BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: iDave op 16 juni 2009, 00:36:47

Titel: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 16 juni 2009, 00:36:47
Hallo allemaal,

Na lang plannen ben ik eruit, ik ga een module maken van station Zoetermeer-Oost. Maar dan in een fictieve situatie.
Het plannen van de baan is te volgen in dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13272.0.html)

Het verhaal achter de baanplan:

Halverwege de 19e was er veel politieke discussie over een spoorwegverbinding naar van Den Haag naar Utrecht.
Er waren diverse trajecten voorgesteld voor die verbinding, onder andere over Zoetermeer via Gouda. De spoorlijn Rotterdam Utrecht lag er immers al.
Omdat er plannen waren om in een Scheveningen een grote zeehaven te bouwen was de keus gevallen om de lijn via Leiden te laten lopen.
Het spoor liep deels parallel aan het spoor van de HIJSM. maar takte net ten noorden van Leiden af richting Alphen a/d Rijn.
(de rollen van beide spoorwegen, Leiden - Utrecht en Den Haag - Utrecht zijn omgedraait in mijn versie)
Om Den Haag toch een ontsluiting te geven met Utrecht werd er een enkelsporig baanvak van Den Haag naar Gouda gebouwt.
Hier kreeg Zoetermeer ook een halte. De lijn naar Gouda kwam in 1871 gereed en werd bereden door goederen en reizigerstreinen.
De halte van Zoetermeer bestond in het begin uit 2 sporen met aan elk spoor een perron.
Tevens was er een klein spoortje voor stukgoed overslag.
Nadat het eerste halte gebouw was afgebrand is het sporenplan ook gewijzigd.

Er werd een extra spoor aangelegd plus een eiland perron. Het vroegere eerste spoor werd nu gebruikt voor goederen.
Hiernaast kwam een kopspoortje met een losplaats.

Dit bleef zo tot in de jaren 30 van de 20e eeuw waarin er nog een aantal kleine wijzigingen werden doorgevoerd in het sporenplan.
Er waren nu 2 kopspoortjes en een omloopspoor voor goederen.

Sinds dien is het sporenplan niet meer gewijzigd.

Het goederen vervoer in Zoetermeer bleef altijd actief, maar het reizigers vervoer nam voor de oorlog flink af. Waarna het reizigers station werd gesloten.
In de jaren 60 werd deze weer geopend omdat Zoetermeer redelijk was gegroeit en er toch een snelle verbinding richting Den Haag en Utrecht gewenst was wat de bus niet kon geven.

We zijn nu in de jaren 80 van de 20e eeuw beland en het station is voor de grote druk bezocht door reizigers.
Goederen vervoer is ook nog actief, maar niet meer zo hevig als in de jaren daarvoor, het omloopspoor en de kopspoortjes beginnen kleine sporen van verval te vertonen, er komt ongeveer nog 2 tot 4 maal in de week een zending van propaangas en divers stukgoed tbv de lokale industrie.

Het sporenplan is sinds de jaren 30 ongewijzigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soetermeer.jpg)

Zoetermeer is niet de stad geworden zoals wij die nu kennen. als groeikern van Den haag zijn de dorpen dichter in de buurt aangewezen zoals Voorburg, Nootdorp en Pijnacker.

Zoetermeer kent nu zo'n 20.000 inwoners.


Zoals je hebt kunnen lezen is het een deels de ware historie en deels fantasie.


De baan word gemaakt op basis van modules, 2x 120x65cm
De matrialen daarvoor zijn inmiddels binnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7454_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7454_klein.jpg)

Voor spoor ben ik op dit moment nog aan het twijfelen tussen Fleischmann Profi-gleis en Tillig Elite.

Omdat ik al een flinke verzameling profi-gleis heb begin ik hiermee. van Tillig heb ik al diverse onderdelen in bestelling als wijze van proef.


Van het station Zoetermeer-Oost wil ik het grotendeels op de werkelijkheid baseren met de kleini wijzigingen omdat het enkelspoors is en de lengte aangezien het op een totale lengte van 240cm komt.

