Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER  (gelezen 42686 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Geloof me of geloof me niet, voor een liefhebber van stoom gaat er niets boven het Engelse spoor. Alleen zijn er veel loks niet kant-en-klaar verkrijgbaar, en dus moet je ze zelf bouwen.

Een tijdje geleden ben ik dus begonnen met kit K32 van DJH van een eenvoudige oude Engelse goederenlok van de LNER met binnenliggende cylinders, die ik al ruim een jaar of 10 in huis heb. Het is een van de oudere kits van DJH, dat is met name te merken aan het eenvoudige chassis. Nadat ik de boel geïnspecteerd had, besloot ik allereerst tot een paar aanpassingen aan het chassis. De inkepingen voor de oude X04 motor werden met stukken messing opgevuld, omdat ik gebruik wilde maken van een Mashima motor. De oude X04 zou zichtbaar zijn onder de ketel en ook nog eens in de cabine, en dat vind ik geen gezicht.

De meegeleverde Romford 20mm wielen met 18 spaken horen bij een ander type lok, want de J10 had 5'1" (ruim 20 mm) wielen met 15 spaken, en die zijn helaas niet meer verkrijgbaar. Uiteindelijk heb ik nog een stel Romford wielen met 16 spaken op de kop getikt, die er nog mooier uitzien ook.

Ik besloot ook om het chassis breder te maken, nl. 12,5 mm aan de buitenkant i.p.v 11 mm. Daartoe moest ik zelf spacers maken, en die tussen de beide frameplaten solderen. Het chassis werd in elkaar gesoldeerd op een chassis-jig van Hobby Holidays. Dat garandeert dat het recht en haaks gemaakt wordt. Voor compensatie is er te weinig ruimte boven de assen, dus moet het chassis rigide gebouwd worden.

Verder moeten er remmen op gemaakt kunnen worden, en dus heb ik er van messing draad alvast dragers aan vastgesoldeerd. Vervolgens heb ik bij High Level Kits een 80:1 overbrenging gekocht, en die samen met de Mashima motor in elkaar gezet. Het wormwiel zit stevig vast met Loctite 601.

Het chassis ziet er nu zo uit:





En met de voetplaat en de ketel erop (provisorisch, want dan lijkt het ergens op) ziet het het er zo uit:



Het is allemaal met vallen en opstaan tot stand gekomen, maar het is dan ook de eerste volledige kit die ik bouw. Op de derde foto is te zien, hoe de High Level gear box mooi in de vuurkast weggewerkt is. Hij drijft de achterste as aan. Zojuist even getest, en het liep OK.

Binnenkort, als het weer meewerkt, ga ik de zandkisten en de remmen erop solderen. Op de zandkisten komen pijpjes van messing draad.
Daarna kan het chassis geschilderd worden.

Leen.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Ziet er mooi uit Leen ,
Deze oplossing met die nieuwe overbrenging is mogelijk ook bruikbaar in de Nederlandse locs van DJH.

Kan je ook wat meer vertellen over het "chassis-jig van Hobby Holidays" , want dat klinkt interesant

Is dit dan ook een OO model ?
Ben benieuwd naar het vervolg


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik denk dat de overbrengingen van High Level Kits zeker ook toepasbaar zijn op kits van Nederlands materieel. Er is zelfs een print van de "gearboxplanner" op schaal te downloaden:

http://www.highlevelkits.co.uk/

Kies eerst "gear boxes", en daarna klik je links in de tekst op de rode tekst "gear box planner".
Met behulp daarvan kun je voor elke lok de beste optie kiezen.

Meer over de chassis jig kun je vinden op:

http://www.hobbyholidays.co.uk/masterchassis1.php

En er is ook nog een andere producent:

http://www.avonsideworks.com/products.html

Deze producent heeft op de site ook links naar video's staan, waarop je kunt zien hoe het in de praktijk werkt.

