Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Geluidsdemping  (gelezen 13857 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Geluidsdemping
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2006, 12:23:18 »
Citaat
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)

Probeer maar eens een stukje met dubbeltape als je geen lijm wilt gebruiken!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Geluidsdemping
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2006, 12:54:32 »
De discussie wordt interessant klaas  :D
Inderdaad!
Ik heb mijn wijsheid uit een Engels boek over het bouwen van modelspoor. Diverse beweringen in dat boek heb ik door experimenten getoetst, en daaruit is mijn theorie ontstaan. Maar ik merk dat mijn wijsheden maar moeilijk geaccepteerd worden. Het zij zo. Ieder doet er maar mee wat hij wil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Geluidsdemping
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2006, 13:07:44 »
Beetje discussie moet wel kunnen op een forum, lijkt me zo . Vooral als het inhoudelijk blijft vind ik het juist boeiend.
Denk dat we het erover eens zijn dat isolatie onder de sporen altijd helpt, ongeacht welke akoestische oorzaak daaraan ten grondslag ligt.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2006, 13:20:06 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Geluidsdemping
« Reactie #33 Gepost op: 17 November 2006, 13:26:42 »
Ik werk tot nu toe met 2 rail (Roco en Fleischmann zonder railbedding) en heb het volgende geprobeerd:

1. 12 mm multiplex als drager op een frame van 5x2 cm latten
2. Als isolatie materiaal gebruik ik de 3 mm dikke blauwe onderlaag van de bouwmarkten (zie eerder dit draadje).
3. Om de blauwe onderlaag vast te zetten heb ik dubbelklevend tape en boekbinderslijm gebruikt --> weinig verschil.
4. Nu komt het, de rails vastzetten op de blauwe onderlaag:
  - met dubbelklevend tape veel weerkaatsing
  - met boekbinderslijm meer demping, maar tochminder dan verwacht
  - Uiteindelijk met lange dunne schroefjes vast gezet (niet te strak) wat het beste resultaat gaf!!

Het zichtbare gedelte van mijn 2-rail baan bouw ik met Fleischmann profi, nog geen resultaat, hou jullie op de hoogte.

Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Geluidsdemping
« Reactie #34 Gepost op: 17 November 2006, 14:02:33 »
Beetje discussie moet wel kunnen op een forum, lijkt me zo . Vooral als het inhoudelijk blijft vind ik het juist boeiend.
Denk dat we het erover eens zijn dat isolatie onder de sporen altijd helpt, ongeacht welke akoestische oorzaak daaraan ten grondslag ligt.
Precies, daar gaat het maar om. Als je een akoestische isolatie onder de rails legt maakt het eigenlijk niks meer uit wat daar dan weer onder zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Geluidsdemping
« Reactie #35 Gepost op: 17 November 2006, 14:57:30 »
Loskoppelen is de juiste methode. Een automotor geeft zijn trillingen niet door aan de carrosserie doordat het ... juist, losgekoppeld is met rubber zittingen.

Ik heb onlangs een voorzetwand gemaakt om de muur met de buren te isoleren. Ik heb een proefje gedaan met het ontkoppelen van de voorzetwand. Dwz. een deel heb ik koud op de muur vastgezet en een deel ontkoppeld door de schroefbevestiging te isoleren met rubber. Daarna kloptesten op de muur en het verschil is opmerkelijk. Helaas ben je op deze manier nog steeds niet van die graf bass dreunen af. Daarvoor moet ik die knakker maar eens aanspreken.

Ik ga voor de modelspoorbouw een proef doen met urethaanschuim. Dat is stevig maar soepel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Geluidsdemping
« Reactie #36 Gepost op: 09 December 2010, 16:36:52 »
Hallo allemaal.

Ik zit met een vraagje over geluidsdemping, vandaar dat ik dit draadje maar ophoog geschopt heb.

Binnenkort ga ik beginnen met de start van de bouw van mijn baan op zolder. Nu heb ik nog een rol laminaatondervloer liggen waar aan een kant gouden folie zit en aan de andere kant een soort schuim. De mensen die wel eens laminaat hebben gelegd weten vast wel wat ik bedoel. Zou dit goed te gebruiken zijn voor modelspoor? En misschien heeft iemand er ervaring mee?

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Geluidsdemping
« Reactie #37 Gepost op: 09 December 2010, 21:25:04 »
Niemand die me antwoord kan geven op m´n vraag?  ???

