Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Complexe keerlus  (gelezen 7566 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 03 June 2009, 10:56:17 »
David als het over de kosten gaat, dan zitten er heel veel onnodige wisselverbindingen in je plan. En daarbij komt, dat dit niet met één enkele Ultieme Keerlusschakeling is op te lossen.
Zeg het maar moeten we verder denken of stopt het hier?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 03 June 2009, 11:31:21 »
Hoi Wim,

Ik geef gelijk toe dat de wissels bij B11.1/B12.1 eigenlijk onzin zijn.

Maar ik heb nu drie lange opstelsporen tegen de klok in (B01, B02, B03), drie lange opstelsporen met de klok mee (B08, B09, B10),twee korte opstelsporen met de klok mee voor de railbusjes (B11 en B12), wachtruimte om de opstelsporen te benaderen (B04, B06, B07, B05), en de mogelijkheid in twee richtingen te keren. Dit alles resulteert met Koploper in een vlot en afwisselend geheel in het zichtbare deel.

De kosten spelen uiteraard wel een rol: niet zozeer voor de keerlusmodules, dat kost gewoon wat het kost. Maar als er een paar honderd euro aan wissels, aandrijvingen en wisseldecoders bijkomt, krab ik nog even op m'n hoofd! Ook het feit dat de baan er al functionerend ligt maakt de drempel uiteraard wat hoger.
Bij nader inzien kan de Engelse wissel links volgens mij vervallen, zodat de kosten wat dat betreft weer meevallen:


Eigenlijk was de oorspronkelijke vraag: is het originele sporenplan met een keerlusschakeling op te lossen, zodat ik m'n kortsluitdetectie niet meer nodig heb. Maar zoals gezegd: zelf heb ik m'n hoofd er al meermaals over gebroken, maar geen goede oplossing gevonden.

Heel erg bedankt voor het meedenken zover.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 03 June 2009, 12:04:59 »
Hoi Wim,

Eigenlijk was de oorspronkelijke vraag: is het originele sporenplan met een keerlusschakeling op te lossen, zodat ik m'n kortsluitdetectie niet meer nodig heb. Maar zoals gezegd: zelf heb ik m'n hoofd er al meermaals over gebroken, maar geen goede oplossing gevonden.

Met een enkele keerlusschakeling zeker niet. Maar in dit plan met wat aanpassingen is meer mogelijk en krijg je langere opstelsporen en gebruik je minder wissels.
Volgende gedachte spinsel



Het kruiswissel wat je in plaats van het meegebogen wissel hebt toegevoegd moet een normaal kruis worden, lost daarmee al veel problemen op.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2009, 12:15:01 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 03 June 2009, 12:49:23 »
Dan wordt het dus zoiets:



Komt neer op ongeveer 90 euro aan nieuw railmateriaal. Er blijven genoeg aandrijvingen en wisseldecoders over om te hergebruiken.

Spoor B04 langer maken zoals je aangaf lukt niet, spoor B04 blijft dus tamelijk kort.

De kruising van RocoLine is niet geisoleerd, maar dat is waarschijnlijk eenvoudig aan te passen.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 03 June 2009, 13:19:26 »
David, ik denk ook dat je op b4 ook geen treinen moet laten stoppen, je kunt er zelfs een blokloos deel van maken.

Ik kom tot het volgende voorstel waarbij de sporen lang genoeg zijn (zelfde lengte als je opstelsporen), en die bepalen de lengte van je treinen tenslotte.

3 keerlusmodules dus voor dit deel van de baan, die onafhankelijk van elkaar werken.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 03 June 2009, 13:51:23 »
Hoi Wim,

Maar als ik dit zo bekijk, kan dit volgens mij op gelijksoortige wijze met het huidige sporenplan door van de drie bogen aan de linkerkant keerlussen te maken.

En als ik het goed begrijp, zou dat met jouw 'Ultieme Keerlusprint' moeten kunnen. Als ik naar de handleiding daarvan kijk, ben ik alleen nog niet zeker wat er met 'Melder GND, Melder A-B, Melder D-E en Melder-C' wordt bedoeld. Leveren deze nu een signaal aan de bezetmelder, bijvoorbeeld aan een S88-N?

