BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: janw op 26 mei 2009, 23:01:23

Titel: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 26 mei 2009, 23:01:23
Bij gebrek aan inspiratie voor de 1200 (hoe ga ik de frontruiten netjes krijgen?) en wel enige tijd om iets te doen, maar eens een zeer lang slapend project uit de kast gehaald: de Lima 1300.
Op zichzelf geen erg origineel projectje, Lima 1300 pimpen, maar verbeterde exemplaren van de laatste Lima-versie heb ik nog niet gezien. Terwijl daar echts iets van te maken is.

Andere gerelateerde draadjes:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1055.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8503.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10940.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12341.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17619.0.html

Mijn doel is: een goed lijkend model van de geel-grijze uitvoering zoals ik me ze herinner. De blauwe vind ik te 'braaf' ofzo. Wel mooi, maar niet het ideaal.
Ik heb meer dan 20 jaar geleden zo'n geelgrijze Lima met sierstrippen met grof gereedschap glad gemaakt en geel-grijs gekwast. Was daar toen blij mee. Later, uit tijdperktrouw, besloten die toch weer blauw met sierstrippen te maken (*handig*...), maar dat project is gestrand want te moeilijk. Model raakte onderop de stapel want in mijn herinnering had de kap ook teveel geleden om nog gered te kunnen worden.
Niet zo lang geleden scoorde ik op een beurs voor bijna niks een verse geel-grijze kap met sierstrippen. Plan: daarmee opnieuw beginnen.

Maar inmiddels is er een hoop veranderd. Er is een blauwe uitvoering van Rivarossi (maar niet geel-grijs en ook niet verkrijgbaar), er is een best wel tegenvallende NS 1300 van ELectrotren, en zowaar blijkt Lima nog eens een verbeterde geel-grijze te hebben gemaakt die er op het eerste zicht goed getroffen uitziet, maar bij nadere beschouwing allerlei typische Lima-gebreken heeft. Maar in elk geval zijn daar de sierstrippen van de kap af dus dat zou een redelijke start zijn. Nadeel: moeilijk te krijgen en dan eigenlijk te duur voor een Lima-model. Pogingen om een losse kap te vinden mislukt.
Onlangs op Marktplaats een 2ehandse 1308 gekocht, die bij aankomst zowaar in perfecte staat bleek.
Ik heb nu dus 2½ loc: een complete nieuwere geelgrijze, en een ouder onderstel met twee oudere kappen. Bij nadere beschouwing bleek mijn oorspronkelijke kap toch best te redden.
Plan is dus nu: nieuwere 1300 pimpen en oudere kappen opknappen, de sierstriploze tot een tweede geel-grijze (met 2-punts frontverlichting), en de andere tot een blauwe. Deze moeten dan samen doen met een onderstel, totdat ik daarvan ook wel weer een keer de onderdelen vind. Ze kunnen toch niet allemaal tegelijk rijden (en voorlopig rijdt er toch niks want baan kan niet worden opgezet).

Als eerste dus: het pimpen van de 1308, de nieuwere Lima-versie. Wat moet er gebeuren?
-verlagen
-stroomafnemers
-koplampen
-led-verlichting
-detaillering
-gietnaden op de koppen wegwerken
-baanschuivers aan de draaistellen
Overspuiten lijkt niet nodig. Het geel is weliswaar iets te donker en te rood, maar het schilderwerk zit er zo mooi op dat een ingreep vooralsnog niet de moeite waard lijkt. De gietnaad op het geel bij de neus accepteer is dus maar. Als-ie op het grijs weg is, is het vast al een stuk beter.

De lelijke koplampen op het Electrotren-model zijn misschien wel mijn belangrijkste reden om dat model niet te kopen, dus die lampen ga ik hier speciale aandacht geven. Ik vind ze erg belangrijk voor het totaalbeeld.

Uitgangspunt: deze foto

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS1300-636bade099e39.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS1300-636bade099e39.webp)

Het Lima-model als geleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9354-636bfb653fd24.webp)
De uitvoering van de lampen voldoet niet, en daarmee het hele 'smoel' niet, als we een model even als 'portret' beschouwen, maar ze hebben in elk geval wel de juiste maat.

Klassiek te hoog op de pootjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9362-636bfb6530db7.webp)

Oude en nieuwe Lima naast elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9367-636bfb6515440.webp)

Stap 1. Verlagen. Procedure is inmiddels redelijk bekend
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9479-636bfb64b0d90.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9478-636bfb64bac13.webp)
Gat geboord met de boorkolom. 150 is het gewicht in gram (het gewicht in de oude versie weegt 130 gram!)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9476-636bfb6504c78.webp)
nieuwe bevestiging aan het raampjesframe vastgezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9477-636bfb64dcf60.webp)

Dan treedt er een complicatie op: het schroefje van de stroomafnemer raakt de metalen bovenkant van de motor al voor de correcte laagte is bereikt. Nieuwe draagcontructie maken voor de stroomafnemers, zodat de schroef uit het interieur kan verdwijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9486-636bfb648a204.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9487-636bfb6460ca5.webp)
Nu kan het schroefje aan de binnenkant verzonken worden en is het probleem opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9489-636bfb644a1bd.webp)

Stap 2. Nadere detaillering. Knapt het smoel al enorm van op. Hoofdreservoirleiding aanbrengen, buffers dunner vijlen en gaatje in het centrum maken. Spijl tussen frontruiten donkerder maken. Randen van de inzetramen met stift zwart maken. Binnenranden patrijspoortramen ook grijs of zwart maken. Overbodig geworden gaten onder de deuren dichtmaken. Handgrepen bij de deuren weghalen en gaatjes boren voor los ingezette exemplaren. Stekker links op de bufferbalk en remslangen volgen nog. Schroefkoppelingen van MK, na solderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9483-636bfb648e0ed.webp)
Nog een keer het voorbeeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS1300-636bade099e39.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9494-636bfb641e13b.webp)
Het zwart maken van de originele lampinzetten is alvast een goede stap voorwaarts.
Grijs naast frontruiten en op het 'voorhoofd' is met een kwast bijgewerkt na wegschuren van de gietnaden. Er komt straks nog een lag blanke lak overheen, dan heeft alles in ieder geval weer dezelfde oppervlakte-glans.