De modules ga ik deze week in elkaar zetten en dan gelijk beginnen met het leggen van de rails.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb zodat het begrijpbaar is  :)

vanaf nu kun je hier de vorderingen van mijn baan volgen.

Groeten
David
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Mathijs op 16 juni 2009, 07:08:26
Ik vind het duidelijk, ook leuk dat je een Nederlands bestaand station hebt gekozen  (y). Ik kan niet wachten op het eindresultaat! SUPER!!
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Basilicum op 16 juni 2009, 08:13:10
Helder plan.
Succes met de bouw. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Treinhobbijist op 16 juni 2009, 10:39:43
De goederensporen zijn begin jaren '80 opgebroken.
Het (nieuwe) stationsgebouw op het middenperron is in 2008 gesloopt, het oude witte stationsgebouw bestaat nog steeds en wordt bewoont door een ex NS er.

Pewiam
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 16 juni 2009, 10:57:57
Klopt, ben ik ook helemaal van op de hoogte omdat ik hier vroeger regelmatig in en uitstapte.

Ik schets op mijn baan toch een net ander verloop van de geschiedenis. Het stationsgebouw uit de jaren '60 wil ik nabouwen, mede als de oude stationswoning.

Helaas moet ik het doen met weinig foto's van de goederensporen. Dit is één van de weinige die ik wist te vinden.
Als er mensen zijn die nog meer foto's weten te vinden van de jaren '70 en '80 hoor ik het graag :)

(http://home.hetnet.nl/~f2hrajhamoen482/g_zwfhztmlosmid.JPG)
Foto geleend van Op Ijzeren Wegen (http://home.hetnet.nl/~f2hrajhamoen482/)
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Olav op 16 juni 2009, 11:02:17
De goederensporen zijn begin jaren '80 opgebroken.
Het (nieuwe) stationsgebouw op het middenperron is in 2008 gesloopt, het oude witte stationsgebouw bestaat nog steeds en wordt bewoont door een ex NS er.

Pewiam

En vorige week ook nog een kaartjesautomaat  >:( :-[

Leuk trouwens die foto, daar is nu een parkeerplaats voor de ijzeren paarden op rubber....  ;D

Groeten

Olav
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 16 juni 2009, 16:43:45
vandaag begonnen met het rails te leggen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7488_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7488_klein.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7490_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7490_klein.jpg)
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 14 februari 2010, 22:11:07
Na een te lange periode toch maar weer begonnen.

Alleen ben ik me nu toch bezig gaan houden met het kopstation wat ik ooit bedacht heb. vond ik toch iets leuker en uitdagender.

Dit station heb ik voornamelijk gebaseerd op Hoek van Holland, heb er alleen nog geen eigen naam voor. Heb op dit moment 2 module bakken gemaakt waarop ik deze aan het bouwen ben, hier komt alleen nog een derde bij omdat 2 stuks te kort zijn.
in dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13272.0.html) is ook het onstaan van het eerste baanplan te zien.

Tot zover vandaag 2 modules in elkaar gezet en begonnen met het leggen van het rails.

Aankomende week haal ik nog een aantal stukken op, en dan kan het baanplan helemaal kloppend gemaakt worden.

Dit is het resultaat van vandaag:
 
(http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3hkvHD7ILI/AAAAAAAAAH0/OVhCU0-1PQU/s800/IMG_8417.JPG)

(http://lh3.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3hkvWgh4VI/AAAAAAAAAHs/Uu5dV_qYitc/s800/IMG_8418.JPG)


(Edit) links werkend gemaakt
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Ivan92 op 14 februari 2010, 22:16:31
heb nog nooit een ICE zien rijden door zoetermeer om eerlijk te bekennen:P

en zoetermeer heeft 120.000 inwoners ;)!

en nu is het gewoon een dubbel spoor zonder enkele wissel erin
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 14 februari 2010, 22:19:38
Zal me al helemaal verbazen als de ICE op eigen kracht door Nederland zal komen ;)

Misschien is het handiger om bij dit station een ander topic te openen aangezien het baanplan van Zoetermeer Oost even op de lange baan is geschoven.

