Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)  (gelezen 15388 keer)

jakop

  • Gast
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 29 July 2009, 17:51:49 »
Omdat er nu meer ruimte is (het grijze grondvlak is 9 x 6 meter) heb ik gekozen voor een baanplan zonder schaduwstations.

Zou ik nooit doen!! Als je dan niet naar een 2e niveau toe wil, maak dan een schaduwstation langs een van de randen van je baan achter een afscheidingswandje wat aan de zichtzijde een beschilderde achtergrond kan geven.
Als je geen schaduwstations hebt, is het enige treinverkeer wat je hebt: een pendeltrein tussen beide stations!!
Gezien de afstand is een stoptrein genoeg. Een intercity tussen deze plaatsen klinkt al onrealistisch...
Als treinen zowel links als rechts verdwijnen in schaduwstation(s) en (veel) later weer eens te voorschijn komen, kunnen die virtueel wel 100-en km. weg zijn geweest. Als alle sporen zichtbaar zijn niet.....

Ik denk dat je je niet moet laten verleiden tot grote stations met veel perrons (omdat je nu veel ruimte hebt) want dat is maar relatief. Bijvoorbeeld; Uitgeest heeft nog geen 13000 inwoners, een station met 3 perronsporen die meer dan 600 m' lang zijn!!! Dat is 6,9 m' in H0...of 6m' als je 1:100 rijdt. We (wij modelspoorders) moeten ons al beperken omdat realistische stations (qua lengte dan) niet op onze zolders te bouwen zijn, daarom zou ik, met jouw ruimte, hooguit naar 4 à 5 perronsporen gaan. 2 langs de hoofdbaan met mogelijk een inhaalspoor in het midden en nog 2 kopsporen à la Haarlem.

Misschien moet je hier eens inspiratie opdoen voor een sporenplan voor je station(s).

Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #31 Gepost op: 30 July 2009, 18:50:57 »
Dag,

Bedankt weer voor alle suggesties. Ik ben om. Terug naar twee niveaus. Met name het argument van intercity's en afwisseling heeft me doen besluiten toch voor een schwduw station te kiezen. Omdat ik de lengte heb, zal ik geen klimspiralen aanleggen, maar min of meer rechte hellingen. Bijvoorbeeld vanaf halverwege de krul aan de rechterbovenkant moet het spul gaan dalen. Ook linksonder dalen de sporen.

Ik heb mijn best gedaan op een beter rangeerterrein.

Die lichtblauwe vlek is een mogelijke toekomstige uitbreiding.

Heeft iemand suggesties om vanuit AnyRail plaatjes met hogere resolutie te maken? Het is jammer dat nu niet alles te lezen is.



Een ontwerp voor de schaduwstations volgt.

Tips uiteraard weer welkom.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 19:10:46 door Gerard Wassink »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #32 Gepost op: 30 July 2009, 18:55:56 »
Gerard,

In Anyrail kun je opslaan als JPG, dan krijg je een high res JPG van je baanplan :)

En ik zou bijvoorbeeld als ik jou was op de onderste poot een kopstation maken en dan met een ruime dubbelsporige lijn naar boven en rechts door een kleiner station heen en aan het eind een railspiraal in. Dan heb je wat rangeerwerk met getrokken treinen in je kopstation en je trek-duw treinen kunnen lekker op en neer pendelen (y)

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #33 Gepost op: 30 July 2009, 19:03:05 »
Voor de leesbaarheid kun je ook de tekst vergroten. Rechtermuisklik op de tekst, keuze menu.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #34 Gepost op: 30 July 2009, 19:04:43 »
Hoi Remco,

Hoe bedoel je, een kopstation onderin, waarin de treinen vanaf links (zuid van het rangeerterein) in komen rijden? (dus in plaats van de geplande helling aan de linkerzijde?) Dan kan ik volgens mij weer niet rondrijden (dit ivm intercity's).

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #35 Gepost op: 30 July 2009, 19:10:15 »
Hoi Gerard,



Even HEEL simpel, zoiets :)

Intercity's hoeven niet door te rijden, dat doen ze op bijv. Den Haag ook niet :)

Ze kunnen ook terugrijden ( o.a. Koploper, Virm ) of lok laten omlopen.

Als je echt een rondje wil rijden zul je het anders moeten aanpakken. Maar het voordeel van een kopstation is dat je minder ruimte
verliest aan de andere kant van je station als je doorrijdt en dus het kopstation iets groter kan maken.

En dan op het lange rechte stuk nog een klein doorgaand station waar IC's wel door rijden en stoptreinen stoppen.

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #36 Gepost op: 30 July 2009, 19:13:06 »
Remco, ik snap wat je bedoelt.

Aan het bezwaar van weinig afwisseling lijkt dit niet direct te voldoen. Ik zal nog eens even verder broeden.

Ik heb overigens het plaatje in mijn laatste post vervangen door een met wat meer resolutie en grotere tekst.

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #37 Gepost op: 30 July 2009, 19:18:45 »
Hoe bedoel je weinig afwisseling ?