Stap 3. Lampen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/LampNS1300-636bfb63e1ffb.webp)
Het zwart maken van het binnendeel gaf al verbetering, maar het totaal bleef te vlak. Verlengen is echter simpel. De binnenringen die door de kap heen steken zijn één gietstukje met de frontruiten. Afzagen en vervangen door zelfgemaakte buisjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9493-636bfb6434e65.webp)
plastic pijpje van 3 mm (of 3,2-3,4mm?), iets dikker maken met 2-3 laagjes plakband uit de keukenla, behalve laatste mm. Dunne deel donkergrijs, brede deel aluminium schilderen.
Resultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9500-636bfb63e6297.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9499-636bfb64097ce.webp)
Wordt vervolgd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 26 mei 2009, 23:55:44
Perfect, Jan! Gewoon de 'saaie' eerste versie geelgrijs bouwen! 1308 heb ik (in deze versie) goeie herinneringen aan. Zo vaak stonden ze in Groningen niet aan het perron en toen opeens de 1308 wel. Ik was 14 jaar keek voor het eerst bewust naar die dingen. Heb 'm van alle kanten bekeken.

*weer wakker* ;D succes verder
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 27 mei 2009, 08:59:01
Goed bezig Jan! Toevallig ben ik met eenzelfde 1308 bezig. Bij die van mij is het geel en grijs nagenoeg hetzelfde als bij de Roco 1145:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/P1210489-63718971127b9.webp)

Met welke kleur grijs heb je de loc bijgewerkt? Ik heb namelijk ook geen zin om de loc opnieuw te spuiten.

Ik heb zelf Roco-1100-onderdelen besteld om de 1300 te pimpen (patrijspoorten en een setje met remslagen lantaarnijzers e.d.)

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 27 mei 2009, 11:17:45
Ha Maarten,

Ik ben benieuwd naar jouw resultaat! Grijs heb ik zelf maar gemengd uit wit en zijdematte zwarte Revell verf (sm 302, als ik het goed zeg). Straks dus nog een laag blanke lak uit de spuitbus. Zo strak als nieuw zal het ook dan wel niet worden, maar dat waren de echte ook niet. Hopelijk wordt het eindeffect een soort doorleefdheid die een beetje in de plaats van weatheren kan komen.
Het geel is inderdaad goed genoeg om te laten, zeker omdat de loc verder zo netjes gespoten is
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 27 mei 2009, 21:33:24
Foto's van de echte natuurlijk ook volop op Nico Spilt's site:
http://www.nicospilt.com/index2.html
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Tedo op 27 mei 2009, 23:01:15
Mooi!

Ik heb dit in het verleden ook al eens gedaan (en ook met een blauwe 1310, geel grijze 1313 en gele 1306 en 1312):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1302a_1.jpg)

In KleiNSpoor kleuren, verlaagd, Sommerfeldts, ledverlichting, GM&S ramenset, en met vrijstaande handgrepen op de neuzen en naast de cabine.
Met de koplampen heb ik het iets anders opgelost door de originele te gebruiken en verder naar buiten te laten steken (bij mij zijn de lampringen
echter zilver, dat verschilde per loc en soms zelfs per lamp op een en dezelfde loc).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 27 mei 2009, 23:10:14
Met de koplampen heb ik het iets anders opgelost door de originele te gebruiken en verder naar buiten te laten steken (bij mij zijn de lampringen echter zilver, dat verschilde per loc en soms zelfs per lamp op een en dezelfde loc).

Hoe heb je dat gedaan?

Ziet er heel goed uit --maar is-ie ook verlaagd?

Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 28 mei 2009, 10:34:12
Tedo, hoe heb je de handrails gemaakt?

Heeft de 1308 in de geel/grijze kleurstelling met A-sein wel aluminiumkleurige raamlijsten gehad? Volgens mij heb ik pas op dit forum een foto van de 1308 gezien met grijze raamlijsten.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 28 mei 2009, 11:09:49
Ik denk het wel: kijk eens op Nico Spilt's pagina over de 1300, deel 2, ongeveer in het midden. Daar staat een klein fotootje van de 1308 met een trein van Corailrijtuigen in 1984. Ik zie een 3e frontsein en volgens mij ook metaalkleurige raamlijsten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Tedo op 28 mei 2009, 20:17:31
@ Jan; hij is verlaagd. De koplampen heb ik los gemaakt van het frame waar ze op zitten samen met het cabineglas (dat ik niet meer nodig had omdat ik GM&S ruitjes geplaatst heb) en vervolgens verder naar buiten stekend vastgelijmd. Daarna de randen zilverkleurig geschilderd.

@Maarten: de handrails heb ik gemaakt van messingdraad; in de vorm gebogen en daarna in gaatjes in de kap vastgelijmd aan de uiteinden.
Daarna van binnenuit de kleine spijltjes (om de zoveel mm zit er een) ertegenaan gelijmd.

Wat betreft de 1308, zie hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1308.jpg)

Er zijn zeer veel variaties in kleuren van diverse onderdelen; zilveren of grijze cabineraamomlijsting, zilveren of gele patrijspoortomlijsting, gele of grijze handgrepen naast de cabinedeuren en natuurlijk de koplampringen (zilver, geel of grijs).
Ik zie dat ik nog een luchtslang op de neus moet plaatsen.  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 28 mei 2009, 20:44:54
Goed werk, die handrail. Maar ik wil de mijne niet overspuiten dus ik laat 'm. Op de andere twee kappen komt er wel een nieuwe.
Plaats die slang. Die doet veel. En kijk ook even naar de buffers. Kleine moeite, groot verschil.
Heb jij trouwens een foto waar die omloopplaat voor-onder op de neus inderdaad metaalkleurig is?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 28 mei 2009, 21:01:55
Ziet r goed uit! Moet ik ook nogsteeds doen met mijn eigen 1300-en. Vernummeren, andere stroomafnemers, en inzetramen etc is al gebeurd, nu nog verlagen...... Heb wel een Lima 1300 staan met een Rivarossi kap, Modeltorque motor etc.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Tedo op 28 mei 2009, 21:20:27
Heb jij trouwens een foto waar die omloopplaat voor-onder op de neus inderdaad metaalkleurig is?

