Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Marcel112
Vandaag om 12:35:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)  (gelezen 15497 keer)

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2009, 15:26:19 »
De klimspiraalschaduwstationniveauverbinding (past die op het bord?)

Zonder een screbblebordvergrotingsset niet  ;D

Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2009, 17:30:09 »
Per ongeluk hetzelfde plaatje vervangen, daardoor zit in mijn vorige post nu het nieuwe plaatje ook... Nou ja...

In elk geval twee schaduwstations ontworpen, een voor elke richting. Door de schaduwstations opnieuw en wat efficienter te ontwerpen kon ik er met gemak twee kwijt. Vloeiende bogen zijn onder de oppervlakte immers wat minder belangrijk...

Het kruisspoor tussen de spiralen is inmiddels ook ingetekend.

De ruimte in Zuid-Oost bestaat nog steeds...



Uitleg:
Lichtblauw: schaduwstation
Rood: Wassedam
Donkergroen: Beijdorp
Bruin: Werkplaats / rangeersporen
Geel: Paradevak !

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2009, 01:52:43 »
Even in twee niveaus denken...

en dan ziet het er goed uit (y)

Het opsplitsen van het schaduwstation en 2 éénrichting stations is een goede optie.

Wanneer begin je met bouwen? ;D

Groet, Ruurd

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2009, 11:57:22 »
Het laatste ontwerp ziet er goed uit.
Laat de bouw beginnen! :D
Succes.

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2009, 12:05:31 »
 (y) Gerard!!

Nog 1 opmerking. Van de rechter klimspiraal heb je nu de keuze om:
1. "te keren" via het onderste schaduwstation
2. "een rondje te rijden" via het bovenste schaduwstation.

Via de linker alleen maar de optie om te keren via het bovenste schaduwstation.
Een verbinding van de linker spiraal met het onderste schaduwstation geeft je hier ook beide mogelijkheden.
Misschien een beetje krap nu, maar een beetje schuiven met het onderste schaduwstation geeft waarschijnlijk genoeg ruimte.

In de ruimte van Zuid-Oost zou je als je wil rangeren iets industrie-achtigs kunnen maken.
Of...station Bijedorp wat meer naar het oosten plaatsen zodat de enkelsporige lijn er naartoe wat langer (lees realistischer) wordt.


Het zijn maar kreten....die jouw weer  op nieuwe ideeën kunnen brengen.....

ennu...als je gaat bouwen....FOTO'S!!!!!  ;D

Groet, Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2009, 12:22:36 »
Bedankt allemaal voor de tips. ik zal vanmiddag de plaatjes splitsen in een -250 niveau (beide schaduwstations bevinden zich daar, en een niveau 0 tot +15, daar bevindt zich het zichtbare gedeelte.

Over Jakop's suggestie moet ik nog even puzzlen, maar die zal ik als het kan ook meenemen.

Het bouwen zal (jammer genoeg) nog even op zich laten wachten. De ruimte is nu nog niet ge-isoleerd, dus eerst moet het dak nog van steenwol etc. worden voorzien.

Foto's komen er dan zeker!

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2009, 12:54:35 »
...
Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop

Lijkt me leuk... Maar ik ben bang dat dat wel een heleboel baanvakken gaat worden. Uitgeest is niet naast de deur. Volgens routenet is het 190,5 km van kern naar kern. Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn? LOL

Maar... een virtuele verbinding kan natuurlijk wel. Als je een eigen website hebt voor je baan, laat me die maar in een PM weten, dan link ik je vanaf die van mij.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2009, 14:50:06 »

TADAAAA... !!

Een voorlopig resultaat van het eerste ontwerp voor Wassedam - Beijdorp (vs. 4).

Het bovenste niveau


Enige uitleg

ROOD
In rood getekend vinden we station Wassedam, met vier dubbele sporen. Lange treinen hebben langs deze perrons  minsten 3 mtr tot hun beschikking. In de schaduwstations kan (niet op alle sporen, maar toch) met 2,5 mtr worden geparkeerd... De a en b sporen zijn apart vanuit alle richtingen bereikbaar.

BRUIN
Aan de Noordoost kant van Wassedam vinden we de werkplaats, een klein rangeerterrein waar op termijn misschien een loc loods en een dieseldepot komen te staan.

DONKERGROEN
In het donkergroen zien we het boemellijntje naar Beijdorp. Dit is een klein dorpsstationnetje met twee sporen en een omloopspoor. Wie weet komt hier ook een klein werkplaatsje...

GEEL
In geel aangegeven vinden we het paradevak. Nu nog enkelbaans. Wie weet een mogelijkheid voor toekomstige "paradebaanvakspoorverdubbeling". Het paradebaanvak stijgt en daalt een centimer of tien en kruist met een viaduct het lijntje Wassedam - Beijdorp.

