Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Joz
Vandaag om 21:43:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?  (gelezen 1786 keer)

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Gepost op: 06 May 2009, 10:36:05 »
Ik probeer mijn n-spoor wagens van verlichting te voorzien.
En dan wil ik ook graag de laatste wagen van de trein voorzien van een sluitlicht / sluitsein.
Nu ben ik dus op zoek naar hoe dat sluitsein er uit moet zien.
Ik rij voornamelijk Duist, periode 2,3, en 4.
Maar als iemand gegevens over andere perioden of landen heeft, ook altijd welkom.

Groet,

Mark

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2009, 10:37:24 »
Hoi Mark.

Gaat het hier alleen om passagierswagens of ook om goederen?

Richard

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2009, 10:46:21 »
Laten we er maar een verzamelpunt van maken.
Alles dus.  (y)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2009, 10:49:28 »
Voor alsnog ga ik uit van op passagiers 2 sluitseinen en op goederen 1 en tegenwoordig 2 bordjes.
Wie weet dit zeker?

Richard

Aspelix

  • Gast
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2009, 12:13:40 »
Klopt (y)

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2009, 12:35:40 »
Kijk eens op deze pagina
En dan een heel eind naar onderen, bij de Zg-Signale
Googelen op het trefwoord Signalbuch levert een schat aan informatie op over het Duitse seingebeuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2009, 13:26:43 »
Dank Klaas.

Als ik het goed vertaal, mag overdag worden gereden met rood/witte borden en rood/gele borden.  Daarbij mag een bord worden gebruikt, mits aan de rechter kant. 2 borden op gelijke hoogte heeft echter de voorkeur.

s'Nachts dient met licht te worden gereden. Daarbij mag worden gekozen voor een rood licht aan de rechter kant of twee lichten aan weerszijden op gelijke hoogte. Twee lichten heeft de voorkeur.
Het licht mag knipperen.
Op sommide trajecten is het ook overdag verplicht nachtsein te voeren, dus met licht.

Nu vraag ik mij af of dit ook geldt voor eerdere perioden. Ik heb ergens gelezen dat vroeger werd gereden met een rood licht midden bovenin rijtuigen. Klopt dit?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2009, 15:49:49 »
Ik ben geen expert op het gebied van het Duitse seinstelsel, heb dit ook maar gevonden via google.
Op diezelfde website http://www.bahnstatistik.de/ staan nog meer seinboeken. Klik op Signale. Daarin zie je verschillende varianten per regio of periode.
Het rode sein middenboven vond ik daar alleen als Falschfahrtsignal, dus als frontsein op een loc die verkeerd spoor rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.