Nee, helaas niet. Ik heb dat ooit gedaan omdat ik het mooier vond, maar Lima heeft dat deel wel goed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_loc_1312.jpg)

Ik ga het dus ook weer geel maken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 02 juni 2009, 11:31:52
Ik ben nu aan het kijken naar een cabine-interieur. Ik heb het boek van Bouman niet (als iemand een exemplaar te koop weet, houd ik me aanbevolen!). Ik mis dus wat documentatie. Heeft iemand een foto waarop de achterwand van de cabine te zien is? En hoe zit met de gang van cabine 1 naar 2?
En heeft iemand toevallig een foto van de dakopbouw die hij/zij hier kan plaatsen?

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 02 juni 2009, 19:44:25
Geen duidelijke dakfoto´s maar wel 2x de 1308:
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Locomotieven8.jpg)
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%201308.jpg)
Bron: www.feijenoordsemeesters.nl

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 24 september 2009, 22:06:09
Nou, er zijn weer wat vorderingen.

Het verlagen gaf eerst nog wat complicaties. Door de krappe boogstralen bij mij liepen de wielen tegen de binnenkant van de kap aan nadat die omlaag was gezet. Oplossing: binnenkant zijwand afsnijden/vijlen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1620.jpg)
De wand is dunner gemaakt waar die wielen hem dreigen te raken. Van buiten is er niets van te zien.

Er is verlichting met leds ingebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1617.jpg)
Het styreen plaatje kan gewoon tussen de aanwezige meegegoten 'staafjes' gezet worden.
De voorkanten van de bodemplaat zijn ingekort om in de verlaagde kap te passen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1614.jpg)
De weerstand is een potmetertje (rechts) zodat de lichtsterkte nog kan worden bijgeregeld.

De motor is helemaal uit elkaar geweest; de tandwielen zijn glad geschuurd en gepolijst, en het geheel is grondig gesmeerd; en er zijn stroomafnemers toegevoegd in het ongemotoriseerde draaistel (waarvan nu alle wielen stroom afnemen). De loc loopt nu gewoon goed, al blijft-ie lawaaïg.

Handgrepen bij de deuren van messing aangebracht, details bufferbalk, en de hele loc in de zijdematte vernis gezet.

Baanschuivers aangebracht en (zelfgeflansde) NEM-schacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1521.jpg)

Het aanzicht van de loc nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1639.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1604a.jpg)
(op de clubbaan van de HMC)

Nog te doen: een details toevoegen/verbeteren aan de draaistellen (opstaptrede, schroefveer);
detaillering op het dak (die kastjes voor aan de basis van de stroomafnemers, die Sommerfeldt er vroeger bij leverde, maar nu niet meer) en de hoogspanningsleiding verbeteren. Elementair interieur in de cabine.

Aan de twee andere kappen van de oude variant (1310) is ook het een ander gebeurd. Een is nu blauw, de andere geel.
Een beeld van de herstelwerkzaamheden aan het oudste en meest beschadigde exemplaar (waarvan ik de sierstrippen had verwijderd):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/p1000267.jpg)
Deze kap is nu inderdaad weer voldoende strak geworden (foto volgt)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 24 september 2009, 23:47:10
Netjes geworden. Een mooi gepimpte Lima 1300 hoeft helemaal niet onder te doen voor bv een Electrotren. De Electrotren heeft trouwens een te bol cabinedak, tis net een Spaanse versie in NS kleuren....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 25 september 2009, 09:08:05
Mooi gedaan, Jan!  (y)

Handig ook dat plaatje met LED's. Kan ik mooi toepassen bij mijn 1308 die ook een pimpbeurt krijgt.

Helemaal mee eens @Drent. Het meest storende (naast het te bolle dak) aan de Electrotren zijn de te brede en te lage frontruiten. Als je er een Roco 1100 naast zet, zie je het helemaal.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Besselspoor op 25 september 2009, 09:45:46
..Een mooi gepimpte Lima 1300 hoeft helemaal niet onder te doen voor bv een Electrotren. De Electrotren heeft trouwens een te bol cabinedak, tis net een Spaanse versie in NS kleuren....
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb 2 lima's, de blauwe 1310 en geel grijze (nieuwere) 1308 en vindt deze als basis veel beter dan de Electrotren. De kop is fout, want zoals in eerdere draadjes al gezegd,het is een RENFE cabine met te bol dak en de ruiten te klein. Maar ook de beplating boven het draaistel is incorrect, daar moet een vloeinde bocht in zitten en geen knik.
Ik vind dat voor het zijaanzicht van de loc een storende fout. Je kunt het makkelijk verbouwen maar daar koop je geen nieuwe loc voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_7.jpg)
Misschien eens kijken of er geen roco lok als basis gebruikt kan worden voor het verbeteren van de lima, bv een DB 151 serie of andere 6 asser...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Mispoes op 25 september 2009, 11:49:15
Kan ik mooi toepassen bij mijn 1308 die ook een pimpbeurt krijgt.

Vergeet dan niet de raamranden rond de cabine donkergrijs te maken en de randen rond patrijspoorten geel te maken.

De 1308 hoorde in het rijtje van de 1302, 1304 en 1305. Of je zou de loc moeten vernummeren, de uitvoering van de Lima hoort bij de 1301, 1306, 1309, 1311-1316 waarbij een voorbehoud moet worden gemaakt bij de 1313 i.v.m. de panto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img240.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img240.jpg)
E-loc 1308 met de niet zichtbare trein 2042 naast ex-museumstel 384 (tr. 7656) te Oldenzaal, 31-01-1986

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 25 september 2009, 12:01:26
Hier enkele van mijn 1300-en. Allemaal Lima, behalve de blauwe. Das een Rivarossi met Lima onderstel en Modeltorque motor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/rivarossiLima2-638668f3117e3.webp)

De door Overlast en Besselspoor genoemde dingen over de Electrotren zijn ook exact de reden waarom ik er ook nooit eentje zal kopen. Liever dubbel zoveel neertellen voor een Rivarossi, of een Lima verbouwen.....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 25 september 2009, 12:03:56
Citaat
De 1308 hoorde in het rijtje van de 1302, 1304 en 1305

Hmm, das bij mij ook niet gebeurd. Ik heb de 1308, 1313 en 1316 in geel/grijs rondrijden. Dus de 1308 had geen zilveren raamlijsten en patrijspoorten....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Mispoes op 25 september 2009, 12:10:57
Inderdaad, in 1978 ging men er ineens toe over de raamranden grijs resp. geel met de bakkleur mee te schilderen. Een betere foto van de 1308 heb ik eigenlijk niet. Of hij reed te snel, of hij reed in het donker òf verstopte zich achter een hek en hondekop...

