van modules, 2x 120x65cm
De matrialen daarvoor zijn inmiddels binnen.



Voor spoor ben ik op dit moment nog aan het twijfelen tussen Fleischmann Profi-gleis en Tillig Elite.

Omdat ik al een flinke verzameling profi-gleis heb begin ik hiermee. van Tillig heb ik al diverse onderdelen in bestelling als wijze van proef.


Van het station Zoetermeer-Oost wil ik het grotendeels op de werkelijkheid baseren met de kleini wijzigingen omdat het enkelspoors is en de lengte aangezien het op een totale lengte van 240cm komt.

De modules ga ik deze week in elkaar zetten en dan gelijk beginnen met het leggen van de rails.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb zodat het begrijpbaar is  :)

vanaf nu kun je hier de vorderingen van mijn baan volgen.

Groeten
David
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2010, 21:17:23 door Remco Poppen »
Grtn. David

Mathijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2009, 07:08:26 »
Ik vind het duidelijk, ook leuk dat je een Nederlands bestaand station hebt gekozen  (y). Ik kan niet wachten op het eindresultaat! SUPER!!
Met een spoorsegroet,

Mathijs

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2009, 08:13:10 »
Helder plan.
Succes met de bouw. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2009, 10:39:43 »
De goederensporen zijn begin jaren '80 opgebroken.
Het (nieuwe) stationsgebouw op het middenperron is in 2008 gesloopt, het oude witte stationsgebouw bestaat nog steeds en wordt bewoont door een ex NS er.

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2009, 10:57:57 »
Klopt, ben ik ook helemaal van op de hoogte omdat ik hier vroeger regelmatig in en uitstapte.

Ik schets op mijn baan toch een net ander verloop van de geschiedenis. Het stationsgebouw uit de jaren '60 wil ik nabouwen, mede als de oude stationswoning.

Helaas moet ik het doen met weinig foto's van de goederensporen. Dit is één van de weinige die ik wist te vinden.
Als er mensen zijn die nog meer foto's weten te vinden van de jaren '70 en '80 hoor ik het graag :)


Foto geleend van Op Ijzeren Wegen
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2009, 11:33:36 door Dave »
Grtn. David

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2009, 11:02:17 »
De goederensporen zijn begin jaren '80 opgebroken.
Het (nieuwe) stationsgebouw op het middenperron is in 2008 gesloopt, het oude witte stationsgebouw bestaat nog steeds en wordt bewoont door een ex NS er.

Pewiam

En vorige week ook nog een kaartjesautomaat  >:( :-[

Leuk trouwens die foto, daar is nu een parkeerplaats voor de ijzeren paarden op rubber....  ;D

Groeten

Olav
Groeten

Olav

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2009, 16:43:45 »
vandaag begonnen met het rails te leggen



Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2010, 22:11:07 »
Na een te lange periode toch maar weer begonnen.

Alleen ben ik me nu toch bezig gaan houden met het kopstation wat ik ooit bedacht heb. vond ik toch iets leuker en uitdagender.

Dit station heb ik voornamelijk gebaseerd op Hoek van Holland, heb er alleen nog geen eigen naam voor. Heb op dit moment 2 module bakken gemaakt waarop ik deze aan het bouwen ben, hier komt alleen nog een derde bij omdat 2 stuks te kort zijn.
in dit topic is ook het onstaan van het eerste baanplan te zien.

Tot zover vandaag 2 modules in elkaar gezet en begonnen met het leggen van het rails.

Aankomende week haal ik nog een aantal stukken op, en dan kan het baanplan helemaal kloppend gemaakt worden.

Dit is het resultaat van vandaag:
 





(Edit) links werkend gemaakt
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2010, 22:15:42 door iDave »
Grtn. David

Ivan92

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Bob. De Held Der Helden
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2010, 22:16:31 »
heb nog nooit een ICE zien rijden door zoetermeer om eerlijk te bekennen:P

en zoetermeer heeft 120.000 inwoners ;)!

en nu is het gewoon een dubbel spoor zonder enkele wissel erin
NS '80-'90-'00

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2010, 22:19:38 »
Zal me al helemaal verbazen als de ICE op eigen kracht door Nederland zal komen ;)

Misschien is het handiger om bij dit station een ander topic te openen aangezien het baanplan van Zoetermeer Oost even op de lange baan is geschoven.

Eerst maak ik dit kop station op modules, als ik daarna de ruimte heb maak ik het station van Zoetermeer ook nog.
Grtn. David

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2010, 22:21:18 »
Geen omloopmogelijkheid op de kopsporen, of komen die nog op de derde module?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2010, 22:24:27 »
Er komt inderdaad nog een derde module

op de 2 middelste sporen komt nog een omloop mogelijkheid dan.

Het blijft bij 2 eilandperronnen. het 5 kopspoor (op de eerste foto uiterst rechts) blijft een afstel spoor wat lichtelijk overwoekerd word gemaakt.
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2010, 18:58:09 »
Zo, stations emplacement helemaal compleet kwa sporen, nu moet ik nog een extra module erbij maken zodat ik het hele station kan bouwen.

Ik zit alleen met een probleempje. Ik wil als het nodig is de module kunnen loshalen, maar heb nu in de overgangen van de bakken wissels liggen.
Hoe is dit het mooiste te doen?

Moet ik er voor zorgen dat op de overgangen geen wissels komen te liggen? want dan moet me hele baanplan op de schop...

Graag hulp :)

Grtn. David

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2010, 19:12:27 »
Dave,

De onderplaat waar je wissel op ligt gewoon laten uitsteken (op de 2e modulebak). En dus ruimte overlaten op die andere modulebak.
Of een losse plaat ter grootte van de betreffende wissel, waar je je wissel op monteert. Haal je de hele wissel apart weg van de modulebakken.

Gr, Bert

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2010, 19:44:42 »
Das een mooie oplossing!

Heb al gezien dat wanneer ik het hele baanplan 22cm opschuif dat ik nog maar 1 wissel hoef te laten uitsteken, en hou daarbij ook nog genoeg ruimte over op de 3e module, danku voor de tip!


Grtn. David