Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Complexe keerlus  (gelezen 7565 keer)

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 10 June 2009, 14:00:40 »
Nou, pijn in m'n rug door het ondersteboven solderen, maar alles is aangesloten en werkt als een zonnetje.

Het mooie is dat ik op deze manier veel meer treinen tegelijk kan laten rijden, omdat de 'kritische sectie' eerst heel centraal lag, en dus maar door 1 trein kon worden bereden. Nu liggen de gebieden waarin maar 1 trein kan rijden verspreid, en kan de centrale wisselstraat in het schaduwgedeelte door twee treinen tegelijk worden bereden. Dat levert dus een veel vloeiendere doorloop op.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2009, 15:50:44 »
David,

Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat. One happy modelrailroader bijvoorbeeld.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 10 June 2009, 16:12:10 »
Inderdaad, maar wel besteed!

Toch nog een klein probleempje:

In een van de keerlussen wordt 1 van mijn loks niet gemeld. De bezetmelders doen alledrie bij deze lok niets.
Ongeacht de richting waarin de lus wordt bereden.
Als ik de lok andersom op de rails zet, dan ziet Koploper 'm wel. De andere loks die ik heb getest gedragen zich normaal op die keerlus. Bij twee vingers op de rails gaat ook de melding af.

In de andere keerlussen wordt deze lok echter wel gedetecteerd, ongeacht de richting waarin hij staat.

Ik vind dit erg merkwaardig! Ik heb wel twee dingen tegelijk gedaan:
- Keerlusmodules aangelegd
- S88LN's ingezet (S88 naar loconet).

Snapt iemand dit?

David.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 10 June 2009, 16:17:33 »
David, schakelen de relais wel, of doen die het ook niet. Of gaat het alleen om de bezetmelding?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 10 June 2009, 17:18:07 »
Ja, de relais schakelen. Er zijn al heel wat treinen doorheen gekomen zonder problemen.

Alleen met deze ene lok doet ie vreemd. Bij nader testen blijkt deze lok ook in tenminste 1 andere keerlus zich niet goed te melden.

Ik heb geprobeerd een schema te maken:
(Vetgedukt is melding)
Lok vooruit:
van A naar E: AB, C (heel soms korte melding), DE
van E naar A: DE, C, AB

Lok achteruit:
Van A naar E: AB, C, DE (soms kort tot relais klikt)
Van E naar A: DE, C, AB (soms kort tot relais klikt)

Ik heb twee andere loks getest, die doen het goed.

De lok meldt zich in de normale secties altijd prima.

Ook als je twee vingers op de rails legt krijg je al een melding.

David.

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 10 June 2009, 17:35:17 »
Ik denk dat het aan de decoder ligt. Als ik de decoder verwissel met een andere lok, verhuizen de problemen ook naar die andere lok.

Toch begrijp ik het niet: De lok rijdt gewoon, en dan neemt hij toch stroom af? Of werkt de bezetmelding in de keerlusdetectoren anders?

Soms geeft ie trouwens wel een hele korte flits van een bezetmelding, maar die valt dan vrijwel meteen weg. Daarnet zag ik zelfs een ander blok  (aangesloten aan dezelfde S88-N) heel kort mee-oplichten in het Koploper scherm. Zou het dan ook aan de S88-N kunnen liggen?

David.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2009, 17:51:18 door David »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Complexe keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 10 June 2009, 19:15:00 »
David, heb je de keerlusmodule aangesloten op een terugmelder of een stroomdetectie-terugmelder of een 'aangepaste' stroomdetectie-terugmelder ?
Of zitten ze allemaal op de S88-N ?

Sander
« Laatst bewerkt op: 10 June 2009, 19:17:26 door santerdam »

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #37 Gepost op: 10 June 2009, 19:31:25 »
Ik heb vier keerlussen, allen aangesloten op 1 S88-N, elk met 3 melddraden, en GND.

Deze zit na een reeks met 4 stroomdetectie-terugmelders (Viessmann 5233), en heeft dus nummers 3.01 t/m 3.16. Alleen de eerste 12 hiervan (4 x 3) worden gebruikt.

De 1e 5233 zit met een S88LN aan Loconet, en dat weer aan de Loconet T van mijn Intellibox.

Verderop zit nog een viertal 5233 melders, nummers 4.01 t/m 5.16.

Deze zijn apart met een S88LN aan Loconet verbonden.