Hier enkele van mijn 1300-en.

Jij hebt ze alle 17? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 25 september 2009, 12:32:47
Citaat
òf verstopte zich achter een hek en hondekop...

Aha, dus ook de 1308 speelde graag verstoppertje!

Citaat
Jij hebt ze alle 17?

Er waren toch 18 1300-en  :P

Nee een stuk of 9 geloof ik. En een plukloc (uiteraard). Ik probeer wel ooit van de series 1000 en 1300 de hele reeks compleet te krijgen. Alleen heb je dan bij de gele 1300-en het probleem dat de 1302, 1305, 1312, 1313 en 1316 grote cijfers op de cabine hebben. Voor zover ik weet heeft KleiNSpoor alleen maar de normale cijfers als transfers. De 1302 kun je nog als blauwe locs met halve stroomafnemers uitvoeren, alleen weer niet tegelijk met de 1313 in het grijs met dito stroomafnemers. Dus mijn ontbrekende nummers in de 1300-serie leveren wat kleine probleempjes op  ::)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 25 september 2009, 13:01:03
@Mispoes: ik dacht dat dat verven van de raamranden en grijs maken van de handgrepen een later stadium van het geelgrijze kostuum was (dus dat de 1308 wel heeft rondgereden zoals Lima 'm maakt --maar ik heb daar inderdaad geen foto van). In elk geval laat ik de mijne zo, gewoon omdat ik de geverfde variant minder mooi vind. De Lima-beschildering is goed genoeg om te laten zitten, ook als het dan maar niet precies klopt met 1308.

Bezwaren tegen het Electrotren model: helemaal mee eens. Ik vind 'm best weinig lijken op de 1300 zoals ik hem ken. Te kleine frontlampen, verkeerde frontramen, te bol dak: gewoon niet hetzelfde smoel. En zijn die draaistellen niet ook te kort ofzo? Volgens mij is daar ook iets anders.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Mispoes op 25 september 2009, 13:05:21
Nee, de 1308 heeft niet alszodanig rondgereden, ik heb foto's gezien die dateren van eind jaren '70 en daar is de 1308 al in depressieve toestand op te zien. De 1313 is in 1987 met zilveren raamranden de renovatie ingegaan...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 25 september 2009, 13:10:46
Op pagina 1 van dit draadje staan wel verschillende duidelijk foto's van de 1308.

Ik was er een tijd terug al achter gekomen dat raamlijsten grijs moeten zijn. Wel jammer, want ik vind het aluminium juist wel mooi staan. Volgens mij heeft de 1308 in '78 het derde frontsein gekregen. Waarschijnlijk dat de loc toen ook opnieuw geschilderd is. Dan moet ik mijn 1308 misschien maar omnummeren. Dat zou dan omnummerren + omspuiten worden, want onder de grijze laag zit het geel... En laat ik nou geen zin hebben om het model te gaan spuiten (ik mòet tenslotte eerst mijn 1400 afmaken!)

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 25 september 2009, 14:37:32
Citaat
Dat zou dan omnummerren + omspuiten worden, want onder de grijze laag zit het geel...

Als je geluk hebt lukt het ook als je met beleid de oude nrs verwijderd. Ik heb mijn 1313 en 1316 ook gemaakt uit een 1308, en dat ging bij de een beter als bij de andere. De nrs op de neuzen zijn n makkie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 25 september 2009, 15:34:39
Hoe heb je dat gedaan? Heel fijn schuurpapier?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Drent op 25 september 2009, 16:08:20
Met een wattenstaafje. Eerst ff onder de kraan, daarna met een heeel klein beetje vloeibaar schuurmiddel erop voorzichtig zonder teveel te drukken de cijfers wegwrijven. Zo verwijder ik eigenlijk altijd oude nrs van locs. De ene keer met meer suc6 als de andere keer.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 25 september 2009, 23:08:55
Hmmm... tja, de mijne is al in de blanke lak gezet. Ik heb weinig zin om daar nog aan te komen.

Nog een NS-brief-kaart:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300a_2.jpg)

Nog wat van het model nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1695.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1623.jpg)

En oorspronkelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg9352.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Automatic-rock op 27 september 2009, 09:05:37
Mooi gedaan hoor!  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 20 november 2009, 22:49:10
Heeft iemand misschien een foto waarop de leidingen en andere zaken op het dak van een 1300 behoorlijk te zien zijn?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 20 november 2009, 23:10:48
Zo´n foto zoek ik ook al een tijd!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rick op 21 november 2009, 15:13:11
Maakt de versie nog uit? Ik heb hier foto's van de blauwe 1310 en gerenoveerde 1307 waarop wel iets te zien is qua kabels.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rick op 21 november 2009, 19:06:29
Deze dus, hopelijk zijn ze nog nuttig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img064_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img064_2.jpg)
Zandvoort, mei 1983.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img065_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img065_2.jpg)
Zandvoort, 29-08-1984.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 21 november 2009, 20:43:18
Ja, geweldig, krekwakwou. Bedankt!
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 21 november 2009, 20:57:54
 (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Remco. op 21 november 2009, 21:04:56
Deze dus, hopelijk zijn ze nog nuttig:
Zandvoort, mei 1983.

Plaatje, die 1310 ;D (y)

Super! Was het nog maar 1983 ;D

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 31 januari 2010, 14:52:08
Nu met verbeterde dakopbouw op basis van Rick's fotos en schuitjes van Bernd (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22196.msg332126.html#msg332126):


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2528.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2566.jpg)


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Tedo op 31 januari 2010, 14:57:28
Strakke bak hoor!

Ik vind het (mits flink gepimped) toch een van de beste vertolkingen van de 1300, die Lima's.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 31 januari 2010, 15:56:27
Inderdaad mooi! jan, ga je de onderste schijvenvan de isolatoren nog wit schilderen?

Je hebt wat mij betreft gelijk Tedo, Lima is zo slecht nog niet!

