Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 08:45:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 08:41:02
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Soetermeer H0  (gelezen 10206 keer)

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2010, 19:52:58 »
Hier nog een even een voorbeeld. Verstandig lijkt mij dat ik dan alles opschuif en dan zoals op het 2e plaatje alles doorhaal.



Grtn. David

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2010, 20:22:33 »
heb nog nooit een ICE zien rijden door zoetermeer om eerlijk te bekennen:P

en zoetermeer heeft 120.000 inwoners ;)!

en nu is het gewoon een dubbel spoor zonder enkele wissel erin

Klopt allemaal , maar als je goed gelezen had , dan wist je dat het oorspronkelijke bouwplan (Zoetermeer Oost)uitging van een andere historie , en dus Zoetermeer GEEN groeistad was geworden

Vandaar die 20.000 inwoners

En een ICE rijd niet DOOR zoetermeer , maar zou best LANGS zoetermeer kunnen rijden .

Wat mij betreft mag je doorgaan met Zoetermeer Oost maar misschien is Zoetermeer Dorp beter

Had ik dat zo goed begrepen Dave ?

Ivan92

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Bob. De Held Der Helden
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2010, 20:26:28 »
dan heb ik het toch niet helemaal goed doorgelezen, excuus!

vind het er wel leuk uitzien!  (y)
NS '80-'90-'00

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2010, 20:28:31 »
Klopt helemaal. in "mijn" versie was Zoetermeer nooit aangewezen als groeikern.

Dus is Zoetermeer Oost misschien ook een verkeerde naam, misschien is Soetermeer zoals het in de jaren 30 van de vorige eeuw was dan beter.

Maar ga me nu concentreren op het kopstation wat er ook bij komt. weet niet of dit allemaal in hetzelfde topic thuis hoort omdat het misschien nog wat verwarring brengt.
Grtn. David

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Zoetermeer Oost in H0
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2010, 20:46:26 »
Soetermeer is ook een mooie naam.

Misschien duidelijker als je voor het kopstation er nog een daadje erbij opend , of je kan aan een mod. vragen of ze hier de naam aanpassen (bv van Soetermeer naar ........)

Maar dat mag je zelf uitmaken

Ik zie wel wat het gaat worden.  :D

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 February 2010, 18:43:32 »
Vandaag materiaal erbij gehaald voor een 3e module bak.
Anders kon het station alsnog niet gemaakt worden.

De module bak van het station zelf word op een dubbele module bak permanent vast gemaakt, deze is dus 240cm lang.
Het emplacement kan ik dan nog losnemen, zo kan ik hier nog alles opbergen.


Zal zo nog wat foto's maken.
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #21 Gepost op: 16 February 2010, 22:45:22 »
Vanavond de sporen opnieuw gelegd.




Ik zit me alleen iets af te vragen... ben niet zo thuis in het digitale wereldje, maar als ik straks met bezetmelders en dergelijke wil gaan werken, moet ik dan ook bepaalde sporen of spoorstaven gaan isoleren?

Grtn
David
Grtn. David

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re:Soetermeer H0
« Reactie #22 Gepost op: 16 February 2010, 22:49:14 »
ja dat moet je dan gaan doen om blokken te makken.

Groet Bas
軌道ñ!!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Soetermeer H0
« Reactie #23 Gepost op: 17 February 2010, 13:04:41 »
Dat is nu de juiste tijd om dat te doen , ook al ga je voorlopig nog niet via de computer rijden ( ik zie op de foto al een muis liggen , dus lang zal dat niet duren)

Maak nu al blokken , en isoleer alle wissels (isolatie is maar bij 1 railstaaf nodig) Door onder je module al deze draden weer aan elkaar te knopen kan je toch zonder bezetmelders rijden.

Als het niet duidelijk is , vraag maar ( ik weet ook niet alles , maar ben er zelf ook mee bezig)

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #24 Gepost op: 17 February 2010, 18:21:01 »
Hoi Ronald,

Daar zat ik ook al aan te denken om dat dan nu al te doen, vandaar ook me vraag, anders moet ik straks weer alles openbreken.
Maar ik weet niet waar ik precies blokken moet maken.
Ik neem aan dat je maar een fase moet telkens moet isoleren, dus dat je altijd dezelfde kant van de spoorstaaf zeg maar.

