Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Gezocht: loc 2400/2500 voor statisch object in Drachten  (gelezen 69281 keer)

Aspelix

• Gast
Re:Gezocht: loc 2400/2500 voor statisch object in Drachten
« Reactie #60 Gepost op: 09 June 2009, 16:42:16 »
Ik vind het een mooi en leuk initiatief, Jan.

Ik vind, dat je dan moet pakken wat je pakken kunt en wat technisch en ƒinancieel haalbaar is en eventuele exacte historische correctheid v.w.b. loc- en wagennummers wat naar de achtergrond moet schuiven.

Eventuele exacte historische correctheid v.w.b. loc- en wagennummers is in dezen mieren........rij, dat met een bordje met text bij het monument dan maar moet worden rechtgezet of toegelicht.
Het overgrote deel van de kijkers heeft geen benul van wat er reed (ja, een dieselloc ???) en al helemaal niet van welke nummers "dat spul" had. En zal het ook niet uitmaken.
Maar op die manier kun je de echte liefhebbers zoals hierboven tóch tegemoet komen met de informatieverstrekking.
In je ƒinanciële onderbouwing kun je al wel rekening houden met de plaatsing van zo'n informatiebord.

Zoals al is opgemorken: Het gaat om belastinggeld en als een uitgave goedkoper kan door voor 99,5% historisch correct te zijn i.p.v. 100%, dan moet dat maar.

Groet en veel succes met het initiatief.

Ruurd

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 09 June 2009, 18:38:58 »
Beste Jan ,

Jaren lang als ambtenaar gewerkt, weet ik hoe het gaat: toch zijn de opmerkingen " of het belastinggeld niet beter gebruikt kan worden" --zeker in deze tijd--niet te verontachtzamen. Zeker een Raad, die nu ongetwijfeld " opeens" heel daadkrachtig en kostenbewust zich wil profileren, zou wel eens een forse dwarsligger kunnen zijn, om het spoorjargon te hanteren. Dat je dit forum gebruikt om te kijken hoe je je plannen zou kunnen realiseren lijkt me slim: waar anders ( afgezien van andere fora, waar je nog meer info zou kunnen halen dan hier) tref je mensen die die trucjes al eerder hebben uitgehaald!
Persoonlijk zie ik nog ( eind 70'er jaren) een 2400 met wagens langs Rottevalle rijden ri. Groningen: Verbijsterd was ik dat die lijn werd afgebroken, maar daar was Drachten/Groningen niet alleen in: Met veel elan zijn de laatste restanten van een compleet dekkend (stoomtram)-netwerk in dit land in de zestiger/zeventiger jaren opgebroken: om dan nu, met een toenemende verkeerscongestie in grote(re) steden te mekkeren over vrije busbanen, nieuwe trambanen, etc...
Veel van die banen bestaan nog. Niet met rails, maar met onkruid...Het zou volgens mij een goed idee zijn, daar weer eens naar te kijken, niet alleen voor museum-banen, maar juist voor het interlokale verkeer. De ( kleinere) Gemeenten betalen zich nu al suf om onrendabele buslijnen, die in de spits ook vastlopen, in de vaart te houden: ik zou het wel weten, op het platteland: liever met 30 km/pu naar de stad, dan een uur in de file..
Ten slotte: Mocht je er in slagen, een 2400 te scoren: zorg ervoor, dat die minimaal goed geconcerveerd wordt: wie weet wat volgende generaties er mee willen/kunnen... denk aan Bello in Bergen...
groet, JanD

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 09 June 2009, 19:25:37 »
Ik weet niet wat ik ervan moet denken m.b.t. het benaderen van de museumclubs: denk je nou echt dat ze ook maar één haar op hun hoofd hebben die er aan denkt om de met veel moeite verworven locs weer af te staan? En de enige die evt. wel iets zou kunnen missen staat erom bekend helemaal niets kwijt te willen, nog geen bout of moer...
Inderdaad, niet geschoten is altijd mis, maar ik neem aan dat je de kans op succes ook zelf wel had ingeschat.

Verder ben ik inderdaad benieuwd of de terzijde gestelde VFLI-2400'en nou al gesloopt zijn of niet; daar was destijds wel sprake van namelijk. Transport van een geplukte 2400 scheelt ook in gewicht trouwens.

Overigens, de kans dat Railion goederenwagens kwijt wil is bijna 0. Alles gaat normaliter naar de sloop.

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 09 June 2009, 21:24:15 »
Bedankt voor jullie positieve reacties.
Helaas nog niks gehoord van de verschillende verenigingen en bedrijven. Verder nog geen contactpersonen in Frankrijk kunnen achterhalen. Hopelijk horen we morgen wat.

Het is inderdaad jammer dat al die mooie oude lijntjes zijn opgebroken. Zelf heb ik de trein naar Drachten nog zien rijden. Door de straten van Leek en langs de Folgeraloane en door Drachten. Echt jammer dat het in 1985 gedaan was. Leeuwarden-Stiens is ook zo'n mooi lijntje. Daar heb ik gelukkig nog heel wat foto's van, Drachten-Groningen helaas alleen vlak voor de afbraak in 1987 (had toen net mijn eerste fototoestel). In ieder geval heeft één van die foto's ter inspiratie gediend voor het terugbrengen van "vier spoorse lichtmasten" bij Nijtap. Hopelijk volgt er meer!

Date Jan

Aspelix

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 09 June 2009, 21:31:41 »
Tim,

Niet geschoten is altijd mis.  :o
Verder is jouw verhaal een groot pak speculaas, waar niemand iets mee kan.

En als aangeboden bemiddelingspogingen niet aangenomen worden, kan het haast alleen maar misdlukken.
Wacht dat nou eens af, voordat je weer een aantal veronderstellingen hier neerpleurt.