Dit gereedschap is natuurlijk niet echt goedkoop, maar helpt je om in 1 keer snel een chassis goed te bouwen.

Mijn treinen zijn in schaal 00, want ik wil naast Engelse ready-to-run modellen van Hornby en Bachmann ook NS modellen op H0 kunnen laten rijden.

Bedankt voor je reactie, dat stimuleert om ook het vervolg op het forum te zetten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2009, 21:38:31 door Leen »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2010, 00:00:23 »
Na een lange stilte nu maar weer eens wat over de voortgang, want die is er wel degelijk geweest. De lok is nog steeds niet af, dat komt door andere projecten, maar ook doordat ik een aantal dingen beter wilde doen dan de kit mogelijk maakt.

Zo zijn de koppelstangen te dun (ca. 3,5 cm in het echt) en ik heb ze dikker gemaakt (ca. 6 cm):



Gewoon de koppelstang op een plaatje nikkelzilver solderen, en het dan in een avondje op maat vijlen. De rechter stang op de foto is al gedaan. Deze stangen op de foto zijn trouwens van een ander model.

De witmetalen zijplaten van de cabine zijn ook te dik (ca. 8 cm in het echt). Die kun je op een aantal manieren optisch dunner maken, bijv. dunner vijlen daar waar ze tegen de voorkant komen:



Je ziet op de foto dat de klinknagels van de voorkant en de zijkant van de cabine vlak bij elkaar zitten, net als in het echt.
Eerst zag het er zo uit:



En dan lijkt op de foto de dikte van de zijplaat (ca. 1 mm) eigenlijk nog mee te vallen.

Op de ketel zie je de gebruikelijke ketelbanden. Deze waren niet superdik, maar ik vond ze wel te dik. De klinknagels bovenop de rookkast waren ook niet goed gegoten, en dus beschadigd. Bovenop de ketel liep een lelijke gleuf, omdat de beide helften niet 100% mooi tegen elkaar aan gegoten waren.
Uit foto's van het prototype bleek, dat de meeste J10's geen klinknagels op de rookkast hadden, dus heb ik ze incl. de ketelbanden weggevijld. Anders had ik de klinknagels moeten repareren, dat is niet onmogelijk, maar wel flink wat werk.

Dan de cabine. Dit type oudere kits is ontworpen voor een robuuste X03/X04 motor. Bij deze kit dreef hij de achterste as aan, en was dus voor een gedeelte zichtbaar in de cabine. Bij het ontwerp hebben ze daarom het onderste gedeelte van de cabine voor de motor opengelaten. Dat wil ik natuurlijk allemaal niet, en dus heb ik plaatjes messing aan de witmetalen onderdelen gesoldeerd, om er een zo net mogelijke cabine van te kunnen maken.




Omdat ik het chassis ook aangepast heb, klopte de tenderkoppeling niet meer. Ik moest een nieuwe koppeling maken. Om de hoogte en de afstand goed te kunnen bepalen. heb ik daarom eerst de tender gebouwd:


Het lijkt zo net een echte op een zwart/wit foto.

De tender staat op een zelfgebouwd chassis, omdat ik denk dat hij dan beter loopt:



Daarna heb ik van messing een koppeling gemaakt, waarmee de tender gekoppeld wordt:


In de koppeling zit onder het chassis een bus, waardoor de M2 bout loopt, waarmee het chassis aan de voetplaat vastzit. Daardoor kan de koppeling draaien.
Dit alles kostte de nodige hoofdbrekens, maar het werkt nu allemaal.

Daarna zag het er zo uit, en heb ik gecheckt of alles klopte:



Ook het chassis is nu verder gereed incl. zandkasten en stroomopnemers:



Dat ziet er echt niet uit, maar goed, wacht maar tot het geverfd is.
Het schijnt dat de nieuwe DJH kits van deze loks nu een geëtst chassis hebben. Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
Het chassis komt met 2 stalen M2 boutjes aan de lok vast te zitten. Ik heb de moeren al aan de voetplaat c.q. de ketel vastgesoldeerd.