Dit is het sporenplan op dit moment

KLIK

Moet ik alle wissels apart isoleren?

Edit:


KLIK

Heb nu secties ingetekend, heb op dit moment alleen isolatie aan de rechter spoorstaaf gemaakt.

Klopt dit zo'n beetje?

« Laatst bewerkt op: 17 February 2010, 21:17:59 door iDave »
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #25 Gepost op: 17 February 2010, 21:32:04 »
Toch wat aanpassingen gedaan omdat er toch wat erg korte secties inzaten...

Ben toch meer gaan kijken bij ons op de RandstadRail en naar de posities van de assentellers.
Op deze manier heb ik nu ook de secties ingetekend  ;D


KLIK
Grtn. David

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Soetermeer H0
« Reactie #26 Gepost op: 17 February 2010, 23:29:18 »
Dave,

Ziet er al goed uit.

Als er meerdere wissels achter elkaar liggen , dan hoef je deze tenopzichte van elkaar niet te isoleren.
Alleen de wissels tov. de rest v/d rails , en deze vallen dan onder de niet gedetecteerde secties.
Ook een klein stukje rails tussen 2 wissels kan vallen onder niet gedetecteerd.
(dus waar je een trein wil laten stoppen , daar komt een blok)

Maar dan ben je er nog niet , elk blok moet uit 2 of 3 secties bestaan (dus nog meer isoleren)
Ik raad je aan om eerst de zoekfunctie hier eens te gebruiken , want er is al veel over geschreven.

Kijk ook eens hier : http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PagBlok.html
Maar per systeem kunnen er ook nog verschillen zijn.

suc6
« Laatst bewerkt op: 17 February 2010, 23:36:52 door ronald1956 »

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #27 Gepost op: 18 February 2010, 19:44:07 »
Heb even een paar uurtjes zitten graven, maar moet zeggen dat ik het in 1 op 1 allemaal makkelijker vind om te bouwen ;)
Maar das een kwestie van leren en ervaring, dat zal ik hier ook veel nodig hebben.

Heb wel gezien dat de wisselstraten niet in de blokken horen.

De 2 kopsporen met de overloopwissels erin hoef ik dus alleen beide sporen te isoleren en in de lengte een blok voor het afremmen.
Dus 2 secties per perronspoor. Maar je secties horen langer dan je langste trein te zijn. Dit gaat mij al niet lukken aangezien ik aan het langste perron mijn TEE kwijt wil die de complete lengte in beslag neemt.

Op het onderste spoor kom ik dus al 30cm tekort daarvoor... Als ik het goed zag kan je het rem blok en stop blok een trein laten staan?

Dit zijn de secties die ik op dit moment heb.
Als ik het allemaal goed gelezen en begrepen heb zou het op deze manier straks moeten werken als ik met bv koploper aan de gang ga voor een automatisch bedrijf.


klik

Grtn. David

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Soetermeer H0
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2010, 16:31:47 »
Dave,

Bij het onderste spoor , daar waar het perron ophoud moet nog een onderbreking naar het wissel.
Ook bij de 2 korte opstelspoortjes zou ik nog isolatie plannen.
Alle onderbrekingen die dan nog in het hele wisselstraat gebied zitten zouden volgens mij weg kunnen , want ik neem aan dat je daar geen loc laat stoppen.

Die lengtes die genoemd worden gaan uit van de mooiste oplossing .
Kortere stukken kunnen ook wel , maar je trein zal dan sneller stil moeten staan (allemaal in te stellen in koploper)

Misschien dat je meer respons op je vragen krijgt als je ze in de Digitaal vraagbaak plaatst.

Verder stuur ik je ook even een pb.

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:Soetermeer H0
« Reactie #29 Gepost op: 19 February 2010, 19:48:36 »
Hoi Ronald,

Denk dat ik hem nu helemaal door heb.
Inderdaad de wissel nog isoleren op het onderste spoor, maar de isolatie tussen beide sporen bij de inkomende wissels lijkt me wel het mooiste om gescheiden te houden zodat een trein kan binnen lopen op het onderste spoor en van één van de andere 4 sporen zou kunnen vertrekken.

Die 2 korte kopsporen voor het rangeren zal ik dan ook nog isoleren.

Zal het ook nog even navragen in het "Digitale vraagbaak".
Grtn. David