Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 08:39:00
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 105776 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #315 Gepost op: 05 May 2011, 13:06:17 »
De plek van de contragewichten heeft zeker met de krukas te maken. En die zat -net als bij de 3700, 3900 en 6300 op de eerste as. Bij de duitse loks zijn er vaak maar 2 buitenliggende cylinders en dan grijpt de drijfstang aan op dezelfde plek als de koppelstang en dan is de enige juiste plaats van het contragewicht precies daar tegenover. Als dat niet zo is weet je zeker dat het geen 2 cylinder, maar een 3 of 4 cylinder lok is.

Het contragewicht en het uitbalanceren van alle horizontaal en verticaal bewegende delen van het drijfwerk was een hele klus en lukte in veel gevallen niet best. Dit is een (naast andere) van de redenen, waarom in Nederland zoveel 2 cylinder loks binnenliggende cylinders hadden. Op een of andere manier lukte het de NS, SS en HSM niet om met 2 buitenliggende cylinders een rustige loop te krijgen (4600 en zo). De 3700, 3900, 6100 en 6300 waren allemaal 4 cylinders, waarbij de 2 cylinders per kant precies tegenovergesteld bewogen, waardoor er in de lengterichting een balans ontstaat. Maar de 2 paren van 2 natuurlijk weer niet, want daar zat dan weer 90 graden tussen.

Zo nu komt er een boel commentaar  ;D ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #316 Gepost op: 05 May 2011, 13:25:58 »
ik heb een beetje het idee dat men in nederland met al die locs met binnenliggende of 4 cilinders gewoon wat verwend was qua loopeigenschappen. Ja, een 4600 kon dan voor nederlandse begrippen behoorlijk schudden, maar als je ziet hoe een 52'er tekeer gaat bij de VSM (je moet eens op het eerste balkon gaan staan als de loc tender voor rijdt), en daar durven ze gerust 80 mee te rijden, dan krijg je het idee dat ze in het buitenland gewoon geaccepteerd hebben dat een loc nou eenmaal niet kaarsrecht over het spoor gaat en zolang je t spoor maar een beetje stevig legt dat niet zo problematisch is.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #317 Gepost op: 05 May 2011, 13:28:06 »
De contragewichten van wielen zitten niet allemaal op dezelfde plek.
Zoals Ivo ook al verwoord, bij de aangedreven assen dienen de contragewichten ook de krukas uit te balanceren.
Bij de andere twee assen hoeft alleen maar het wiel met de koppelstang uitgebalanceerd te worden. Vandaar dat het achterste wielstel kleinere contragewichten heeft dan het middelste, en de as met krukas heeft dus weer een  ander formaat contragewicht en ook in een andere positie.

Gerard

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #318 Gepost op: 05 May 2011, 14:16:57 »
Ik heb zowel bovenvermeld boek als de Kalmbach Locomotive encyclopedia uit 1941 er op nageslagen, maar alles wat ik zie en lees is dat de contragewichten al op de tekentafel ontstaan en als vaststaand gegeven worden behandeld. In de hoofdstukken over de wielen en assen is te zien dat de contragewichten al met de wielen worden meegegoten. De plaats en de stand van de krukken is dus op de tafel bepaald. Bij sommige worden op de draaibank nog wat correcties aangebracht en dat is het.
Dat is helaas alle gegevens die ik heb kunnen vinden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #319 Gepost op: 05 May 2011, 14:58:03 »
klopt, dat werd allemaal al op de tekentafel uitgezocht. Op zich niet zo heel moeilijk allemaal, alleen zit je bij een stoomloc met heen en weergaande bewegingen die gecompenseerd moeten worden door rondgaande gewichten. Je kunt alle heen en weer-beweging van de zuigerstang etc prima compenseren in het horizontale vlak, maar dan heb je een as die op en neer stuitert omdat er in het vertikale vlak wel een slingerend gewicht is maar geen beweging die gecompenseerd moet worden, beetje ingewikkeld gezegd misschien maar denk er maar es over na... je moet dus een compromis zoeken tussen een drijfas die het heen en weer gaan van zuigerstang etc wel enigszins compenseert zonder dat die as te hard op het spoor gaat hameren.
Later heeft men aardig uitgevonden hoe die verhoudingen moeten zijn en ging men in de jaren '30 100 km/u rijden met indische 1D-goederenlocjes met maar 2 buitenliggende cilinders en drijfwielen van 1100 mm op smalspoor.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #320 Gepost op: 05 May 2011, 23:10:02 »
Ik heb nog wat opgezocht.