Ooit wel eens een goederen stoomlok met mooie glimmende wielen gezien?
Inmiddels heb ik dus ook de Romford wielen chemisch zwartgemaakt:



Ze zijn een beetje bruinig geworden. Ik vind dat wel mooi, maar eigenlijk moeten ze evenals mijn Gibson wielen gewoon pikzwart worden. Misschien komt dat doordat de messing crankpins al op de wielen gemonteerd zaten met Loctite 601, en dus niet meer los konden. Volgende keer gebruik ik hiervoor trouwens Loctite 243, want dan kun je ze voorzichtig weer losdraaien, indien nodig. Als je de wielen samen met koper in het chemische bad doet, dan beïnvloedt het messing van de crankpins het proces. Op een Engels forum heb ik daar de nodige klachten over gelezen. Voortaan dus zonder crankpins in bad.
Als je dit niet mooi vindt, dan kun je er altijd nog gewoon zwart overheen spuiten. Als dan later de lak plaatselijk loslaat, dan heb je niet van die vieze goedkope glimmende plekken op je wielen. Ik laat het voorlopig zo, en kijk later wel of ik de lok nog ga weatheren.

Als witmetaal uit de mallen komt, dan is het oppervlak vaak mat, en zelfs een beetje ruw, en ik meen aan sommige kitgebouwde loks te hebben gezien, dat dit na het schilderen nog steeds zichtbaar was. Het lijkt een beetje op sinaasappelschil effect. Daarom heb ik bijna alle witmetalen onderdelen met een bijzonder gereedschapje (ik zou niet weten hoe het heet, of waarom en wanneer ik het gekocht heb) gebruneerd, waardoor het nu mooi glimt en hopelijk veel oneffenheden verdwenen zijn. Dat laatste zal blijken als de lok in de primer gaat.


Tooltje om mee te bruneren.

Nu zijn alle modificaties gedaan, en alle onderdelen liggen klaar om gemonteerd worden. De dom en de Robinson schoorsteen moeten nog afgewerkt en pas gemaakt worden. De dom past al op de ketel, want die heb ik op een stukje pijp van 20mm precies op maat gemaakt. Bij de schoorsteen is me dat nog niet goed gelukt. Ik zal een betere methode uit moeten vinden.

Wordt vervolgd, ook al duurt het soms wat lang.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 13:28:39 door Bart Tigges »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2010, 00:15:09 »
Leuk (en leerzaam) om te lezen Leen!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 13:04:28 »
Mooi topic Leen, wist helemaal niet dat je hier ook een topic had. Ik heb je wielen idd. gezien, nou ja, het is nog altijd beter dan die glimmende dingen toch? Al met al ziet het er mooi uit hoor!

Heb me geabonneerd op je topic, dus mis nu niets meer ;D
Spoor 0 adept

Koppejan

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2010, 15:36:10 »
mooi dat engelse spul, zelf heb ik ook wat engels materieel. Ik ben begonnen met een enegse baan maar die heb ik duits gemaakt omdat mijn opa dat ook heeft.

succes verder met de bouw, ik ga dit draadje zeker volgen :D
Gr Henjo

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2010, 12:56:28 »
Voordat we verder gaan hartelijk dank voor jullie belangstelling, en vooral voor de complimenten.

En eerst ook nog even wat propaganda voor Engelse, eigenlijk Britse stoomloks:

Er gaat op treinengebied niets boven Engelse stoomloks en ze zijn inderdaad geweldig mooi (vind ik).
Veel daarvan is terug te zien in onze mooie oude NS stoomloks.