Toekomst
Zoals gezegd eerder in dit draadje, in het Zuidoosten is nog een boel ruimte. Ik denk dat daar in de toekomst een haven of andere industriele bezigheden gaan ontstaan.


Het onderste niveau


Enige uitleg

Twee schaduwstations, een voor iedere zijde van Wassedam. Tussen de klimspiralen vinden we op schaduwstationniveau verbindingen. Helemaal links sluit de buitenspiraal van Klimspiraal West aan op schaduwstation Zuid, en van rechtsonder vinden we een overgangsbaanvak van de klimspiraalbinnenbocht naar schaduwstation Noord. Hiermee zijn de buitenste sporen van de schaduwstations ook doorgangssporen geworden.

Conclusie en vervolg
Ik ben tevreden over dit baanplan. Zoals gezegd zal de realisatie jammer genoeg nog wel even op zich laten wachten. Eerst moet de ruimte nog worden geisoleerd. Zodra dat is gebeurd worden er nog kozijnen en ramen vervangen, maar dat kan ook wel parallel aan de opbouw van het frame.


Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag. Ik ga sparen voor de benodigde rails, wissels, etc, etc.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2009, 17:32:57 »
Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Ik bedoelde het eigenlijk dat ik wel op één van m'n IC's de koersborden Wassedam kan plaatsen.
Naar het zuiden Groterdam en naar het noorden Wassedam  ;D

Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn?

Ja hoor, dat zijn er 211667 stuks (Märklin 2205) en dan hebben we het probleem van 3-rail ~ 2 -rail nog  ;D   Maar niet doen dus.....

Een eigen website heb ik niet, maar hier is de bouw van mijn baan te volgen.


Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2009, 15:21:16 »
Start van de bouw

Nogmaals bedankt voor het meedenken en dit draadje gaat verder als BOUWPROJECT.

Groet,

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2009, 10:32:33 »
In plaats van een gedeelte van de ruimte ben ik nu in de gelegenheid om de volledige ruimte (9 bij 6 meter) te gebruiken voor de modelbaan. Ex een kleine ruimte voor de ingang en een zolderluik). Ook wil ik om de baan heen kunnen lopen (al was het maar om de ramen open te kunnen zetten...).  Zie hieronder voor het nieuwe grondvlak:



Suggesties zijn welkom.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 July 2009, 16:48:09 »
Een nieuwe versie van mijn baanplan:

Omdat er nu meer ruimte is (het grijze grondvlak is 9 x 6 meter) heb ik gekozen voor een baanplan zonder schaduwstations.

Rechtboven vinden we Wassedam centraal, een kopstation.

Daaronder een werkplaats terrein (rechts) en een havengebied.

Linksboven een uitgebreid rangeerterrein met opstelsporen voor het materieel.

En onderin als laatste: Beijdorp, ook een kopstation.

Suggesties zijn weer welkom.






Groet,

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 July 2009, 17:09:47 »
Hoi Gerard,

Ruimte is top! Maar dit baanplan biedt eigenlijk alleen ruimte aan trek-duw combinaties.

En ik weet niet wat je precies wilt neerzetten, maar het station lijkt meer op een rangeerterrein ipv een station.

Er moet wel wat creatievers te ontwerpen zijn :) Je kunt bijvoorbeeld ook in een U bouwen als basis met wat pootjes extra voor een havendeel.

----------------------------
|
|         /-------
------/--------
|
|
----------------------------

Zoiets en dan op de lange poten een daling naar beneden of twee kopstations ( of 1 kopstation en 1 daling ? )

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 29 July 2009, 17:31:27 »
Remco,

Wat zou het doel zijn van een daling op de lange poten?

@Bart(PM):
- Heb je een suggestie voor het spannender maken voor het station (ik ben met je eens dat deze dat niet is)
- Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

De reden dat ik (nog) niet heb gekozen voor rondrijden is dat ik dan naar mijn idee te krappe bochten moet maken.

Wel: suggesties weer welkom.

Grz,

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 29 July 2009, 17:36:20 »
Je hoeft voor het grote deel geen daling te maken op de lange poten. Sterker als je het goed doet is op de lange poten vrijwel alles vlak. Als jij een kopstation maakt hoef je niet te dalen en na een doorgaand station kan een railspiraal komen naar het schaduwstation.

Dan kun je ruim 20 meter zichtbaar pendelen tussen kopstation en schaduwstation.

Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

En misschien als beginner zou ik wat beperkter beginnen, om eens wat te oefenen en technieken leren beheersen ;)

Gr. Remco.