Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:05:38
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:53:42
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 11:36:49
De modeltreinen van Spoorijzer door Treintje_komt_zo
Vandaag om 11:16:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:11:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 10:25:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:20
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren  (gelezen 44555 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #60 Gepost op: 22 October 2010, 11:42:37 »
We zijn benieuwd!

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #61 Gepost op: 09 February 2011, 10:28:03 »
Zo.... het wordt tijd dat ik ook met mijn Lima uit de kast kom.

Zoals ook al te lezen in het draadje van Overlast http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2523.msg531244.html#msg531244 heb ik van Maarten zijn dakkap gekregen. De mijne kreeg ik in 1969 en heeft 5 jaar dienst gedaan als speelgoed op mijn baan op zolder. Daarna 35 jaar in een schoenendoos tot dat de zolder van mijn ouderlijk huis i.v.m. verhuizing ontruimt moest worden. Het dakkapje een een zijschildje ontbraken inmiddels.


Ik heb inmiddels wat nieuwe onderdelen verzameld.


Mooi he? met dakkap en Sommerfeldt pantograaf

Aangezien dr wat nokjes zijn afgebroken op de motor heb ik besloten de 1310 te voorzien van een nieuwe motor van Motraxx


                                                                Foto Conrad



Zelf ontworpen frame

De tandwielen de wormen en het vliegwiel komen van Fa Weinert

Goed.... Plan de campagne.

Nieuwe dakkap
Nieuwe pantos Sommerfeldt 933
Nieuwe schuitjes Bernd
Ruitenwissers PB Messing
Nieuwe schildjes Ger Knijf
Nieuwe motor Motraxx
Nieuwe tandwielen Fa Weinert
Verf kleinspoor
Nieuwe buffers eigenbouw
Verlichting eigenbouw
Printplaat voor aansluiting verlichting en decoder eigenbouw
Decoder Tams LD-G33
Sleper voor 3rail Marklin

De meeste onderdelen zijn inmiddels in huis behalve de motor en de Marklin sleper, voor het frame zat ik eerst te denken aan aluminium maar dat is misschien wat aan de lichte kant. Ik ben nu opzoek naar een mooi stukje brons. Lekker zwaar, goede smeereigenschappen.
Wat betreft front en sluitseinen doe ik mijn inspiratie op bij Digirails en Conrad, verlichting in de cabine maak ik ook zelf. De Tams heeft 6 uitgangen dus moet allemaal kunnen.

wordt vervolgd


Rino
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 15:20:53 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #62 Gepost op: 09 February 2011, 10:38:41 »
Mooi plan dit; wat voor overbrenging ga je gebruiken? We kijken uit naar de vorderingen. Je gaat neem ik aan ook verlagen?
Wat betreft de leiding op het dak: kijk even goed op de dakfoto's eerder in dit draadje. De rode draad kun je het beste weghalen, dan twee isolatoren in het midden weghalen (bij de korte kant van het 'dakkapje') en bijplaatsen in de beide rijen naar de stroomafnemer toe. Maak dan twee isolatoren bij van iets afwijkend model voor in het midden, en laat op elke van deze een (1) leiding die van een stroomafnemer af komt, eindigen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #63 Gepost op: 09 February 2011, 10:54:02 »
Aangezien dr wat nokjes zijn afgebroken op de motor heb ik besloten de 1310 te voorzien van een nieuwe motor van Motraxx
Waarom deze motor? Heb je daar goede ervaringen mee?
Ik zou liever kiezen voor een klokankermotor. Wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #64 Gepost op: 09 February 2011, 11:17:08 »
Aha... nieuwbouw dus in feite, met een gepimpte Lima kap erop. Niet verkeerd.
Overigens ben ik zelf van mening dat de Lima-rijeingenschappen er nog mee door kunnen, als je de tandwielen lang laat inlopen, wrijvingspunten in de aandrijving verhelpt en de stroomafname verbetert ( en het geluid voor lief neemt). Maar ik rangeer nauwelijks. Als je dat wel doet, is de Lima motor+aandrijving inderdaad teveel uit de tijd.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #65 Gepost op: 09 February 2011, 11:27:02 »
@ Jan

Ik heb bij Weinert twee wormpjes modul 0.3, 2 getrapte tanwielen 20/10 mudul 0.3, 2x tussentandwiel 18T en 2x tandwiel op de as van 20T, hierbij worden 2 assen aangedreven. De bak wordt verlaagdt en misschien verschoven. Alles is nog mogelijk.
Alle isolatoren gaan fietsen want ze zijn mij veel te grof, zeker tov mijn Roco 1100. Ik heb al nieuwe van PB Messing.