Er is ontzettend veel variatie, omdat er vanaf het begin in 1825 veel, totaal wel ca. 1.000, maatschappijen waren waarvan vele hun eigen karakteristieke loks zelf bouwden, of in opdracht lieten bouwen. De maatschappijen hadden elk hun eigen clubkleuren, met naast groen en zwart bijv. ook rood, blauw, geelbruin in allerlei schakeringen.
Er zijn maar weinig grote series van stoomloks geweest, en daardoor heb je de keuze uit vele honderden, misschien wel duizend, veelal karakteristieke, modellen.
Gelukkig rijden er nog diverse stoomloks rond, en voor wie niet van stoom houdt: zelfs de moderne Britse spoorwegen zien er na het sombere blauw/geel van British Rail weer kleurrijk uit.

En dan nu weer terug naar de J10 van DJH.
Gegevens over mijn nederige oude Engelse J10 goederen lokje staan vermeld op deze site:

http://www.lner.info/locos/J/j10.shtml

De lok werd in de periode van 1891 tot 1910 als type 9B en 9E (later LNER J9) en 9D en 9H (later LNER J10) gebouwd voor de MSLR (Manchester, Sheffield & Lincolnshire Railway), die zichzelf later de Great Central Railway noemde. Het verschil tussen de J9 en de J10 zit in de valve gear (stoomtoevoerkleppen naar de cylinders). Aan de buitenkant zijn ze vrijwel identiek, al zijn er door de tijd heen diverse veranderingen en verbeteringen aangebracht.
Totaal zijn er 155 loks van dit type gebouwd, en er is er helaas niet één bewaard gebleven. Dat zou nl. helpen bij het bouwen. Ik heb bijv. geen idee hoe de cabine er van binnen uitzag.

Om aan voldoende gegevens over dit lokje te komen put ik uit 3 bronnen:
1. De "Locomotives Illustrated" no. 156. Hierin staat een tiental foto's van diverse fasen uit hun ontwikkeling.
2. "Yeadons's Register of LNER Locomotives" no. 45. Hierin staat een groter aantal foto's plus gegevens over elke individuele lok.
3. "RCTS Locomotives of the LNER" no. 5. met alle gegevens over ontwerp en verbouw door de jaren heen.
Het is jammer dat ik vanwege copyright zaken geen foto's uit deze werken mag plaatsen, want er staat een aantal heel fraaie foto's bij.

Op basis van deze gegevens en het grote aantal foto's heb ik besloten om een zwarte J10 te maken uit de jaren '20 met o.a. een Robinson schoorsteen.


De Robinson schoorsteen, netjes opgepoetst zoals het hoort.

Inmiddels heb ik de ketel op de voetplaat gesoldeerd, en ben ik aan de cabine toegekomen.
In de kit zijn gemakshalve bepaalde details weggelaten. Dit is ook het geval met de "stanchions", de stangen die het dak ondersteunen.
Volgens de kit zou je de cabine zonder stangen zo moeten bouwen:



Op de foto's van het prototype lijkt dit er echter meer op:



De stang is gemaakt van 0,3 mm verenstaal. De kunst is om de gaatjes onder en boven precies op de juiste plaats te krijgen. Ik heb eerst met een speld een gaatje gemaakt, en die daarna met een 0,4 boortje met de hand voorzichtig uitgeboord. Daarna heb ik de onderkant van de stang in de voetplaat gesoldeerd met witmetaal soldeer, en de bovenkant een klein likje cyano gegeven (waarom maken ze de potjes van cyano niet van spul waarmee de dop niet vast kan plakken? Ik heb nu vaseline op de draad gedaan, maar ik moest de dop weer eens met de waterpomptang losdraaien).

Het grootste probleem, ehhh sorry, uitdaging, van het bevestigen van de stang is dat je het nietige kleine piefje van de cabine naar de stang zelf moet maken.
Eerst maak je bijv. een stripje messing van ca. 1,5 à 2 mm breed. Daarna boor je er op enige afstand van elkaar 2 gaatjes in van 0,5 mm:



Daarna rijg je de stang in het buitenste gaatje en knip je het messing ongeveer op lengte. Dan eerst het messing vertinnen, en tot slot soldeer je het piefje met witmetaalsoldeer vast aan de zijkant van de cabine, exact in het verlengde van de "beading", de verbrede verstevigingsrand in de cabine opening. Tot slot de overlengte met het 2e gaatje afknippen, dat is voor de andere zijkant.
Als dat allemaal in 1 x goed gaat, dan ben je snel klaar. Het is dat er op dit forum al iemand is met de naam "Prutser", anders had ik me mooi zo kunnen noemen.