SK
« Laatst bewerkt op: 05 May 2011, 23:23:57 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #321 Gepost op: 06 May 2011, 10:50:50 »
Ik heb even in het boek "balancing of engines"(uitgegeven in 1929, lekker actueel  ;D) gekeken, waarin formulae en uitleg staat voor o.a. het balanceren van stoomlocs.

Het komt er op neer dat de contragewichten de draaiende massas(koppelstang) en heen en weer gaande massas(zuiger en zuigerstang) moeten balanceren. Voor de 6000 zijn de contragewichten op de achterste twee assen puur om de draaiende massas van de koppelstagen te balanceren, net als de kleie loodjes op de wielen van je auto, alleen zoals Floris al zegt, worden de contragewichten op stoomlocs al in de ontwerpfase berekend en toegepast.

De voorste as zit wat moeilijker in elkaar. De draaiende gewichten zijn makkelijk te balanceren, maar de oscillerende massas ook moeten worden gebalanceerd, En die kun je niet zomaar balanceren. Als je die massa's geheel hebt gebalanceerd, heeft de loc een hele rustige loop, ook op snelheid. MAAR, doordat de zuigers alleen op een horizontaal vlak heen en weer gaan, en de contragewichten rond draaien, veroorzaak je "hammer blow", een kracht, veroorzaakt door het rodslingerende contragewicht die op de spoorstaaf soms een tijdelijke aslast van meer dan dubbel het normale plaatst, en een halve slag later het wiel van het spoor tilt!
Daarom is het contragewicht op de drijfas atijd een comromis. Wil je een uiterst rustige loop op snelheid, dan moet je het spoor extra verstevigen tegen hammer blow. Wil je op licht spoor rijden, dan heb je weinig keus anders dan om de loc onrustig te laten lopen op hoge snelheid. Deze krachten worden vantevoren al berekend, en er kan dus overwogen worden hoeveel de as moet worden gebalanceerd.

Viercylinderlocs zijn overgens niet geheel gebalanceerd. Het is mogelijk om een viercylinderloc compleet te balanceren zonder contragewichten, maar dan zit je met rare hoeken tussen de krukken, wat betekent dat je vier sets stoomverdeling moet hebben in plaats van twee met een extra hefboompje. Daarom is het contragewicht op de drijfas van een viercylinderloc ook op een andere paats dan de koppelassen.

Karst, volgens mij kan ik vier grote en twee kleine contragewichten zien. De kleine moeten volgens mij op de koppel(voor)as en de grote op de midden en achteras.

mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #322 Gepost op: 06 May 2011, 11:14:37 »
Ik heb even in het boek "balancing of engines"(uitgegeven in 1929, lekker actueel  ;D) gekeken, waarin formulae en uitleg staat voor o.a. het balanceren van stoomlocs.

mvg,
Rick

valt nog al mee :) de tekeningen hierboven komen uit 1906.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #323 Gepost op: 06 May 2011, 11:33:29 »
De orginele uitgave van mijn boek kwam ook uit 1906  ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #324 Gepost op: 23 March 2016, 15:41:57 »
Moi allen,
Weet iemand de interieurkleuren van de na-oorlogse 6000-en?
Groet
Huibert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #325 Gepost op: 23 March 2016, 16:09:00 »
Vuil  ;D

Zal niet wezenlijk verschillen van de vooroorlogse uitvoering, hooguit minder goed onderhouden.

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #326 Gepost op: 23 March 2016, 16:25:00 »
Rood onder de tenderkasthoogte, grijs erboven. Vuil. Hm. vuil.... Dat heeft wel wat....  :angel:

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #327 Gepost op: 23 March 2016, 16:29:34 »
Kan best zijn dat men na de oorlog alleen nog de grijze kwast hanteerde. Maar ik heb het niet meegemaakt. Wellicht weet Paul Henken raad.