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 31 januari 2010, 17:33:29
Ja, die isolatoren moeten nog wat grijs en vuil hebben.
Er moet ook nog 1,0 mm lichtgeleider staf in de sluitlichten (weet iemand waar je dat kunt kopen, of uit kunt halen? Niet in het gangbare modelbouw-assortiment. Er schijnt 1mm nylon hengeldraad te bestaan, maar ik heb het nog niet aangetroffen).
En ik moet nog de trapjes toevoegen en details daar in de buurt, en het cabine-interieur afmaken. Dan is-ie denk ik af-
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Gerrit F op 31 januari 2010, 17:59:23
Als de lichtgeleider ook 0,75 ook mag zijn, dan deze proberen te scoren: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f90.jpg = Blokker of  Action
Kun je jaren vooruit  ;D
Mocht het niet lukken, ik heb er 2 en wil er best een paar voor je er uit peuteren.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 31 januari 2010, 22:41:10
Dank voor het aanbod! Kom ik misschien graag op terug, zoek eerst nog even door naar 1mm.
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Spoortief op 06 februari 2010, 00:00:26
@Jan
Ik heb ook diverse maten plastic "glasvezel" gekocht in stukken van 30cm via een link op het Forum. Niet zo snel terug kunnen vinden maar wel deze links met verwijzing naar 1 mm lichtgeleider bij Conrad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20472.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2827.0.html
Hoop dat je er wat aan hebt.

MVG

Marten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 08 februari 2010, 11:25:07
Dank! Ik heb die van Henckens besteld.

Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 04 september 2010, 16:26:17
L.S.

Zojuist om niets een Lima 1308 in handen gekregen. Deplorabele staat, maar goed genoeg om mij te oefenen in verbouwen van modellen, geinspireerd op dit draadje.`1 stap is om de verf te verwijderen, maar kan deze kap gewoon de ovenreiniger in of smelt hij dan gegarandeerd ?

M
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: prutser op 04 september 2010, 20:51:48
De Lima 1220'en zet ik altijd even in een glas spiritus, met de 1300'en heb ik geen ervaring maar je zou het even kunnen proberen.

Groet Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 05 september 2010, 11:55:56
Ach kijk

Even kijken dan, wellicht wat minder agressief is dat...

Dank

M
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Dennis83 op 05 september 2010, 19:54:04
Ik heb ooit eens een lima rijtuig in een bak lauw water met een vaatwastablet laten weken. Daarna kun je zo met een afwasborstel of zoiets dergelijks eenvoudig de verf er makkelijk en netjes af poetsen. Misschien is dit met de 1300 ook te doen?  ??? ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 24 september 2010, 08:27:37
Ha

Hardnekkig verhaal. Spiritus en ovenreiniger zijn niet bestand tegen de lak van een 1308. Vaatwas zal dan ook niet helpen  ;)

nog andere tips ?

Martijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 24 september 2010, 08:49:11
Spiritus en ovenreiniger zijn niet bestand tegen de lak van een 1308.

 ;D  Die bederven al in de fles bij de aanblik van een 1300  ;D

Maarre waarom zou vaatwas niet helpen? Een vaatwastablet heeft een aantal vrij agressieve chemische ingrediënten in zich, dus eerst proberen, dan afserveren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Besselspoor op 24 september 2010, 09:27:36
Die ervaring heb ik ook, vaak zijn de goedkope tabletten het beste wegens afwezigheid van allerlei intelligente serviesbeschermstoffen. Wel in warm water stoppen, anders werken de oplosmiddelen niet! En als het water is afgekoeld na een paar uur, kap er uit, waterbak even in de magnetron, ff roeren en de kap er weer in voor een paar uur.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Tedo op 24 september 2010, 11:44:30
Lidl had voorheen geweldige verf-afbijt-vaatwastabletten.
Helaas zijn die uit het assortiment genomen.  ::)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Menno op 24 september 2010, 11:47:17
Niet het beste advies, maar ik kwam er laatst achter dat aceton in de airbrush, en de laatste op volle kracht een soort hogedrukreiniger is, alleen dan voor verf ;) (ik had me vergist in het flesje, en er dus aceton in plaats van alcohol in gedaan)

Werkte fantastisch! Binnen de kortste keren had ik een fijn rooster weer van de verf (ook de primer!) ontdaan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Besselspoor op 24 september 2010, 11:52:47
Lijkt me toch niet zo heel gezond, om aceton te vernevelen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 24 september 2010, 12:19:54
je mot ook niet met je snotter in de straal gaan zitten, beetje logisch nadenken....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 24 september 2010, 15:01:54
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

"...met je snotter....." Dikke lach hier

Zal de vaatwastabletten toch proberen dan, maar leek mij idd wegens al die "beschermt de vaat" reclames een onmogelijkheid.

M
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Besselspoor op 22 oktober 2010, 10:36:08
Onverwacht een avondje vrij.... ik had zelf ook nog een 1310 in de kast staan, die heb ik maar eens gesloopt.
dvd-speler motortje er in, verende contacten op de middenassen voor betere stroomafname:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1310b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1310b.jpg)

Vervolgens moet er dan natuurlijk gepimpt worden: aan de (vanaf nu) voorzijde wat slangen gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1310a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1310a.jpg)

De toplichtjes zijn uitgeboord, vanavond eens wat met lichtdraaad en LEDjes spelen voor het beste resultaat.
Ook nog even op jacht naar een setje passende panto's...
Wordt alhier vervolgd.

Groet, Bessel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 22 oktober 2010, 11:42:37
We zijn benieuwd!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 10:28:03
Zo.... het wordt tijd dat ik ook met mijn Lima uit de kast kom.

Zoals ook al te lezen in het draadje van Overlast http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2523.msg531244.html#msg531244 heb ik van Maarten zijn dakkap gekregen. De mijne kreeg ik in 1969 en heeft 5 jaar dienst gedaan als speelgoed op mijn baan op zolder. Daarna 35 jaar in een schoenendoos tot dat de zolder van mijn ouderlijk huis i.v.m. verhuizing ontruimt moest worden. Het dakkapje een een zijschildje ontbraken inmiddels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03940.jpg)
Ik heb inmiddels wat nieuwe onderdelen verzameld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03948.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03948.jpg)
Mooi he? met dakkap en Sommerfeldt pantograaf

Aangezien dr wat nokjes zijn afgebroken op de motor heb ik besloten de 1310 te voorzien van een nieuwe motor van Motraxx

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_LB_00_FB_EPS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_LB_00_FB_EPS.jpg)
                                                                Foto Conrad


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_38.jpg)
Zelf ontworpen frame

De tandwielen de wormen en het vliegwiel komen van Fa Weinert

Goed.... Plan de campagne.

