Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: Motorpost  (gelezen 28270 keer)

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Motorpost
« Reactie #15 Gepost op: 30 November 2010, 15:50:16 »
deze?




Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Motorpost
« Reactie #16 Gepost op: 30 November 2010, 16:04:38 »
mP 3032 in Roosendaal

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re:Motorpost
« Reactie #17 Gepost op: 30 November 2010, 16:34:37 »
Tot wanneer hetbben de Blokkendoos mP's dan als zodanig dienst gedaan? De Gs'en met postopschrift kwamen namelijk in 1974 voor het eerst in beeld.

Jeroen

De Blokkendoos motorposten zijn al in de jaren zestig allemaal als zodanig uit dienst gegaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Motorpost
« Reactie #18 Gepost op: 30 November 2010, 23:05:36 »
OK, dit verheldert al wat. Ik was bij het hierboven veronderstelde gekomen op basis van foto's (bv. Electrische treinen in NL deel 1 p. 99 en 100; Albers Met de trein door NL p.  252, 259 260, 369 (maar geen van deze foto's is met zekerheid als PTT-rit aan te wijzen); en het NS-boekje '144' uit 1963, p. 12 waarop VG&L en PTT min of meer als samenhangend systeem worden gepresenteerd; en tenslotte vooral Rail Magazine april 2010 p. 61 waar een mP met een rijtje geelbanders in de stukgoederendienst staat (in 1960). De foto uit het Utrechts Archief uit 1966 laat zien dat andersom ook de Gs al lang voor het opschrift POST erop kwam in '74 in de postdienst reden. Er reden in de jaren '60 dus zowel mP's in de stukgoederendienst als gesloten goederenwagens in de postdienst.
De vraag is dan: vanaf wanneer reden er Gs en/of Gls in de postdienst, en welke subtypes precies? De combinatie van Gs en Blokkendoos-mP moet op basis van de foto uit HUA net mogelijk zijn (1966), maar wellicht is de overlap groter.
De recente artikelen over de Geelbanders heb ik niet bij de hand, daar kan misschien ook nog wat uit te halen zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2010, 23:21:44 door janw »

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Motorpost
« Reactie #19 Gepost op: 01 December 2010, 11:45:55 »
mP 3032 in Roosendaal

mvg,
Erich

Hadden ze destijds niet beter gewoon een aantal plan V's kunnen ombouwen tot posttrein? Zo'n lange locomotief met één zo'n korte rijtuig is geen gezicht vind ik. Het is net alsof je met je camper een vouwwagen meeneemt
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Motorpost
« Reactie #20 Gepost op: 01 December 2010, 11:53:46 »
Dat denk ik niet, @Deetrein. Volgens mij hebben ze juist voor een mP gekozen om de lengte van de trein aan te kunen passen aan de hoeveelheid post die vervoerd moet worden, door wel of geen bepaald aantal wagens aan te koppelen. Daarnaast is een mP technisch ook wat anders dan een stel plan V: een mP trekt bijv. veel sneller op en is i.v.m. het gewicht van post anders afgeveerd.
Of het wel of geen gezicht is, is niet bepalend voor de keuze die men maakt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:Motorpost
« Reactie #21 Gepost op: 01 December 2010, 12:23:12 »
Dat een mP sneller optrekt komt natuurlijk omdat de tractieinstallatie gelijk is aan die van een Victor, alleen de trein is een bak en twee draaistellen korter en dus lichter  ;)

Zouden ze een plan V verbouwen dan moet je ook die tweede bak mee zeulen, en gaat dus de totale trekkracht weer achteruit, zodat je er weer minder wagens achter kunt hangen  ;)
Daarnaast werden die plan V's net gebouwd, en dus bedoeld voor de reizigers dienst, die waren dusook niet over.
En een groot verschil is natuurlijk dat het casco verschillend was, gezien plan V een AK met trekboom heeft en een mP normaal stoot en trekwerk wat een heel aner krachten systeem vereist van de bak.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Motorpost
« Reactie #22 Gepost op: 01 December 2010, 14:43:38 »
Citaat
Zo'n lange locomotief met één zo'n korte rijtuig is geen gezicht vind ik

Het is geen locomotief het is een gemotoriseerd post rijtuig.

Biels

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Motorpost
« Reactie #23 Gepost op: 01 December 2010, 14:48:49 »
even een aanvulling, alle onderdelen van de mp waren uitwisselbaar met plan T, de weerstanden stonden op het dak omdat het bij het trekken langer duurde voor ze uit deze standen waren, voor de plan L etc. hadden ze zelfs een verwarming schakelaar, die later is geisoleerd.  (bron heb er zelf aan gewerkt)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re:Motorpost
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2010, 14:57:46 »
Er mocht een voertuig worden ontworpen speciaal voor postvervoer. Dat is bijzonder en we mogen er denk ik wel vanuit gaan dat men deze unieke kans heeft aangegrepen om precies te bouwen wat men nodig dacht te hebben. Dat was kennelijk geen aangepaste plan V.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Motorpost
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2010, 15:24:08 »
vraagje: is de kopvorm van de MP gelijk aan plan T/V? (behalve de seinbalk en bufferbalk dan)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Motorpost
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2010, 15:25:34 »
Beter gezegd, ze hebben ook wel gereden met een stuk of 3/4 personenrijtuigen. Welliswaar voornamelijk voor overbrengingsritten, maar toch. Die bakken konden dan ook de rijtuigen mee verwarmen en al...

Bron: mijn vader heeft er op gereden... :)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Motorpost
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2010, 16:12:09 »
vraagje: is de kopvorm van de MP gelijk aan plan T/V? (behalve de seinbalk en bufferbalk dan)

Nee, de kop van een mP is platter en lager.

Het wordt trouwens eens tijd dat een fabrikant dit model in 1:87 uitbrengt!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re:Motorpost
« Reactie #28 Gepost op: 01 December 2010, 16:32:08 »
Interessant aan die foto vind ik ook dat er een ex-groentewagen in de trein zit, en dit geen geelbander lijkt te zijn, wat zou betekenen dat er ook ex-groentewagens (Gls) bij de PTT, en niet alleen VG&L, hebben gediend. Of is deze redenering brandhout?
Misschien heb je wat aan deze foto?

« Laatst bewerkt op: 01 December 2010, 16:52:41 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re:Motorpost
« Reactie #29 Gepost op: 01 December 2010, 16:40:06 »
Apart: als ik de foto die Rick net plaatst naar de onderbalk sleep, zie ik opeens coilwagons.
Ik denk echter niet dat de rood/gele MP in Ut iets met de voormalige geelbanders er achter te doen heeft. Die stonden daar volgens mij als een soort opslag.
Ten aanzien van het postperron in Amsterdam uit 1966: post naar het buitenland (Duitsland) wilde ook nog wel eens per gesloten wagon reizen.
Groet, Frank