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Geluidsdemping
« Reactie #38 Gepost op: 09 December 2010, 22:15:10 »
@Dennis: Veel mensen gebruiken de bekende blauwe platen... Denk dat je een van de weinige bent die deze ondervloer gaat gebruiken. Enige manier om achter te komen is door te testen :) en dan kijken of het bevalt....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Geluidsdemping
« Reactie #39 Gepost op: 10 December 2010, 15:15:33 »
Ronald, bedankt voor je reactie. De blauwe platen waren mij inderdaad al bekend. Maar aangezien ik nog een rol heb liggen vroeg ik mij af of er meer mensen waren die dit gebruikt hebben. Maar kennelijk niet. Zoals je zegt kom ik er dan op nog maar 1 manier achter. Ik ga het eens proberen.  (y)

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Geluidsdemping
« Reactie #40 Gepost op: 18 July 2012, 11:16:37 »
Hallo,

Plant mijn vraag even hier, er zijn zoveel draadjes over dit onderwerp.. (Maar het antwoord op mijn vraag kon ik niet vinden.)

Voor de baanisolatie / ophoging van het spoor maak ik gebruik van de welbekende blauwe Isofast platen van de Gamma. Nu las ik in de encyclopedie (onderdeel E.11.20.03, zie met name de afbeelding aldaar) dat het zinvol kan zijn om het hele oppervlak van de baan af te dekken met isolatie en daar weer bovenop de stroken isolatie voor de sporen te bevestigen. (Daarmee komt het spoor dus op twee lagen isolatie te liggen en bijvoorbeeld een stationgebouw naast het spoor op één laag.

Tot nu toe ging ik ervan uit dat het volstaat wanneer alleen de sporen op een dergelijke blauwe laag komen te liggen (vergelijk bijvoorbeeld De Lage Zij). Ik weet even niet wat wijsheid is. Misschien dat iemand hierover een bepaalde gedachte heeft die mij verder helpt.

Tweede vraag ziet op het gebruik van dat Isofast-isolatiemateriaal. De ene zijde is echt glad, de andere zijde is wat "ruwer" / poreuser. Welke kant bevestigen jullie op het hout, dus wat is voor julie de boven- of onderkant van het isolatiemateriaal? Of maakt het niets uit?

Mvg,
Robbert




 

jakop

  • Gast
Re:Geluidsdemping
« Reactie #41 Gepost op: 18 July 2012, 13:20:10 »
Hoi Robbert,

Als je alleen de sporen voorziet van demping zoals bij 'de lage Zij' (en ook bij mijn baan) dan wordt er door de ballast weer contact gemaakt tussen je spoor en het onderliggende hout, met als gevolg dat het niet meer dempt.
Bij een volgende baan ga ik het ook doen met eerst een hele laag isolatie en dan stoken onder de sporen. Dan blijft het echt stil.
In mijn schaduwstation, waar geen ballast gebruikt wordt, is het al stil nl.  ;)

Ik heb de ruwere zijde op het hout geplakt om wat meer hechting tussen hout en isolatiemateriaal te hebben, maar andersom zal het ook werken. ook dit heb ik met houtlijm gedaan overigens (onverdund)

Groet,

jakop

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Geluidsdemping
« Reactie #42 Gepost op: 18 July 2012, 13:29:22 »
Hallo Jakop,

Bedankt! Ik had al zo'n vermoeden wat betreft het gebruik van het Isofast. Ik ga denk ik ook de hele baan eerst veranderen in een blauwe wereld en dat dan beschouwen als bodem. Het zijn de kosten niet en heeft bovendien als voordeel dat oneffenheden in het hout (het zijn meerdere segmenten aan elkaar) worden gecompenseerd. Daarnaast ontstaan er ook wat meer mogelijkheden qua reliëf in de baan.

Groet,

Robbert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Geluidsdemping
« Reactie #43 Gepost op: 18 July 2012, 14:00:22 »
Ik heb goede ervaring met isolatiemateriaal uit de bouwmarkt, dat in in pakken platen wordt verkocht als isolatie/ondergrond voor tegels. Een hele plaat op de tafel en stroken onder de sporen, waardoor het ballastbed natuurgetrouw hoger komt te liggen. Grind van Minitec en vooral hun flexibel blijvende lijm zorgt met elkaar voor  stille baan.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Geluidsdemping
« Reactie #44 Gepost op: 18 July 2012, 22:00:25 »
Minitec

Wim, heeft deze Minitec een website? Ik kan allerlei Minitec-sites vinden maar die gaan geen van alle over lijm en ballast.

Groeten,
Freek.