Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Complexe keerlus  (gelezen 7561 keer)

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
Complexe keerlus
« Gepost op: 02 June 2009, 17:21:41 »
Beste lezers,

In mijn schaduwstation zit een ingewikkelde keerlussituatie. Op dit moment heb ik deze opgelost m.b.v. een kortsluitdetectie middels de Power3 van Uhlenbrock: bij kortsluiting wordt onmiddellijk de grote (donkerbruine) wisselstraat WS5 omgepoold. Dit werkt normaalgesproken goed.

B05 wordt tegen de klok in bereden, en B04 met de klok mee.
Alle andere sporen worden gebruikt als opstelsporen.

De oversteek van WS4 naar B04.1 is op dit moment uiteraard gevaarlijk voor loks langer dan het Engelse wissel, en wordt door Koploper verboden.

Na het lezen van alle info over de Funky keerlus, vraag ik mij af of dit niet wat netter kan zonder kortsluiting. Maar gezien het sporenplan zie ik niet helemaal hoe dit enigszins eenvoudig (en zonder een dozijn bezetmelders) mogelijk is.
Heeft iemand een idee hoe je dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

David.

Sander

• Offline Offline
Re:Complexe keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2009, 17:52:04 »
Waarom zit die engelse wissel erin?

Mijns inziens is die kruising overbodig.
Haal die eruit, probleem opgelost.

Misschien heb je een goede redenatie voor die wissel en zullen we moeten zoeken naar een andere oplossing.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2009, 18:58:18 »
Die wissel zit erin omdat ik langere treinen wil kunnen keren. Op deze manier heb ik feitelijk twee keerlussen in één.
De sporen liggen overigens al, en de treinen rijden al een jaartje rond!

Het bovenste zichtbare deel ziet er uit als bijgevoegd. Het onzichtbare deel is hier gestippeld. De oranje boog is B30.1, de roze is B13 (een railspiraal dus).

In principe is dit alleen een station met twee sporen. Ik wil uiteraard een trein die in een bepaalde richting vertrekt, ook wel weer eens uit die richting zien terugkomen. Het keren gebeurt dan in het schaduwstation via die Engelse wissel.

De techniek met de kortsluitdetectie heeft me nog niet in de steek gelaten, maar ik ben gewoon benieuwd of dit fraaier kan!

David.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2009, 19:00:18 door David »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 June 2009, 19:58:57 »
David, het principe van de Funky keerlus is dat je detecteert dat een trein 'n bepaald baanvak binnen komt en vervolgens heb je 'n lang baanvak nodig waar de trein in z'n geheel op kan staan. Daar wordt dan de polariteit omgeschakeld. En daar verwacht ik in jouw baanplan 'n probleem. Je hebt eigenlijk nergens ononderbroken baanvakken die lang genoeg zijn voor de Funky layout.

In het eerste plaatje komen de bogen aan de linkerkant mogelijk in aanmerking. Maar ik twijfel of die lang genoeg zijn voor 2x2 detectie segmenten en 'n lang omschakelsegment.

Sander

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #4 Gepost op: 02 June 2009, 20:08:26 »
Hoi Sander,

Ja, dat gevoel had ik al! En met Koploper kun je volgens mij niet een baanvak ompolen. Dat zou het eenvoudig maken.
Of zou dat kunnen als speciale actie met bijvoorbeeld een bistabiel relais aan een wisseldecoder.

Dit was ook de reden dat ik met kortsluitdetectie werk. Ik ben bang dat het niet echt anders kan.

David.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2009, 20:11:23 door David »

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 June 2009, 20:17:53 »
David,

Met koploper kan het als je de keerlus aan een relais hangt, dan kun je met speciale acties dat relais schakelen.

Het enige waar je dan last van hebt is dat je alleen met Koploper kan rijden, wil je een keer iets testen zonder Koploper en alleen op de handregelaar rijden dan kom je in de problemen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2009, 22:07:04 »
Misschien is dat laatste wel handmatig rijdend op te lossen door met een drukschakelaar het baanvak om te poolen. maar of het daarna goed gaat in koploper als je dan automatisch gaat rijden weet ik zo niet.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #7 Gepost op: 02 June 2009, 22:19:50 »
Misschien kan dat wel, maar dan blijf ik liever bij mijn huidige situatie.

