Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Technische verschillen trein software  (gelezen 9848 keer)

Anne W

  • Gast
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #30 Gepost op: 24 April 2009, 22:23:03 »
Beste Wim,

Even voor de goede orde: als je een echte computerrijder bent, dan is Raptor ook niets voor jou (geen uitgebreide display mogelijkheden), de filosofie achter Raptor is namelijk simpel: een hulpmiddel om het treinverkeer om de modelbaan automatisch en veilig te laten verlopen.
Verder heb ik nog niets van andere systemen gelezen wat met Raptor niet zou kunnen.

Ik proef ook iets over een verschil tussen melders of bezet melders, mijn definitie is dat een bezetmelder het hele blok minus de stopsectie bewaakt en de stopsectie, melders zijn simpele "korte" contacten, zoals bijvoorbeeld reedcontacten.

Bij Raptor kun je met beide soorten werken, het maakt helemaal niets uit.

Groet, Anne W

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #31 Gepost op: 24 April 2009, 22:42:01 »
Anne W, welke Wim heeft jouw gebeten? Deze Wim kan jouw reactie eigenlijk niet plaatsen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #32 Gepost op: 24 April 2009, 22:49:08 »
Verder heb ik nog niets van andere systemen gelezen wat met Raptor niet zou kunnen.
Ik weet bijna zeker dat ik er wel een kan noemen, maar dat hou ik maar even achter om het zo te laten. ;D

Mvg,
Paul.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #33 Gepost op: 24 April 2009, 22:56:36 »
Anne W, werken met virtuele contacten kan dat met Raptor? Werken met dynamische blokken kan dat met Raptor?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #34 Gepost op: 25 April 2009, 09:53:21 »
Anne W,

Als ik software zoek voor de (rail)hobby dan kijk ik op Modelspoor.startpagina.nl en zie diverse pakketten staan, die zijn te downloaden, documentatie op te halen etc.

Ik zie nergens een Raptor.
Zoek ik via Google dan is een Raptor een
Lockheed Martin F-22 Raptor is een zeer geavanceerde luchtoverwichtsjager
Nou niet bepaald iets wat ik nodig heb om mijn treinbaan te besturen, overigens ook een oud apparaat de JSF wordt de F35, als ze op nummer werken iets jonger dan de F16.

Als je niet weet wat Raptor is of dat er iets is dan zul je het nooit vinden.

Overigens werkt elke software met reedcontacten, stroomdetectie, lichtsluizen etc. dat heeft niets met de software te maken maar wordt ondersteund door een S88 module, Loconet module, LR101 module van Lenz, etc. de software weet helemaal niet en wil het ook niet weten wat er aan de S88 etc. zit.

Tevens is het voordeel van software ten opzicht van een apart aan te schaffen kassie ik kan het bekijken zonder iets te moeten kopen en als ik een kassie moet kopen dan kan ik het van te voren niet bekijken.
Nu zal het wel in Houten oid te zien zijn maar daar heb ik niets te zoeken en is altijd op dagen dat ik niet kan.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2009, 10:19:20 door Wim Romijn »

Anne W

  • Gast
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #35 Gepost op: 25 April 2009, 22:22:58 »
Nee, niet jij Wim Ros.

Verder ga ik niet discussiëren met mensen die op dit gebied veel deskundiger zijn dan ik.

Wim Romijn, inderdaad Google is dynamisch, een week of wat geleden waren de eerste 4 meldingen de Raptor van het modelspoor, verder zie www.raptor-digital. eu

Groet, Anne W

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #36 Gepost op: 25 April 2009, 23:13:53 »
Wim,

Raptor is ook geen software maar een op zichzelf staand kastje (niet te gebruiken i.c.m. een PC).

Voor vergelijk van software lijkt me deze dan ook een beetje overbodig, het is namelijk geen software.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2009, 23:58:39 »
Als het kastje nou net zo goed is als de link ??? ??? ??? ??? ??? ???
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

renev

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • BR50 VSM
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #38 Gepost op: 26 April 2009, 08:09:28 »
Ik ben mijn baan opgezet voor gebruik met RR&Co Traincontroller maar gebruik niet één bezetmelder voor een compleet blok maar 'gewoon' contacten aan het begin en einde van het blok (en in sommige gevallen ook 'tussendoor', op andere plekken in het blok, bijv. als punt voor het activeren van het afremmen).

