Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
  

Auteur Topic: Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?  (gelezen 1790 keer)

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Gepost op: 06 May 2009, 10:36:05 »
Ik probeer mijn n-spoor wagens van verlichting te voorzien.
En dan wil ik ook graag de laatste wagen van de trein voorzien van een sluitlicht / sluitsein.
Nu ben ik dus op zoek naar hoe dat sluitsein er uit moet zien.
Ik rij voornamelijk Duist, periode 2,3, en 4.
Maar als iemand gegevens over andere perioden of landen heeft, ook altijd welkom.

Groet,

Mark

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2009, 10:37:24 »
Hoi Mark.

Gaat het hier alleen om passagierswagens of ook om goederen?

Richard

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2009, 10:46:21 »
Laten we er maar een verzamelpunt van maken.
Alles dus.  (y)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2009, 10:49:28 »
Voor alsnog ga ik uit van op passagiers 2 sluitseinen en op goederen 1 en tegenwoordig 2 bordjes.
Wie weet dit zeker?

Richard

Aspelix

  • Gast
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2009, 12:13:40 »
Klopt (y)

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2009, 12:35:40 »
Kijk eens op deze pagina
En dan een heel eind naar onderen, bij de Zg-Signale
Googelen op het trefwoord Signalbuch levert een schat aan informatie op over het Duitse seingebeuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

The lot of us

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2009, 13:26:43 »
Dank Klaas.

Als ik het goed vertaal, mag overdag worden gereden met rood/witte borden en rood/gele borden.  Daarbij mag een bord worden gebruikt, mits aan de rechter kant. 2 borden op gelijke hoogte heeft echter de voorkeur.

s'Nachts dient met licht te worden gereden. Daarbij mag worden gekozen voor een rood licht aan de rechter kant of twee lichten aan weerszijden op gelijke hoogte. Twee lichten heeft de voorkeur.
Het licht mag knipperen.
Op sommide trajecten is het ook overdag verplicht nachtsein te voeren, dus met licht.

Nu vraag ik mij af of dit ook geldt voor eerdere perioden. Ik heb ergens gelezen dat vroeger werd gereden met een rood licht midden bovenin rijtuigen. Klopt dit?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Sluitsein in Duitsland, hoe wanneer en waar?
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2009, 15:49:49 »
Ik ben geen expert op het gebied van het Duitse seinstelsel, heb dit ook maar gevonden via google.
Op diezelfde website http://www.bahnstatistik.de/ staan nog meer seinboeken. Klik op Signale. Daarin zie je verschillende varianten per regio of periode.
Het rode sein middenboven vond ik daar alleen als Falschfahrtsignal, dus als frontsein op een loc die verkeerd spoor rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.