Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER  (gelezen 42757 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2010, 10:23:32 »
Het ziet er mooi uit (y)  Ik vind het een apart locje, waar de tender haast groter dan de loc lijkt.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2010, 13:24:56 »
Wow Leen,

Dat ziet er weer super goed uit! Tsja, voor alles moet een structuur/gereedschap of wat dan ook zijn, leuk dat je dat allemaal uitdenkt (en ons daarmee het makkelijker maakt ;D)

Hoe dan ook, het wordt een hele mooie loc, da's een ding wat zeker is! En wat glimt het allemaal, je zou bijna denken dat je het ding dagelijks oppoetst hahaha. Het ziet er weer keurig uit!

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #32 Gepost op: 24 december 2010, 22:43:14 »
Hoera! Het chassis is klaar incl. remmen en pijpjes, en heeft testgereden.
Nu kan het schoongemaakt en geschilderd worden.



Ik zal later een relaas maken over hoe de remmen en de pijpjes eraan gekomen zijn (niet vanzelf iig).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2010, 22:49:44 door Stoomboy »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #33 Gepost op: 24 december 2010, 22:53:50 »
lameraaien: beetje solderen, beetje buigen en dan past t niet dus dan nog wat meer buigen?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #34 Gepost op: 24 december 2010, 23:01:24 »
Ja, bijna goed, Floris, het paste idd niet.

Ik wens jou en de anderen die dit lezen fijne feestdagen toe.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #35 Gepost op: 26 december 2010, 13:32:15 »
Na het nuttigen van het kerstmaal gisteravond - het was allemaal geweldig - roept nu de plicht weer. We zouden de zandkasten met pijpjes en de remmen aan het chassis gaan monteren.

Hierbij eerst een link naar een foto van het prototype:
http://www.gcrsociety.co.uk/L220.jpg

Op deze ingezoomde foto is te zien hoe het resultaat onder de voetplaat eruit zou moeten komen te zien:


(foto afkomstig van www gcrsociety.co.uk)

We zien een bepaald model brakehanger en de stoom- en zandpijpjes aan weerszijden van het middelste wiel.

Welnu, eerst de zandkasten:
Deze DJH kit is een oudere kit uit de jaren '70-'80, en toen was het blijkbaar nog niet algemeen gebruikelijk om erg veel details aan te brengen: de kit moest ook geschikt zijn voor beginners.
In de kit zitten alleen de 4 zandkasten van witmetaal. Ik ben dus begonnen om daar t.b.v. de pijpjes gaatjes in te boren. Daarna heb ik er een stukje 0,3mm fosforbrons draad in gestoken, dat vastgesoldeerd en in vorm gebogen. Vervolgens heb ik de zandkasten op het chassis gesoldeerd.
Nu moest alleen het stoompijpje nog in vorm gebogen en aan het zandpijpje vastgemaakt worden. Wat een gepriegel! Dat kostte wel een hele avond voor 4 van die draadjes van 3cm die per se niet willen wat jij wil.



Ik heb de beide uiteinden van de pijpjes in een klein stukje kabelisolatie vastgeprikt, en kon ze toen vlak naast de isolatie met een puntbitje een beetje aan elkaar vastsolderen. Tot slot heb ik het andere eind van het stoompijpje aan de binnenkant van het chassis vastgeplakt met cyano. Het lukte me niet om het te solderen, want dan zou de dikke frameplaat erg heet geworden zijn met alle risico's vandien. Het resultaat is te zien op de foto helemaal onderaan, en ziet er m.i. aardig uit, maar bij de volgende lok vertin ik wel eerst de binnenkant van de frameplaat.

En nu de remmen...
Onderaan de vorige post van vorige week 20 december zie je een messing fret met allemaal remmen. Daarvan heb ik er een aantal in voorraad met allerlei verschillende typen remmen.