Eerst maak ik dit kop station op modules, als ik daarna de ruimte heb maak ik het station van Zoetermeer ook nog.
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Cambalou op 14 februari 2010, 22:21:18
Geen omloopmogelijkheid op de kopsporen, of komen die nog op de derde module?
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 14 februari 2010, 22:24:27
Er komt inderdaad nog een derde module

op de 2 middelste sporen komt nog een omloop mogelijkheid dan.

Het blijft bij 2 eilandperronnen. het 5 kopspoor (op de eerste foto uiterst rechts) blijft een afstel spoor wat lichtelijk overwoekerd word gemaakt.
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 15 februari 2010, 18:58:09
Zo, stations emplacement helemaal compleet kwa sporen, nu moet ik nog een extra module erbij maken zodat ik het hele station kan bouwen.

Ik zit alleen met een probleempje. Ik wil als het nodig is de module kunnen loshalen, maar heb nu in de overgangen van de bakken wissels liggen.
Hoe is dit het mooiste te doen?

Moet ik er voor zorgen dat op de overgangen geen wissels komen te liggen? want dan moet me hele baanplan op de schop...

Graag hulp :)

Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Bert van Gelder op 15 februari 2010, 19:12:27
Dave,

De onderplaat waar je wissel op ligt gewoon laten uitsteken (op de 2e modulebak). En dus ruimte overlaten op die andere modulebak.
Of een losse plaat ter grootte van de betreffende wissel, waar je je wissel op monteert. Haal je de hele wissel apart weg van de modulebakken.

Gr, Bert
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 15 februari 2010, 19:44:42
Das een mooie oplossing!

Heb al gezien dat wanneer ik het hele baanplan 22cm opschuif dat ik nog maar 1 wissel hoef te laten uitsteken, en hou daarbij ook nog genoeg ruimte over op de 3e module, danku voor de tip!


Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 15 februari 2010, 19:52:58
Hier nog een even een voorbeeld. Verstandig lijkt mij dat ik dan alles opschuif en dan zoals op het 2e plaatje alles doorhaal.


(http://lh3.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3mXkfJgwjI/AAAAAAAAAIQ/pnCJvkmgTDg/s800/IMG_1647.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3mXnCjCyHI/AAAAAAAAAIU/TV3Osj8m6Vk/s800/IMG_1648.JPG)
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: ronald1956 op 15 februari 2010, 20:22:33
heb nog nooit een ICE zien rijden door zoetermeer om eerlijk te bekennen:P

en zoetermeer heeft 120.000 inwoners ;)!

en nu is het gewoon een dubbel spoor zonder enkele wissel erin

Klopt allemaal , maar als je goed gelezen had , dan wist je dat het oorspronkelijke bouwplan (Zoetermeer Oost)uitging van een andere historie , en dus Zoetermeer GEEN groeistad was geworden

Vandaar die 20.000 inwoners

En een ICE rijd niet DOOR zoetermeer , maar zou best LANGS zoetermeer kunnen rijden .

Wat mij betreft mag je doorgaan met Zoetermeer Oost maar misschien is Zoetermeer Dorp beter

Had ik dat zo goed begrepen Dave ?
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: Ivan92 op 15 februari 2010, 20:26:28
dan heb ik het toch niet helemaal goed doorgelezen, excuus!

vind het er wel leuk uitzien!  (y)
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: iDave op 15 februari 2010, 20:28:31
Klopt helemaal. in "mijn" versie was Zoetermeer nooit aangewezen als groeikern.

Dus is Zoetermeer Oost misschien ook een verkeerde naam, misschien is Soetermeer zoals het in de jaren 30 van de vorige eeuw was dan beter.

Maar ga me nu concentreren op het kopstation wat er ook bij komt. weet niet of dit allemaal in hetzelfde topic thuis hoort omdat het misschien nog wat verwarring brengt.
Titel: Re:Zoetermeer Oost in H0
Bericht door: ronald1956 op 15 februari 2010, 20:46:26
Soetermeer is ook een mooie naam.

Misschien duidelijker als je voor het kopstation er nog een daadje erbij opend , of je kan aan een mod. vragen of ze hier de naam aanpassen (bv van Soetermeer naar ........)