Ik hoop dat dit verhelderend is! Zo niet, maak ik een plaatje.

David.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Complexe keerlus
« Reactie #38 Gepost op: 10 June 2009, 19:49:53 »
Het is duidelijk hoe het is aangesloten, David. Ik zat aan iets te denken, maar dat is het dus niet. Erg vreemd is je constatering "(soms kort tot relais klikt)", net alsof het omklappen van het relais de bezetmelding kan beinvloeden. Heb je op dat moment een grote belasting op de voeding (centrale / trafo) of heb je dan slechts 1 trein actief ?

Sander

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2009, 20:06:10 »
Op dat moment rijdt er maar 1 trein.

Maar de 16V voeding van de keerlussen komt van een aparte trafo, die verder alleen de verlichting verzorgt, en het schakelen van de wissels.

Inderdaad lijkt het of het relais er ook iets mee te maken heeft. Maar met een andere lokdecoder gaat het dus wel goed!
Het gekke is dus, dat het van de decoder lijkt af te hangen. Ik zal straks nog een aantal andere treinen laten rijden, om te zien of dat allemaal wel goed gaat.

Bedankt voor het meedenken.

David.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Complexe keerlus
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2009, 20:26:13 »
Is die 16V voeding zwevend tov de centrale of heb je een common ground ?

Sander

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #41 Gepost op: 10 June 2009, 20:42:34 »
Ik heb een ringleiding met 1 x rood, 1 x bruin en 1 x geel.
rood: rijstroom
geel: 16V
bruin: massa

Dus bijvoorbeeld rails op rood/bruin, wisselspoelen op geel/bruin.
Rood/bruin ook naar de Viesmann 5233's.


Ik heb alleen de GND van de S88-N hier niet op aangesloten. Was er niet zeker van of dat moet (is er een verschil tussen de massa en de GND van de S88 bus?).

Dus de GND's van de keerlussen zitten wel aan elkaar, met de S88-N, maar deze GND heb ik niet expliciet aan de bruine draad aangesloten.

Alle trafo's zijn uiteraard dezelfde kant op aan het lichtnet aangesloten. Dit zijn er 4: 1 voor de IB, 2 voor elke Power 3 Booster, en 1 voor de 16V voorziening. Op deze trafo's is de bruine draad expliciet doorverbonden. Tot nu toe leverde dat nooit problemen op.

David.



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Complexe keerlus
« Reactie #42 Gepost op: 10 June 2009, 20:48:43 »
David,

Dit gaan we samen oplossen. Sander brengt je op dit moment alleen maar op een dwaalspoor, hoe goed bedoeld dan ook.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Complexe keerlus
« Reactie #43 Gepost op: 10 June 2009, 20:50:50 »
Het probleem zou mogelijk (zeg ik heel voorzichtig) verband kunnen houden met wel/niet doorverbonden massa / GND. De S88-N zit via de S88-bedrading immers aan andere detectie-bezetmelders (die soms wel/niet bezet zijn). Dit is echter het grensgebied van m'n kennis, dus lijkt het me beter te wachten tot Wim reageert. Ik heb wel een vermoeden, maar weet het niet zeker genoeg.

Sander

[edit] Ik zie dat Wim inmiddels al reageerde [/edit]

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Complexe keerlus
« Reactie #44 Gepost op: 11 June 2009, 11:11:22 »
Tijd voor een kleine update:

Dankzij de hulp van Wim is het probleem met de slechte meldingen in de keerlus van die ene lok opgelost. Een extra weerstandje in de lok over de railaansluiting (rode en zwarte draden van de decoder) van 10KOhm stelt een goede detectie van stroomafname zeker. Het werkt nu feilloos.

Een ander probleem dat ik nog heb met valse terugmeldingen heeft volgens Wim vrijwel zeker te maken met de overgangen tussen wel en niet gedetecteerde secties. In mijn geval zitten de wisselstraten aangesloten op een ringleiding, rechtstreeks vanaf de boosters. Dit veroorzaakt een spanningverschil met de secties die wel door een bezetmelder lopen. Zodoende komt hier nog een kleine schakeling tussen.

Zie hieronder voor de geinteresseerden een globaal aansluitschema met de bewuste schakeling:


Wim, ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik het plaatje van de schakeling van je site heb overgenomen.

Al met al een heel klusje, maar het werkt nu perfect.

David.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2009, 11:27:27 door David »