Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103626 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #90 Gepost op: 14 January 2011, 01:42:44 »
Stig,

Super dat stukje tekst. Nu begint het te dagen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #91 Gepost op: 14 January 2011, 03:34:35 »
Rick,

Weer wat geleerd! Dus wat ik voor injecteurs aan zie zijn feitelijk stoomleidingen om de blazer en om de pomp te doen werken. Dat snap ik nu wel, maar heb ik dus nooit geweten. De injecteurs zitten dan zeker op het ketelfront in het machinistenhuis?

De leidingen van de voorwarmer heb ik echt letterlijk van foto's van de echte 6000 overgenomen en ik weet heel erg zeker dat die wel goed zitten.

Kijk zelf maar:


Als het goed is zit er idd een injecteur in de cabine. kijk maar op blz. 153 van Vervlogen Stoom. Daar staat een foto van de cabine van een 6100 me uitleg wat alles is. Wel heeft deze machine een exhaustinjecteur ipv. een voorverwarmer.

Ik neem aan dat je deze foto van het Utrechts Archief hebt?
Als je goed inzoomt op de voorste leidingen zie je dat ze 90 graden draaien, en dan een flens hebben. Deze flens zit aan de rookkast geschroefd, en dus maken de leidingen geen U bocht om dan de ketel in te gaan via de eenrichtingsklep. De leidingen die jij nu acter de warmtewisselaar hebt lopen horen dus de rookkast in te gaan naast de voorkant van de warmtewisselaar, en komen ergens anders de rookkast weer uit. Op zich logisch, het is lekker warm in de rookkast, dus win je nog meer hitte. Het eindpunt van de leidngen op jouw model is goed, alleen de route is denk ik verkeerd.

Dankzij jouw oplettendheid zie ik nu ook dat mijn aanname over de warmtewisselaar fout is.
Wat ik nu denk dat de situatie is: aan de voorkant is een leiding de warmwater leiding die direct de ketel in gaat. De leiding aan de voorkant bovenop de warmtewisselaar lijkt op de leiding van de afgewerkte stoom. Dus de achterste leiding is of de afvoer van de afgewerkte stoom, of de aanvoer van het koude water. Hetzelfde geldt voor de andere leiding voorop de warmtewisselaar. 
Je kunt nu wel zien waarom men en stoomloc wel eens een "plumbers nightmare" noemt

Nog iets voor de perfectionist: alle appendages die we messing noemen zijn eigenlijk brons. Volgens mij is alleen plaatwerk van messing op een echte loc. Voor de modelbouwer is er weinig verschil, brons is een klein beetje donkerder en het schrijft sneller 8)

mvg,
Rick

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #92 Gepost op: 14 January 2011, 08:23:55 »
Messing leidingen zetten toch teveel uit of lekken te snel bij de koppelingen, of nie  ?? in het eggie dan heh
Mvg Marty,

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #93 Gepost op: 14 January 2011, 09:12:12 »
Nee messing "ontzinkt" in het echt (en zelfs in de grotere modelbouwschalen met live steam) Daarom is het niet overal toegestaan op stoommachines.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #94 Gepost op: 14 January 2011, 09:17:46 »
Ik zal eens kijken of ik mijn tekst in het lange bericht met foto's nog kan aanpassen, om de deels baarlijke nonsense te verwijderen naar aanleiding van mijn opvoeding door Rick en stig  ;D ;D.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #95 Gepost op: 14 January 2011, 09:50:26 »
Hoi,

Klasse Ivo  ;D (y) en als het niet meer kan, wil er vast wel een Mod zijn die je helpt ;)

Maar... bestudeer jouw 1700 eens. Daar is e.e.a. tamelijk duidelijk zichtbaar hoe het zit met voorwarmer en voedingspomp. Vooropgesteld dat Philo het wel bij het rechte eind had/heeft  :P

En... die afgewerkte stoom leiding op je voorwarmer even weer vastzetten ;)  ;D

@rick,

idd brons ipv messing. Ook Waldorp en v Wijck-Jurriaanse maken daar melding van in hun boeken.

Nog een vraagje aan jou Rick. Het verhaal over de injecteurs is nu duidelijk, dank  (y) Maar als ik alle verhalen goed begrijp, werden deze injecteurs gevoed met koud water direct uit de waterbakken. Vraag: waarom zat er dan ook nog een voedingspomp op ??