Ik wil het anders wel zodanig opgelost hebben dat ik er geen omkijken meer naar heb, zeker aangezien het in het schaduwstation is, en ik zo'n 10 treinen tegelijk op de baan heb staan, waarvan soms 6 of 7 rijden. Dat ga ik handmatig niet onder controle houden!

David.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 June 2009, 22:22:05 »
Handmatig ompolen en dat ook nog verplicht lijkt mij gedoemd te mislukken. Je kunt er gewoon op wachten tot het fout gaat. Zeker omdat het ook nog eens twee-richtings verkeer is. Je moet de zaak goedleggen voordat je het baanvak binnenkomt en dan nog het ompolen zelf.

Ompolen met een schakeling, die gestuurd wordt door Koploper zou voor mij ook geen oplossing zijn. Je baan kan dan immers niet meer zonder Koploper functioneren. Koploper is beslist heel goed, maar soms is handmatig rijden ook leuk.

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 June 2009, 22:28:21 »
David, wat denk je van deze oplossing (uitgangspunt 1e tekening) :
- Wissel W51 weghalen.
- Het losse grijze spoor alsnog met een wissel naar het gele spoor brengen.
- De Engelse wissel vervangen door een gewone wissel.
- Het spoortje van de Engelse wissel naar W55 weghalen
- Wissel W55 weghalen.

Dan heb je een prima uitgangssituatie voor een keerlus volgens het Funky principe.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2009, 00:25:39 »
Hoi Sander,

Ja, dat gevoel had ik al! En met Koploper kun je volgens mij niet een baanvak ompolen. Dat zou het eenvoudig maken.
Of zou dat kunnen als speciale actie met bijvoorbeeld een bistabiel relais aan een wisseldecoder.

Dit was ook de reden dat ik met kortsluitdetectie werk. Ik ben bang dat het niet echt anders kan.

David.

David, ik zal er in de loop van de dag mijn gedachte eens overlaten gaan, zal het eerst even voor mijzelf uitteken met een ander programma, want van dit gepiel word ik niet vrolijk.
Er zijn denk ik meerdere mogelijkheden waarbij de Ultieme Keerlus ingezet kan worden.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2009, 00:27:45 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #11 Gepost op: 03 June 2009, 07:41:29 »
Bedankt Wim.
Het plaatje is inderdaad wat klein, maar ik kan geen grotere versie uploaden op dit forum.

Bij voorkeur laat ik het plan dus zoals het is. Dit omdat het goed bevalt, en het met kortsluitdetectie in principe werkt.

En nogmaals (voor de zekerheid):
In de blokken B30 en B13 wordt in twee richtingen gereden.
B04 rijdt met de klok mee, B05 tegen de klok in. Hieruit volgen automatisach de rijrichtingen in de andere blokken.

Ik ben benieuwd!

David.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #12 Gepost op: 03 June 2009, 07:53:49 »
Sander, als ik je goed begrijp verlies ik op die manier een opstelspoor, en een keerlus.Treinen die binnenkomen over B30 moeten nu over B3, en verlaten het schaduwstation in de richting van B30.

Ik wil de treinen uit beide richtingen kunnen keren.

Dit is hoe ik je uitleg heb begrepen:

David.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 03 June 2009, 10:11:12 »
David, voor ik me er verder over buig, een voorstel tot aanpassing van het sporenplan, weet dus niet of het technisch op je baan uitvoerbaar is, maar ik denk dat je met deze verandering een behoorlijke hoeveelheid mogelijkheden erbij krijgt en dat de zaken eenvoudiger op te lossen zijn.

Laat het maar even weten.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2009, 10:42:00 »
Wim, dit is wel lastig. Rechts stijgen de sporen, maar niet helemaal in gelijke mate. Het zou eventueel met een meegebogen wissel kunnen, en een extra Engels wissel, maar de kosten zijn dan vrij hoog (nieuw railmateriaal, extra wisseldecoders). Even verderop is het hoogteverschil al te groot om de wissels betrouwbaar te kunnen leggen.
Bovendien wordt spoor B04 wel erg kort.

Hieronder het plaatje:

Kortom, ik ben nog niet heel enthousiast!

David.