@ Klaas.
Ik vrees dat het alles te maken heeft met GELD. :'(  Het Motraxx motortje kost €10,- een Faulhaber al snel €70,- a €80,-  Het is mijn eerste poging om een aandrijving te construeren en zo komen de kosten voor een aandrijving op ongeveer €20,- voor tanwielen en vliegwiel en €10,- voor het motortje. Uren niet meegerekend.


Ride On


Rino
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #66 Gepost op: 09 February 2011, 11:35:05 »
Nou Ja...... Nieuwbouw

Alleen het motordraaistel, ik was iets te entousiast toen ik frame schreef

In mijn Lima 1200 heb een Tams LD-G 32 en heb het register voor de snelheid op 50% gezet en nu klopt de topsnelheid wat beter vroeger was het net een TGV en die bestonden toen nog niet. Het geluid is dan ook best beschaaft en zou niet willen ruilen voor een MatriX 1200
Overigens door de lastregeling in de Tams is het kruipen ook een stuk beter, wel goed eigenlijk, komt misschien ook door de 100µF Elko

Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 13:54:13 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #67 Gepost op: 09 February 2011, 11:43:55 »
Het Motraxx motortje kost €10,- een Faulhaber al snel €70,- a €80,- 
Dan moet je toch eens goed op beurzen rondsnuffelen. Ik heb Faulhabers gevonden voor veel minder, soms zelfs voor €5.
Overigens weten die handelaren ook heel goed waar mensen naar zoeken. Motortjes voor 12V zijn uiteraard het meest gewild, en zijn dan ook vaak aanmerkelijk duurder dan motortjes voor 3 of 6 of 24 volt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #68 Gepost op: 09 February 2011, 12:16:42 »
Dat bedoel ik
€5,- voor een 3V motortje

Onderstaand wat foto,s van Dhr Conrad te Boekelo oeps Oldenzaal









Deze jongen is nieuw, heeft 2 jaar garantie, bronzen lagers, koolborstels, 5 polig anker, Made in Germany en kost maar een tientje
Kan ik geen buil aan vallen

T.z.t op een beurs eens rustig zoeken naar een 18v Faulhaber voor weinig vooral dat laatste is de sport.  (y)


Doe er uw voordeel mee


Rino
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 12:18:24 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3440
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #69 Gepost op: 09 February 2011, 14:15:40 »
Klaas, ik deel je mening wat betreft de kosten van Faulhabers, maar ook ik ben begonnen met een goedkoop (lees: zo goed als gratis) motortje bij m'n eerste aandrijvings-ombouw: ik wou niet het risico lopen een goed motortje te verprutsen. Ik kan de werkwijze van Rino, te beginnen met een goedkoop motortje, dan ook goed begrijpen.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #70 Gepost op: 09 February 2011, 15:04:56 »
@Jan

Is dit wat je bedoelde?



Ik ben vanmiddag maar aan het slopen geslagen en de isolatoren aan iemand belooft tot ik jou opmerking las over de isolatoren in het midden naast de dakkap. Jammer Maarten geen 10 maar 8, maar wel gratis ;D

Verder de Pantograven van isolatoren voorzien de lichtgeleiders verwijderd, de beglazing en de handgrepen.
Ik zie dat ik de tyfoon's moet verwijderen en nog gaatjes boren voor de sluitverlichting

wordt vervolgd

Rino

PS.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn voor deze en andere ouder wordende mannen de foto's als ze groot genoeg zijn aanclickbaar te maken daar onze armen tekort worden enzo.

« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 15:41:32 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #71 Gepost op: 09 February 2011, 16:08:15 »
Ja ongeveer, zie deze foto's door Rick op p. 3 van dit draadje:





Die twee in het midden zijn juist kleiner dan de isolatoren in de rijen, daarom heb ik er zelf twee geknutseld.

En nog de leiding aanbrengen, natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 16:10:49 door janw »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #72 Gepost op: 09 February 2011, 16:14:51 »
Ja....  maar nu nog niet  ;)
Wat vind je van de PB Messing isolatoren?

Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #73 Gepost op: 09 February 2011, 16:18:46 »
Best OK --maar waarom zijn ze beter dan de Lima's? Als je daar het oog bovenop van afsnijdt, lijken ze dan niet nog meer op de originele dan die van PB? Qua te grote hoogte ben je nu volgens mij weinig verder.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #74 Gepost op: 09 February 2011, 18:32:11 »
Zo zien de bewerkte Lima-isolatoren eruit na bewerking op een Trix 1100:

Oorspronkelijk zaten er van die kleine op waarvan ik er 2 heb laten zitten op de plaats waar de HS-leiding door deze 2 de loc in gaat (moet eigenlijk een stukje draad tussenuit).

De kleine ´invoerisolatoren´ zoals Roco die op de 1100 heeft zijn m.i. de beste:

De andere isolatoren op de Roco 1100 zijn eigenlijk te klein. Die van de Roco 1600 zijn het best om de ´grote´ isolatoren mee uit te beelden.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 13:20:27 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom