Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
  

Auteur Topic: Natuurkunde en modelspoor  (gelezen 8973 keer)

Lvdwerf

  • Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #30 Gepost op: 17 May 2009, 15:01:42 »
Echt sorry hoor maar als ik opmerkingen naar me hoofd krijg dat ik me met andere dingen bezig moet houden dan dit "geneuzel" dan stop ik er liever mee tenslotte bepaal alleen ikzelf wat ik met de hobby doe. Waarschijnlijk ga ik later wel weer hiermee verder voor mezelf en dan post ik het wel weer als het compleet is ofzo.
Verder de mensen die me wel aanmoedigden en probeerden mee te denken, hartelijk bedankt dat jullie meededen en een zinnige gedachten wisseling wilden opbouwen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 17 May 2009, 15:11:21 »
Nil desperandum

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 17 May 2009, 16:14:05 »
Lennart wanhoopt niet; hij welft randen ervan  (althans als ik zijn naam als anagram mag lezen....)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 17 May 2009, 16:59:11 »
Gewoon doorgaan, en of het zinnig of onzinnig is of was, kan pas aan het eind worden bepaald.
en je niet gelijk uit het veld laten slaan door een enkele opmerking
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #34 Gepost op: 17 May 2009, 17:07:34 »
Vind ik ook, laat ze maar l****n.
Ik ben wel benieuwd waar het uitkomt. En als ik soms een kritische vraag stel, beschouw dat maar als een poging om je scherp te houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #35 Gepost op: 18 May 2009, 11:54:09 »
Ontstoorspoelen worden in 99% van de gevallen overbrugd / verwijderd bij inbouwen van een decoder, dus lijkt mij evenmin als de condensator van toepassing.

Verlichting welke via functie uitgang(en) geregeld word heeft absoluut geen effect op de motor, zijn gescheiden "kanalen" , alleen zal de van de rails betrokken stroom iets hoger zijn. Maar ik zie niet in hoe dit de motorsturing kan beinvloeden.

Als je de condensator juist meeneemt in het theoretische model, om naderhand de parameters in te vullen, en te kijken waar dat toe leidt, dan zou je andere factoren dus ook kunnen/moeten meenemen, om latere verrassingen te voorkomen. Dus ook de ontstoorspoelen, omdat die bij bepaalde merken zeker niet overbrugd worden (wat ik overigens fout vind).

Zo ook de invloed van verlichting, vooral aangesloten per gemeenschappelijke "ground".  En dat je niet inziet hoe dat de motorsturing kan beinvloeden, betekent nog geenszins dat dat niet zou kunnen. Wanneer je achteraf dus de parameters in het model invoert, zou je dus best wel eens een invloed kunnen tegenkomen. Want: a/ bij gloeilampjes is bekend dat ze bij aanschakelen soms zo'n hoge stroom trekken, dat de decoder op overbelasting springt. Hoezo geen invloed ?? En het uitdoven dan?
 en b/ bij gebruik van ledjes wordt hoe dan ook een diode geplaatst tussen een van beide railstaven en een decoderuitgang. Kun jij garanderen dat dit ten allen tijde 0% invloed heeft? Ik niet, dus zou ik het in een theoretisch model meenemen.

Wat jij stelt ("heeft absoluut geen invloed") is al een uitkomst, terwijl uit een theoretisch model een uitkomst volgt (bij invulling van de parameters wordt wel/geen invloed aangetoond).