Remmen en voorzieningen voor remmen zitten niet in de kit. In het allereerste stadium had ik gelukkig al op de juiste plekken in de frameplaten gaatjes geboord voor de remstangen van 0,45mm draad. Op deze foto zie je naast de wielen de pennetjes zitten waaraan de bovenkant van de remhangers vastgemaakt moet worden:



Nu nog het juiste type rem vinden, anders moeten ze zelf gemaakt worden van messing of plastic, maar dat zou wel een beetje lullig zijn als je 4 of 5 frets met allerlei typen remmen hebt liggen. Maar de meeste remhangers zijn recht, en missen de "elleboog" die op de foto van de J10 zichtbaar is. Gelukkig vond ik op op een fret van Iain Rice remmen die erop leken, alleen waren ze te lang voor dit model, en dus zouden ze boven de voetplaat uitsteken. Na de maat genomen te hebben, heb ik in een remhanger op de juiste plek (nou ja, in 2e instantie) een gaatje geboord. Met deze remhanger als mal heb ik in de overige ook gaatjes geboord:



Er moest ook nog een remschoentje op de hangers gesoldeerd worden, dus: gaatje in een stukje MDF, pen door hanger en schoentje in de MDF prikken en solderen maar jongens. Hier zie je de onderdelen en het uiteindelijke resultaat:



Het begint er nu op te lijken, alleen moeten ze nog op lengte gemaakt worden door het bovenste oog  af te knippen en de hangers netjes bij te vijlen.
Daarna ziet het er zo uit:



Duidelijk is de ene hanger met de 2 gaatjes te zien (3e van rechts), dat ene is inmiddels met soldeer opgevuld.

Nu moeten de hangers aan het chassis gesoldeerd worden, maar niet plat ertegenaan, maar op de juiste afstand. Op een foto van het prototype is te zien hoever dat ongeveer is. Ik heb eerst van aluminium een soort tooltje gezaagd en gevijld om als afstandhouder te fungeren:



Met behulp daarvan heb ik alle remhangers netjes kunnen vastsolderen:



Tot slot moest er nog een verbindingsstang van 0,7mm aan de onderkant van de remhangers gesoldeerd worden om de linker en rechter hangers met elkaar te verbinden. Nu de remhangers goed en wel gemonteerd waren, was dit eigenlijk peanuts:



Na al dat gepriegel en het op lengte knippen van de stroomopnemers is dit het resultaat:


(klik)

Nu ga ik weer verder met het leggen van de laatste hand aan de opbouw. Er liggen nog een paar leuke priegelklusjes in het verschiet, maarrrr....

That's another story.

Leen.




« Laatst bewerkt op: 26 december 2010, 15:03:39 door Stoomboy »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #36 Gepost op: 26 december 2010, 14:07:40 »
Prachtig bouwverslag, Leen
Das nog eens wat anders dan een kant-en-klaar model uit het schap laten halen in Liverpool.....

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15433
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #37 Gepost op: 26 december 2010, 14:22:21 »
Wat op zich ook een leuke bezigheid kan zijn  ;D ;)

Ziet er prima uit, Leen! (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2011, 22:05:23 »
Ja, treinen kopen in Liverpool is zeker een leuke bezigheid. Maar de LNER J10 is daar alleen niet te koop. Wel in Blackpool trouwens (die op dit moment met 2-0 voorstaan tegen Man United) en verder alleen bij DJH.

Dus maar weer solderen, vijlen, schoonmaken, en oppassen dat je de boel niet verknoeit. Met de bovenbouw luistert dat best nauw.
Als je daarentegen een chassis bouwt, dan bouw je veel wat aan het gezicht is onttrokken, en als er dan een kloddertje soldeer gemorst wordt, dan is dat meestal geen hemelval. Even de vijl erbij, en klaar is Kees.

Aangezien ik in een eerder stadium de rookkastdeur noodgedwongen een beetje gewijzigd had, pastte hij niet meer precies in het gat van de rookkast. Toen heb ik aan de binnenkant van de rookkast wat soldeer "gesmeerd", zodat hij er weer klem in pastte. Deze soldeer is op de foto te zien.
Dat betekende wel dat ik hem aan de buitenkant moest vastsolderen. Hij had  ook gelijmd kunnen worden, maar ik ben nu eenmaal een voorstander van solderen, tenzij het niet anders kan. Bovendien meende ik het allemaal wel keurig schoon te kunnen krijgen door zorgvuldig te vijlen.