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #96 Gepost op: 14 January 2011, 09:57:49 »
Karst,

Ik moet het soms ook meerdere keren lezen. Er zit geen voedingspomp op de injecteurs alleen een stoomleiding, die de injecteur doet werken, inderdaad met koud water direct uit de tender. Er zijn analogien te maken met een airbrush en met een straalmotor. De injecteur heeft dus ook geen bewegende delen. Het stukje tekst van stig even als plaatje downloaden en afdrukken werkte voor mij verhelderend. Rick heeft het bij het rechte eind en stig liet het mij snappen. Volgens Rick is de luchtpomp er alleen voor de remdruk. De Knorr pomp zorgt voor druk in het voorwarmer circuit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #97 Gepost op: 14 January 2011, 10:21:48 »
Hoi,

Bij het gebruik van voorwarmers hoort dus ook de voedingspomp. Alleen worden dan de injecteurs niet gebruikt, c.q. zitten niet in het circuit. De voedingspomp pompt dan direct via de 1-richtingsklep water in de ketel.

Zie dit artikel waar de werking van de 'Knorr Speisewasservorwaermungsanlage' wordt uitgelegd



Grtzz,

Karst

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #98 Gepost op: 14 January 2011, 10:51:17 »
Juist Karst.
Je gebruikt of een injecteur, of een voedingspomp met of zonder voorverwarmer. Je kunt niet een injecteur aan een voorverwarmer koppelen of vice versa. Wel kunnen een injecteur en een voorverwarmer met pomp dezelfde ketel van water voorzien.
De exhaustinjecteur is een alternatief tot de voorverwarmer voor energiebesparing.

In de begintijd van de locomotief had je soms een pomp aangedreven door het kruiskop of van een van de assen. Het kwam voor dat zo'n lok na een tijd stilstaan een stuk heen en weer moest rijden om water de ketel in te krijgen ;D

Jouw artikel over de voorverwarmer is interessant. Ik zal het eens goed doornemen. Als je eenmaal weet hoe zoiets werkt dan is het veel makkelijker om de juiste ligging te traceren.

Mvg,
Rick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #99 Gepost op: 17 January 2011, 01:31:59 »
Hoi,

Voor het geval jullie mochten denken, dat de 6000 alweer op het tweede plan staat, omdat hier nu driftig aan een 2100 gefrut wordt, wees gerust. Voor de 6000 zijn een aantal messingonderdelen besteld, die deze week binnen moeten komen. Dan gaat de 6000 weer als een speer. Is verder ook klaar, op die super onderdelen na. Dus kan gespoten worden  8)

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #100 Gepost op: 17 January 2011, 11:02:06 »
Dan lijkt het mij beter dat ik de 2100 nog even in de doos laat  ;D . Simultaan bouwen van meerdere locs leidt bij mij altijd tot minimale voortgang bij allemaal en dat schiet niet op.

Mijn 6000 (uit een stel losse Philotrain etsplaten, versie met korte waterbakken en een hele doos losse gekochte Ph-onderdelen) begint al op te schieten. alles boven de voetplaat is nu ongeveer klaar, de dom en de veiligheid worden ná het spuiten geplaatst. Om er een rijdend model van te maken heb ik nog wel enige inventiviteit moeten ontwikkelen; de frameplaten waren er niet bij, maar de draaistellen wel. Om niet het wiel opnieuw te moeten uitvinden heb ik frameplaten van DJH besteld plus nog een aantal onderdelen die ik miste. De drijf- en koppelwielen komen uiteindelijk wel weer bij Philotrain vandaan, maar via een omweg (nog bedankt F.D!) de draaistelwielen ook, maar dan via een heel andere omweg (bedankt EvS!). Het motortje plus aandrijving komt bij Chris Gibbon vandaan ( High Level ); gewoon een 10 x 20 motortje en een HiFlier aandrijving met een vertraging van 1:54. Postorderlijk besteld, inelkaar gesoldeerd en gemonteerd; werkt perfect.
En dit is mijn derde messing kit, tegelijk de eerste loc die zo inelkaar gezet wordt. Wel lastig met zoveel missende onderdelen, maar met hulp van deze en gene (bv bouwbeschrijving, bedankt HaHoHo!) en m'n eigen tien vingers komen we een heel eind.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #101 Gepost op: 20 January 2011, 00:08:10 »
dit vraagt om foto`s Gert
gr jan

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #102 Gepost op: 20 January 2011, 07:00:45 »
Jan,
Als je goed kijkt, kan je een link naar deze foto in de tekst van Gert zien staan.



Groet,

Jeroen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #103 Gepost op: 20 January 2011, 08:08:10 »
blond ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #104 Gepost op: 23 January 2011, 11:39:07 »
Ha Karst en andere bouwers,

Waarom geen motor met een wat kleinere diameter gebruikt en de ketel in gebouwd?

Groet,

Huibert, heeft die 6000 ook al jaren liggen... :(