Om je een idee voor een kopstation te geven:



Hier kun je 2 getrokken IC's kwijt en 3 trekduw combinaties. Dit is 6 meter breed. Waarbij je nog een dubbele aftakking richting een opstelterrein hebt.

Dus stop en IC materieel kan hier komen.

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #38 Gepost op: 31 July 2009, 09:51:19 »
Hoe bedoel je weinig afwisseling ?

Remco, ik ga kijken wat ik met je suggestie kan doen.

Wat ik bedoelde met "weinig afwisseling" is wat Jakop bedoelde met zijn opmerkingen over schaduwstations. Mijn volgende poging zal er op gericht zijn aan deze beide ideeën recht te doen.

Gelukkig heb ik voldoende tijd voor het op mijn gemkje ontwerpen van een goed baanplan. In de loop van augustus / september vind de opknapbeurt van ons huis plaats waar ik nu nog even op moet wachten.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #39 Gepost op: 31 July 2009, 17:08:19 »
Okay, een nieuwe versie waarin denk ik de voordelen van beide opmerkingen zijn opgenomen.

Het zichtbare gedeelte (tot -10cm) - de aquaduct-truuk !! :




een schaduwstation (op -25 cm):




En alles bij elkaar:




Er kan nu rondgereden worden (via het schaduwstation), er kan worden gependeld en in de toekomst wellicht ook gerangeerd.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #40 Gepost op: 31 July 2009, 17:43:47 »
hmm...ja, die bocht uit het station leidt de treinen weer langs het station...ik heb maar het gevoel dat er veel meer in zit (in die mooie grote ruimte die je hebt)

Is er een reden (ramen of zo) dat je niet langs de wanden bouwt?
Ik heb nl. vanmiddag wat zitten schetsen met een tafel langs de muur, maar ben er nog niet uit.....als dat zover is plaats ik hier wel een schets of zo

groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #41 Gepost op: 01 August 2009, 08:27:18 »
Dag Jakop,

Ik ken het gevoel, dat blijft mij ook bezighouden. Ik kan inderdaad niet langs de muren. We moeten bij alle ramen blijven kunnen.

Wellicht dat die bocht verborgen kan worden (in bebouwing of bos of zo...),

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #42 Gepost op: 05 September 2009, 15:29:25 »

Zie hier het nieuwe ontwerp voor mijn schaduwstation. Ik heb besloten op dit niveau met de bouw te beginnen en het ontwerp van de zichtbare baan later af te maken. Zie ook het draadje over de bouw.




Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #43 Gepost op: 08 October 2009, 16:59:27 »
Mijn nieuwe ontwerp heb ik inmiddels wat uitgebreid. Hieronder een impressie. Zie ook het draadje over de bouw.

Het ontwerp bevat een doorgangsstation en een kopstation, een klimspiraal en een schaduwstation.

Suggesties uiteraard weer welkom.

Het schaduwstation

Hieronder zie je een nieuw ontwerp van het schaduwstation niveau. Je ziet een schaduwstation bovenin, het heeft 9 opstelsporen en een doorgaand spoor. De te bouwen klimspiraal is in donkerblauw getekend, rechtsboven. Deze spiraal overbrugt 25 centimeter hoogteverschil. Om de klimspiraal heen loopt een extra spoor, zodat er ook al gereden kan worden als de bovenbaan nog niet klaar is.

Ook zie je onderin de hoofdbaan uit de westkant van het hoofdstation komen, die duikt de diepte in, maakt een grote bocht en gaat naar het schaduwstation.




Het zichtbare (bovenste) niveau)

Hieronder zie je het ontwerp het zichtbare niveau van mijn modelbaan. Je kunt op het plaatje klikken voor meer details.

Bovenaan, in het rood, vind je het hoofdstation, Wassedam. Dit ontwerp is gebaseerd op station Meppel uit het grootbedrijf. Aan de linkerkant van Wassedam gaat de hoofdlijn (blauw dubbelspoor) een tunnelbak in naar het schaduw niveau. Vlak buiten het station aan de linkerkant splitst ook een enkelspoor lijntje af naar Beijdorp, een kopstation op het onderste gedeelte van de tekening. Dit enkelspoors lijntje klimt, om linksonder met een viaduct de hoofdlijn te kruisen en dan weer te dalen richting Beijdorp. Onderin zie je (los) het ontwerp voor de werkplaats (bruin), die moet nog een plekje krijgen.




De hele baan in een plaatje

Voor de volledigheid het hele plaatje. Zonder de hoogte gegevens Uit het ontwerp programma (AnyRail) kun je hier geen chocola van maken ben ik bang.


« Laatst bewerkt op: 08 October 2009, 18:16:26 door Gerard Wassink »

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #44 Gepost op: 10 October 2009, 11:24:25 »
ik vind persoonlijk de eerste 2 onwerpen de mooiste

en ik heb daar nog een suggestie voor
namelijk:
-

oordeel zelf 

mark