Nu is het zo, dat er om de rookkast heen een z.g. "smokebox wrapper" meegegoten zit en die sluit niet helemaal op de voorkant aan. Er is dus een randje van ca. 0,5mm, wat keurig meegegoten zit:



Het randje was mij eerder niet opgevallen, maar nadat de rookkast rondom vastgesoldeerd was, bleek dat ik in dat randje een kloddertje soldeer gemorst had. Daarmee zag het er gelijk niet strak meer uit, en ik had er flink de ziekte in, want hoe moet je dat nou weer strak krijgen? Met een vijltje of een mespuntje schrapen maakt het alleen maar erger.
Na een week had ik iets bedacht, nl. om een klein hoekje uit een stukje messing te knippen:



Links onderaan is een heel klein hoekje weg en daarmee heb ik voorzichtig de soldeer weggeschraapt.
Daarna zag het er weer een stukje beter uit:



Het is allemaal niet zo spectaculair, maar zo'n klein kloddertje voorop je lok geeft je niet het goede motiverende gevoel.

Hierna heb ik de "smokebox dart" erop gesoldeerd. Ook dat ging niet in 1 keer goed, want de onderste kon eerst nog gewoon bewegen. Eigenlijk had ik hem beter eerst op de deur kunnen bevestigen, voordat die rondom vastgesoldeerd zat. Dat is een goede leer voor de volgende keer.

Voorop de voetplaat moeten 3 lampijzers, maar eerst moest dat schuine ding onder de rookkast - het cylinderblok - een stukje korter gemaakt worden, anders was er niet genoeg plek voorop de voetplaat en pas daarna  konden de 3 gaatjes in de voetplaat geboord worden. De middelste zit op foto's net naast het midden, en dat heb ik dus ook zo gemaakt. Het zijn nietjes, die ik een stukje smaller heb gevijld. Voor het mooi hadden ze misschien nog wel iets smaller gekund, maar ik vind dat het zo wel kan (4,5 cm in het echt). Daarna heb ik ze aan de onderkant vastgesoldeerd.
Tot slot de bufferbalk bevestigd en daarna de trekhaak.
Het ziet er nu zo uit:



Misschien dat ik de staaf t.b.v. de deursluiting nog iets aanpas. Ik vind hem niet echt mooi gelukt, ook al is hij beter dan wat er eerst zat. Hij zit een beetje scheef, zou je zeggen. Een foto is in dat opzicht wel meedogenloos, hoor.

Het lampijzer voor boven de rookkastdeur is nu ook gemaakt:



Die is ook van een nietje gemaakt. Het lukte me alleen niet goed om het horizontale piefje er goed aan vast te solderen. Toen ik in plaats van een stukje nietje een stripje messing nam ging het gelukkig wel. Ik wacht er nog even mee om hem vast vast te solderen, want het volgende project moet eerst. Dat zijn de 6 trapjes. DJH heeft die van het dikke witmetaal gegoten, maar ik wil ze liever zelf van ca. 0,2mm messing proberen te maken. Het ligt al klaar. Ik ga eerst de 6 trapjes inscannen, dan plak ik het papier op het messing, en daarna zaag ik het uit.

Er moeten nu nog een stuk of 15 onderdelen op, en dan is hij klaar voor de verfspuit.
Het moet een zwarte lok worden, maar ik ga hem niet zomaar zwart spuiten. De zwarte verf ga ik vermengen met bruin en grijs, en de ketel krijgt meer glans dan de rookkast en de voetplaat. De rookkast wordt bovendien een stuk grijzer.
Het is niet de bedoeling dat het een lok is die net uit de showroom komt.

Ondertussen is het binnen 10 minuten 2-2 geworden bij het voetballen. Blackpool houdt het waarschijnlijk niet droog met nog ruim een kwartier te gaan.

Maarrrr... that's another story.

Leen.