Nieuwe dakkap
Nieuwe pantos Sommerfeldt 933
Nieuwe schuitjes Bernd
Ruitenwissers PB Messing
Nieuwe schildjes Ger Knijf
Nieuwe motor Motraxx
Nieuwe tandwielen Fa Weinert
Verf kleinspoor
Nieuwe buffers eigenbouw
Verlichting eigenbouw
Printplaat voor aansluiting verlichting en decoder eigenbouw
Decoder Tams LD-G33
Sleper voor 3rail Marklin

De meeste onderdelen zijn inmiddels in huis behalve de motor en de Marklin sleper, voor het frame zat ik eerst te denken aan aluminium maar dat is misschien wat aan de lichte kant. Ik ben nu opzoek naar een mooi stukje brons. Lekker zwaar, goede smeereigenschappen.
Wat betreft front en sluitseinen doe ik mijn inspiratie op bij Digirails en Conrad, verlichting in de cabine maak ik ook zelf. De Tams heeft 6 uitgangen dus moet allemaal kunnen.

wordt vervolgd


Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 10:38:41
Mooi plan dit; wat voor overbrenging ga je gebruiken? We kijken uit naar de vorderingen. Je gaat neem ik aan ook verlagen?
Wat betreft de leiding op het dak: kijk even goed op de dakfoto's eerder in dit draadje. De rode draad kun je het beste weghalen, dan twee isolatoren in het midden weghalen (bij de korte kant van het 'dakkapje') en bijplaatsen in de beide rijen naar de stroomafnemer toe. Maak dan twee isolatoren bij van iets afwijkend model voor in het midden, en laat op elke van deze een (1) leiding die van een stroomafnemer af komt, eindigen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 februari 2011, 10:54:02
Aangezien dr wat nokjes zijn afgebroken op de motor heb ik besloten de 1310 te voorzien van een nieuwe motor van Motraxx
Waarom deze motor? Heb je daar goede ervaringen mee?
Ik zou liever kiezen voor een klokankermotor. Wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 11:17:08
Aha... nieuwbouw dus in feite, met een gepimpte Lima kap erop. Niet verkeerd.
Overigens ben ik zelf van mening dat de Lima-rijeingenschappen er nog mee door kunnen, als je de tandwielen lang laat inlopen, wrijvingspunten in de aandrijving verhelpt en de stroomafname verbetert ( en het geluid voor lief neemt). Maar ik rangeer nauwelijks. Als je dat wel doet, is de Lima motor+aandrijving inderdaad teveel uit de tijd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 11:27:02
@ Jan

Ik heb bij Weinert twee wormpjes modul 0.3, 2 getrapte tanwielen 20/10 mudul 0.3, 2x tussentandwiel 18T en 2x tandwiel op de as van 20T, hierbij worden 2 assen aangedreven. De bak wordt verlaagdt en misschien verschoven. Alles is nog mogelijk.
Alle isolatoren gaan fietsen want ze zijn mij veel te grof, zeker tov mijn Roco 1100. Ik heb al nieuwe van PB Messing.

@ Klaas.
Ik vrees dat het alles te maken heeft met GELD. :'(  Het Motraxx motortje kost €10,- een Faulhaber al snel €70,- a €80,-  Het is mijn eerste poging om een aandrijving te construeren en zo komen de kosten voor een aandrijving op ongeveer €20,- voor tanwielen en vliegwiel en €10,- voor het motortje. Uren niet meegerekend.


Ride On


Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 11:35:05
Nou Ja...... Nieuwbouw

Alleen het motordraaistel, ik was iets te entousiast toen ik frame schreef

In mijn Lima 1200 heb een Tams LD-G 32 en heb het register voor de snelheid op 50% gezet en nu klopt de topsnelheid wat beter vroeger was het net een TGV en die bestonden toen nog niet. Het geluid is dan ook best beschaaft en zou niet willen ruilen voor een MatriX 1200
Overigens door de lastregeling in de Tams is het kruipen ook een stuk beter, wel goed eigenlijk, komt misschien ook door de 100µF Elko

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 februari 2011, 11:43:55
Het Motraxx motortje kost €10,- een Faulhaber al snel €70,- a €80,- 
Dan moet je toch eens goed op beurzen rondsnuffelen. Ik heb Faulhabers gevonden voor veel minder, soms zelfs voor €5.
Overigens weten die handelaren ook heel goed waar mensen naar zoeken. Motortjes voor 12V zijn uiteraard het meest gewild, en zijn dan ook vaak aanmerkelijk duurder dan motortjes voor 3 of 6 of 24 volt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 12:16:42
Dat bedoel ik
€5,- voor een 3V motortje

Onderstaand wat foto,s van Dhr Conrad te Boekelo oeps Oldenzaal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_LB_00_FB_EPS_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_LB_00_FB_EPS_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_BB_00_FB_EPS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_BB_00_FB_EPS.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_GB_00_FB_EPS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_GB_00_FB_EPS.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_ZB_00_FB_EPS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/235306_ZB_00_FB_EPS.jpg)

Deze jongen is nieuw, heeft 2 jaar garantie, bronzen lagers, koolborstels, 5 polig anker, Made in Germany en kost maar een tientje
Kan ik geen buil aan vallen

T.z.t op een beurs eens rustig zoeken naar een 18v Faulhaber voor weinig vooral dat laatste is de sport.  (y)


Doe er uw voordeel mee


Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Menno op 09 februari 2011, 14:15:40
Klaas, ik deel je mening wat betreft de kosten van Faulhabers, maar ook ik ben begonnen met een goedkoop (lees: zo goed als gratis) motortje bij m'n eerste aandrijvings-ombouw: ik wou niet het risico lopen een goed motortje te verprutsen. Ik kan de werkwijze van Rino, te beginnen met een goedkoop motortje, dan ook goed begrijpen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 15:04:56
@Jan

Is dit wat je bedoelde?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03956.jpg)

Ik ben vanmiddag maar aan het slopen geslagen en de isolatoren aan iemand belooft tot ik jou opmerking las over de isolatoren in het midden naast de dakkap. Jammer Maarten geen 10 maar 8, maar wel gratis ;D

Verder de Pantograven van isolatoren voorzien de lichtgeleiders verwijderd, de beglazing en de handgrepen.
Ik zie dat ik de tyfoon's moet verwijderen en nog gaatjes boren voor de sluitverlichting

wordt vervolgd

Rino

PS.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn voor deze en andere ouder wordende mannen de foto's als ze groot genoeg zijn aanclickbaar te maken daar onze armen tekort worden enzo.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 16:08:15
Ja ongeveer, zie deze foto's door Rick op p. 3 van dit draadje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img064_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img065_2.jpg)

Die twee in het midden zijn juist kleiner dan de isolatoren in de rijen, daarom heb ik er zelf twee geknutseld.