Maar dat mag je zelf uitmaken

Ik zie wel wat het gaat worden.  :D
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 16 februari 2010, 18:43:32
Vandaag materiaal erbij gehaald voor een 3e module bak.
Anders kon het station alsnog niet gemaakt worden.

De module bak van het station zelf word op een dubbele module bak permanent vast gemaakt, deze is dus 240cm lang.
Het emplacement kan ik dan nog losnemen, zo kan ik hier nog alles opbergen.


Zal zo nog wat foto's maken.
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 16 februari 2010, 22:45:22
Vanavond de sporen opnieuw gelegd.

(http://lh6.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3sRR_9jOnI/AAAAAAAAAI0/7jM8-azv1T4/s1024/IMG_1657.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3sRGFDHbRI/AAAAAAAAAIw/i8Ii98_yles/s1024/IMG_1658.JPG)

Ik zit me alleen iets af te vragen... ben niet zo thuis in het digitale wereldje, maar als ik straks met bezetmelders en dergelijke wil gaan werken, moet ik dan ook bepaalde sporen of spoorstaven gaan isoleren?

Grtn
David
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: bas den boer op 16 februari 2010, 22:49:14
ja dat moet je dan gaan doen om blokken te makken.

Groet Bas
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: ronald1956 op 17 februari 2010, 13:04:41
Dat is nu de juiste tijd om dat te doen , ook al ga je voorlopig nog niet via de computer rijden ( ik zie op de foto al een muis liggen , dus lang zal dat niet duren)

Maak nu al blokken , en isoleer alle wissels (isolatie is maar bij 1 railstaaf nodig) Door onder je module al deze draden weer aan elkaar te knopen kan je toch zonder bezetmelders rijden.

Als het niet duidelijk is , vraag maar ( ik weet ook niet alles , maar ben er zelf ook mee bezig)
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 17 februari 2010, 18:21:01
Hoi Ronald,

Daar zat ik ook al aan te denken om dat dan nu al te doen, vandaar ook me vraag, anders moet ik straks weer alles openbreken.
Maar ik weet niet waar ik precies blokken moet maken.
Ik neem aan dat je maar een fase moet telkens moet isoleren, dus dat je altijd dezelfde kant van de spoorstaaf zeg maar.

Dit is het sporenplan op dit moment
(http://lh5.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3wk6rgqBUI/AAAAAAAAAJQ/E8on9gfWl7w/baanplan.JPG)
KLIK (http://lh5.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3wk6rgqBUI/AAAAAAAAAJQ/E8on9gfWl7w/baanplan.JPG)

Moet ik alle wissels apart isoleren?

Edit:

(http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3xOX1TI19I/AAAAAAAAAJs/HmuaSE9TO1o/baanplan_secties.JPG)
KLIK (http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3xOX1TI19I/AAAAAAAAAJs/HmuaSE9TO1o/baanplan_secties.JPG)

Heb nu secties ingetekend, heb op dit moment alleen isolatie aan de rechter spoorstaaf gemaakt.

Klopt dit zo'n beetje?

Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 17 februari 2010, 21:32:04
Toch wat aanpassingen gedaan omdat er toch wat erg korte secties inzaten...

Ben toch meer gaan kijken bij ons op de RandstadRail en naar de posities van de assentellers.
Op deze manier heb ik nu ook de secties ingetekend  ;D

(http://lh3.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3xR0mYs8oI/AAAAAAAAAKI/m-lwvgmTF44/baanplan_secties_2.JPG)
KLIK (http://lh3.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S3xR0mYs8oI/AAAAAAAAAKI/m-lwvgmTF44/baanplan_secties_2.JPG)
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: ronald1956 op 17 februari 2010, 23:29:18
Dave,

Ziet er al goed uit.

Als er meerdere wissels achter elkaar liggen , dan hoef je deze tenopzichte van elkaar niet te isoleren.
Alleen de wissels tov. de rest v/d rails , en deze vallen dan onder de niet gedetecteerde secties.
Ook een klein stukje rails tussen 2 wissels kan vallen onder niet gedetecteerd.
(dus waar je een trein wil laten stoppen , daar komt een blok)

Maar dan ben je er nog niet , elk blok moet uit 2 of 3 secties bestaan (dus nog meer isoleren)
Ik raad je aan om eerst de zoekfunctie hier eens te gebruiken , want er is al veel over geschreven.