En Lennart: rustig doorgaan en als je uit je model t.z.t. leuke gegevens krijgt, ben ik zeer geinteresseerd. Ik vraag me al langer af wat de fabrikanten voor theoretische sturingsmodellen gebruiken (of juist geen), want soms zitten er ronduit slechte sturingen tussen.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2009, 12:31:54 door maarten van der burgt »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #36 Gepost op: 18 May 2009, 12:24:40 »
En ze worden niet altijd overbrugd. Van het weekend een lok van decoder voorzien die van nemstekker voorzien was, maar daar bleef ontspoorspoel en condensator gewoon in het schema opgenomen nadat de decoder er in zat.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #37 Gepost op: 18 May 2009, 13:14:09 »
.... en b/ bij gebruik van ledjes wordt hoe dan ook een diode geplaatst tussen een van beide railstaven en een decoderuitgang. Kun jij garanderen dat dit ten allen tijde 0% invloed heeft? Ik niet, dus zou ik het in een theoretisch model meenemen.
Kun je dit eens uitleggen? Gaat het om een diode die al ergens in de decoder zit, of een diode die je bij het inbouwen van de decoder nog moet aanbrengen?
Ik heb geen idee over welke diode je het nu hebt, en wat het nut daarvan is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #38 Gepost op: 18 May 2009, 14:04:22 »
Een led is een diode, dus tussen een railstaaf (de gemeenschappelijke "aarde") en een functie-uitgang zit dan een diode of meerdere diode's in serie.
Dus niet een extra diode, ik heb het over de diode-functie van de led.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #39 Gepost op: 18 May 2009, 14:22:33 »
Aha, op die fiets. Maar gewoonlijk zit die led toch tussen de functieuitgang en de blauwe draad?
Ik vind het ook nogal ver gaan om een railstaaf als gemeenschappelijke "aarde" aan te merken.

Verder vind ik het ook vergezocht om de verlichting of overige functieuitgangen mee te rekenen als invloed op het motorgedrag. Zolang die uitgangen niet overbelast worden zal die invloed nauwelijks meespelen, en het maakt de rekensommen nodeloos ingewikkeld.
Het lijkt me op zich al een hele kluif om te gaan rekenen met de elektrische parameters van de motor en de mechanischa parameters van de aandrijving.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #40 Gepost op: 18 May 2009, 14:42:50 »
[aanmoedigingsmodus]

HUP LENNY !  (y)

*doet aanmoedigingsdans*
 
[/aanmoedigingsmodus]

@ Klaas,

Ik denk dat Lennert het zo nauwkeurig mogelijk wilt weten, dan moet je ook de secundaire belastingen meerekenen, hoe klein die ook zijn.
Keerzijde is dat er dan ook nog een berg andere "miniscule" belastingen om de hoek komen kijken die je mee moet nemen.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 18 May 2009, 14:44:34 »
Aha, op die fiets. Maar gewoonlijk zit die led toch tussen de functieuitgang en de blauwe draad?
Ik vind het ook nogal ver gaan om een railstaaf als gemeenschappelijke "aarde" aan te merken.

Nee, zeker niet GEWOONLIJK.
Bij decoders met 8-polige (of nog meer) stekker wel tussen uitgang en blauwe draad, bij 6-polige stekker NEM651  NIET.
Dus ligt daar 1 pool, de gemeenschappelijke, aan het chassis van de lok en dus direkt aan een van de 2 railstaven. Intern in de lok noem ik dat dan voor het gemak de gemeenschappelijke aarde. Waarschijnlijk een heel foute benaming, noem het dan maar gemeenschappelijk chassis.

En of iets vergezocht is en daardoor de berekeningen nodeloos ingewikkeld worden, daar ga ik niet over. Dat is aan de ontwerper van het theoretisch model, of die dat mee wil nemen of niet. En in de eerste berekeningen hoef je natuurlijk nog geen reele waarden in te voeren, net als bij de condensator:  0 of oneindig. Dan kun je later alsnog gaan kijken wat de invloeden zijn. Maar stel niet op voorhand al vast dat er geen invloed zou zijn, dan hoef je ook geen model te maken.

Maarten.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Natuurkunde en modelspoor
« Reactie #42 Gepost op: 18 May 2009, 16:04:59 »
Kom op jongens.

Een grapje moet kunnen. :-*
Wim.