Zeer bedankt voor het inzicht zo ver.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 03 June 2009, 14:17:31 »
David, dat kan inderdaad. Dan heb je denk ik minder mogelijkheden. Zekers als je de buitenste rails bekijkt. Maar maak er een mooie mix van, er zijn opties genoeg.



Bij deze is er een wissel verbinding komen te vervallen, maakt de binnenste lus een stukje langer.

De GND is voor de aansluiting op de s88 omgekeerde T aansluiting.

Melder A-B is het resultaat van de stroomdetectie van beide delen.
Melder D-E is het resultaat van de stroomdetectie van beide delen.
Melder C is het resultaat van de stroomdetectie van dit deel.

3 meldingen dus per module. Deze bied je aan, aan een terugmelder zonder eigen stroomdetectie, dus b.v. de s88, s88-n, de Lr100, de LR101, of de rocomotionterugmelder, de 63350 (Uhlenbrock(LocoNet))

Op al deze modules zit ook een aansluiting voor de GND.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 03 June 2009, 14:34:27 »
Bedankt Wim, ik snap het.

Ik ga het in twee stappen doen: eerst de keerlussen aanbrengen. Daarna eventueel de sporen nog eens verleggen. Maar ik denk (hoop) dat dat niet nodig is.

Je ziet mijn bestelling wel komen!

Nogmaals dank,

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 03 June 2009, 14:49:16 »
David, tot je dienst. En zo zie je maar dat er meer mogelijk is dan dat er in eerste instantie werd geschreven.  ;)
Het is aan je zelf wat je verder met deze informatie doet, maar maak er iets moois van.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 03 June 2009, 15:10:19 »
David, om het verhaal en het plaatje volledig te maken. Het bovenste niveau er bij betrokken. Want ook daar zit een keerlus.




De schade blijft beperkt tot 4 voorlopig, is nog afhankelijk van de twee andere sporen.

Mvg
Wim.



Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 03 June 2009, 16:55:00 »
Hoi Wim,

Je hebt gelijk, nou weet ik weer waarom ik voor die kortsluitdetectie koos op de wisselstraat met de kruiswissel! Dat is toch wel eenvoudiger. Het grootste bezwaar dat ik daartegen ondervindt is dat je de hele wisselstraat moet reserveren voor elke binnenkomende en vertrekkende trein.

De sporen sluiten als volgt aan:
De lichtroze is een railspiraal, en sluit aan op de twee stationssporen met de grote meegebogen wissels.
Die waar je nu een vierde keerlus bij hebt getekend sluit aan op de achterlangsliggende parallele sporen met de overloopwissels.
De twee spoortjes rechts waar je het vlak ingetekend hebt, lopen dood in een tunnel. Hierop wordt gependeld.

Dus inderdaad kom je dan tot vier. Scherp gezien!

Het is denk ik niet mogelijk twee of drie keerlusmodules nog wat creatiever in te zetten, zodat je wat bespaart.

David.


David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #26 Gepost op: 06 June 2009, 20:04:55 »
Met dank voor de snelle levering van de keerlusmodules door Wim, ben ik dit weekend druk aan het solderen!
Omdat de rails al lag, moet een deel van het schaduwstation 'omgepoold' worden. Dus alle bruine en rode draadjes omwisselen.

Het zal dus nog even duren, maar ik zal laten weten of het allemaal goed afloopt.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #27 Gepost op: 06 June 2009, 20:12:42 »
David, dan ben jij in ieder geval van de straat en kan je dus ook geen kattekwaad uithalen.

Verder suc6 bij het heraansluiten van de baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #28 Gepost op: 06 June 2009, 20:23:26 »
Nou, met een nestje van 5 kittens van 5 weken oud hebben we thuis kattekwaad genoeg!

Nou nog zorgen dat ze van de soldeerbout afblijven...

David.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Complexe keerlus
« Reactie #29 Gepost op: 06 June 2009, 21:00:13 »
Nou nog zorgen dat ze van de soldeerbout afblijven...

Dat hoef je niet te doen, dat leren ze echt zelf wel ;D.