Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103204 keer)

Bert de Jongh

• Offline Offline
  • Wat een gezeur hier !!
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #210 Gepost op: 07 February 2011, 10:52:52 »
hier: http://www.jammydog.com/micro_masking_tape.htm zelfde site andere afdeling, vanaf 0.5, 0.75, 1.0, 1.25 etc ;)

Grtzz,

Karst

Even op de site van jammydog zitten kijken naar verkoop adressen in london omdat ik daar binnenkort naar toe gaat en tot mijn verbazing kom ik deze tegen;

Robs Modelaccessoires
Binnensingel 94
3291TC Strijen
Zuid Holland

Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #211 Gepost op: 07 February 2011, 11:32:31 »
Karst,

Of die band nu messing of staal is weet ik natuurlijk ook niet 100% zeker. Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik heb het niet zelf bedacht. Op mijn foto's van de 3737 en de 6317 in het NSM hebben beide deze band in messing. Niet zo donker als op de dom, maar iets lichter van kleur. Mijn 5300 heeft ook een band in messing. Dus wat dat betreft  ;)

mvg,
Ivo

Vergeet niet dat bij machines uit de aktivedienst de kleur van het messing, koper of staal door invloed van warmte kan verkleuren. Daarom kan je volgens mij geen goed oordeel vellen over wat goed of wat fout is.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #212 Gepost op: 10 February 2011, 00:52:46 »
Hoi,

Mochten jullie denken dat er misschien iets mis gegaan is met het spuiten, nou dan is dat niet zo  ;D

Zondagavond had ik niet meer de puf alles nog af te plakken. En sindsdien heb ik niet meer voldoende aaneengesloten tijd gehad om de klus af te maken. Ben nu wel benieuwd wat er met de verf gebeurt die er nu al ruim langer dan 24 uur op zit. Dit omdat Phildie op de blikjes heeft staan, dat je moet overspuiten tussen de 20 minuten en 24 uur...  :-\

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 10 February 2011, 02:04:06 »
Hoe bedoel je overspuiten, moet je de washprimer "activeren" ofzo? Of nee, d'r zat al groen op. Wat bedoel je nou man! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #214 Gepost op: 10 February 2011, 09:19:17 »
ZWART man !!!  ;D ;D ;D

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #215 Gepost op: 25 April 2011, 22:11:44 »
Hoi,

Da's al weer meer dan 30 dagen geleden volgens de forum software... :P

Maar ik krijg tegenwoordig al fanmail, of de 6000 al bijna klaar is, want op Rail wastie al groen....

... well... nu istie weer grijs  ;D ;D

Wat was het geval ? Nu ten eerste had ik natuurlijk de beginnersfout gemaakt het ding eerst groen te spuiten...  :-[ :-X Maar... gaande weg begon zich aan de tenderzijde vlak boven de voetplaat en naast de kolenbak, witte rommel door de lak en de primer heen te vreten....  :-\  Wat blijkt... ( en ik had het ook al vlak na het spuiten van de primer gezien, dat er kleine blaasjes aan het vormen waren vlak tegen de kolenkast ) er was soda water in het 'gesloten' compartiment van tender en kolenbak blijven zitten, dat er niet lekker meer uit kon... Omdat ik het model maar een kleine 2 uur de tijd had gegeven na het soda badje, bleek dit dus een tijdbommetje onder de lak... en...

... ik had nog twee felbegeerde onderdeeltjes weten te bemachtigen. Idee was natuurlijk, deze er met secondenlijm op te zetten, en dan zonder primer zwart te blazen.
Na het verwijderen van het al bijna 2 maand zittende afplakband, bleek aan de gehele loc-achterzijde van die soda rommel te zitten :( Dus, was het besluit snel genomen. Thinnerbadje  8) 10 minuten, meer was er niet voor nodig ;)  (y)

... de krikken in detail. Nu wel netjes van onderen af gesoldeerd: Gaatje boren, voorvertinnen, shish-water er op en een drupje lo-melt.

En om opnieuw vochtophoping tegen te gaan, maar een paar forse 3mm gaten in z'n reet geboord  ;D

Daarnaast ook nog die vreemde sluitlantaarntjes er af gehaald en er mooi, korte, Philo sluitseinijzers voor in de plaats gezet.

Dus, nee hij is nog niet klaar  ;D Maar plan is wel om hem morgen weer in de primer te krijgen :)

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 26 April 2011, 00:01:59 »
Doet geen centje pijn he, zo'n thinnerbadje. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #217 Gepost op: 26 April 2011, 00:03:07 »
Neuh... alleen een half uurtje prettig 'high'  :P

Grtzz,

Karst

guest7823

• Gast
« Reactie #218 Gepost op: 26 April 2011, 00:20:52 »
Karst,

Of die band nu messing of staal is weet ik natuurlijk ook niet 100% zeker. Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik heb het niet zelf bedacht. Op mijn foto's van de 3737 en de 6317 in het NSM hebben beide deze band in messing. Niet zo donker als op de dom, maar iets lichter van kleur. Mijn 5300 heeft ook een band in messing. Dus wat dat betreft  ;)

mvg,
Ivo

Even gauw in het 6300 en 3700 boeken gekeken en .......