Kijk ook eens hier : http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PagBlok.html
Maar per systeem kunnen er ook nog verschillen zijn.

suc6
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 18 februari 2010, 19:44:07
Heb even een paar uurtjes zitten graven, maar moet zeggen dat ik het in 1 op 1 allemaal makkelijker vind om te bouwen ;)
Maar das een kwestie van leren en ervaring, dat zal ik hier ook veel nodig hebben.

Heb wel gezien dat de wisselstraten niet in de blokken horen.

De 2 kopsporen met de overloopwissels erin hoef ik dus alleen beide sporen te isoleren en in de lengte een blok voor het afremmen.
Dus 2 secties per perronspoor. Maar je secties horen langer dan je langste trein te zijn. Dit gaat mij al niet lukken aangezien ik aan het langste perron mijn TEE kwijt wil die de complete lengte in beslag neemt.

Op het onderste spoor kom ik dus al 30cm tekort daarvoor... Als ik het goed zag kan je het rem blok en stop blok een trein laten staan?

Dit zijn de secties die ik op dit moment heb.
Als ik het allemaal goed gelezen en begrepen heb zou het op deze manier straks moeten werken als ik met bv koploper aan de gang ga voor een automatisch bedrijf.

(http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S32J6UcFcKI/AAAAAAAAAKk/9d3XYYlVfkY/baanplan_secties_3.JPG)
klik (http://lh4.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S32J6UcFcKI/AAAAAAAAAKk/9d3XYYlVfkY/baanplan_secties_3.JPG)

Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: ronald1956 op 19 februari 2010, 16:31:47
Dave,

Bij het onderste spoor , daar waar het perron ophoud moet nog een onderbreking naar het wissel.
Ook bij de 2 korte opstelspoortjes zou ik nog isolatie plannen.
Alle onderbrekingen die dan nog in het hele wisselstraat gebied zitten zouden volgens mij weg kunnen , want ik neem aan dat je daar geen loc laat stoppen.

Die lengtes die genoemd worden gaan uit van de mooiste oplossing .
Kortere stukken kunnen ook wel , maar je trein zal dan sneller stil moeten staan (allemaal in te stellen in koploper)

Misschien dat je meer respons op je vragen krijgt als je ze in de Digitaal vraagbaak plaatst.

Verder stuur ik je ook even een pb.
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 19 februari 2010, 19:48:36
Hoi Ronald,

Denk dat ik hem nu helemaal door heb.
Inderdaad de wissel nog isoleren op het onderste spoor, maar de isolatie tussen beide sporen bij de inkomende wissels lijkt me wel het mooiste om gescheiden te houden zodat een trein kan binnen lopen op het onderste spoor en van één van de andere 4 sporen zou kunnen vertrekken.

Die 2 korte kopsporen voor het rangeren zal ik dan ook nog isoleren.

Zal het ook nog even navragen in het "Digitale vraagbaak".
Titel: Re:Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 20 februari 2010, 18:25:31
Vandaag flink aan het solderen geweest en boren om alle bedrading voor het rails te kunnen leggen, flinke klus!
Maar kan nu tenminste helemaal rond rijden op het station  (y)
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 11 februari 2018, 20:35:14
Nu hopen dat ik niet op m’n kop krijg door zo’n oud draadje weer naar boven te halen, maar heb eindelijk de tijd en ruimte op wat te kunnen doen!

Na 8 jaar en een aantal maal verhuizen, vrouwtje, kinderen, enz. eindelijk gesetteld en heb een mooi stukje van de zolder toegewezen gekregen voor hobby’s!

De afgelopen jaren weinig gereden, maar wel sporadisch materiaal aangeschaft waardoor ik nu een mooie collectie loc’s, rijtuigen en rails eindelijk wat moois kan gaan maken!

