Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door wob
Vandaag om 15:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?  (gelezen 1718 keer)

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Gepost op: 06 May 2009, 10:36:05 »
Ik probeer mijn n-spoor wagens van verlichting te voorzien.
En dan wil ik ook graag de laatste wagen van de trein voorzien van een sluitlicht / sluitsein.
Nu ben ik dus op zoek naar hoe dat sluitsein er uit moet zien.
Ik rij voornamelijk Duist, periode 2,3, en 4.
Maar als iemand gegevens over andere perioden of landen heeft, ook altijd welkom.

Groet,

Mark

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2009, 10:37:24 »
Hoi Mark.

Gaat het hier alleen om passagierswagens of ook om goederen?

Richard

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2009, 10:46:21 »
Laten we er maar een verzamelpunt van maken.
Alles dus.  (y)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2009, 10:49:28 »
Voor alsnog ga ik uit van op passagiers 2 sluitseinen en op goederen 1 en tegenwoordig 2 bordjes.
Wie weet dit zeker?

Richard

Aspelix

  • Gast
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2009, 12:13:40 »
Klopt (y)

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2009, 12:35:40 »
Kijk eens op deze pagina
En dan een heel eind naar onderen, bij de Zg-Signale
Googelen op het trefwoord Signalbuch levert een schat aan informatie op over het Duitse seingebeuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2009, 13:26:43 »
Dank Klaas.

Als ik het goed vertaal, mag overdag worden gereden met rood/witte borden en rood/gele borden.  Daarbij mag een bord worden gebruikt, mits aan de rechter kant. 2 borden op gelijke hoogte heeft echter de voorkeur.

s'Nachts dient met licht te worden gereden. Daarbij mag worden gekozen voor een rood licht aan de rechter kant of twee lichten aan weerszijden op gelijke hoogte. Twee lichten heeft de voorkeur.
Het licht mag knipperen.
Op sommide trajecten is het ook overdag verplicht nachtsein te voeren, dus met licht.

Nu vraag ik mij af of dit ook geldt voor eerdere perioden. Ik heb ergens gelezen dat vroeger werd gereden met een rood licht midden bovenin rijtuigen. Klopt dit?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2009, 15:49:49 »
Ik ben geen expert op het gebied van het Duitse seinstelsel, heb dit ook maar gevonden via google.
Op diezelfde website http://www.bahnstatistik.de/ staan nog meer seinboeken. Klik op Signale. Daarin zie je verschillende varianten per regio of periode.
Het rode sein middenboven vond ik daar alleen als Falschfahrtsignal, dus als frontsein op een loc die verkeerd spoor rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.