Groet, Ruurd 

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 09 June 2009, 21:49:37 »
Van Railion Benelux heb ik al de naam gekregen van een contactpersoon in Duitsland. Via Duitsland kunnen we op zoek naar terzijde gestelde Gs 120/127 goederenwagens en via Railion Denemarken naar een Gbs 150 goederenwagen. Daarnaast waren er nog goederenwagens die verdwenen zijn naar het dienstwagenpark van de NS. Daar heb ik al een lijntje naar toe uitgezet.

Wat dat betreft kun je pas de hoop opgeven als het op niets uitpakt.

Grtz,

Willem

Aspelix

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 10 June 2009, 00:20:06 »
(y) (y)
Ruurd

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 10 June 2009, 07:16:13 »
Heel erg bedankt, Willem! Dat klinkt goed! (y)
Ik hoop dat mijn zoektocht naar een locomotief vandaag wat oplevert.

Date Jan

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 10 June 2009, 09:51:10 »
Rotterdam Rail Feeding had verleden jaar nog een plukloc van de serie 600 staan. De kortste klap is om contact op te nemen met RRF.

Daarnaast lijkt het mij ook handig om het hoofd eens te buigen over een aantal goederenwagens. Je kunt hierbij denken aan gesloten goederenwagens van het type Gs, Gbs of schuifwandwagens van het type Hbis. Voor zover ik weet heeft bijvoorbeeld Railion nog een aantal wagens van het type Hbis SNAV in zijn wagenpark.

Grtz,

Willem

Ik heb net contact gehad met RRF in Rotterdam.
Zij gaan serieus bekijken wat ze voor ons kunnen betekenen. De 600 die ze nog beschikbaar hebben, rijdt "helaas" nog, dus die wordt het helaas niet. Een plukloc hadden we tot statisch object kunnen "ombouwen". Ik hoop zo snel mogelijk meer van hen te horen.

Date Jan

etienne

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 10 June 2009, 10:38:11 »
Even een gedachtekronkel (en misschien zit ik er helemaal naast).....er zijn toch ook nog "Franse 2400-en"?  Oftewel, moet het perse een ex-NS loc zijn of neem je een ex-SNCF loc en schilder je die in NS kleuren?
Zie je niks van (of er moet uiterlijk grote verschillen zijn) en alleen een kleine groep spoorweg"freaks"  zullen daar over vallen......
Dit maakt het vinden van een "2400"  wellicht wat makkelijker. Blijf je nog wel steeds met transport enzo. zitten......

Etienne

5166

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 10 June 2009, 11:13:30 »
Citaat van: NOHAB7
De 600 die ze nog beschikbaar hebben, rijdt "helaas" nog, dus die wordt het helaas niet.
Als ie nog rijdt, dan is ie toch niet beschikbaar ??? Op Feijenoord heeft RRF nog een 2e "RRF 5" staan; dit is een plukloc die voor ooit voor de Railtechbeurs in de kleuren van RRF is geschilderd en van nummer 5 is voorzien. Misschien willen ze die wel verkopen.

Groet, Edwin

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 10 June 2009, 11:42:09 »
De spreekwoordelijke trein is in beweging gezet. Er wordt intern gekeken of er nog terzijde gesteld materieel uit het dienstwagenpark beschikbaar is. Dit geldt ook voor de eventuele aanwezigheid van een terzijde gestelde Hippel die nog niet is afgevoerd t.b.v. sloop.

Grtz,

Willem

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 10 June 2009, 12:40:09 »
Als ie nog rijdt, dan is ie toch niet beschikbaar ??? Op Feijenoord heeft RRF nog een 2e "RRF 5" staan; dit is een plukloc die voor ooit voor de Railtechbeurs in de kleuren van RRF is geschilderd en van nummer 5 is voorzien. Misschien willen ze die wel verkopen.

Groet, Edwin

Edwin,
Van die tweede loc wist ik niet. Dat is interessant! De eerste rijvaardige loc wordt het dus niet, "is te goed voor ons project" en wordt nog gebruikt door RRF.

groet,
Date Jan

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 10 June 2009, 12:43:38 »
Even een gedachtekronkel (en misschien zit ik er helemaal naast).....er zijn toch ook nog "Franse 2400-en"?  Oftewel, moet het perse een ex-NS loc zijn of neem je een ex-SNCF loc en schilder je die in NS kleuren?
Zie je niks van (of er moet uiterlijk grote verschillen zijn) en alleen een kleine groep spoorweg"freaks"  zullen daar over vallen......
Dit maakt het vinden van een "2400"  wellicht wat makkelijker. Blijf je nog wel steeds met transport enzo. zitten......

Etienne

Etienne,
Wat het verkrijgen van een 2400/2500 betreft: de enige kans om er eentje te bemachtigen is Frankrijk. Er schijnen ook nog locs in Italië en Saudi Arabië. De status en ook de vervoerskosten van die loks lijken niet gunstig. Dus al het ons lukt om een lok van de serie 2400/2500 te bemachtigen, dan wordt het een Franse versie die wordt overgespoten in de NS-kleuren: waarschijnlijk de originele grijsblauw-gele kleur, maar bruin is natuurlijk ook nog een optie.

groet,
Date Jan

NOHAB7

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 10 June 2009, 12:44:32 »
De spreekwoordelijke trein is in beweging gezet. Er wordt intern gekeken of er nog terzijde gesteld materieel uit het dienstwagenpark beschikbaar is. Dit geldt ook voor de eventuele aanwezigheid van een terzijde gestelde Hippel die nog niet is afgevoerd t.b.v. sloop.

Grtz,

Willem

Hartstikke mooi Willem!! Ik wacht in spanning af!

groeten,
Date Jan