Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?  (gelezen 1726 keer)

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Gepost op: 06 May 2009, 10:36:05 »
Ik probeer mijn n-spoor wagens van verlichting te voorzien.
En dan wil ik ook graag de laatste wagen van de trein voorzien van een sluitlicht / sluitsein.
Nu ben ik dus op zoek naar hoe dat sluitsein er uit moet zien.
Ik rij voornamelijk Duist, periode 2,3, en 4.
Maar als iemand gegevens over andere perioden of landen heeft, ook altijd welkom.

Groet,

Mark

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2009, 10:37:24 »
Hoi Mark.

Gaat het hier alleen om passagierswagens of ook om goederen?

Richard

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2009, 10:46:21 »
Laten we er maar een verzamelpunt van maken.
Alles dus.  (y)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2009, 10:49:28 »
Voor alsnog ga ik uit van op passagiers 2 sluitseinen en op goederen 1 en tegenwoordig 2 bordjes.
Wie weet dit zeker?

Richard

Aspelix

  • Gast
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2009, 12:13:40 »
Klopt (y)

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2009, 12:35:40 »
Kijk eens op deze pagina
En dan een heel eind naar onderen, bij de Zg-Signale
Googelen op het trefwoord Signalbuch levert een schat aan informatie op over het Duitse seingebeuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2009, 13:26:43 »
Dank Klaas.

Als ik het goed vertaal, mag overdag worden gereden met rood/witte borden en rood/gele borden.  Daarbij mag een bord worden gebruikt, mits aan de rechter kant. 2 borden op gelijke hoogte heeft echter de voorkeur.

s'Nachts dient met licht te worden gereden. Daarbij mag worden gekozen voor een rood licht aan de rechter kant of twee lichten aan weerszijden op gelijke hoogte. Twee lichten heeft de voorkeur.
Het licht mag knipperen.
Op sommide trajecten is het ook overdag verplicht nachtsein te voeren, dus met licht.

Nu vraag ik mij af of dit ook geldt voor eerdere perioden. Ik heb ergens gelezen dat vroeger werd gereden met een rood licht midden bovenin rijtuigen. Klopt dit?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2009, 15:49:49 »
Ik ben geen expert op het gebied van het Duitse seinstelsel, heb dit ook maar gevonden via google.
Op diezelfde website http://www.bahnstatistik.de/ staan nog meer seinboeken. Klik op Signale. Daarin zie je verschillende varianten per regio of periode.
Het rode sein middenboven vond ik daar alleen als Falschfahrtsignal, dus als frontsein op een loc die verkeerd spoor rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.