EDIT: Ja hoor, 3-2 voor Man United in de 87e minuut.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2011, 22:18:37 door Stoomboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2011, 14:38:16 »
He, wat leest het toch lekker weg allemaal! En wat een kunstwerk wordt het zeg, echt supermooi! Kan mooi een boel van je afkijken ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #40 Gepost op: 23 september 2011, 21:41:58 »
Ha Leen, hoe staat het hiermee? Ben benieuwd naar al je inventieve dingen!

Hier gebeurt er tot nog toe weinig, maar de werkkamer is bijna klaar dus ik ga binnenkort lekker verder met mijn 3900/3300! En dan ook maar weer eens afspreken ;D

Gr. Tom.
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:50:22 »
Baggerdebaggerdebagger, p**p en p*s >:(  >:( >:( >:( >:(
En dan zeg ik het nog veel te netjes.

Wat er gebeurd is? Zaterdagavond kwam ik erachter dat er een buts op een lastig rot plekje in de voorrand van het cabinedak van de J10 zat. Dat komt omdat er tijdens het opruimen iets opgevallen is, ik weet niet meer wat het was. Direct erna was me niets opgevallen, maar nu zag ik het opeens, toen ik de trapjes aan het klaarmaken was.  :'(

Repareren? De dakrand is heel dun dus dat zou je altijd blijven zien en het is me dan ook niet gelukt.
Dus in kokend water? Ja! En ging het dak eraf?? Nou, nee dus. Alle soldeer is overal zo'n beetje gesmolten, behalve die van het dak, terwijl ik met een ovenwant alleen de cabine met het dak maar in het water hield.

Ten einde raad de bout gepakt om het dak los te solderen. Het is nu wel los, hoor, en de cabinezijkanten zijn kapot en ik mag de hele cabine weer opnieuw maken en heb een heleboel nieuwe woorden geleerd. Bovendien moet ik alle gesmolten soldeer her en der op de ketel weer glad zien te krijgen.

Dit is het resultaat:


Op de foto zie je om de dom vlekken gesmolten soldeer en dat zit ook op andere plekken, die niet in het water gezeten hebben. Rechts op de foto zie je het dak en de brokstukken van het geworstel met het dak. Er zit een soldeerplek op het dak, waar ik geprobeerd heb het te repareren, maar hij steekt een klein stukje voor de cabine uit, en daarom zou je het altijd blijven zien.

Eén stom onoplettend momentje, en ik had de lok steeds in de doos moeten doen natuurlijk. Nou ja, er zijn ergere dingen, en ik heb DJH gemaild voor nieuwe onderdelen. Hopelijk krijg ik het allemaal weer netjes in orde. Het is op deze manier wel een hele "steep learning curve".

Leen.


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:53:25 »
Wat een ellende... Nou, misschien komt mijn 3300 dan toch eerder af ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2011, 08:49:32 »
Leen,

Helaas pech met het bouwen. Kleine veranderingen hebben soms grote gevolgen. Tip voor het verwijderen van het soldeer: overvloedig fosforzuur op het soldeer aanbrengen en met de bout zo goed mogelijk proberen uit te spreiden en dan met een vijltje en later met een glasvezelpotlood weghalen en glad maken. Na het spuiten zie je daar helemaal niets meer van. Overigens als je kunt vijlen voor dat je het fosforzuur aanbrengt is het ook goed: dat gedeelte van het soldeer is dan alvast weg. Alleen oppassen voor details in de buurt als ketelbanden en klinknagels.

Ik kan de deuk in je machinistenhuis niet zien, maar soms werkt opvullen met soldeer en vervolgens bovenstaande methode ook goed. Als het in de rand zichtbaar was, had je dat mogelijk ook kunnen bewerken.

Dit is misschien het lastige van witmetaal, dat het te makkelijk smelt bij een relatief lage temperatuur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER
« Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:07:02 »
Wat een pech. Veel geluk met de reparatie (y)

Is het misschien een idee om de cabinezijwanden uit messing te maken? dat zal er veel beter uit zien dan witmetaal. Alleen dan zul je wel klinknagels in het messing moeten kloppen.

mvg,

Rick