Nu ben ik onlangs ook met koploper gaan spelen. Ik verwachtte dat mijn opzet prima geschikt zou zijn voor koploper. Een ding gaat echter niet goed: in Traincontroller stoppen de treinen na netjes afremmen precies op het railstuk dat als 'stopcontact' fungeert. In Koploper rijden de treinen net wat verder door, tenminste als ik voor dat blok instel dat de treinen er moeten leren om netjes te remmen. Om die optie te gebruiken zou ik voor koploper dus al mijn contacten moeten verplaatsen ....

Traincontroller is een fijn programma maar helaas niet optimaal te gebruiken als je niet één bezetmelder voor het hele blok hebt.

Groet, René
Voorheen bekend als SS700

Erwinv

  • Op het rechte spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Erwinv Modelspoor
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #39 Gepost op: 26 April 2009, 08:53:10 »
@rene

ik heb ook train controller, voor een beginner is hij lastig.
ik heb veel geprobeert om routes maken pfffff >:(.

Koploper ben ik 2 weken mee bezig, en heb het onder de knie.
het is nederlands, pet je af voor Pahasoft (y)

gr erwinv
koploper + xpressnetli the best

Erwin is op 7 juli 2009 overleden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #40 Gepost op: 26 April 2009, 08:54:23 »
Raptor ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Anne W

  • Gast
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #41 Gepost op: 26 April 2009, 10:43:17 »
Sorry, typefoutje wat je krijgt als je gewend bent om na een leesteken een spatie te typen, dank je wel Gerrit.

Groet, Anne W

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #42 Gepost op: 26 April 2009, 16:02:31 »
@ Anne
Als ik het goed lees ongeschikt voor mij.
Ik gebruik van Uhlenbrock de loconet terugmelders, en volgens mij ondersteund Raptor die niet.

@Rene
Wat versta jij onder contacten. Als ik het heb over bezetmelders is dat in de ruimste zin, het kan stroomdetectie, reedcontact etc. zijn.

Bij mij stopt met Koploper alles op de juiste plaats, zelfs bij het kopspoor van het station staat elke trein ca. 1 cm. van het stoorblok af.

Voor de goede orde iedereen die denkt dat ik Koploper wil vervangen door iets anders of denkt dat ik ontevreden ben over Koploper heeft de vraag nog niet goed begrepen. Ik heb op mijn baan enkele plaatsen waar ik niet of met moeite bij kan ik vindt het dan handig als ik door omstandigheden ooit over moet naar iets anders dat ik dan al de voorzieningen heb en niet door die omstandigheden mijn baan moet afbreken.

Ik meende dan ook een simpele vraag te stellen maar blijkbaar zit het iets anders in elkaar.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #43 Gepost op: 26 April 2009, 16:51:05 »
Voor de goede orde iedereen die denkt dat ik Koploper wil vervangen door iets anders of denkt dat ik ontevreden ben over Koploper heeft de vraag nog niet goed begrepen. Ik heb op mijn baan enkele plaatsen waar ik niet of met moeite bij kan ik vindt het dan handig als ik door omstandigheden ooit over moet naar iets anders dat ik dan al de voorzieningen heb en niet door die omstandigheden mijn baan moet afbreken.
Ik kan me geen omstandigheid bedenken "waardoor je ooit over moet". Wat zijn dan "die omstandigheden" en "wanneer gaan die zich voordoen". Dat is een vrije keus die je zelf kunt maken. ::)

Zelfs als Paul Haagsma morgen zou stoppen met Koploper of de ondersteuning daarop rijden je treinen toch gewoon door? ;)

Vraag me af waar je nu eigenlijk naar op zoek bent. :-\

Gr, Ben.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #44 Gepost op: 26 April 2009, 19:41:25 »
Ben,

Ik wil gewoon weten welke software gebruikt hoeveel bezetmelders, of als die benaming niet goed is, hoeveel technische contacten per blok.

Als ik naar alle antwoorden kijk dan is het gewoon zo dat niemand een antwoord geeft alleen waarom??????

Moet alles een waarom hebben????????????   blijkbaar wel tegenwoordig, ik ben blij dat ik van een generatie ben die niet in het waarom geinteresseerd is maar het alleen wil weten.

Het lijkt mij dat we dit draadje wel kunnen sluiten wat het is zinloos.