Uiteindelijk is het allemaal weer ongeveer goedgekomen, nu de andere zijkant nog. Ik twijfel nog of ik eerst de "fallplate" aanbreng, zodat hij met gesoldeerde pennetjes in gaatjes in de cabine zijkanten kan, of dat ik hem op een andere manier bevestig. De fallplate is de beweegbare klep tussen lok en tender.

Als toegift nog even een foto van een gebruneerde en een ongebruneerde cabine zijkant:



De matte zijkant lijkt vlak, maar is het niet, en de glimmende is ook niet helemaal egaal. Ik heb ze al bewerkt met een recht afgeknipt lollystokje met een stripje korrel 800 of 1000 schuurpapier er omheen. Ik ga nog even kijken wat polijstpasta aanricht, en daarna moet maar blijken hoe egaal het allemaal is, nadat het geprimerd is.

Leen.






« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 14:08:00 door Stoomboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2010, 13:21:49 »
Kan je dit ook zandstralen Leen, of is het witmetaal te zacht zodat met het zandstralen ook de details verdwijnen?
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2010, 14:04:12 »
Ik denk dat witmetaal te zacht is voor zand/gritstralen. En ik denk dat het in dit soort gevallen niets oplost.
De kunst is om het witmetaal òf echt vlak/egaal te krijgen, òf te zorgen dat het egaal lijkt. Het zal wel het laatste worden.
De vraag is wat je na het primeren nog kunt zien.
Ik ga nog even kijken wat er gebeurt met polijstpasta en een oude electrische tandenborstel, gewoon voor de lol, maar wel voorzichtig.

Ik denk dat WM in dit opzicht nogal wat nadelen heeft t.o.v. messing.
Er zijn natuurlijk ook WM kits, waarbij alles perfect klopt, maar bij deze kit is dat niet altijd zo, al is hij wel prima in elkaar te zetten.
Hier zomaar even een paar dingen die je na het lezen van de handleiding heel gemakkelijk over het hoofd ziet:

1) De tender is niet haaks en recht (Dat is hij nu nu ook niet, want ik kwam er te laat achter, en voor een deel zit het in de gietsels. Als het zichtbaar blijft, dan gaat hij de pan met kokend water in).
2) Het lokchassis staat uit het midden van de lok (nu niet meer, want ik heb de gaatjes in het chassis uit het midden gezet. De schroefgaten in de ketel en de voetplaat zaten uit het midden, en daar kwam ik weer te laat achter).
3) Er zit een groot gat in het chassisframe en in de cabine (nu niet meer).
4) Er ontbreken veel details, o.a. remmen en remstangen, fallplate, lampijzers, cabinestangen, zandkastpijpen.
5) De witmetalen trekpen aan de tender zit uit het midden. Ik heb er nu een messing pin in gesoldeerd.
6) De kwaliteit van sommige gietsels is niet geweldig, en witmetaal is voor sommige toepassingen minder geschikt (te dik, niet sterk genoeg).

Nogmaals, de kit is zo uit de doos keurig in elkaar te zetten, maar dan heb je niet meer dan voor de jaren '60 een mooie 00 lok.
We moeten niet vergeten dat dit een oude kit is uit de jaren '70, en voor die tijd misschien wel zijn tijd vooruit was.
Ik heb hem in 1992 of zo gekocht.