Bij de 3700 lijkt het een vlakke band te zijn, die echter op de foto's (die spaarzame die NIET van 3/4 voor zijn genomen  >:( ) een andere, lichtere, grijs tint heeft dan de andere ketelbanden. Hierbij voornamelijk naar foto's gekeken van voor 1940 (toen werd er nog gepoetst en "zat al het koper er nog op")

Bij de 6300 lijkt het een kwart ronde band te zijn het gevolg van de overgang van de dunnere ketel naar de dikkere rookkast. Dit is iets wat je makkelijker is messing / koper doet dan in ijzer/staal.

Daar het in alle gevallen om trekbanden gaat is koper niet zo'n voor de handliggend materiaal

Messing is dus waarschijnlijk.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 26 April 2011, 02:35:42 »
Handig spul he, dat thinner. M'n 3900 heeft er twee keer in gelegen ;) Nu kun je weer verder superen, zo heeft elk naadeel zijn voordeel (y)

Paul, Messing lijkt mij ook heel waarschijnlijk, want in de ingekleurde ansichtkaarten van de NS uit de jaren '30 zijn de banden ook messing. Staal lijkt mij een rotklus om schoon te houden, vooral als het heet is en nat wordt.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #220 Gepost op: 26 April 2011, 03:32:49 »
mischien kun je nu ook de kolenbak openmaken met de frees om ruimte voor de decoder temaken
Gr Jan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #221 Gepost op: 27 April 2011, 00:17:55 »
Hoi,

@jan,

had gekund maar niet gedaan. Decoder vind makkelijk een plaatsje onder het dak, kijk maar een stiukje verderop...

En ja, woord gehouden, de kap staat weer in de primer. En terwijl die staat te drogen, kon mooi de loc weer opgebouwd worden...

... drijfwielen gemonteerd, zie dat de motor om zijn drijfas kan draaien !

... de onderkant. Het begint nu toch wel serieus ergens op te lijken  :P ;D Alleen jammer van dat open en blote tandwiel. Als daar nu eens een mooie tandwielkast omheen zou zitten....  ::)  :D

... de motor is op zijn stoel vastgezet met Tesa foamtape. Zo blijft de boel flexibel en beweegelijk, hetgeen de rijeigenschappen en stroomafname ten goede komt.

... daarna de loc bedraad. Op de motor, uit het zicht, een klein strookje printplaat om de draden te verzamelen en straks de decoder op aan te sluiten, die dan in de kap zit. Hier de 'live' kant...

... en de 'massa' kant.

... koppelstangen zwart ingelegd ala een bedrijfje uit Apeldoorn  :P en voor proef even decoder er aan gehangen om een eerste rijproef te doen. Loopt prima  (y) Op de achtergrond de kap. Ik had stilletjes gehoopt hem vanavond nog zwart te krijgen. Maar het is bij de primer gebleven. Niet overigens nadat ik een goed ( = duur ) ademmasker had gekocht en gebruikt. 't is er 1 speciaal voor het gebruik tijdens verf spuiten. Totaal geen last ( meer ) van de thinnerdampen, en dus ook geen hoofdpijn meer ;) Thinnerverven zijn tocch wel erger dan M600 of wasbezine gedragen spul. Toppunt is natuurlijk de watergedragen vernis van Phildie. Die ruik je helemaal niet  (y)

Nu is het dus wachten op het zwart. Misschien morgenavond, als ik niet hoef te werken. Anders op z'n vroegst vrijdagavond...

Grtzz,

Karst

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 27 April 2011, 08:34:13 »
Heb ik bij mijn 1900 ook, maar dat is omdat de ketel los moet kunnen tbv onderhoud/decoderinbouw/whatever... Perfectie is een loffelijk streven, maar het moet ook kunnen (blijven) rijden; en in delen spuiten is vaak de enige manier om kleurscheidingen/sierlijnen e.d. goed te krijgen.

Gelukkig kijken we op de modelbaan op een andere manier naar onze treinen dan in de vitrine...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #223 Gepost op: 27 April 2011, 08:38:18 »
Hoi Eric  :D

Wat heb jij ook bij je 1900 ??

Citaat van: Eric van Spelde
Gelukkig kijken we op de modelbaan op een andere manier naar onze treinen dan in de vitrine...

Inderdaad... treinen moeten ( kunnen ) rijden  ;D

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #224 Gepost op: 29 April 2011, 23:01:31 »
Hoi,

Hehe... eindelijk  ;D 8)

... deze zijde bijna helemaal zijdeglans...

... hier bij de pompen wat lastiger. Je krijgt onwillekeurig toch meer verf er op, omdat je er 'doorheen' moet spuiten. Maar ja, da's de keuze om alles vooraf te monteren ;)  :-X

... en toen wastie bijna helemaal zwart :) Zit er redelijk tot tevredenheid op. Inmiddels weet ik wat de blanke lak doet, dus dat gaat helemaal goed komen :) En... zoals te zien gaan we toch proberen de ketelbanden af te plakken :) Gelukkig hadden de na-oorlogse 6000-en geen sierlijnen meer op de tenderbakken.

Grtzz,

Karst