En nog de leiding aanbrengen, natuurlijk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 16:14:51
Ja....  maar nu nog niet  ;)
Wat vind je van de PB Messing isolatoren?

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 16:18:46
Best OK --maar waarom zijn ze beter dan de Lima's? Als je daar het oog bovenop van afsnijdt, lijken ze dan niet nog meer op de originele dan die van PB? Qua te grote hoogte ben je nu volgens mij weinig verder.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 09 februari 2011, 18:32:11
Zo zien de bewerkte Lima-isolatoren eruit na bewerking op een Trix 1100:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/P2090180-636f8f07ab403.webp)
Oorspronkelijk zaten er van die kleine op waarvan ik er 2 heb laten zitten op de plaats waar de HS-leiding door deze 2 de loc in gaat (moet eigenlijk een stukje draad tussenuit).

De kleine ´invoerisolatoren´ zoals Roco die op de 1100 heeft zijn m.i. de beste:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/P2090182-636f8f6b38361.webp)
De andere isolatoren op de Roco 1100 zijn eigenlijk te klein. Die van de Roco 1600 zijn het best om de ´grote´ isolatoren mee uit te beelden.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 09 februari 2011, 18:41:48
@ Maarten
Voor zessen gepost morgen in huis (y)
Veel plezier er mee ze zijn mij te groot

@ Jan
Ook voor de 1310 veel te groot in diameter de PBM's zijn misschien ook niet goed maar plezieren mijn oog meer dan de Lima's en gelukkig ben ik eigenwijs genoeg om er een eigen mening op na te houden ;D

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 21:23:46
@Rino: dat is uiteraard helemaal aan jou, maar je vroeg naar mijn mening!

@Maarten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/P2090180-636c2aea24f74.webp)
Heel mooi dit, een voorbeeld om na te volgen. Wel even inderdaad dat ene stukje draad wegknippen. En je hebt ook die raamranden aluminium gemaakt. Heb je een plaatje van de hele loc?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Richey op 09 februari 2011, 22:05:52
Ook een vraag (eigenlijk 2):
We hebben hier nog een heel nette berlijn-blauw gespoten 1310. Helaas is de raampartij verre van netjes, dus die zou ik eigenlijk willen vervangen. Weet iemand waar ik die netjes vandaan kan halen?

Tweede punt:
Op de vorige baan hadden we een 10A trafo, en dit was niet goed in combinatie met bovenleiding die kortsluiting maakte. Daarom zit op de plek waar de schroef/boutje van de sommerfeldt zat nu gat waar het boutje moeiteloos doorheen past :(. Ik heb nog nooit zoiets op kunnen lossen, maar weet iemand hier hoe dit op te lossen is?

Groet,

Richey
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 22:15:28
Zie p. 1 van dit draadje (een nieuwe draagconstructie voor een pantograaf is ook nodig als je de loc verlaagt, vandaar). Ik vermoed dat dit bij jouw probleem ook bruikbaar is? (moet een flinke vonk geweest zijn...)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9486-636bfb648a204.webp)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9487-636bfb6460ca5.webp)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg9489-636bfb644a1bd.webp)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Richey op 09 februari 2011, 22:39:46
Ok, even met plaatjes toelichten...:

(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/bovenk1310.JPG)
www.knol-computers.nl/modelbaan/bovenk1310.JPG (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/bovenk1310.JPG)
Tweede plaatje is van de raampartij (breekpartij) van binnen:
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/binnenk1310.JPG)
www.knol-computers.nl/modelbaan/binnenk1310.JPG (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/binnenk1310.JPG)

Zoals je ziet de kap is netjes gespoten, alleen zit er een naar gat waar de stroom afnemer zat. Ik heb al zitten denken om het op te vullen, maar omdat met styreen te doen...? steekt dat dan niet aan de bovenkant lelijk uit, of moet ik dat nu juist van binnen doen? Het is wel de motorkant zeg maar..   :-\

Groet,

Richey
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Menno op 09 februari 2011, 22:56:09
Maak de plaatjes de volgende keer alsjeblieft wat kleiner (als thumbnail of zo) want dit duurt wel erg lang om te laden zo...

Opvullen kan, maar ik zou denk ik een klein nieuw stukje styreen erin lijmen en bijplamuren: dan kan je op de plek die jij wil een gaatje maken voor een stroomafnemer.

Wil je toch alleen het gat opvullen, dan zou ik een dun plaatje styreen aan de binnenkant lijmen, en in het gat een rondje styreen vastlijmen, en dat vervolgens dichtplamuren: op die manier heb je weinig last van krimp van het plamuur.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Richey op 09 februari 2011, 23:09:06
Maak de plaatjes de volgende keer alsjeblieft wat kleiner (als thumbnail of zo) want dit duurt wel erg lang om te laden zo...

Sorrie, meteen gedaan... :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: janw op 09 februari 2011, 23:12:38
Als je de loc wilt verlagen, heb je van binnen geen ruimte over (integendeel). Een plaatje buiten op het dak is dan de voor de hand liggende oplossing. Na het plaatsen van een stroomafnemer is het bijna onzichtbaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2528.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 00:08:15
@ Jan

En jou mening is altijd welkom en hou die dus vooral niet voor jezelf :)
Ik zal het alleen niet altijd met je eens zijn ;D
Ik zal morgen eens opmeten hoe hoog de PBM's zijn, lijken mij mee te vallen.

@ Maarten
Het ziet er wel heel mooi uit Maarten (y)
De techniek die jij gebruikt om ze minder te laten opvallen door de eerste ring zwart te maken is zeer geslaagd.
Maar ze zijn naar jou onderweg dus ik zal het met de PB Messing moeten doen  :'(
Geintje!