Voordeel: je leert er wel veel van. Ik ben ook geen fijnmetaalbewerker, ik wou dat het waar was.
De kit kan altijd nog het kokende water in, waarna je weer overnieuw kunt beginnen.
Of misschien koop ik er nog wel eentje met het verbeterde geëtste chassis om de mooie oorspronkelijke Great Central half-cab versie mee te maken.
Als die geen messing cabine zijkanten heeft, dan ga ik ze zelf maken.

Leen

« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 14:12:46 door Stoomboy »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2010, 18:52:49 »
Stralen kan prima op witmetaal. Je blaast het niet weg ofzo. Je kunt ook prima plastic modellen zandstralen. Maar het is meer bedoeld om het oppervlak voor te bereiden voor het spuitwerk (hechting). Bij messing modellen kun je er prima soldeer mee wegkrijgen omdat het achterliggende materiaal wat harder is. Maar ook daar kun je niet te lang mee doorgaan. Stralen is alleen niet geschikt om een oneffen oppervlak recht te trekken. Dan zul je echt met een klos moeten schuren. I zou die moeite niet nemen. In het echt was het nooit strak. Vlak plaatwerk heeft nou eenmaal weinig stevigheid.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2010, 20:09:50 »
Nee, in het echt is het zeker ook niet 100% strak.
Ik maak de lok af, en dan gaat hij mooi in de grijze primer. Eerst de tender, en dan kunnen we zien hoe het erbij staat.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2010, 22:59:35 »
De afgelopen weken is er wegens de meivakantie en 5 weekends weg niet erg veel aan de lok geknutseld.

Ik heb wel nagedacht over een aantal nog aan te brengen details, en kwam tot de conclusie dat er een aantal dingen niet helder is. Van dit type lok is er niet één bewaard gebleven, dus je kunt niet zomaar ergens heen rijden om even te kijken.

1) Welk loknummer ben ik eigenlijk aan het bouwen? Ik weet wel hoe hij eruit komt te zien, maar heb nog onvoldoende informatie over het te kiezen loknummer.
Het moet er een worden uit ca. 1925, door de LNER hernummerd op de tender of op de cabinezijkant, maar nog niet verbouwd, en dus lager gemaakt. In aanmerking komen 5806, 5807 en 5787. Van geen van deze drie heb ik een foto in LNER uitvoering van vóór 1930. Ik zou het natuurlijk kunnen gokken, maar dat kan altijd nog.

2) Hoe zag de cabine eruit en welke kleur had hij van binnen? Cabines waren vaak crèmekleurig van binnen, maar ik heb nog geen foto kunnen vinden, waarop dit zichtbaar is.

3) Hoe zag de achterkant van de tender eruit? Waar zaten de lampijzers en waren er treden om naar boven te klimmen?

In de hoop op de juiste informatie heb ik een post geplaatst op het Engelse LNER-forum:

http://www.lner.info/forums/viewtopic.php?f=3&t=3731&p=30297#p30297

En nu maar afwachten....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2010, 23:11:10 door Stoomboy »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2010, 12:21:15 »
Leen,

citaat , Cabines waren vaak crèmekleurig van binnen, maar ik heb nog geen foto kunnen vinden, waarop dit zichtbaar is.

Deze foto's een paar weken geleden gemaakt in York .
Het is dus wel een andere loc , maar misschien heb je er wat aan.










« Laatst bewerkt op: 29 mei 2010, 12:22:53 door ronald1956 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2010, 17:47:54 »
Dank je wel, Ronald. Dat is die fraaie SE&CR Class D lok van Wainwright, geweldig. Die hoop ik nog eens op de Bluebell te zien.

Inmiddels heb ik dankzij het Engelse forum een foto gevonden van een cabine van een J11, zijn grotere broertje, en volgens iemand die het weten kan waren ze vrijwel identiek.

De cabine op mijn z/w foto heeft een soortgelijke kleur als op jouw foto van die mooie Class D.
Ik ga dus proberen om de kleur van jouw foto ongeveer na te maken, misschien met iets meer bruin (gebruikssporen) en iets minder geel.

Leen.