De beschikbare ruimte op dit moment is 3,00m bij 1,80m en kan eventueel aan een zijde nog wat dieper mocht ik een L vorminge baan willen maken. Maar daar komt nu direct het probleem. In de afgelopen jaren toch veel materiaal binnen weten te halen zonder dat ik wist wat de ruimte ooit zou gaan doen. Dus alles te laten rijden, dat gaat het nooit worden.
Het andere probleem is mijn totale gebrek aan inspiratie, of ik het baanplan zoals in het openingsbericht nog wil aanhouden is meer de vraag voor mij.
Al heb ik zelf het idee dat ik zoveel mogelijk materiaal wil laten rijden, maar daar snap ik ook wel van dat het niet mogelijk is met de ruimte die ik heb.
Ruimte voor rangeerwerk wil ik er wel in hebben, mede iets van een fabrieks aansluiting.
Het rijden wil ik digitaal blijven doen, maar dan met de Z21.
Een schaduwstation zou ik ook graag willen bouwen, maar die zou dan met hellingen bereikt moeten worden omdat ik voor een helix geen ruimte zie.

Het wordt dus een vaste baan en geen modules meer dan. Misschien zijn er mensen die nog ideeën hebben en deze zouden willen delen? Want ik ben al een aantal weken rails aan het leggen zonder enig idee van hoe ikmhet zou willen hebben.
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 11 februari 2018, 21:49:41
Wat ik op dit moment heb liggen is dus het oude sporenplan, alleen wat rechter.

(https://farm5.staticflickr.com/4626/39312397285_a93a416486_c.jpg) (https://flic.kr/p/22TUj6c)Soetermeer H0 (https://flic.kr/p/22TUj6c) by David Schröder (https://www.flickr.com/photos/davidschroder/), on Flickr
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: Christoph op 11 februari 2018, 22:21:04
Ha David, succes met de bouw.
eerder niet gevonden, maar nu maar eens volgen.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 12 februari 2018, 17:03:06
Sporenplan wat ik nu in gedachten heb, het verhaal achter de layout blijft dus hetzelfde als in de eerste post.
Het schaduwstation aan de achterzijde wil ik deels achter een facade laten verdwijnen (verhoogde A12, of industrie zoals Nutricia.
Voor dat tweede zou het rangeer gedeelte dan weer een uitkomst zijn. Alleen denk ik dan aan een wat langer uitloop spoor zodat er ook wat omloop mogelijkheden zijn.

Het station zelf krijgt 3 sporen, een eiland perron en een normaal perron aan het bovenste spoor, hier komt ook het stationsgebouw.

De verdere invulling ben ik nog aan het bedenken, mede ook of het modules moeten gaan worden of een vaste baan.

(https://farm5.staticflickr.com/4742/39327585935_7cc544c0cf_c.jpg) (https://flic.kr/p/22Vfa9t)Soetermeer (https://flic.kr/p/22Vfa9t) by David Schröder (https://www.flickr.com/photos/davidschroder/)
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 21 februari 2018, 12:07:06
Blijft lastig om een baanplan te maken, hij is ondertussen deels gewijzigd.
Helaas weet ik nog niet hoe ik mijn raccordement wil bouwen.

(https://farm5.staticflickr.com/4608/39687280344_bb95d2a56d_c.jpg) (https://flic.kr/p/23t2FLd)


Tevens heb ik als proef van Markenburg een perron deel besteld om te zien of het was is. Het resultaat voor kartonbouw vind ik zelf erg vrij, had ik niet verwacht.
(https://farm5.staticflickr.com/4724/39687415244_0b35723b54_n.jpg)(https://farm5.staticflickr.com/4716/39687415464_1e315b9067_n.jpg) (https://flic.kr/p/23t3nVS)
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: arjang op 21 februari 2018, 13:17:57
Hoi David,

Mooi perron. Is het in elkaar zetten ervan goed te doen?

Gr Arjan
Titel: Re: Soetermeer H0
Bericht door: iDave op 21 februari 2018, 19:52:24
Hoi Arjan,

Ja het in elkaar zetten is hartstikke goed te doen! Alles is netjes voorgesneden en de pasvorm is zeer nauwkeurig, de onderdelen hoeven amper bijgewerkt te worden.

Groet,
David