@ Allen
Ik heb ook nog een raam vraag.
In mijn oude bakkie zitten nog vlakke ruitjes voor de patrijspoorten, mijn plan is om uit een CD hoesje rondjes te halen en die met Cristal Clear op z'n plek te lijmen, zodat ze wat dieper in de sponning zitten. Ham vraag, wordt het een helder ruitje?
Heeft iemand ervaring?

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: willem22 op 10 februari 2011, 00:42:12
@Rino ,op je vraag van de ronde raampjes heb ik ook plastiek toegepast en met cristal clear vast gezet , nagenoeg zie je er niets van.

wil.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 00:44:02
Dank je Wil (y)

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 10:48:24
Na mijn eigen stukje over de ramen nog eens te hebben nagelezen te hebben  kom ik tot de conclussie dat ik niet zeer duidelijk ben geweest, de niewe rondjes wil ik op de oude rechte ruit plakken met Cristal Clear. En blijft het dan helder ???

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Menno op 10 februari 2011, 10:53:11
Kort antwoord: nee. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar helder blijft het allerminst.

Ik denk sowieso dat iets dunners (0,5 mm transparant styreen) mooier is. Iets dunner vijlen van de wand op de plek van de ramen zal vast ook wel een verbetering zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 februari 2011, 10:54:05
Lijkt me wel. Het heet niet voor niks Kristal Klear (met 2 K's)
Crystal Clear met C's is een frisdrank. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 11:08:23
Lijmt de frisdrank ook ??? ;D

@Menno

De foto's moeten niet kleiner maar groter wat jij nodig hebt is een nieuwe internetprovider wat is je snelheid? Heb je soms nog een inbel verbinding ;)

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Overlast op 10 februari 2011, 11:39:43
Rino, je kan voor de ramen ook een setje van GM&S gebruiken, die passen goed en het is veel minder werk.

Over de ruitenwissers: de wissers van PB zijn van een te modern type. De serie 1300 had nog een eenvoudiger type:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/NS1300.jpg/587px-NS1300.jpg)
Het type van PB is zoals o.a. op de 1500 werd toegepast:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/NS_1501.jpg/800px-NS_1501.jpg)
Bron: wikimedia.org

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 12:42:06
Is me ook wat.... nu moet ik wel een bijpassende 1500 aanschaffen voor mijn dubbele ruitewissers ;D

En ja doe ook maar, je rek nummer heb ik dus "kwanta costa"

Heb je nog meer? ;) dan wacht ik nog ff dit om portokosten te besparen. HaHa....

Bedankt

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Menno op 10 februari 2011, 13:34:50
@Menno

De foto's moeten niet kleiner maar groter wat jij nodig hebt is een nieuwe internetprovider wat is je snelheid? Heb je soms nog een inbel verbinding ;)
Het ligt niet aan de snelheid, maar puur aan het feit dat je 2 enorme afbeeldingen via HTML (of eender welke programmeertaal) laat schalen naar een veel kleiner formaat: het lijkt klein, maar het hele plaatje wordt gewoon geladen, en tegelijkertijd moet de boel dan ook nog verkleind worden.

Wat jij nodig hebt is een echte thumbnail: een plaatje van 100 x 100 pixels of zo (of wat groter, wat jij wil) dat verwijst naar het grote plaatje. Op die manier is er niets aan de hand.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 10 februari 2011, 14:11:47
Bij mij laden ook pagina's met de grote foto's redelijk snel en ik heb maar 8 Mb aan snelheid.
Als ik een Thumnail plaats moet ik weer een Photobucket ofzoiets accound nemen, nee dank je.
Bovendien werken dat soort accouds nooit lang'genoeg, als je na 2 jaar naar zo'n verwijsing gaat bestaat die niet meer :'(
Of heb jij een andere oplossing?
Verlicht mij ;)

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Richey op 11 februari 2011, 21:23:57
Goed, laten we maar weer on-topic blijven... :)

Even vandaag op kantoor rondgeneusd, en daar vond ik zomaar een bak met left-overs styreen... :)

Ik heb het dak (volgens mij) vrij aardig gerepareerd:

(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310binnenKf.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/1310binnenKf.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310binnenKf.jpg)

(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310buitenKf.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/1310buitenKf.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310buitenKf.jpg)

Ik zit nu alleen met het volgende: mijn vader heeft er in het verleden faively stroomafnemers met driepunts isolators op het dak op geplaatst, maar ik vraag mij af of een blauwe 1310 die ooit gehad heeft.

Ook is er een poging gedaan om er een A-verlichting in aan te brengen, maar omdat het logo vrij hoog op de neus zit is dit niet echt goed gelukt. Ik zit er nu aan te denken dit kleine stukje aan te tippen met een beetje donker blauw zodat je het niet meer ziet, en er 3punts verlichting in aan te brengen. Is iemand dat alleen wel eens gelukt in een oude lima kap? Ik vind de puntjes voor de verlichting wel heel erg dun/iel en ben een beetje huiverig om er de dremel met het kleinste boortje op te zetten...

(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310neus.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/1310neus.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/1310neus.jpg)

Wat vinden jullie...?

Dan uiteindelijk (als dit allemaal gelukt is :)) wil ik er wel PB-messing isolators op zetten, want wat er nu op zit is niet meer helemaal top...  :-\
Ook zou ik nog graag zilveren nummerplaten op de zijkanten willen...   8)


Groet,

Richard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Bart Zegers op 11 februari 2011, 21:39:18
Wat het boren van de sluitseinen betreft betreft, doe dit zeker niet met de dremel, maar met een handboortje (pinvise). Van te voren met een scherpe punt (ik gebruik een passerpunt die ik ooit ben tegengekomen in een rommeldoos) even de plaats van het gaatje markeren dan loopt het boortje ook niet weg.

Succes,
Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
Bericht door: Rockerbox2 op 18 februari 2011, 12:09:11
Vandaag de schuitjes van Bernt ontvangen. (y)
Ik pak de Sommerfeldt pantograven, (y) wil de pantograaf uitklappen breekt het lipje waarmee de pantograaf in de onderste stand vastgeklikt blijft zitten, af, >:( tevens zitten hier de oogjes waar het frame aan vast zit  :'(
Ik ga nu eens kijken hoe goed de Garantie van Sommerfeldt is.
De overgebleven panto ga ik dan nu maar de behandeling geven a la Overlast.


Ride On


Rino